Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Den der rare Harley-lyden; skal det være sånn?
Ja!
Det bare ER sånn! :-)
Ikke alle, men de som har to råder (veivstenger) på samme veivtapp på veivakselen (og det har de mest kjente typene som ikke er helt nye), de er sånn. Skal være sånn, de!
Klikk fire ganger på pilen i denne animasjonen, og dere ser at stemplene kommer nesten samtidig opp til toppen av sylinderne.
http://www.animatedpiston.com/TwinCam.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er derfor de kan låte ujevne eller urytmiske, men de har sin egen rytme. Skal være sånn!
Jeg har Googlet men fant ikke bilde av en sånn veivaksel, men det kan kanskje Harley-folket her hjelpe meg med?
:-)
Denne tråden kan kanskje bli en ''Hvorfor er det sånn?''-tråd? Litt mekketeori på et ikke altfor høyt nivå, litt sånn så mann-i-gata kan henge med?
Forslag til noe-å-lure-på fra meg er Ducatiraklingen, og hva er det der med Desmo og Ducati?
Kjør i vei - lur på ting og bidra til å forklare!
Ja!
Det bare ER sånn! :-)
Ikke alle, men de som har to råder (veivstenger) på samme veivtapp på veivakselen (og det har de mest kjente typene som ikke er helt nye), de er sånn. Skal være sånn, de!
Klikk fire ganger på pilen i denne animasjonen, og dere ser at stemplene kommer nesten samtidig opp til toppen av sylinderne.
http://www.animatedpiston.com/TwinCam.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er derfor de kan låte ujevne eller urytmiske, men de har sin egen rytme. Skal være sånn!
Jeg har Googlet men fant ikke bilde av en sånn veivaksel, men det kan kanskje Harley-folket her hjelpe meg med?
:-)
Denne tråden kan kanskje bli en ''Hvorfor er det sånn?''-tråd? Litt mekketeori på et ikke altfor høyt nivå, litt sånn så mann-i-gata kan henge med?
Forslag til noe-å-lure-på fra meg er Ducatiraklingen, og hva er det der med Desmo og Ducati?
Kjør i vei - lur på ting og bidra til å forklare!
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Desmodromiske ventiler, slik som Ducati har, er rett og slett tvangsstyrte ventiler. I stedet for å la ventilene stenges med fjærer som alle andre gjør, har Ducati en kamprofil til med en ventil-løfter til. Den drar ventilene stengt når den betjenes av kamprofilen. Fordelene med dette er at det aldri blir "ventilflyt" og veldig presis åpning og stenging av ventilene. Ulempen er at det er ganske dyrt å lage og at det krever ofte vedlikehold. For å nevne den typiske raklinga som kommer fra mange Ducatier, har ikke det noe med ventilene å gjøre. Det er clutchen som låter sånn siden den ikke går i oljebad som de fleste andre motorsykkelclutcher.
Avataren min viser en ventil fra en Ducati med åpne- og lukkeprofiler på kamakselen.
Avataren min viser en ventil fra en Ducati med åpne- og lukkeprofiler på kamakselen.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Et annet poeng med den desmodromiske ventilmekanismen, er at det er veldig lite motstand i den, det kreves lite krefter til å åpne og lukke ventilene.
En motor med ventilfjærer krever en god del kraft for å overvinne kraften (motstanden) i alle ventilfjørene.
På en desmo kan du snurre kammen med håndkraft og lukke og åpne ventilene. Det greier du ikke på en med ventilfjærer.
Det er altså mindre internt tap av krefter, som du får igjen på bakhjulet istedet
Ducati har kort slaglengde, dette gjør at den tåler høyt turtall.
En motor med ventilfjærer krever en god del kraft for å overvinne kraften (motstanden) i alle ventilfjørene.
På en desmo kan du snurre kammen med håndkraft og lukke og åpne ventilene. Det greier du ikke på en med ventilfjærer.
Det er altså mindre internt tap av krefter, som du får igjen på bakhjulet istedet
Ducati har kort slaglengde, dette gjør at den tåler høyt turtall.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
To fine svar på desmo'n..
Hva Harley angår, så er det rett som Snerken sier.. Harley sviver i utakt.. eller i 2/3 dels takt.
Svinghjulet til Harley ser slik ut.
som også er med på å gi den karismatiske lyden.
Selv den nyeste motoren Revolution eller TwinCam har samme prinsipet.
Dette gjelder også på Buell motoren (i praksis en sportster motor).
Fin grov animasjon av hvordan en motor er bygd opp. http://www.youtube.com/watch?v=-aqqRCJDtrw" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvorfor har HD valgt å gjøre det på denne måten? Det henger igjen i fra radiale motorer som var veldig vellykket i flyindustrien.
Det Harley-Davidson gjorde var å "fjerne" de andre sylindrene og hadde plutselig en maskin som den gang da ytet veldig mye mer på dreiemoment fronten enn hva konkurentene kunne tilby.
Animasjon av en raial motor. http://www.youtube.com/watch?v=4hWZ4012 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Hva Harley angår, så er det rett som Snerken sier.. Harley sviver i utakt.. eller i 2/3 dels takt.
Svinghjulet til Harley ser slik ut.
som også er med på å gi den karismatiske lyden.
Selv den nyeste motoren Revolution eller TwinCam har samme prinsipet.
Dette gjelder også på Buell motoren (i praksis en sportster motor).
Fin grov animasjon av hvordan en motor er bygd opp. http://www.youtube.com/watch?v=-aqqRCJDtrw" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvorfor har HD valgt å gjøre det på denne måten? Det henger igjen i fra radiale motorer som var veldig vellykket i flyindustrien.
Det Harley-Davidson gjorde var å "fjerne" de andre sylindrene og hadde plutselig en maskin som den gang da ytet veldig mye mer på dreiemoment fronten enn hva konkurentene kunne tilby.
Animasjon av en raial motor. http://www.youtube.com/watch?v=4hWZ4012 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Det her var jo interessant, har lenge trudd at HD-motorer tente med 45graders mellomrom, og at den så gikk 675grader før neste gang den tente. Fikk dette forklart en gang, men enten var det feilforklart, eller æ misforstod.
Ser jo her ut som at de tenner med 315graders mellomrom, så går den 405 grader...(?)
Men da burde de ikke vibrert noe særlig??
Ser jo her ut som at de tenner med 315graders mellomrom, så går den 405 grader...(?)
Men da burde de ikke vibrert noe særlig??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Vibrasjonen er helt klart tilstede, spesielt på eldre sykler der motor er skrudd rett fast i ramma uten gummi montering.
Men selv på nyere sykler MED gummi montering kan det riste en del... Orginalt er ikke veiva veldig bra ballansert, så det finnes en del guruer der ute som har spesialisert seg på dette.
Dog, har man fks en Screaming Eagle motor så er ballanseringa langt bedre enn standard motorer... Twin Cam motorene er veldig fint ballansert men EVO og eldre motorer er ikke.
Jeg har og en tanke om at siden det er veldig mye dreiemoment i HD motorer, og momentet kommer i "rykk og napp" siden den tenner på 2/3 takt, at det faktsik kan være med på å skape mer vibrasjon. Men dette er bare min tanke...
Men selv på nyere sykler MED gummi montering kan det riste en del... Orginalt er ikke veiva veldig bra ballansert, så det finnes en del guruer der ute som har spesialisert seg på dette.
Dog, har man fks en Screaming Eagle motor så er ballanseringa langt bedre enn standard motorer... Twin Cam motorene er veldig fint ballansert men EVO og eldre motorer er ikke.
Jeg har og en tanke om at siden det er veldig mye dreiemoment i HD motorer, og momentet kommer i "rykk og napp" siden den tenner på 2/3 takt, at det faktsik kan være med på å skape mer vibrasjon. Men dette er bare min tanke...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
At det er en forholdsvis langslagsmotor, ivertfall til motorsykkel å være, gjør jo heller IKKE vibrasjonene mindre.
Men er jo også dette som er med på å skaper det høye vridmomentet...
Men er jo også dette som er med på å skaper det høye vridmomentet...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Ikke helt riktig det som blir skrevet her. De tidlige HDer hadde bare en sylinder på 500 kubikk, dette er grunnen til at veivakselen bare har en veivtapp. Denne ene sylinderen er tilsvarende den fremste sylinderen på dagens HD. Etterhvert fikk HD behov for å øke effekten i motorene. De valgte å gjøre dette ved å sette inn en sylinder der det var plass, nemlig bak eksisterende sylinder og vinklet bakover. Dermed hadde man en motor på 1000 kubikk. Dette har altså ingenting med radialmotorer å gjøre hvor det er fjernet sylindre.
Enkleste måte å få koblet dette sammen på var å benytte samme veivtapp. Dette ble gjort ved å benytte en gaffelformet veivstake som passer utenpå den første.
Dette medfører selvfølgelig ujevn gange da det ikke er mulig å få tenningsrekkefølgen symmetrisk. Dette blir imidlertid oppveiet av en meget tung veivaksel med stor roterende masse.
Med denne veivakselen, som egentlig er lik som for en ensylindret motor (dt er jo det den var), er det ikke mulig å få god utbalansering. Særlig ikke med såpass liten vinkel mellom sylindrene. Her vil f.eks Ducati og Moto Guzzi være bedre med 90 grader mellom sylindrene. Med langt slag og lavt turtall har imidlertid vibrasjonene vært akseptable til tross for tunge stempler. Det er i først i de senere år at HD har måttet finne bedre løsninger på dette. Da har det blitt innført gummiopphengt motor og balanseaksel. Grunnkonstruksjonen er imidlertid den samme.
Litt om Ducatis Desmodromiske ventilstyring.
Hensikten med dette systemet er å ha kontroll på lukkingen av ventilene. De fleste tror at hensikten er å hindre ventilflyt ved høye turtall. Det er delvis riktig, men ikke hovedhensikten. Fordelen med dette systemet er at kamakslingen kan ha svært bratt profil også for lukkingen. Vanlig fjærstyrte ventiler klarer ikke å følge en veldig bratt profil for lukkingen. I Ducatimotoren tvinges ventilene til å lukke veldig brått. Fordelen her er at man kan ha maksimal åpning på ventilene lenger enn i en motor med fjærer. Dermed blir gassvekslingen i motoren bedre og fyllingsgraden kan økes. Da øker dreiemoment og effekt.
Ulempen med systemet er at det krever nitidig og nøyaktig justering av ventilklaringene både for åpning og lukking.
Det morsomme og litt paradoksale med hele motorkonstruksjonen er at selv om den egentlig er svært enkel og gammeldags har den gitt opphav til en av Harleys sterkeste merkevarer som den særegne lyden og ujevne gangen.
Enkleste måte å få koblet dette sammen på var å benytte samme veivtapp. Dette ble gjort ved å benytte en gaffelformet veivstake som passer utenpå den første.
Dette medfører selvfølgelig ujevn gange da det ikke er mulig å få tenningsrekkefølgen symmetrisk. Dette blir imidlertid oppveiet av en meget tung veivaksel med stor roterende masse.
Med denne veivakselen, som egentlig er lik som for en ensylindret motor (dt er jo det den var), er det ikke mulig å få god utbalansering. Særlig ikke med såpass liten vinkel mellom sylindrene. Her vil f.eks Ducati og Moto Guzzi være bedre med 90 grader mellom sylindrene. Med langt slag og lavt turtall har imidlertid vibrasjonene vært akseptable til tross for tunge stempler. Det er i først i de senere år at HD har måttet finne bedre løsninger på dette. Da har det blitt innført gummiopphengt motor og balanseaksel. Grunnkonstruksjonen er imidlertid den samme.
Litt om Ducatis Desmodromiske ventilstyring.
Hensikten med dette systemet er å ha kontroll på lukkingen av ventilene. De fleste tror at hensikten er å hindre ventilflyt ved høye turtall. Det er delvis riktig, men ikke hovedhensikten. Fordelen med dette systemet er at kamakslingen kan ha svært bratt profil også for lukkingen. Vanlig fjærstyrte ventiler klarer ikke å følge en veldig bratt profil for lukkingen. I Ducatimotoren tvinges ventilene til å lukke veldig brått. Fordelen her er at man kan ha maksimal åpning på ventilene lenger enn i en motor med fjærer. Dermed blir gassvekslingen i motoren bedre og fyllingsgraden kan økes. Da øker dreiemoment og effekt.
Ulempen med systemet er at det krever nitidig og nøyaktig justering av ventilklaringene både for åpning og lukking.
Det morsomme og litt paradoksale med hele motorkonstruksjonen er at selv om den egentlig er svært enkel og gammeldags har den gitt opphav til en av Harleys sterkeste merkevarer som den særegne lyden og ujevne gangen.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Meget interessant lesning, Kwak.
Velkommen hit til MCsiden.no, forresten... ;)
AJ
Velkommen hit til MCsiden.no, forresten... ;)
AJ
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Interessant innlegg Kwak, jeg stusset litt på det der med stjerne-motorer, om det virkelig var "opphavet" til harlymottorn.
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Ja Harley har vel til og med tatt patent på LYDEN har æ hørt, eller er det bare en myte??Kwak skrev:Det morsomme og litt paradoksale med hele motorkonstruksjonen er at selv om den egentlig er svært enkel og gammeldags har den gitt opphav til en av Harleys sterkeste merkevarer som den særegne lyden og ujevne gangen.
Ellers mye interessant og nytt der
Og velkommen til forumet ja
Når det først er snakk om lyd så hadde æ en lengre samtale med en av motor-guruene i den svenske Vmax klubben i sommer, han påstod at ventiltidene på Vmax'n var langt ifra optimale, og at dette var gjort for å få den til å høres litt ut som en stor amerikansk V8(her snakker vi Gen1, vet IKKE om det samme er tilfellet for Gen2)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Så vidt jeg vet har Harley forsøkt å patentere lyden, men har ikke lykkes i å få patent på dette. Det var rett og slett for vanskelig å definere et slikt patent.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Det stemmer at HD har gjort gjenntatte forsøk på å pattentere lyden. De om det :)
Det stemmer som Kwak sier at første motor var en sylindret og at den andre sylinderen ble "slengt inn der det var plass".
Men, de gjorde det på samme måte som radial motorer er bygd opp, med å IKKE legge til en ekstra veivtapp. Noe de lett kunne ha gjort da de monterte ny sylinder.
Men Kwak beskrev nok konstruksjonen bedre enn hva jeg gjorde :)
Det stemmer som Kwak sier at første motor var en sylindret og at den andre sylinderen ble "slengt inn der det var plass".
Men, de gjorde det på samme måte som radial motorer er bygd opp, med å IKKE legge til en ekstra veivtapp. Noe de lett kunne ha gjort da de monterte ny sylinder.
Men Kwak beskrev nok konstruksjonen bedre enn hva jeg gjorde :)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
Ja, det kan æ forstå, det finns jo utallige eksosanlegg-varianter, og den forandrer sæ jo også etter turtall selvfølgelig, men uansett hører en straks at det er en HD som kommer!!Kwak skrev:Så vidt jeg vet har Harley forsøkt å patentere lyden, men har ikke lykkes i å få patent på dette. Det var rett og slett for vanskelig å definere et slikt patent.
Er noe eget, koselig med den lyden
Ser at du har mange sykkler/mye snadder, du må få lasta opp bilder
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Den spesielle Harley-rytmen og andre rariteter.
.MaxTron skrev:Ja, det kan æ forstå, det finns jo utallige eksosanlegg-varianter, og den forandrer sæ jo også etter turtall selvfølgelig, men uansett hører en straks at det er en HD som kommer!!
Er noe eget, koselig med den lyden
Ser at du har mange sykkler/mye snadder, du må få lasta opp bilder
Sakset i fra Wiki:
.WikiPedia skrev:More famously, Harley-Davidson attempted to register as a trademark the distinctive "chug" of a Harley Davidson motorcycle engine. On 1 February 1994, the company filed its application with the following description: "The mark consists of the exhaust sound of applicant's motorcycles, produced by V-twin, common crankpin motorcycle engines when the goods are in use". Nine of Harley Davidson's competitors filed oppositions against the application, arguing that cruiser-style motorcycles of various brands use the same crankpin V-twin engine which produces the same sound. After six years of litigation, with no end in sight, in early 2000, Harley Davidson withdrew their application
Mange sykkler er vell å ta litt hard i :) Har bare en sykkel nå, som er strippet for vedlikehold..
Tenkte jeg skulle få lagt ut noen flere bilder etter hvert :)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom