Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

jhn skrev:
Godtvoksen skrev:
Duville skrev: Tviler på at det blir diktatur av reguleringshysteri - heller sosialisme og kommunisme hvor alle sitter og passer på at vi følger alle lovene....
Hva er forskjellen? Du sier det samme som meg, men med andre ord...resultatet blir Siv Jensen:

Bilde
Siv Jensen- sosialist og kommunist :scratch
Ja, jeg venter i grunnen på en forklaring på den jeg også

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Ja, jeg venter i grunnen på en forklaring på den jeg også
Du har fått det på side 9..?

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:
Ja, jeg venter i grunnen på en forklaring på den jeg også
Du har fått det..?

Ja, vi postet visst samtidig - ser din utredning - tror kanskje du er litt ensom om konklusjonene - du skal vel være ganske så mye blåere før du er over i diktatur enn Frp i samarbeid med H. Nå er det vel også slik at de fleste partier som alltid har vært i opposisjon slik Frp har vært, sansynligvis må tilpasse seg relativt mye til realitetene, på lik linje med de nåværende lammene i SV har vært nødt til nå når de har vært i regjering under Ap.

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Ja, vi postet visst samtidig - ser din utredning - tror kanskje du er litt ensom om konklusjonene - du skal vel være ganske så mye blåere før du er over i diktatur enn Frp i samarbeid med H. Nå er det vel også slik at de fleste partier som alltid har vært i opposisjon slik Frp har vært, sansynligvis må tilpasse seg relativt mye til realitetene, på lik linje med de nåværende lammene i SV har vært nødt til nå når de har vært i regjering under Ap.
Tydeligvis blandes fortsatt de to tankene jeg prøve å skille fra hverandre.
Nytt forsøk:

Tanke 1

"Sosialisme og kommunisme hvor alle sitter og passer på at vi følger alle lovene." = Diktatur

Tanke 2.

Det paradoksale i at folk handler og stemmer frem sosialistisk/kommunistisk tiltak og ender opp med motsetningen til norske sosialistiske partier. Jeg har ikke da sagt at det da blir diktaur, men klart og tydelig antydet at det også er noe jeg ikke ønsker meg... :-#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

Der var det ett innlegg mens jeg skrev men jeg mener for såvidt at; Huff politikk skal vi ikke diskutere her

Spørsmål

Hvor mange har tatt kjøretimer av egen fri vilje etter at lappen er kommet i lomma?

I realiteten hvor langt er det fra det som predikes til å gjennomføre det dere snakker om. Er det kanskje bare preik? Slik som enkelte snakker her så synes jeg det bær være en selvfølge at enkelte har både den ene og den andre kjøretimen hos kjørelærer nesten hvert år?

Dette er jo noe som er fullt lovelig selv uten lovpåbud. Er det store behovet bare preik eller er det noe som bare angår alle andre?

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev: Spørsmål

Hvor mange har tatt kjøretimer av egen fri vilje etter at lappen er kommet i lomma?
Regner du da med rustløserkurs?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av ArcticTiger »

Vi er vel i gang med å skifte tema igjen nå :-k ?

Og når det gjelder lover og alle påbud og forbud som vi knuges av, så forekommer det meg at lovmakerne idag mer og mer har økonomiske motiver.
Når de finner ut at det er noe vi burde betale (mer) for, så lages det en lov med forskrifter. Og synder du mot loven, da er det bare å betale, så er allt iorden.
Det står sterke lobbygrupper og tipser lovmakerne. Se her, her er det penger å tjene! Lag en lov så vi kan tjene penger!

Et eksempel på det må være EU-kontrollen på biler som ble innført. I trafikksikkerhetens navn. Dette må vi betale for, ja klart det, man stiller da ikke (kritiske)spørsmål når det dreier seg om Sikkerhet!
Jeg har en gammal pick-up stående hos kjenninger i USA, som jeg bruker når jeg er på tur der borte. Da jeg skulle registrere den i mitt navn, så spurte jeg dama på DMV (Department of Motor Vehicles)kontoret om det var noen periodisk teknisk kontroll av kjøretøyet i USA? Nei sa hun, de hadde undersøkt årsaken til xxxxxxxxxxxx antall trafikkulykker, og siden tekniske feil på kjøretøyet kun var årsaken til 2-3% av ulykkene så så de det som uhensiktsmessig å innføre en slik kontroll, og kostnadene den medførte. Men det var best å ha kjøretøyet i stand, kom du i en ulykke og det ble påvist feil med kjøretøyet, så ble det avkorting på forsikringen.
Så jeg antar det var Bilbransjen (i EU) som fikk presset igjennom dette med EU-kontroll. Et eksempel bare på hvordan pressgrupper "presser" seg på oss, med loven i hånd.
Jeg antar at Den Autoriserte Kjøreskole-ligaen også får ha et ord med i laget når nye Sikkerhets-lover om sjøføropplæring skal vedtas.

dette var det godt å få sagt :D

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev: Spørsmål

Hvor mange har tatt kjøretimer av egen fri vilje etter at lappen er kommet i lomma?
Regner du da med rustløserkurs?
Nei, det er noe de fleste bare gjør, men jeg ønsker å vite hvor langt det er mellom det man forfekter på nettsiden og om de følger opp dette viktige temaet som de ønsker å lovpåby frivillig.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

no vil æ gjerne understreke at æ i prinsippet er STERKT IMOT at ting blir for detaljregulert!!

MEN, litt av grunnen til at æ er for en pålagt resertifisering er blant annet at æ faktisk trur at det kunne ha reddet opp til flere motorsykkelister fra å bli meid ned hvert år, og da er det kanskje verdt det??

Vist det kom uklart fram i forrige innlegg mente æ selvfølgelig at resertifisering skulle gjelde ALLE sertifikatklasser!!

Og når det finns folk som hevder at de ikke har behov for resertifisering fordi de kjører en lettstyrt sykkel :oh , behøver Æ strengt tatt ikke å komme med flere argumenter FOR!!

Behovet er jo dermed bevist :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

MaxTron er vel en av dem som har ivret for pålagte oppfriskningstimer / resertifisering. Er dette bare preik eller har du selv tatt timer frivillig etter at lappen var i lomma?

Hvis dette er så viktig så regner jeg med at du har en del timer med kjørelærer - frivillig etter at lappen var i lomma...

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Nei, det er noe de fleste bare gjør, men jeg ønsker å vite hvor langt det er mellom det man forfekter på nettsiden og om de følger opp dette viktige temaet som de ønsker å lovpåby frivillig.
Hallo... :oh

Du må ikke være så ekkel... :lol

Har ikke du levd så lenge at du vet at det alltid er forskjell på liv og lære.. :dontknow

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Duville skrev:MaxTron er vel en av dem som har ivret for pålagte oppfriskningstimer / resertifisering. Er dette bare preik eller har du selv tatt timer frivillig etter at lappen var i lomma?

Hvis dette er så viktig så regner jeg med at du har en del timer med kjørelærer - frivillig etter at lappen var i lomma...
Nei, har ikke det.

Æ er vel som de fleste, har stadig tanker om at æ BURDE, men når en ikke MÅ....
Og viste en skal gjøre det kommer tanker som tid og penger inn selvfølgelig, en må BÅDE ta seg fri på jobb OG betale for det.

Er vel med andre ord ikke bedre enn andre, og det har æ hellet ikke påstått.

Driver selvfølgelig en del med egentrening, spesielt på våren.
Trener selvfølgelig spesielt på nødbrems og unnamanøver, enten på tomme parkeringsplasser, eller der byens "kjøregård er.
Har også mer eller mindre gjort det til en vane å kjøre slalåm mellom kumlokk og veimerkinger der det er mye av dette når det er lite trafikk og man kan gjøre det samtidlig som man holder seg godt innenfor sitt eget kjørefelt.
Men dette er jo noe alle gjør.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

MaxTron skrev:
Duville skrev:MaxTron er vel en av dem som har ivret for pålagte oppfriskningstimer / resertifisering. Er dette bare preik eller har du selv tatt timer frivillig etter at lappen var i lomma?

Hvis dette er så viktig så regner jeg med at du har en del timer med kjørelærer - frivillig etter at lappen var i lomma...
Nei, har ikke det.

Æ er vel som de fleste, har stadig tanker om at æ BURDE, men når en ikke MÅ....
Og viste en skal gjøre det kommer tanker som tid og penger inn selvfølgelig, en må BÅDE ta seg fri på jobb OG betale for det.

Er vel med andre ord ikke bedre enn andre, og det har æ hellet ikke påstått.

Driver selvfølgelig en del med egentrening, spesielt på våren.
Trener selvfølgelig spesielt på nødbrems og unnamanøver, enten på tomme parkeringsplasser, eller der byens "kjøregård er.
Har også mer eller mindre gjort det til en vane å kjøre slalåm mellom kumlokk og veimerkinger der det er mye av dette når det er lite trafikk og man kan gjøre det samtidlig som man holder seg godt innenfor sitt eget kjørefelt.
Men dette er jo noe alle gjør.

Ok - det er ikke viktigere enn det, nei. Da kan jeg ikke fatte at det er så viktig at alle skal pålegges dette - ta fri fra jobb, legge ut penger osv.... alt det du driver med er vel kanskje noe de fleste gjør siden det er viktig for egen sikkerhet og da kommer det også andre til gode..... kanskje det er tilstrekkelig for de fleste "normale" MC-brukere i den grad disse finnes...

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Duville skrev:
MaxTron skrev:
Duville skrev:MaxTron er vel en av dem som har ivret for pålagte oppfriskningstimer / resertifisering. Er dette bare preik eller har du selv tatt timer frivillig etter at lappen var i lomma?

Hvis dette er så viktig så regner jeg med at du har en del timer med kjørelærer - frivillig etter at lappen var i lomma...
Nei, har ikke det.

Æ er vel som de fleste, har stadig tanker om at æ BURDE, men når en ikke MÅ....
Og viste en skal gjøre det kommer tanker som tid og penger inn selvfølgelig, en må BÅDE ta seg fri på jobb OG betale for det.

Er vel med andre ord ikke bedre enn andre, og det har æ hellet ikke påstått.

Driver selvfølgelig en del med egentrening, spesielt på våren.
Trener selvfølgelig spesielt på nødbrems og unnamanøver, enten på tomme parkeringsplasser, eller der byens "kjøregård er.
Har også mer eller mindre gjort det til en vane å kjøre slalåm mellom kumlokk og veimerkinger der det er mye av dette når det er lite trafikk og man kan gjøre det samtidlig som man holder seg godt innenfor sitt eget kjørefelt.
Men dette er jo noe alle gjør.

Ok - det er ikke viktigere enn det, nei. Da kan jeg ikke fatte at det er så viktig at alle skal pålegges dette - ta fri fra jobb, legge ut penger osv.... alt det du driver med er vel kanskje noe de fleste gjør siden det er viktig for egen sikkerhet og da kommer det også andre til gode..... kanskje det er tilstrekkelig for de fleste "normale" MC-brukere i den grad disse finnes...
Trur det er mange motorsykkelister som gjør tilsvarende egentrening som mæ ja.
Trur også det er noen som ikke gjør det i det heletatt..
Trur langt de fleste bilister IKKE gjør det.
Trur det å gjøre slike øvelser hjelper, men trur en trenger å bli observert og veiledet av en kyndig instruktør for å bli kvitt uvaner og feil en gjør som en ikke vet om.

Trur også det hadde gjort mere på ulykkesstatestikken vist resertifisering hadde blitt innført for bar de som har bare klasse B enn for noen av de andre klassene. Fordi æ trur de fleste motorsykkelister er mere opptatt av kjøreteknikk og sikkerhet enn den gjennomsnittlige bilfører. Trur også det gjelder de fleste yrkessjofører.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:
Nei, det er noe de fleste bare gjør, men jeg ønsker å vite hvor langt det er mellom det man forfekter på nettsiden og om de følger opp dette viktige temaet som de ønsker å lovpåby frivillig.
Hallo... :oh

Du må ikke være så ekkel... :lol

Har ikke du levd så lenge at du vet at det alltid er forskjell på liv og lære.. :dontknow
No må æ (igjen :[-( ) si mæ enig med Gv. ikke vær ekkel. Det e mange ting de fleste av oss vet vi burde gjort for lenge siden, men ikke gjør før vi må.
Æ har vært forholdsvis ivrig i denne diskusjonen, men æ vil ikke ha obl.etterutdanning.
Det æ derimot ønske e at type rustløserkurs skulle bli mere tilgjengelig for alle til en rimelig penge. Mitt poeng i denne tråden va bare at de som fikk lappen uten noe særlig opplæring og ikke kjørt på mange år har kanskje gått glipp viktig lærdom som det kan være lurt og tenke litt over. Det e ganske sjelden en mc skader andre trafikkanter, så det e mest for sin egen sikkerhet. Det som forundrer mæ e at det va så stor motvilje til å se det poenget. Litt ydmykhet i forhold til egne ferdigheter kunne være nyttig i mange tilfeller

Svar