Long Way Round og drømmer

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Long Way Round og drømmer

Legg inn av EtronX »

Kall meg treg eller hva du vil, men i går så jeg serien "Long Way Round" for første gang. Alle 10 episodenen. "Den karen har jeg sett før", tenkte jeg da serien startet. Så demret det for meg at det var jo han skuespilleren. Han fra stjernekrigene.

Vel, nok om det. Det som startet ut som en guttetur ble jo til en ganske omfattende ekspedisjon med support i form av følgebiler og lege. Litt overkill var vel en av mine første tanker. Ikke mye gutteturaktig over denne turen. Forutinntatt som jeg er ;-)

Men, etterhvert som serien skred frem ble jeg mer og mer imponert. Serien var fin den. Turkammeratene behagelige og reflekterte med lune kommentarer. Det var artig å se hvordan de forandret seg som mennesker etter hvert som dagene gikk og prøvelsene kom på rad og rekke. Spesielt der veiene var som værst. Mongolia og Road of Bones.

Så overgangen da de kom tilbake til forbrukssamfunnet igjen etter en liten flyreise til Alaska. Her har de kjørt gjennom noe av det vanskeligste terrenget i verden. Og noen av de, i vår vestlige verdens oppfattelse, farligste områdene i østeuropa. Der du "garantert" blir ranet i det øyeblikket du stopper sykkelen. Så blir de begge påkjørt...

Nå har jeg sovet en god natts søvn. Alle inntrykkene fra serien har blitt behandlet av underbevissheten. Hva er resultatet av alt dette?

Litt av essensen med serien er vel å gi inspirasjon til å følge drømmene man har. "Gjøre det". Hver enkelt har sine drømmer. For noen er en 10 - 14 dagers tur Norge på langs drømmen. Geiranger. Trollstigen. Kjøre RV17. Ferga fra Bodø til Moskenes og så opp Lofoten. Over Andøya. Fega til Senja og så opp til Nordkapp. Gjør det!!!

Andre vil bare i voksen alder ta lappen på tung MC. En livslang drøm. Så criuse rundt i nærområdene. Konge :-) Gjør det!!!

Min gamle mor og en klasseveninne ble pensjonister i 1994. Februar. Det året hadde disse to jentene planlagt en jorda rundt tur. Start i september og varighet på ett år, minst. Natt til 1. mai fikk mamma ett kraftig hjerneslag. Etter det lå hun i vater i 12 år uten mulighet til å prate eller gå. 12 års oppbevaring før neste reise. Hadde hun vært ei bikkje hadde vi blitt anmeldt for dyremishandling for å holde henne i live så lenge.

Hva er EtronX drøm? Jeg er ikke 100% sikker, men jeg begynner å få en anelse. Den er flerdelt. Første og viktigste er å se ungene vokse opp. Være der for dem. Se at de har det bra og at det går dem vel. Gjøre saker og ting i lag. QIML er så klart med på dette. Hun er min beste venn, kjæreste, kone og elsker. Tenk, alt i samme pakke :-) Ikke alle er så heldige. Jeg vil også være en rollemodell for de små. Vise at man skal ha drømmer og så søke å leve ut disse. At dette ikke nødvendigvis trenger å være en lang egotripp, men en Ole Brum løsning. "Ja takk, begge deler".

Men så? Det begynner å forme seg. Det å kjøre sykkel betyr utrolig mye for meg. Som QIML sier: "I bil er vi på transport. Med ett mål. Fortest mulig ferdig. På sykkel er vi på tur. Med hvilepuls." Jeg skal ha en lang tur. Det står nå klart for meg. Kanskje i samme områdene som Boorman og McGregor. Russland,Mongolia og Sibir på kryss og tvers i fire måneder kanskje. Den er i støpeskjeen. Og, JEG SKAL GJØRE DET :-)

Ha en fantastisk helg alle :-)


Beste hilsner

EtronX

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av Snikkeren »

Det er viktig å ha noen mål i livet. Heldigvis er vi forskjellige, og setter oss forskjellige mål. Det jeg tror er viktig, er å sette seg små delmål på veien, slik at man alltid har noe å strekke seg etter, og som man klarer å nå innen rimelig tid.
Delmålene mine er først å bli ferdig på skolen, og komme meg i arbeid igjen. Så ta guttungen med på en mc tur når han er litt større. Så er det jentungen sin tur.
Så er det å se ungene vokse opp, og være der for de.
Når de er "voksne" (for ungene våre blir vel aldri voksen, gjør de?), så har jeg lyst å legge ut på en lengre mc-tur med fruen. Da tenker jeg 2-3 mnd i strekk. Så regner jeg med at jeg setter meg nye mål etterhvert. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av Crinos »

Long Way Round var en fantastisk serie som jeg fulgte med på da den gikk på TV.
"han fyren fra Star Wars" er Ewan McGregor .

Jeg har kjørt mye bil i USA, på kryss og tvers, og en av mine drømmer er å cruise rundt i USA på sykkel.
Hadde sjangsen i 2000 (Millenium Run), men pyset ut da TV2 fikk nyss om det og ble litt for nærgående om å lage en mini serie om hele turen.
Den gang da var det snakk om en to måneders tur, men nå har jeg "redusert" drømmen til ca 2 uker.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av MaxTron »

Viktig å ha både drømmer og mål ja :thumleft

Mange rare da æ var på nordnorgetur sist kjørte vi "bare" til Alta og Polartreffet, hadde hatt id til å kjøre til Nordkapp mellom Norgestreffet i Sortland og Polartreffet helga etter, men for det første føltes ikke det som veldig viktig den gangen, for det andre var det dritvær, og for det tredje, som æ tenkte da, "så MÅ æ opp igjen MINST en gang ;e

Ellers har æ ingen planer om nån "ekstrem-Adventure" tur, men en to-tre ukers tur i Europa med bare løslig fastsatte delmål sammen med 3-4 gode kompiser høres forlokkende ut \:D/

...Og så har en vinterferietur ned til tagesk og hans MC-utleie begynt å kverne i bakhodet......

For inspirasjon til ekstremturer eller bare for underholdende lesning anbefales denne siden!! http://www.kccd.no" onclick="window.open(this.href);return false; :thumleft :=D>
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av jhn »

MaxTron skrev:

...Og så har en vinterferietur ned til tagesk og hans MC-utleie begynt å kverne i bakhodet......
:-k :scratch :-k

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av SheDevil »

Hadde vært moro å ta en tur til tagesk men det blir nok ikke i år, i år blir det Nordkapp som blir hovedturen tror jeg :janikk

Men, turen ned mot tagesk kverner også i bakhodet mitt..
Det gjør vel forøvrig de derre "gutte"turene til Long Way Round gjengen å...

Dessuten så lokker det å kjøre grus...

Og så hadde vært kjekt å sett et MotoGP løp og så... :roll

Mange tanker men for lite kronasjer, får vel ta det som passer best i forhold til lommeboken og kanskje vinner man i Lotto også :P :p
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av MaxTron »

cbrdama skrev:Hadde vært moro å ta en tur til tagesk men det blir nok ikke i år, i år blir det Nordkapp som blir hovedturen tror jeg :janikk

Men, turen ned mot tagesk kverner også i bakhodet mitt..
Det gjør vel forøvrig de derre "gutte"turene til Long Way Round gjengen å...

Dessuten så lokker det å kjøre grus...

Og så hadde vært kjekt å sett et MotoGP løp og så... :roll

Mange tanker men for lite kronasjer, får vel ta det som passer best i forhold til lommeboken og kanskje vinner man i Lotto også :P :p
Ja, det er bestandig det med pængan ja...

Og skal man prøve å få tak i mer pæng, blir det som regel mindre tid :sorry
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av SheDevil »

En evig kamp det der ja gitt....
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av frodef »

EtronX skrev:Det som startet ut som en guttetur ble jo til en ganske omfattende ekspedisjon med support i form av følgebiler og lege.
Mondo Enduro var den opprinnelige "long way round" og helt uten følgebiler, kulturcoacher etc. Verdt en kikk den også!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av tagesk »

Allerede på barneskolen svarte jeg Professor (isteden for brannmann eller politi) når vi ble spurt
om hva vi skulle bli når vi ble store. Til stor moro for lærerne, vil jeg tro.

Men alle kjerringer har vorter. Og det å være professor har mange vorter. For mange.
Problemet er at man må se professorer på nært hold for å få øye på dem.

Jeg begynte derfor å drømme om en jobb hvor jeg ikke behøvde å tenke så mye, slik at jeg kunne
tenke på andre ting. Og slik at jeg kunne skrive mer. Og reise mindre.
Beklageligvis betyr det også tjene mindre penger.

Dengang jeg hadde studenter pleide jeg alltid å råde dem til å tenke mindre på hva som er "lurt" og mer
på hva som er spennende og utfordrende. Livet er for kort til å sløses bort på "lure" ting.
Heldigvis greide jeg å følge mitt eget råd da det var jeg som skulle velge.

Jeg drømmer ikke om å se "hele verden". Jeg vil heller se stadig nye sider av den delen av verden som jeg bor i.
Og jeg drømmer om nye bokhyller slik at jeg kan fortsette å kjøpe (og lese) minst e'n ny bok i uken.

Honourable Mr. EtronX: Før du legger i vei til Mongolia har jeg et par steder du bør se her i nabolaget!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av EtronX »

tagesk skrev:
Jeg drømmer ikke om å se "hele verden". Jeg vil heller se stadig nye sider av den delen av verden som jeg bor i.
Og jeg drømmer om nye bokhyller slik at jeg kan fortsette å kjøpe (og lese) minst e'n ny bok i uken.

Honourable Mr. EtronX: Før du legger i vei til Mongolia har jeg et par steder du bør se her i nabolaget!

[TaSK]
Min venn, jeg skal se nabolaget sammen med deg. Om ikke før så i mai. Har vi ikke noen hav vi skal se? :-) GSen blir nok stående i Montemagno hver vinter. QIML og jeg stortrives nede hos dere så dere blir ikke kvitt oss så lett ;-)

Men, jeg er nå sånn montert at av og til liker jeg noe utenom det vanlige. Mongolia, Tibet. Dette er steder som ligger mitt hjerte nærme. Møte mennesker litt utenom det vanlige. Og så håper jeg at jeg får med med Tannlegen på denne turen. Tannlegen er ett stort og flott menneske. En mild og god mann som vil like denne utfordringen.

Bøker er også en av mine lidenskaper. Denne er nå på veg, i tillegg til "The Negative":

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av tagesk »

EtronX skrev: Bøker er også en av mine lidenskaper. Denne er nå på veg, i tillegg til "The Negative"
Bilde

Tenk om vi alle var like og drømte om de samme tingene (så fuillt det ville ha blitt her i Montemagno :-) )
Kanskje jeg har reist nok for ett liv. Kanskje er det derfor jeg ikke drømmer om å reise til nye
steder, men heller om å gjøre ting ting; å kjøre tusen miles på e'n dag var en slik ting. Poenget er ikke å se
Bayonne i Frankrike, men å gjøre noe nytt.

Jeg drømmer om å lære meg noe nytt hele tiden. Nå forsøker jeg å lære teorien bak oppskarping av bilder. Tenk at det er en hel teori
bak noe som tilsynelatende er så enkelt. Fasinerende!

I mitt forrige liv, da hadde jeg krefter til å lese om kvelden. Da fikk jeg lest en bok i uken. Nå er det
et slit å lese en hyllemeter i året (som er målet). Jeg drømmer om å ha et stort bibliotek.
Fatter'n har nesten 3.000 bind i sitt så selv innen familien er jeg en nybegynner.

Det er viktig, tror jeg, å ikke drømme seg bort. En del drømmer skal man med stor omhu la ligge, mens andre
skal man forfølge. Målet er ikke å "konsumere" drømmene, men å være i bevegelse.
Stillstand er død.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av SheDevil »

Dype tanker her inne gitt :roll
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Long Way Round og drømmer

Legg inn av MaxTron »

cbrdama skrev:Dype tanker her inne gitt :roll
Nja, men er en del av det som blir sagt som stemmer og :thumleft

går fortsatt å smådrømmer litt om å kjøre langt, for å kjøre langt, få mæ ett IronButt-merke eller to, og gjerne ta NMCU merket også ett år...
Men vist det skal føles som det ER NOE må det gjøres med gammelMax'n eller noe annet gammelt... (kansje 650'n til vintertreffa, eventuelt gammelMax'n med sidevogn)
Hvem som helst kan kjøre mye og langt med en moderne turbuss, er jo bare snakk om å ha råd og tid det..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar