Ny med skinndress, trenger råd!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av Svolp »

Heia godtfolk..

Siden kawan jeg har suglet på er kjøpt pr. tlf og kun det formelle gjenstår fristet jeg meg til og allerede nå og kjøpe skinndress. Kjører fra før av med tekstil og har alltid gjort det med unntak av en og annen gang med lett mc som ungdom.

Dressen er denne http://www.mcsenteret.com/2delt-skinndr ... 65038.html og spørsmålet er som følger. Skal skinndressen sitte som en "kondom" eller skal den være litt løs, vil den som kondom strekke seg litt der den er strammest? Grunnen er at jeg prøvde størrelse 54 og den satt som et skudd med unntak litt stram over arma nederst og akkurat passe i bryst. Buksen var som malt på kroppen(forstå meg rett) Av undertøy kjører jeg kun i superundertøy og ikke bukse/genser. På størrelsen 56 så var jakken veldig bra uten og være for stram på armene men buksen var "pløsete" og slapp i stumpen.

MAO, skal man lide litt for "skjønnheten" eller er det bedre og kjøpe litt for stor enn litt for liten? Utvider den seg noe vil størrelse 54 være PERFEKT, er det dog ingen sjangs for at den vil tøye seg litt over arma er jeg redd det kan bli ubehagelig. Hvilke erfaringer har dere andre med skinndress?

Takker mye for svar, bestiller jeg innen i morgen får jeg 10% rabatt :prf

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg ville gått for "litt romslig". Jeg har hatt skinn jakke/snekkerbukse i alle år, og er fornøyd med det. Etter at jeg impregnerte den med Renapur Balsam tåler den ei bra regnskur og.
Men jeg tror ikke den har utvidet seg noe særlig, heller tvert imot. Den kjennes trangere og trangere ut for hver vår..... :lol

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av MaxTron »

ArcticTiger skrev:Jeg ville gått for "litt romslig". Jeg har hatt skinn jakke/snekkerbukse i alle år, og er fornøyd med det. Etter at jeg impregnerte den med Renapur Balsam tåler den ei bra regnskur og.
Men jeg tror ikke den har utvidet seg noe særlig, heller tvert imot. Den kjennes trangere og trangere ut for hver vår..... :lol
Dette har noe med atmosfæren i garderobeskap om vinteren å gjøre trur æ, både skinn og kordura krympe i skapet over vinteren... :scratch
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av Svolp »

Hehe.. Takk for innspill folkens men fra spøk til revolver..
Vil en skinndress utvide seg noe etter bruk på samme måte som feltskoa i militæret gjorde?

PS: Fult klar over fenomenet at kjøreklær både i skinn og tekstil har til vane og krympe i vinterhalvåret ;-)

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av ArcticTiger »

Den vil nok "tilpasse" seg, tøye seg, noe, så den sitter bedre etterhvert. Det blir som med skinnhansker, det er først når de har vært våte et par ganger, og skinnet har vært mykt, at de passer skikkelig. Men den blir neppe særlig større. Som før sagt, (alvor) jeg ville gått for litt romslig.
Blir den for trang fryser du lettere, og strammer den vil det hindre blodsirkulasjonen. Ingen av delene er gunstig når du skal sitte mange timer på sykkelen.
Du må prøve den på når du sitter på en sykkel for å finne ut om den er for sidræva. Noe sidræva må den jo være. Husk en skikkelig skinndress er lagd/formsydd for å sitte på en sykkel med, og ikke til å stå oppreist i.

Det var en stilig Kawa-grønn dress da!
Sist redigert av ArcticTiger den 01 feb 2011, 01:47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av Svolp »

Hmmm..

Dressen er kjempe flott, passer bra til sykkelen også som er kawa grønn..
Størrelse 56 buksa var rett og slett alt for stor, er nok det at min behindy er litt for liten så den ble veldig slapp og pløsete.. Nå skal det sies at jeg er en aktiv fyr som setter trening høyt så jeg har ikke tatt hensyn til at jeg skal "sige" ut for og si det sånn.. Trenger altså ikke en størrelse større pga av det. Jakka til 56 var det også bittelitt rom og bevege seg i. På størrelse 54 var buksa perfekt men jakka akkurat FIT med unntak av litt stramme underarmer..
Prøvde og sette meg på en lignende sykkel og det føltes veldig greit i begge for og si det sånn, eneste som sagt er at buksa til 56 er rett og slett alt for stor.

Kunne jeg hatt kombinert jakka til 56 og buksa til 54 hadde saken vært enkel.

Dette ble jaggu ikke lett..

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av Geir »

Svolp skrev:Kunne jeg hatt kombinert jakka til 56 og buksa til 54 hadde saken vært enkel.
Har du sjekket at det ikke lar seg gjøre? Alternativt kan du vel spandere skreddersøm på buksen.... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av Svolp »

Geir skrev:
Svolp skrev:Kunne jeg hatt kombinert jakka til 56 og buksa til 54 hadde saken vært enkel.
Har du sjekket at det ikke lar seg gjøre? Alternativt kan du vel spandere skreddersøm på buksen.... :-k
Forhandleren solgte kun sett..
Sy inn buksen mener du? Hmmmm, ikke dumt.. Eneste er vel at jeg mister garantin på den? Litt drit og begynne og fikle på en dress som koster såpass med penger og det er sikkert ikke billig og levere den inn til en salmaker heller?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av Jompa »

Det er vel egentlig anbefalt at skinndressen skal "sitte som et kondom", men den skal jo også gå an å bruke.
Pass på at den ikke strammer over armene og knærne, for da visner du ganske fort. Enkelte jakker vil også være litt korte når du sitter, sånn at jakken ta kvelertak rundt halsen. Spør du meg, hadde jeg ville prøvd jakken med en god ullgenser under. Det er kanskje litt avhengig av landsdel ? Skinnet strekker seg ihvertfall veldig lite.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av Geir »

Hmmm... Det burde være mulig å få en jakke som passer og en bukse som passer til den prisen. Skulle jeg kjøpt skinn igjen ville kriteriene uansett vært at:

a) Polstringer og innebygget beskyttelse må bli der de skal være ved "fullskalatest" av dressen... Her går funksjon før "looks"
b) Den må være behagelig å ha på over lengre tid - for min del vil det si litt "løs". (Tenker turkjøring)
c) BÅDE bukse og jakke må passe skikkelig - en av to holder ikke.

Hvis ikke disse kriteriene kan oppfylles samtidig vil det for min del bare være to løsninger:
1) Finne en annen modell som passer slik den skal
2) Få sydd om den delen som ikke passer - er ikke hjelp i at garantien er intakt hvis man skulle komme ut for en hendelse i verneutstyr som ikke passer skikkelig...

Ville gått mer på her jeg og insistert på at selger "bryter" settet og gir deg bukse og jakke i de størrelsene som passer best. Hvis ikke; snakkes :vs ! Det finnes flere butikker...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av skullerud »

Skinndresser skal være vonde å ta på den første tida, før du har "brutt" de inn.
Da sitter de så tett som de skal der de må (dvs at polstringene ikke flytter på seg, noe som er hovedgrunnen til at corduradresser er no dritt..), og du får bedre plass der du trenger det ellers.

Jeg har beholdt skinndressen min etter trafikkulykke (påkjørt i rundkjøring), og fått betalt skredderregning og nye polstringer av forsikringsselskapet, så jeg slapp å bryte inn ny dress. Dressen er like sikker som den var for 10år siden, og sitter som den skal uten å være ubehagelig.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Ny med skinndress, trenger råd!

Legg inn av Svolp »

Jompa skrev:Det er vel egentlig anbefalt at skinndressen skal "sitte som et kondom", men den skal jo også gå an å bruke.
Pass på at den ikke strammer over armene og knærne, for da visner du ganske fort. Enkelte jakker vil også være litt korte når du sitter, sånn at jakken ta kvelertak rundt halsen. Spør du meg, hadde jeg ville prøvd jakken med en god ullgenser under. Det er kanskje litt avhengig av landsdel ? Skinnet strekker seg ihvertfall veldig lite.
Som sagt bruker jeg kun tynt superundertøy under.. Denne jakken var jo stram over underarmene, men ikke på knæra..
Er ikke avhenig at skinnet skal strekke seg sånn masse men bare litt slik at der det er tightest vil "mykne" litt.

Er helt enig med det Geir at til den prisen burde man få splitta setta men det virket det som om selger ikke var interessert i. Jeg har uansett bestilt størrelse 54 som var litt stram over underarmene.. Jeg har da bytterett hvis jeg skulle ombestemme meg når jeg får dressen?

Høres bra ut skullerud, da får jeg se når jeg får den og satse på at den gir litt etter her og der :)
Takk for innspill folkens!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar