Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7113
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Etpar formiddagstimer i garasjen.
Jeg tok en kattevask på motoren og svingarmen som var en smule nedgriset av kjedeolje og støv.
Kjedet ser ok ut men drevet begynner å bli slitt.
Det får holde en sesong til for bremseklossene begynner å komme veldig nær minstemålet.
Så det ble til at jeg bestilte nye sett med klosser og kjede og drev får være til neste høst.
Spre utgiftene litt...
Jeg tok en kattevask på motoren og svingarmen som var en smule nedgriset av kjedeolje og støv.
Kjedet ser ok ut men drevet begynner å bli slitt.
Det får holde en sesong til for bremseklossene begynner å komme veldig nær minstemålet.
Så det ble til at jeg bestilte nye sett med klosser og kjede og drev får være til neste høst.
Spre utgiftene litt...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38969
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Dette (JT?) drevet ser ut til å holde mange tusen km. til.
Ingen utpregede 'haitann"tendenser på dette så vidt jeg kan se.
Litt mer på det italienske Ognibene framdrevet på min KTM uten at det bekymrer meg.
Så lenge det ikke er noen ulyd i drivlinja når hjulet snurres framover og bakover og slitasjen på drevene ikke er verre enn dette er det bare å kjøre på :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i 50årene
ZZR'en min hadde litt slitt kjede da jeg kjøpte den, kunne løfte kjedet litt opp fra bakdrevet.
Kjørte 6000km til, men siste langturen blei det mye lyd i kjedet i lav fart... Var nok litt slapp med å smøre de siste turene før jeg skulle bytte allikevel.
Men fordrevet så omtrent ut som ditt da jeg bytta, Jompa...
Originaldrev som stod på, hadde 42.500 km på meteret da jeg bytta.
Ett tegn på at sykkelen ikke har gått lengre...
Kjørte 6000km til, men siste langturen blei det mye lyd i kjedet i lav fart... Var nok litt slapp med å smøre de siste turene før jeg skulle bytte allikevel.
Men fordrevet så omtrent ut som ditt da jeg bytta, Jompa...
Originaldrev som stod på, hadde 42.500 km på meteret da jeg bytta.
Ett tegn på at sykkelen ikke har gått lengre...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7113
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Jeg har gitt kjeden " godkjenning " for en sesong til. Bremseklossene kom på over 1700 kroner og kjede/drevet koster 3000 pluss/minus.
Så jeg sjekker tilstanden på slutten av 24sesongen og tar avgjørelsen da
Sykkelen har passert 29 000 km.
Prøvde forresten å løfte kjeden fra bakdrevet og klarte vel sånn ca 2mm
Takk for tipset Kjellrf.
Så jeg sjekker tilstanden på slutten av 24sesongen og tar avgjørelsen da
Sykkelen har passert 29 000 km.
Prøvde forresten å løfte kjeden fra bakdrevet og klarte vel sånn ca 2mm
Takk for tipset Kjellrf.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38969
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Bare 29K ?
Ja, da mener jeg kjede og drev bør holde minst 10K til forutsatt jevnlig smøring og justering.
Selv har jeg aldri hatt en kjededrevet sykkel hvor drivlinja er byttet før etter godt over 40K.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7113
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Min sykkel er også så godt som klar for vinterlagring.
Bremseklossene ble bytta i går, både foran og bak. Batteriet er tatt ut og ellers er lakkerte deler og plast shinet opp.
Jeg er sykmeldt på sjette uke og begynner å kjede meg litt om dagene.
Var en tur innom jobben i går og prata med sjefen min.
Etterpå var det ut å spise lunch med en tidligere arbeidskamerat som nå jobber son forsikringsagent
Jeg hadde sendt han ei melding for etpar dager siden og spurt om vi skulle lunche.
Da han ikke svarte på den måtte jeg ringe å spørre om det var skadelig for imaget hans å bli sett på byen i lag med en naver.
Neida svarte han, bare hatt det travelt og glemt hele greia.
Det er litt rart, men etter såpass mange uker begynner jeg å føle meg litt i veien.
Både når jeg er innom jobben og i lag med andre folk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50årene
Før (o-ringkjede) var min policy å bytte kjede ofte for å spare drevene ...
Veldig flott farge scheme på HD`n og for en motor, bare å speile seg
Veldig flott farge scheme på HD`n og for en motor, bare å speile seg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7113
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Fargen heter Hard candy red og har "gull " flakes og flere lag klarlakk.
Jeg blir nesten litt misunnelig på fruen, men er så heldig at jeg får gnikke og skru så mye jeg vil på sykkelen hennes.
Og det hender jeg får låne den også.
Motoren er ganske spesiell.
Den har fire kamaksler, en for hver ventil.
Akslene drives av tannhjul, ikke kjede.
Lavtliggende kammer som på alle HD- motorer.
Hydrauliske selvjusterende ventilløftere og støtstenger.
Gearboks og motor sitter i samme blokk, Big Twinmotorene har gearboks og motor som er skrudd fast I hverandre.
Ellers, en lang primærkjede som alle HD.
På Sportsteren deler den olje med.gearboksen.
Motoren har egen olje, tørrsump og oljetank.
Litt historie for de som er interessert
https://www.lowbrowcustoms.com/blogs/ev ... since-1957
Jeg blir nesten litt misunnelig på fruen, men er så heldig at jeg får gnikke og skru så mye jeg vil på sykkelen hennes.
Og det hender jeg får låne den også.
Motoren er ganske spesiell.
Den har fire kamaksler, en for hver ventil.
Akslene drives av tannhjul, ikke kjede.
Lavtliggende kammer som på alle HD- motorer.
Hydrauliske selvjusterende ventilløftere og støtstenger.
Gearboks og motor sitter i samme blokk, Big Twinmotorene har gearboks og motor som er skrudd fast I hverandre.
Ellers, en lang primærkjede som alle HD.
På Sportsteren deler den olje med.gearboksen.
Motoren har egen olje, tørrsump og oljetank.
Litt historie for de som er interessert
https://www.lowbrowcustoms.com/blogs/ev ... since-1957
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7113
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Så godt som ferdig med vedlikehold av syklene og på tide og sette igang med det som skulle ha vært gjort I sommer med scootern.
Smøring, oljeskift, litt oppstramming av belte og kjede pluss sjekk av diverse.
Egentlig ganske likt det man gjør med mc.
Jeg begynte i går kveld med å smøre understellet.
En drøss med smørenipler, 6 av dem bare på forstillinga.
Etterpå tok jeg av panseret og dekslet på høyre side av motoren.
Oljetank, bremseskive, reversgearkasse, ekspansjonstank til kjølevæske mm.
Det blir muligens oljeskift i kveld, det kommer an på hvor lang middagshvilen blir.
Smøring, oljeskift, litt oppstramming av belte og kjede pluss sjekk av diverse.
Egentlig ganske likt det man gjør med mc.
Jeg begynte i går kveld med å smøre understellet.
En drøss med smørenipler, 6 av dem bare på forstillinga.
Etterpå tok jeg av panseret og dekslet på høyre side av motoren.
Oljetank, bremseskive, reversgearkasse, ekspansjonstank til kjølevæske mm.
Det blir muligens oljeskift i kveld, det kommer an på hvor lang middagshvilen blir.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7113
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
I dag fikk fruen en forsinket bursdagsgave.
Forskjermen til Sportsteren kom tilbake fra
Camillas mc-dekor etter reparasjon av lakkskade.
Perfekt.
Før Etter
Forskjermen til Sportsteren kom tilbake fra
Camillas mc-dekor etter reparasjon av lakkskade.
Perfekt.
Før Etter
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50årene
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Det var flott lakk jobb..har lagt hjemmeside til i favoritter.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7113
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Jeg fikk ei bok til farsdagen i år.
"Okkupasjon" skrevet av en lokal amatørhistoriker , og boka handler om krigen I Alta og de nærmeste kommunene.
Det er også et kapittel om kampene rundt Narvik og Alta bataljon innsats.
Bataljonen som besto av ca 800 mann fordelt på 5 kompanier ble mobilisert raskt etter 9.april
og var i kamp frem til 10.juni da engelske og franske styrker trakk seg ut fra Narvikfronten og de norske styrkene kapitulerte.
På slutten av boken er alle som kjempet i bataljonen listet opp, og der fikk jeg en stor overraskelse.
Bestefaren min og 4 av brødrene hans var alle i
4.kompani og var med på å stoppe tyskernes fremrykking nordover ved Lapphaugen på Gratangsfjellet.
Av 802 mann mistet bataljonen bare 6.
Og 36 ble skadet. Til sammen over 8000 sivile og soldater ble drept under kampene om Narvik.
"Okkupasjon" skrevet av en lokal amatørhistoriker , og boka handler om krigen I Alta og de nærmeste kommunene.
Det er også et kapittel om kampene rundt Narvik og Alta bataljon innsats.
Bataljonen som besto av ca 800 mann fordelt på 5 kompanier ble mobilisert raskt etter 9.april
og var i kamp frem til 10.juni da engelske og franske styrker trakk seg ut fra Narvikfronten og de norske styrkene kapitulerte.
På slutten av boken er alle som kjempet i bataljonen listet opp, og der fikk jeg en stor overraskelse.
Bestefaren min og 4 av brødrene hans var alle i
4.kompani og var med på å stoppe tyskernes fremrykking nordover ved Lapphaugen på Gratangsfjellet.
Av 802 mann mistet bataljonen bare 6.
Og 36 ble skadet. Til sammen over 8000 sivile og soldater ble drept under kampene om Narvik.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7113
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Rund dag i dag, om 30 måneder kan jeg gå av med pensjon hvis jeg vil og syns jeg har råd.
Akkurat nå har jeg veldig lyst til å pensjonere meg, men tar avgjørelsen når det nærmer seg.
Redusert stilling og delvis pensjon er også ett alternativ.
De siste tre helgene har jeg vært på hyttetur med svigersønnen min og vært assisterende snekker og hobbyelektriker.
Vi har revet ned det meste av himling og panelet i to av tre soverom.
Byttet isolasjon etter museinvasjon i høst og tidligere år.
Isolasjonen var miserable greier, både pga mus og elendig utført arbeid av han som bygde hytta.
Svigersønnen og dattera mi håpet at forsikringen skulle dekke det meste av reparasjon og oppussing, men takstmannen og selskap hevder at mye av skadene er gamle, fra før de kjøpte hytta.
Så det ble til at han tar arbeidet selv med litt hjelp fra sin noe tilårskomne svigerfar
Det er tungt å starte til fjells for å jobbe fredag etter arbeidstid , så jeg beundrer ungdommen som har pågangsmot og overskudd til å jobbe lange dager i helgene.
Greit med litt verneutstyr når det regner museskit og Glava ned over hodet Ett av de første solgløttene i år. To av helgene var det kaldt , skikkelig kaldt.
Akkurat nå har jeg veldig lyst til å pensjonere meg, men tar avgjørelsen når det nærmer seg.
Redusert stilling og delvis pensjon er også ett alternativ.
De siste tre helgene har jeg vært på hyttetur med svigersønnen min og vært assisterende snekker og hobbyelektriker.
Vi har revet ned det meste av himling og panelet i to av tre soverom.
Byttet isolasjon etter museinvasjon i høst og tidligere år.
Isolasjonen var miserable greier, både pga mus og elendig utført arbeid av han som bygde hytta.
Svigersønnen og dattera mi håpet at forsikringen skulle dekke det meste av reparasjon og oppussing, men takstmannen og selskap hevder at mye av skadene er gamle, fra før de kjøpte hytta.
Så det ble til at han tar arbeidet selv med litt hjelp fra sin noe tilårskomne svigerfar
Det er tungt å starte til fjells for å jobbe fredag etter arbeidstid , så jeg beundrer ungdommen som har pågangsmot og overskudd til å jobbe lange dager i helgene.
Greit med litt verneutstyr når det regner museskit og Glava ned over hodet Ett av de første solgløttene i år. To av helgene var det kaldt , skikkelig kaldt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7113
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Påske på hytta.
Renovering av nabohytta ble gjort på 8 helger og nå gjenstår det bare småpusk.
Det får datter og svigersønn ta på egenhånd uten innblanding fra meg
Idag er det 15 kuldegrader, sol og stille.
Litt for kaldt til å være ute på tur.
De siste årene har sneen forsvunnet like etter påske, det se ut til at det kan bli en lang vinter i år.
Jeg her uansett tro på sesongstart i slutten av april.
Er spent på å prøve nyhjelmen.
Renovering av nabohytta ble gjort på 8 helger og nå gjenstår det bare småpusk.
Det får datter og svigersønn ta på egenhånd uten innblanding fra meg
Idag er det 15 kuldegrader, sol og stille.
Litt for kaldt til å være ute på tur.
De siste årene har sneen forsvunnet like etter påske, det se ut til at det kan bli en lang vinter i år.
Jeg her uansett tro på sesongstart i slutten av april.
Er spent på å prøve nyhjelmen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.