Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7113
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Etpar formiddagstimer i garasjen.
Jeg tok en kattevask på motoren og svingarmen som var en smule nedgriset av kjedeolje og støv.
Kjedet ser ok ut men drevet begynner å bli slitt.
Det får holde en sesong til for bremseklossene begynner å komme veldig nær minstemålet.
Så det ble til at jeg bestilte nye sett med klosser og kjede og drev får være til neste høst.
Spre utgiftene litt...
20231029_101113.jpg
20231029_124220.jpg
20231029_123441.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38969
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 29 okt 2023, 22:25 Kjedet ser ok ut men drevet begynner å bli slitt.
Det får holde en sesong til
Bilde
Dette (JT?) drevet ser ut til å holde mange tusen km. til.
Ingen utpregede 'haitann"tendenser på dette så vidt jeg kan se.
Litt mer på det italienske Ognibene framdrevet på min KTM uten at det bekymrer meg.
Så lenge det ikke er noen ulyd i drivlinja når hjulet snurres framover og bakover og slitasjen på drevene ikke er verre enn dette er det bare å kjøre på :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1611
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

ZZR'en min hadde litt slitt kjede da jeg kjøpte den, kunne løfte kjedet litt opp fra bakdrevet.
Kjørte 6000km til, men siste langturen blei det mye lyd i kjedet i lav fart... Var nok litt slapp med å smøre de siste turene før jeg skulle bytte allikevel.
Men fordrevet så omtrent ut som ditt da jeg bytta, Jompa...
Originaldrev som stod på, hadde 42.500 km på meteret da jeg bytta.
Ett tegn på at sykkelen ikke har gått lengre...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7113
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Jeg har gitt kjeden " godkjenning " for en sesong til. Bremseklossene kom på over 1700 kroner og kjede/drevet koster 3000 pluss/minus.
Så jeg sjekker tilstanden på slutten av 24sesongen og tar avgjørelsen da
Sykkelen har passert 29 000 km.

Prøvde forresten å løfte kjeden fra bakdrevet og klarte vel sånn ca 2mm
Takk for tipset Kjellrf.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38969
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 30 okt 2023, 23:33 Sykkelen har passert 29 000 km.
Bare 29K :eh ?
Ja, da mener jeg kjede og drev bør holde minst 10K til forutsatt jevnlig smøring og justering.

Selv har jeg aldri hatt en kjededrevet sykkel hvor drivlinja er byttet før etter godt over 40K.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7113
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

20231103_100008.jpg
Utsikten fra kaffestolen.

Min sykkel er også så godt som klar for vinterlagring.
Bremseklossene ble bytta i går, både foran og bak. Batteriet er tatt ut og ellers er lakkerte deler og plast shinet opp.

Jeg er sykmeldt på sjette uke og begynner å kjede meg litt om dagene.
Var en tur innom jobben i går og prata med sjefen min.
Etterpå var det ut å spise lunch med en tidligere arbeidskamerat som nå jobber son forsikringsagent
Jeg hadde sendt han ei melding for etpar dager siden og spurt om vi skulle lunche.
Da han ikke svarte på den måtte jeg ringe å spørre om det var skadelig for imaget hans å bli sett på byen i lag med en naver.
Neida svarte han, bare hatt det travelt og glemt hele greia.
Det er litt rart, men etter såpass mange uker begynner jeg å føle meg litt i veien.
Både når jeg er innom jobben og i lag med andre folk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6386
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Før (o-ringkjede) var min policy å bytte kjede ofte for å spare drevene ...

Veldig flott farge scheme på HD`n og for en motor, bare å speile seg :twothumbs:
20231025_114258.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7113
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Fargen heter Hard candy red og har "gull " flakes og flere lag klarlakk.
Jeg blir nesten litt misunnelig på fruen, men er så heldig at jeg får gnikke og skru så mye jeg vil på sykkelen hennes.
Og det hender jeg får låne den også.

Motoren er ganske spesiell.
Den har fire kamaksler, en for hver ventil.
Akslene drives av tannhjul, ikke kjede.
Lavtliggende kammer som på alle HD- motorer.
Hydrauliske selvjusterende ventilløftere og støtstenger.
Gearboks og motor sitter i samme blokk, Big Twinmotorene har gearboks og motor som er skrudd fast I hverandre.
Ellers, en lang primærkjede som alle HD.
På Sportsteren deler den olje med.gearboksen.
Motoren har egen olje, tørrsump og oljetank.

Litt historie for de som er interessert

https://www.lowbrowcustoms.com/blogs/ev ... since-1957
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7113
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Så godt som ferdig med vedlikehold av syklene og på tide og sette igang med det som skulle ha vært gjort I sommer med scootern.
Smøring, oljeskift, litt oppstramming av belte og kjede pluss sjekk av diverse.
Egentlig ganske likt det man gjør med mc.


Jeg begynte i går kveld med å smøre understellet.
En drøss med smørenipler, 6 av dem bare på forstillinga.
20231113_211331.jpg
20231113_211317.jpg
Etterpå tok jeg av panseret og dekslet på høyre side av motoren.
20231113_212308.jpg
Oljetank, bremseskive, reversgearkasse, ekspansjonstank til kjølevæske mm.

Det blir muligens oljeskift i kveld, det kommer an på hvor lang middagshvilen blir.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7113
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

I dag fikk fruen en forsinket bursdagsgave.
Forskjermen til Sportsteren kom tilbake fra
Camillas mc-dekor etter reparasjon av lakkskade.
Perfekt.


Før
20230625_110630.jpg
Etter
20231117_172639.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6386
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Ja hun lakkerte KZ900’n min, veldig bra :thumleft

http://www.mclakkering.no/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Det var flott lakk jobb..har lagt hjemmeside til i favoritter.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7113
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Jeg fikk ei bok til farsdagen i år.
"Okkupasjon" skrevet av en lokal amatørhistoriker , og boka handler om krigen I Alta og de nærmeste kommunene.

Det er også et kapittel om kampene rundt Narvik og Alta bataljon innsats.
Bataljonen som besto av ca 800 mann fordelt på 5 kompanier ble mobilisert raskt etter 9.april
og var i kamp frem til 10.juni da engelske og franske styrker trakk seg ut fra Narvikfronten og de norske styrkene kapitulerte.
På slutten av boken er alle som kjempet i bataljonen listet opp, og der fikk jeg en stor overraskelse.
Bestefaren min og 4 av brødrene hans var alle i
4.kompani og var med på å stoppe tyskernes fremrykking nordover ved Lapphaugen på Gratangsfjellet.
Av 802 mann mistet bataljonen bare 6.
Og 36 ble skadet. Til sammen over 8000 sivile og soldater ble drept under kampene om Narvik.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7113
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Rund dag i dag, om 30 måneder kan jeg gå av med pensjon hvis jeg vil og syns jeg har råd.
Akkurat nå har jeg veldig lyst til å pensjonere meg, men tar avgjørelsen når det nærmer seg.
Redusert stilling og delvis pensjon er også ett alternativ.


De siste tre helgene har jeg vært på hyttetur med svigersønnen min og vært assisterende snekker og hobbyelektriker.

Vi har revet ned det meste av himling og panelet i to av tre soverom.
Byttet isolasjon etter museinvasjon i høst og tidligere år.
Isolasjonen var miserable greier, både pga mus og elendig utført arbeid av han som bygde hytta.
Svigersønnen og dattera mi håpet at forsikringen skulle dekke det meste av reparasjon og oppussing, men takstmannen og selskap hevder at mye av skadene er gamle, fra før de kjøpte hytta.
Så det ble til at han tar arbeidet selv med litt hjelp fra sin noe tilårskomne svigerfar
Det er tungt å starte til fjells for å jobbe fredag etter arbeidstid , så jeg beundrer ungdommen som har pågangsmot og overskudd til å jobbe lange dager i helgene.


20240121_110643.jpg
20240120_145018.jpg
20240120_145009.jpg
Greit med litt verneutstyr når det regner museskit og Glava ned over hodet
20240120_144941.jpg
Ett av de første solgløttene i år.
20240120_112027.jpg
To av helgene var det kaldt , skikkelig kaldt.
20240120_102521.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7113
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Påske på hytta.
Renovering av nabohytta ble gjort på 8 helger og nå gjenstår det bare småpusk.
Det får datter og svigersønn ta på egenhånd uten innblanding fra meg

Idag er det 15 kuldegrader, sol og stille.
Litt for kaldt til å være ute på tur.
De siste årene har sneen forsvunnet like etter påske, det se ut til at det kan bli en lang vinter i år.
Jeg her uansett tro på sesongstart i slutten av april.
Er spent på å prøve nyhjelmen.
20231017_103238.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar