Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av Svolp »

Hei.

Viste ikke helt om hvordan jeg skulle formulere topic så les videre så kanskje du forstår hva jeg mener.
Vurderer og bytte sykkel nå som jeg har fått tilgang til en del penger, eneste problemet er at sykkelen er styggdyr og forsikre. Pris varierer fra 50.000kr :terge :terge :terge til det billigste på 25.000kr. full kasko :doh . Grunnen til det er fordi jeg er i alderen "kjør og dø" og uten garage. Så til spørsmålet mitt, velger jeg garage hos forsikringselskapet kan jeg komme med ned til 22.000kr og på tomta her har nabon sagt at jeg kan sette sykkelen inn i han sin garage hvis jeg skal reise lengere vekk osv. Dog, blir det stående ute (låst med kjettinger, skivelåser, hengelåser og under tak) til daglig. Spørsmålet mitt er som følger, noen som vet hvilke konsekvenser det vil bli hvis sykkelen blir utsatt for hærverk, stjælt eller ramponert når den står ute og jeg har skrevet at den står i garage?
Sykkelen det gjelder hvis det er av interesse er en Kawasaki zzr1400

Håper jeg formulerte meg forståelig.

takker for svar.

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av Dexter »

Tja. Dette er litt interessant egentlig. Jeg har 2 biler + motorsykkel. Da jeg for flere år siden pratet med min agent om dette så spurte jeg jo da hvordan dem stilte seg til det. For det står på begge biler og sykkelen at jeg har garasje, men jeg har jo fortsatt bare plass til rattkjelker, ved og bildekk i garasjen. Jeg fikk til svar at det var tilganten til og muligheten til å bruke garasjen som var greia. Dersom jeg skulle reise bort, kunne jeg da låse inn en bil og eller motorsykkel? Det er ikke å forvente at enhver med garasje til enhver tid låser gjenstanden inn i garasjen...

Dette var neppe et bra og utfyllende svar, men dette var nå det jeg fikk beskjed om. Så jeg står oppført med garasje på 2 biler og motorsykkel i full enighet og forståelse med min forsikringsagent. Nå har jeg ikke blitt utsatt for noe, enda så jeg vet jo ikke hva som vil skje når/om den tid kommer...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Forsikring av motorsykkel, Garasje eller ikke ?

Legg inn av Svolp »

Dexter skrev:Tja. Dette er litt interessant egentlig. Jeg har 2 biler + motorsykkel. Da jeg for flere år siden pratet med min agent om dette så spurte jeg jo da hvordan dem stilte seg til det. For det står på begge biler og sykkelen at jeg har garasje, men jeg har jo fortsatt bare plass til rattkjelker, ved og bildekk i garasjen. Jeg fikk til svar at det var tilganten til og muligheten til å bruke garasjen som var greia. Dersom jeg skulle reise bort, kunne jeg da låse inn en bil og eller motorsykkel? Det er ikke å forvente at enhver med garasje til enhver tid låser gjenstanden inn i garasjen...
Syntes det var god informasjon, var litt sånn jeg også tenkte. At dem kan jo ikke forvente at sykkelen blir låst inn hver eneste dag når man er hjemme? Når man er på tur er det nå en ting, er jo ikke garasjer overalt liksom. Skulle det skjedd noe med sykkelen så skjer det nok når den ikke er innelåst så igjen hadde det vært litt greit og vite hva som vil skje da. Avkorting osv?
Kanskje jeg bare skal ringe og ta en spansk en og si at jeg har garasje men at bilen står der men at sykkel vil bli innelåst når jeg drar lengere vekk.Må gå an og spørre om hva som vil skje hvis sykkelen blir utsatt for hærverk osv når den ikke er innelåst?

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av Kawasaki »

22tusen :oh :oh

Du e tje rekktige :-) Du kan få registrere den på meg,så sparer du sikkert over halvparten.Til gjengjeld vil jeg låne den hver gang jeg er hjemme på fri. Den skal få beste plassen i garasjen min :janikk

Er bare hjemme 4 uker i slengen :knegg

Ps: syns den er finest svart.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av MaxTron »

Er rein GALSKAP dette ja, virker som selskapet vil du skal betale for heile sykkel innenfor det tidsrommet DE har kalkulert med at dat kan skje en ulykke :[-X

Greit å varra litt eldre innimellom :redface
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av Svolp »

MaxTron skrev:Er rein GALSKAP dette ja, virker som selskapet vil du skal betale for heile sykkel innenfor det tidsrommet DE har kalkulert med at dat kan skje en ulykke :[-X

Greit å varra litt eldre innimellom :redface
Hele forsikringsbransjen er mafia virksomhet, det er intet nytt..
Sykkelen, spessiel som den er koster den mye penger og forsikre og sånn er det.

Hadde jeg vært over 30år med 70% bonus hadde den fremdeles kosta rundt 14.000kr.. Sykkelen er ikke en criuser eller en gjennomført ren touring som jeg har nå. Der betaler jeg 6500kr full kasko. Dette er en ny Sports tourer med 200hk og da er prisen deretter også..

Velger dog og være ung ei stund til tross det koster meg noen tusenlapper mer, blir jaggu gammal fort nok :prf

kawa; Tørr ikke og låne den vekk da egenandelen er på 20.000kr :-k
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av Jompa »

Hvis det står "innelåst i garasje" så er det det som gjelder.
Om sykkelen står ute og blir stjålet eller gjort herverk på, får du avkorting på utbetalinga.
Unntatt hvis den står parkert en annen plass enn hjemme.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av ArcticTiger »

Har du sjekket hva du må betale hos "Bilsport & MC" spesialforsikring ? Det ser ut som jeg ender opp der. Kontaktes via tlf 22 55 55 48 eller: info@bilsport-mc.no

Brukeravatar
Kenny
Innlegg: 36
Registrert: 25 aug 2010, 18:38
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650 S 2003

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av Kenny »

Dersom noe skjer med sykkelen og den er parkert utenfor garasjen, får du enten avkortning i utbetaling eller økt egenandel (same shit, different wrapping :roll )

Naboen hadde tyveri av sin sykkel, og hadde glemt skivelåsen. Ikke helt samme ting, men han fikk økt egenandelen fra 3' til 9' eller noe i den duren.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av NickNei »

Jeg har mine i egne låst garasje, og fikk klar beskjed om at de skulle stå der når jeg var hjemme, de gir avkorting i forsikringen hvis det skjer noe på hjemmeadressen og de ikke står innelåst i garasjen.

En annen ting å være obs på er at det var dyrere å ha dem i fellesgarasje enn ute på gata, men det kommer kanskje an på hvor det er da....

ZZR1400 er en flott Mc med baller, bra valg :)

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av Svolp »

ArcticTiger skrev:Har du sjekket hva du må betale hos "Bilsport & MC" spesialforsikring ? Det ser ut som jeg ender opp der. Kontaktes via tlf 22 55 55 48 eller: info@bilsport-mc.no
Fikk beskjed hos disse at denne var "spessiel" så dem har kun ansvarforsikring på zzr1400 :-k
Da "juger" jeg på meg garasje hvis jeg går for sykkelen. Snakket også med et forsikringselskap tidligere i dag og dem sa det dere andre sier og det kan jeg leve med.

Takk for svar folkens.
NickNei skrev:ZZR1400 er en flott Mc med baller, bra valg :)
:\m/:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av Baron von Waffel »

Jompa skrev:Hvis det står "innelåst i garasje" så er det det som gjelder.
Om sykkelen står ute og blir stjålet eller gjort herverk på, får du avkorting på utbetalinga.
Unntatt hvis den står parkert en annen plass enn hjemme.
Dette er det formelt riktige svaret. Og den informasjonen du har fått muntlig fra en forsikringsagent er bare verdt papiret den er skrevet på. Altså intet. Du får et bevisproblem.

Dessuten er det en grunn til kravet om innelåsing i garasje. Og det er å få sykkelen ut av syne for mulige tyver og hærverksfolk. Og du vil vel helst unngå det i sesongen?
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av Svolp »

Baron von Waffel skrev:
Jompa skrev:Dessuten er det en grunn til kravet om innelåsing i garasje. Og det er å få sykkelen ut av syne for mulige tyver og hærverksfolk. Og du vil vel helst unngå det i sesongen?
Selvsagt vil jeg det.. Som beskrevet tidligere har jeg ikke tilgang til garasje daglig, kun når jeg reiser vekk på lengere turer uten mc. Er på god fot med nabon her og hvis sykkelen ble utsatt for hærverk eller tyveri kunne jeg bare si at jeg ikke låste inn sykkelen den dagen pga ditt og datt men at jeg vanligvis hadde plass i garasjen. Altså at jeg leide hos han eller noe sånt. Ville jeg da fått en smekk tross alt eller ville dette fungert. Eller blir dette en form for forsikringsvindel? :-k

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av pelsen »

Svolp skrev:Selvsagt vil jeg det.. Som beskrevet tidligere har jeg ikke tilgang til garasje daglig, kun når jeg reiser vekk på lengere turer uten mc. Er på god fot med nabon her og hvis sykkelen ble utsatt for hærverk eller tyveri kunne jeg bare si at jeg ikke låste inn sykkelen den dagen pga ditt og datt men at jeg vanligvis hadde plass i garasjen. Altså at jeg leide hos han eller noe sånt. Ville jeg da fått en smekk tross alt eller ville dette fungert. Eller blir dette en form for forsikringsvindel? :-k

Kenneth
det blir ikke svindel slik du beskriver det, men det blir avkortning pga den ikke stod i garasjen da det skjedde.
Svindel vil det være hvis sykkelen blir stjålet eller hærpa ute, og du melder at det skjedde inne i garasjen.
Da bør det også ha vært innbrudd i garasjen, og det passer kanskje ikke for naboen å være med på svindelen...

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Forsikring av motorsykkel, garage eller ikke ?

Legg inn av Svolp »

HAAAAAAAAAAAAA HAAAAAAAAAAAAAAA HAAAAAAAAAAAAAAA :lol :lol :lol

Kanskje en rar måte og begynne tråden på men tenkte jeg skulle oppdaterer dere litt på forsikringen på sykkelen jeg skal kjøpe! Har sitti i to dager nå og ringt rundt til 11 forsikringselskaper og her skal dere få dommen! Kriteriene på meg er: FULL KASKO,24år, 40% bonus, garasje, komplett kjøreutstyr, ingen førere under 24år, FG godkjent skivelås med alarm og startsperre.

Forsikringselskaper:
STOREBRAND: Venter ennå på tilbud
FRISK : NEI (For mye risiko mtp alder og type sykkel)
UNISON : NEI (26 år år på MC)
Bilsport&MC : NEI (Kun ansvar forsikring)
TERRA : 45.000 kr (Enkelforsikring) :oh
IF : 40.500 kr (Enkelforsikring) :oh
NEMI : 36.200 kr (Enkelforsikring) :oh
GJENSIDIGE : 22.635 kr (Totalkunde) :-k
FRENDE : 21.655 kr (Totalkunde) :-k

Hold på hatten boys and girls! :skriver

KLP : 12.100 kr (Enkeltkunde) :\m/: :skriver \:D/ :=D> :knegg :bananas

Har dere sett på maken, helt vanvittig med forskjeller det er.. UTROLIG! :scratch
Her er det jo min kommunale kontrakt i arbeidslivet som redder skinnet mitt. Tenk at jeg slipper unna med 12.100 kr på en slik sykkel. TENK at forskjellen fra det dyreste til det blilligste er på hele 33.000kr ](*,) eller fra Terra til Frende på 23.000 kr. Hadde uansett tatt FRENDE sitt tilbud da jeg har veldig lyst på sykkelen så dette var jo helt kanon.. :=D>

Det viser seg at det jaggu lønner og sette av en dag og to for og ringe og høre me de forskjellige. Dette er også priser jeg har fått uten og prute så de som er flinke til og servere løgner om at slik og slik kan gjerne spare ennå litt. På 12.100 kr sa jeg bare SEND DET PÅ MAIL MED EN GANG. Har nå fått skrivet på mail så jeg regner med at det er skikkelig :D

Nå blir det KAWASAKI, WOOOOHOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!! :\m/:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar