Tips til utstyr på tur og treff

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Bjerknez »

Haha, helt enig med to siste talere. :lol

Vi mennesker er så inn i hampen lettlurte og styrt av komersielle krefter at vi ikke engang vet om det. :lol

Men når det kommer til det trådtittelen handler om, så mener jeg at jo mindre utstyr jeg kan ta med, jo bedre er det. For meg er selve kjøringen mer tilfredstillende enn stoppene og det utstyret man evt. bruker da. Jeg kommer vertfall aldri til å gjøre noe plass til hverken trebestikk, kokekar eller vinflasker. Skal jeg flotte meg med fin mat og vin, så finner jeg en restaurant og heller sparer de literne med bagasjeplass utstyret tar. :)

Jeg kjøpte meg kgså en capingstol som skulle bli med på tur. Men jeg la den igjen hjemme. Det skulle jeg også gjort med kaffetermosen, for det var ingen campinger i sverige som kunne fylle opp denne. Den tok altså unødvedig plass og var kun i bruk den første kjøredagen.

Så jeg holder fast med at det beste utstyret i så måte må være kredittkortet. :knegg

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 15 jul 2022, 00:50 Men når det kommer til det trådtittelen handler om, så mener jeg at jo mindre utstyr jeg kan ta med, jo bedre er det. For meg er selve kjøringen mer tilfredstillende enn stoppene og det utstyret man evt. bruker da. Jeg kommer vertfall aldri til å gjøre noe plass til hverken trebestikk, kokekar eller vinflasker. Skal jeg flotte meg med fin mat og vin, så finner jeg en restaurant og heller sparer de literne med bagasjeplass utstyret tar. :)

Jeg kjøpte meg kgså en capingstol som skulle bli med på tur. Men jeg la den igjen hjemme. Det skulle jeg også gjort med kaffetermosen, for det var ingen campinger i sverige som kunne fylle opp denne. Den tok altså unødvedi

g plass og var kun i bruk den første kjøredagen.

Så jeg holder fast med at det beste utstyret i så måte må være kredittkortet. :knegg
Det avhenger vel også litt av type tur, jeg gjør meg vel skyldig i å ha med omtrent alt av bagasje, svær og komfortabel luftmadrass, telt, campingstol, stormkjøkken, og til og med en fiskestang. Og til det har jeg måttet kjøpe en 70 liters vanntett SW-Motech bag. Det blir jo veldig mye forskjellig utstyr men samtidig så har jeg kjøpt lettvektsversjoner av det meste, så selv om bagen er stor så veier den omtrent ingen ting.

Og mens noe av utstyret, eksempelvis campingstolen, fint kan kalles overdrevent. Så er det ingen tvil om at det å kunne sette seg ned i en komfortabel stol, hvor som helst, og ta seg en god times pause, det er gull. Du blir rett og slett mer uthvilt av å ta en pause i en god stol enn å sitte på en benk eller på en stein et sted.

Fant forøvrig akkurat ut at det også går an å kjøpe gyngestolføtter til stolen min... men de blir ikke kjøpt med det første :p heller ikke noen sinne.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 15 jul 2022, 06:00
Bjerknez skrev: 15 jul 2022, 00:50 Men når det kommer til det trådtittelen handler om, så mener jeg at jo mindre utstyr jeg kan ta med, jo bedre er det. For meg er selve kjøringen mer tilfredstillende enn stoppene og det utstyret man evt. bruker da. Jeg kommer vertfall aldri til å gjøre noe plass til hverken trebestikk, kokekar eller vinflasker. Skal jeg flotte meg med fin mat og vin, så finner jeg en restaurant og heller sparer de literne med bagasjeplass utstyret tar. :)

Jeg kjøpte meg kgså en capingstol som skulle bli med på tur. Men jeg la den igjen hjemme. Det skulle jeg også gjort med kaffetermosen, for det var ingen campinger i sverige som kunne fylle opp denne. Den tok altså unødvedi

g plass og var kun i bruk den første kjøredagen.

Så jeg holder fast med at det beste utstyret i så måte må være kredittkortet. :knegg
Det avhenger vel også litt av type tur, jeg gjør meg vel skyldig i å ha med omtrent alt av bagasje, svær og komfortabel luftmadrass, telt, campingstol, stormkjøkken, og til og med en fiskestang. Og til det har jeg måttet kjøpe en 70 liters vanntett SW-Motech bag. Det blir jo veldig mye forskjellig utstyr men samtidig så har jeg kjøpt lettvektsversjoner av det meste, så selv om bagen er stor så veier den omtrent ingen ting.

Og mens noe av utstyret, eksempelvis campingstolen, fint kan kalles overdrevent. Så er det ingen tvil om at det å kunne sette seg ned i en komfortabel stol, hvor som helst, og ta seg en god times pause, det er gull. Du blir rett og slett mer uthvilt av å ta en pause i en god stol enn å sitte på en benk eller på en stein et sted.

Fant forøvrig akkurat ut at det også går an å kjøpe gyngestolføtter til stolen min... men de blir ikke kjøpt med det første :p heller ikke noen sinne.
Problemet i mitt tillfelle er at jeg aldri har ro i kroppen til å sitte ned en hel time sånn for morroskyld mens jeg ser utover et vann etc. etter 5 minutter og når kaffekoppen er tom så vil jeg kjøre igjen. Jeg har heller ikke noe behov for en times pause sånn uten videre når jeg er på MC tur.

Men jeg har dull forståelse for at andre ønsker å drasse med seg diverse utstyr på tur. :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 15 jul 2022, 09:22 Problemet i mitt tillfelle er at jeg aldri har ro i kroppen til å sitte ned en hel time sånn for morroskyld mens jeg ser utover et vann etc. etter 5 minutter og når kaffekoppen er tom så vil jeg kjøre igjen. Jeg har heller ikke noe behov for en times pause sånn uten videre når jeg er på MC tur.

Men jeg har dull forståelse for at andre ønsker å drasse med seg diverse utstyr på tur. :thumleft
Ser den, jeg er ikke så alt for annerledes selv på det området. Har en tendens til å forville meg inn på veier hvor det ikke nødvendigvis er flust med pauseplasser og benker så bestemte meg for å gi meg selv en skikkelig oppgradering med tanke på komfort.

Blir mer utvilt da til jeg kjører videre. :)

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Ketil »

SilverSmurfer skrev: 14 jul 2022, 21:06 Noen som har anbefalinger til stormkjøkken? :)

Har brukt et gammelt Primus sett en stund men det er på tide med noe nytt, vurderer Primus Primatech 1.3L, ser greit ut. Men vanskelig å finne ut hva alternativene er.
Jeg kjøpte tilsvarende sett, men med brenner. Her er det jeg kjøpte https://www.primusequipment.com/se/sv-s ... ve-set-13l. Har brukt det noen år og er svært fornøyd. Kompakt og gjennomtenkt kokesett av høy kvalitet. Kjøpere du vintergass så kan du bruke dette langt utover høsten.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av SilverSmurfer »

Ketil skrev: 15 jul 2022, 10:46
SilverSmurfer skrev: 14 jul 2022, 21:06 Noen som har anbefalinger til stormkjøkken? :)

Har brukt et gammelt Primus sett en stund men det er på tide med noe nytt, vurderer Primus Primatech 1.3L, ser greit ut. Men vanskelig å finne ut hva alternativene er.
Jeg kjøpte tilsvarende sett, men med brenner. Her er det jeg kjøpte https://www.primusequipment.com/se/sv-s ... ve-set-13l. Har brukt det noen år og er svært fornøyd. Kompakt og gjennomtenkt kokesett av høy kvalitet. Kjøpere du vintergass så kan du bruke dette langt utover høsten.
Ja, det var Stove Set jeg mente. :) Merker du noe lyd i fra det når du kjører med det? Eller er det godt nok pakket til at man slipper det?

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Ketil »

SilverSmurfer skrev:
Ketil skrev: 15 jul 2022, 10:46
SilverSmurfer skrev: 14 jul 2022, 21:06 Noen som har anbefalinger til stormkjøkken? :)

Har brukt et gammelt Primus sett en stund men det er på tide med noe nytt, vurderer Primus Primatech 1.3L, ser greit ut. Men vanskelig å finne ut hva alternativene er.
Jeg kjøpte tilsvarende sett, men med brenner. Her er det jeg kjøpte https://www.primusequipment.com/se/sv-s ... ve-set-13l. Har brukt det noen år og er svært fornøyd. Kompakt og gjennomtenkt kokesett av høy kvalitet. Kjøpere du vintergass så kan du bruke dette langt utover høsten.
Ja, det var Stove Set jeg mente. :) Merker du noe lyd i fra det når du kjører med det? Eller er det godt nok pakket til at man slipper det?
Hører ingen ting. Følger med en microfiberduk som legges mellom kjelene, mest for å unngå riper tenker jeg, men den bidrar også til at det ikke blir noe skramling. Denne brukes også til å tørke kopper og kjeler etter vask.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av SilverSmurfer »

Ketil skrev: 15 jul 2022, 12:14
SilverSmurfer skrev:
Ketil skrev: 15 jul 2022, 10:46
SilverSmurfer skrev: 14 jul 2022, 21:06 Noen som har anbefalinger til stormkjøkken? :)

Har brukt et gammelt Primus sett en stund men det er på tide med noe nytt, vurderer Primus Primatech 1.3L, ser greit ut. Men vanskelig å finne ut hva alternativene er.
Jeg kjøpte tilsvarende sett, men med brenner. Her er det jeg kjøpte https://www.primusequipment.com/se/sv-s ... ve-set-13l. Har brukt det noen år og er svært fornøyd. Kompakt og gjennomtenkt kokesett av høy kvalitet. Kjøpere du vintergass så kan du bruke dette langt utover høsten.
Ja, det var Stove Set jeg mente. :) Merker du noe lyd i fra det når du kjører med det? Eller er det godt nok pakket til at man slipper det?
Hører ingen ting. Følger med en microfiberduk som legges mellom kjelene, mest for å unngå riper tenker jeg, men den bidrar også til at det ikke blir noe skramling. Denne brukes også til å tørke kopper og kjeler etter vask.
Høres bra ut, jeg tror det blir kjøp når jeg ser det til en grei pris. Men akkurat nå er det utsolgt eller overpriset over alt, så venter litt.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev:Trangia er vel nærmeste konkurrent som har dått mye skryt kanskje?
Mitt Trangia kjøkken er 30+ år gammelt , har vært med på det meste overalt fra fjord til fjell...varer evig...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Sist redigert av rolf-arne den 15 jul 2022, 13:31, redigert 1 gang totalt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kom foretsen på en ting som jeg alltid har med meg på lengre turer. Å det er mikrofiber samt "glassrens" for å gjøre reint visir og fjerne innsekter etc.

Her er det like mange meninger som det finnes innsekter muligens og det er nok mange metoder som fungerer bra og den mest skånsomme er nok å legge en våt klut over visiret og la den ligge litt slik at innsekter løses opp etc.

Men det har man jo ikke alltid tid til, så da er vertfall min erfaring så langt en såkalt vindusrens som er gel basert. Jeg kan anbefale Scholl ICE. Denne kan man helle over på en liten spruteflaske i lommeformat og ved siden av en god korthåret mikrofiber eller aller helst en klut beregnet for glass så er dette den mest effektive metoden jeg har prøvd så langt.

Man sprayer på Scoll ICE og siden den er GEL basert så blir den hengende på visiret og løser opp innsektene. Så wiper man av innsektene med en mikrofiber før man gjør det samme en gang til med en klut beregnet for glass for å få et perfekt resultat uten striper.

Vanlig "glassrens" er tyntflytende og siden innholdet er alkoholbasert så tørker det fortere og trekker dermed ikke inn skikkelig. Med feks. Scholl ICE så blir resultatet noe helt annet.

Sholl ICE er også alkohol basert og etterlater ikke striper når man tørker det av, men har altså den fordelen at den henger på panelet lenger.

Sholl ICE kan også brukes som et generelt rengjøringsmiddel og har vel noenlunde samme funksjon som JIF Universal etc.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Nomade »

Hvor pleier du å kjøpe Scholl ICE Bjerknez?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Bjerknez »

Bilpleiekongen synes jeg er et fint sted og handle. Bruk Porterbuddy som frakt :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 15 jul 2022, 15:17 Bilpleiekongen synes jeg er et fint sted og handle. Bruk Porterbuddy som frakt :)
Ja, Googlet litt og det ser ut som det er beste valget. Få forhandlere ser det ut som..

Funker feks en slik sprayflaske til dette gelbaserte stoffet? https://cdon.no/helse/liten-sprayflaska-100ml-p54239573

Har du noen tips om fysiske butikker som selger slike reise sprayflasker? Finner jo en del nettbutikker, men da koster jo frakten mer enn flaska :P Og det er jo dårlig business for en sunnmøring :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Bjerknez »

Kjøp deg brillerens på en spar butikk til 18 kroner og hell ut innholdet. Da har du en helt fin flaske. Ingen grunn til å kjøpe en dedikert flaske til doble prisen :)

Men Aliexpress selger slike flasker.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Tips til utstyr på tur og treff

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 15 jul 2022, 17:35 Kjøp deg brillerens på en spar butikk til 18 kroner og hell ut innholdet. Da har du en helt fin flaske. Ingen grunn til å kjøpe en dedikert flaske til doble prisen :)

Men Aliexpress selger slike flasker.
Godt tips :thumleft

Er et lite tilbud nå så jeg fikk akkurat levert en flaske av PorterBuddy :)

https://bilpleiekongen.no/product/schol ... ner-500-ml

Svar