Feilsøking/kontrollmåling stator/pickup.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Feilsøking/kontrollmåling stator/pickup.

Legg inn av Kawasaki »

Noen som kan forklare hvordan man feilsøker/kontrollerer stator og pickup,se bildet:

[img]http://bildr.no/thumb/768705.jpeg[/img]
ikkebike.norwegianforum.net

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Feilsøking/kontrollmåling stator/pickup.

Legg inn av mekkern »

da trenger du en "lekkasjemåler"-eller såkaldt "megger".

kortslutninger er vanskelige å opptage med multimeter,da spenningen ikke er høy nok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Feilsøking/kontrollmåling stator/pickup.

Legg inn av Kawasaki »

mekkern skrev:da trenger du en "lekkasjemåler"-eller såkaldt "megger".

kortslutninger er vanskelige å opptage med multimeter,da spenningen ikke er høy nok.

Det er vel størst sannsynlighet for at det er statoren det er noe feil med,og da mener du den kan megges. Har du noen veiledning hvordan dette skal gjøres? Ser ikke bort ifra at jeg har tilgang på megger ombord på skuta jeg jobber. Ihvertfall hører jeg maskinistene snakker om megging,av og til ;e

Hvordan eliminerer jeg at det er pickupen som er problemet?
ikkebike.norwegianforum.net

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Feilsøking/kontrollmåling stator/pickup.

Legg inn av mekkern »

måler først for brudd-hvis ok mål lekkasje til jord/deksel

hvis du har en el fyr på skuta så hør med ham om måling.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Feilsøking/kontrollmåling stator/pickup.

Legg inn av SveinT »

Hei,
Min Honda VF750 sluttet å lade i høst,
og jeg fikk da følgende måletips fra en kamerat,
og dette funket for meg.

Prinsippet for måling kan du vel bruke i alle fall,
du trenger vel også en verkstedhåndbok til sykkelen din for aktuelle data om du ikke har.

Det finnes jo også nye repro dynamoer og regulatorer på Ebay til en hyggelig pris.
For 80 talls Honda :

De gangene jeg har målt generatoren, så har jeg koblet i fra de tre gule
ledningene og målt motstanden i mellom dem.
Og da har jeg målt ca 1 ohm, i mellom hver av de gule ledningene
Om du måler 2 eller 3 Ohm eller 0,5 Ohm betyr nok ikke så mye. Det som er
viktig, er at du måler samme motstanden i mellom hver av de gule ledningene.
Hva avlesingen blir, kommer av hvor nøyaktig Ohm-meter du har. Ta også måling
mellom gule ledninger og blokka på motoren. Da skal du ha uendelig
motstand.Når det gjelder uendelig Ohm mellom blokka og de gule ledningene så betyr
det at du stiller ohm metret på 20Kohm eller høyere Gjerne på 2000Kohm.

Og da vil du ved kortsluttning til jord måle NULL - 0,00 Ohm. Og 0,00 betyr
kortsluttet og defekt generator.

Ved "uendelig" Ohm, vil du avlese 1 . som ved 20Kohms innstilling betyr mer
enn 20.000 ohm, som betyr at generator IKKE er kortsluttet, men at generator
mest sannsynlig er OK.

Har du et vekselstrøms tangampermeter, så kan du måle strømmen i hver av de
gule ledningene mens motoren går. ( Da må de gule ledningene være tilkoblet
regulatoren + at du må ha et tilkoblet batteri ). Og de vil du lese av en
strøm i fra 4-5 Ampere til 18-20 Ampere i gule ledningene. Husk at denne
strømmen er AC – vekselstrøm, og så blir dette omdannet til DC – likestrøm
inne i regulatoren.

Spenningen på de gule ledningene har vært ganske lav på de syklene jeg har
mål. Faktisk ned mot 6 til 8 Volt AC- Vekselstrøm.
Du får da ett regnestykke som ser slik ut:

8 Volt x 20 Amp x 3 gule faseledninger ( som er en faktor på ca 1,73) gir
ca 270 Watt.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Feilsøking/kontrollmåling stator/pickup.

Legg inn av SveinT »

Jeg fikk forresten nå et tips fra "trikkeren" for tilleggsinfo :
Å bruke megger kan være litt skummelt, da meggere (i vertfall på elektrospråket) betyr et apparat for å måle jordfeil.
Dette apparatet sender ut en spenning på mellom 250Volt og opp til 1000V eller mer.
Den normale spenningen en slik megger sender ut, er på 500V.
Disse 500Volt er meget bra til å finne jordfeil på i elektriske kretser,
MEN å bruke dette på anlegg designet til 12 V er MEGET farlig, i hånden på en ukyndig bruker.

Derimot å bruke ett universalmeter, som leser av Volt Amper og K-ohm er ufarlig. For når du der måler i kretsene,
så sender dette metret ikke ut en høyere spenning en kanskje 9 Volt. Noe som meget sjelden kan ødelegge noe elektronikk.

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Feilsøking/kontrollmåling stator/pickup.

Legg inn av mekkern »

Hvis det skal måles på sykkelen er det unødvendig med megger da du kan måle med multimeter med motoren i gang.
mellom de gule lederne kan du ha over 50-70 volt vekselstrøm når ikke tilkoblet.
MEN du kan ha vansker med å måle en del feil når statoren ikke er montert på sykkelen og kan kjøre motoren.
et måleinstrument er et par volt og ekstremt liten last som gjør måling av overslag nærmest umulig.
ukyndig bruk av måleinstrumenter og strøm er aldri noe lurt da....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Feilsøking/kontrollmåling stator/pickup.

Legg inn av Kawasaki »

Kawasaki skrev:
mekkern skrev:da trenger du en "lekkasjemåler"-eller såkaldt "megger".

kortslutninger er vanskelige å opptage med multimeter,da spenningen ikke er høy nok.

Det er vel størst sannsynlighet for at det er statoren det er noe feil med,og ........


Hvordan eliminerer jeg at det er pickupen som er problemet?

Noen måte å kontrollmåle pickup? Ser ut som om jeg har fått tak i generator,men den er uten pickup,så må satse på at den gamle virker :-k


edit: måle når den er avmontert motor.
ikkebike.norwegianforum.net

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Feilsøking/kontrollmåling stator/pickup.

Legg inn av mekkern »

sjekke om den holder riktig Ohm i følge spesifikasjon. annat er vanskelig med de.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar