Kubikksyke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37990
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Kubikksyke?

Legg inn av AJ »

Jeg bare lurer...
Er det sånn at norske motorsyklister bare må ha mer og mer kubikk?
Sånn har det vel vært i mange år allerede her i landet; at vår neste sykkel skal ha (mye...) mer kubikk enn den vi har nå.
Må vi ha Kawasaki 1400, BMW 1600, Honda 1800 og Triumph med 2300 kubikks motor for å ha glede av MC-livet?

Vel...? Er det slik at vi nordmenn lider av en form for "størrelsen teller" syndrom når det gjelder MC?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7617
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kubikksyke?

Legg inn av mekkern »

Det er helt klart at det er en del prestisje ute og går...størst/nyest/værst....samme om man greier å kjøre dette eller ikke...
dette har jeg sett mange eksempler på på Tyrigrava..ellers sitter nok pengene mer løst her i landet enn mange andre steder når en ser på salgsstatestikken.billig forsikring også i forhold til mange land også..
lurer faktisk på å bytte 600dren mot noe ennå mindre for mitt bruk da den ikke er så bra veldig sakte... :redface
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Snikkeren »

Mye vil ha mer. :thumleft

Klart at man klarer seg med en mindre sykkel på norske veier, men jeg tror veldig mange blir fort vant til sykkelen sin og det draget som er i den, og da blir jo neste steg å finne en sykkel med mer drag i. Ingenting er som wow følelsen man får når man kjøper seg en ny sykkel og drar den ut på 1-2 gir (for i Norge kan man jo ikke dra den lovlig ut på flere :-J).

Heldigvis har ikke jeg noe stort behov for å ha en 1000 kubikk eller større enda. Men mer sprut kunne jeg godt tenkt meg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7617
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kubikksyke?

Legg inn av mekkern »

når en 1000rrr gjør en 170 på 1 gear så er vel 2gear overkill... :lol
den gamle min gjør ikke mer enn 120kmh på 1gear.... :8-[
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Snikkeren »

He he. Ja, men min gjør ikke mer enn ca 80 på første, så jeg kan ihvertfall dra den helt ut i 1. gir. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kubikksyke?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Tja,Forrige sykkel var en 1100, nåværende er originalt 738 ccm-

:-k :-k
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg trives med min kubikksyke....hvorfor være "frisk" når det er så deilig å være MC-syk og eller kubikksyk og ikke røykesyk... :bananas :bananas

Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)
Mye bedre kjøreegnskaper på VTX'n gitt... :prf

Også var min VTX svært billig:

Bilde
Sist redigert av Godtvoksen den 22 nov 2010, 22:13, redigert 2 ganger totalt.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kubikksyke?

Legg inn av ArcticTiger »

Ja jeg tror det utvilsomt er nødvendig med stadig mer kubikk.

De sykla du nevner AJ har jo litt "ekstra daukjøtt" å dra på, sammenlignet med la os si en 600.
Og med en feit sjåfør og ei feit kjærring bakpå (statistikken sier vi blir stadig tyngre, og det stemmer i mitt og kjærringas tilfelle), og stadig mer stasj som vi mååå ha med oss på tur, så er det klart det trengs litt kubikk for å holde følge med trafikken.
Og med økende alder kan vel behovet for litt mer "sprut" melde seg og.... :notlistening

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kubikksyke?

Legg inn av pelsen »

Godtvoksen skrev:Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)
jepp, det gjelder å finne noe dårligere å sammenligne med :lol

Min KTM på 1200cc og 170 hk er vel også godt innenfor kubikksykediagnosen, men det er jo likevel kjøreegenskapene som er i fokus på den maskinen.

Godtvoksen

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Godtvoksen »

pelsen skrev:
Godtvoksen skrev:Når det gjelder å kunne kjøre stor MC, så må jeg si at min Honda 1800 er lettere/bedre å kjøre en hva min Shadow 600 er..:-)
jepp, det gjelder å finne noe dårligere å sammenligne med :lol
:dontknow

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Baron von Waffel »

Kubikksyke?

Jeg har ingen umiddelbare planer om å bytte sykkel. men om det skal skje vet jeg godt at det ikke er kubikken som er avgjørende. Jeg vet at de 98 HK jeg har nå er rikelig. Så det vil være andre egenskaper som avgjør et skifte. Og min neste sykkel vil nok være enten en ny sykkel i V-strom / Varadero / GS - segmentet eller en touring. Og snakker vi touring snakker vi fort om Gold-Wing / Pan-European eller noe fra BMW.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Kjelvis »

Jeg med mine 800 kubikk er fornøyd jeg. Godt nok drag, den er voksen i størrelse + det er en av de fineste cruiserne (klassisk og bobberaktig). Dersom jeg skulle ha byttet ut Vulcanen ville det utelukkende ha vært pga overgang til overligger. Men da ville det nok ha blitt en økning i kubikk, da de syklene som er aktuelle i den klassen er på 1200 ++. Men for meg er det ikke kubikken det kommer an på om man skal kose seg på 2 hjul. I andre enden av skalaen; Har en kamerat som er Vespaentusiast, han putrer storfornøyd rundt med sine 50 ccm.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Intruder »

Kjelvis skrev:Jeg med mine 800 kubikk er fornøyd jeg. Godt nok drag, den er voksen i størrelse + det er en av de fineste cruiserne (klassisk og bobberaktig). Dersom jeg skulle ha byttet ut Vulcanen ville det utelukkende ha vært pga overgang til overligger. Men da ville det nok ha blitt en økning i kubikk, da de syklene som er aktuelle i den klassen er på 1200 ++. Men for meg er det ikke kubikken det kommer an på om man skal kose seg på 2 hjul. I andre enden av skalaen; Har en kamerat som er Vespaentusiast, han putrer storfornøyd rundt med sine 50 ccm.

Med min Intruder 750 stiller du og jeg omtrent i samme klasse,og vi ER noe innmari kule. :prop: :mc2 :mc1 :mc2 :mc5 :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Dimzum »

Man kan ha det gøy med nær sagt uansett sykkel. Må likevel innrømme at jeg etter å ha prøvd en 600 ccm -vistnok ikke av aller nyeste årgang - virkelig savna punchen og frasparket.

Ikke så nøye med kubikk bare det er nok HK :thumleft
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37990
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av AJ »

Som jeg har skrevet i en annen tråd her på MCsiden.no tidligere da jeg var på "prøver'n" i sommer, så ble jeg skikkelig betatt av Kawasaki ER-6N (den uten kåpe...). Den hadde utseendet, draget og ikke minst funfaktoren på plass \:D/
Og jeg var såååå langt unna å kjøpe den. Men måtte tenke meg om siden jeg ofte kjører med passasjer og dermed også (ofte mye...) bagasje for to. Derfor ble det Tiger'n i stedet.
Men Kawa'en var og er en skikkelig morsom og sprek sykkel. Hvem skulle tro at denne kun har en 650 kubikks liten... jeg mener, stor (sprek og flott!) motor?
En sykkel som er meget ufortjent oversett, er min vurdering.
Så neida! kubikk er nok ikke alt :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar