Vann i låsen
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Vann i låsen
Ok. Da er jeg med. (Tror jeg)
Det blir jo nesten sånn som jeg skrev tidligere da, bare at det er motstanden i et punkt i kretsen som øker så mye at det er å betrakte som et brudd i kretsen. Da vil man måle ca 12 volt mellom G-punktet og positiv pol.
Når det er sagt, så synes jeg det er rart at en slik feil med de måleresultatene skal oppstå så plutselig. Hvis dette skyldes irr, så ville vel feilen oppstått før motstanden var så stor at det nesten ikke går noe strøm der. Irr er jo noe som forverrer seg litt og litt over tid, og da ville problemet oppstått når det var for lite strøm til at sykkelen ville starte, men det ville fremdeles være litt strøm der.
Det blir jo nesten sånn som jeg skrev tidligere da, bare at det er motstanden i et punkt i kretsen som øker så mye at det er å betrakte som et brudd i kretsen. Da vil man måle ca 12 volt mellom G-punktet og positiv pol.
Når det er sagt, så synes jeg det er rart at en slik feil med de måleresultatene skal oppstå så plutselig. Hvis dette skyldes irr, så ville vel feilen oppstått før motstanden var så stor at det nesten ikke går noe strøm der. Irr er jo noe som forverrer seg litt og litt over tid, og da ville problemet oppstått når det var for lite strøm til at sykkelen ville starte, men det ville fremdeles være litt strøm der.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Vann i låsen
Som sagt er dette med irring vår teori.Snikkeren skrev: Når det er sagt, så synes jeg det er rart at en slik feil med de måleresultatene skal oppstå så plutselig. Hvis dette skyldes irr, så ville vel feilen oppstått før motstanden var så stor at det nesten ikke går noe strøm der. Irr er jo noe som forverrer seg litt og litt over tid, og da ville problemet oppstått når det var for lite strøm til at sykkelen ville starte, men det ville fremdeles være litt strøm der.
Fordi det er 12V når tenningen er av må det gå strøm frem til G.
Om mostanden så er en milliard Ohm vil spenningen kunne måles til 12V.
Når fallet i spenning er så stort så må det skyldes en mostand noe sted.
Eftersom det bare skal være en ledning, men den passerer gjennom et "loddepunkt" så er det beste forslaget vi har.
Det regner her i dag så jeg er litt handlinslammet.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Vann i låsen
Du får holde oss oppdatert når du får sjekket litt mer. Dette var jo litt interessant.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 7599
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Vann i låsen
feilen ligger enten i batteripolen eller samlepunktet når du måler som du gjør ja..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Vann i låsen
Fant du feilen?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Vann i låsen
Det har regnet siden sist så jeg er fullstendig handlingslammet.Snikkeren skrev:Fant du feilen?
Faktisk har det regnet i to u ker nå.
Ikke hele tiden, men inimellom.
I Toscana.
Ikke rart vår aperitivo før middag blir større og sterkere for hver dag som går.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Vann i låsen
Hvordan går det med feilsøkingen? Har regnet gitt seg?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Vann i låsen
Dermed har jeg (endelig) funnet "X9430 Soldering Point". Jeg hadde begynt å demontere ECU (Monotronic)
for å kunne demontere ABS-pumpen for å kunne demontere betterikassen for å kunne komme til ledningene
under der.
Så var den en fyr borte på GSpot på ADVrider.com som hadde et bilde av hvordan det ser ut på undersiden av
sikringsboksen. Der er også mange ledninger. Han foreslo jeg forsøke der før jeg demonterte halve sykkelen.
Og, Lo and Behold: Her er X9430 Soldering Point.
Beklager dette innlegget, men jeg vil gjøre det mulig for nestemann som trenger å finne X9430 å bruke en søkemotor.
Derfor bruker jeg order X9430 noen ganger her.
Uansett - nå håper jeg at jeg finner irr inne i loddepunktet der.
Ellers......
[TaSK][
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Vann i låsen
X9430 er en mekanisk sammenpresset "kobling" og ikke et loddepunkt.
Det ser helt perfekt ut. Bobberet er rødt og fint; ikke engang irret.
Men for sikkerhets skyld varmet jeg det opp og fylte det med loddetinn.
Det hjalp heller ikke.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Vann i låsen
Mulig et rele som har streika? (kommet fuktighet i det?) Eller irret på kontaktpunktene på sikringene?
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Vann i låsen
Alle de mulighetene er testet.ArcticTiger skrev:Mulig et rele som har streika? (kommet fuktighet i det?) Eller irret på kontaktpunktene på sikringene?
Det er en eller annen form for brudd i en 1.5mm rød leder, mellom X9430 som jeg har testet og
tenningen. Det er "bare" 70 cm. Men alle de 70 cm er inne i "main electrical harness" og mye av
det passerer under batterikassen som er under ABS-pumpen som er under.....
Nå er det lunch. Jeg skal trøste meg med litt vin til maten, tror jeg.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Vann i låsen
Stemmer det at det bare går en ledning (den røde) fra x9430 til tenningen? Og denne måler du et slags brudd i skriver du? Hvis du måler med tenningen av (med batteriet avkoblet), mellom x9430 og tenningen, er det da kontakt? Og med tenningen på (fremdeles med batteriet av) så er det brudd? Eller er jeg helt på jordet her?
Hvis dette stemmer, så tipper jeg at feilen ligger i selve tenningen. Dette er jo et bevegelig punkt, og sannsynligheten er større for at noe kan gå galt.
Hvis dette stemmer, så tipper jeg at feilen ligger i selve tenningen. Dette er jo et bevegelig punkt, og sannsynligheten er større for at noe kan gå galt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Vann i låsen
Fra Batteriet går det en 6mm ledning til X9430 Soldering point. Det fant jeg under sikringsboksen (se et par innlegg lengere opp).Snikkeren skrev:Stemmer det at det bare går en ledning (den røde) fra x9430 til tenningen? Og denne måler du et slags brudd i skriver du? Hvis du måler med tenningen av (med batteriet avkoblet), mellom x9430 og tenningen, er det da kontakt? Og med tenningen på (fremdeles med batteriet av) så er det brudd? Eller er jeg helt på jordet her?
Hvis dette stemmer, så tipper jeg at feilen ligger i selve tenningen. Dette er jo et bevegelig punkt, og sannsynligheten er større for at noe kan gå galt.
Der er alt OK.
Derfra går det en 1.5mm til en kontakt under tanken. Den er gul på bildet over.
Denne kontakten er en del av "Main Wire Harness". Dette er en pølse av ledninger som snor seg gjennom sykkelen
med forgreninger i alle retninger. Alle forgreningene begynner (naturligvis) med en plugg.
Denne pluggen her (merket med gult på tegningen) starter forgreningen frem til tenningen (og tilbake fra tenningen).
Fra denne pluggen går det en 1.5mm til tenningen. Faktisk går det fire ledninger herfra, men det er en annen sak.
Mellom pluggen under tanken og X9430 er det en mostand på nesten 100 kOhm. Det skal være null (eller nær null).
Altså er det brudd i "Main Wire Harness" ett eller annet sted. Det kan være mekanisk slitasje, det kan være at det har kommet
inn vann, det kan være syre (kanskje har det rent ut syre en av de mange gangene sykkelen har veltet), eller hva
som helst.
Jeg kan nå lett legge en ny leder fra X9430 til den gule pluggen.
Men første uken i april skal Hustruen og jeg kjøre med sykkelen til Portugal. Om det ikke har vært kortslutning før så blir det det
da. Og da blir det brann, og jeg må efterlate Bamsefar som et rykende vrak i en grøft på den portugisiske landsbygden.
Nei - det er bedre å plukke sykkelen fra hverandre og finne feilen.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Vann i låsen
Syre kan man få på Main Wire Harness om man plasserer sykkelen ikke bare på siden, men nesten opp-ned.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)