Levetid på dagens MC motorer?
Levetid på dagens MC motorer?
Hva er levetiden på dagenc mc motorer med vanlig vedlikehold ? (KM)
Og hvem har rekorden her på forumet?
Og hvem har rekorden her på forumet?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Levetid
Sykker'n til cbrdama har gått mer enn 150K, vet jeg...mekkern skrev:helt umulig å si...men 150 000km+ er vanlig...
BMW'en til tagesk har vel også rundet godt og vel 150K...
Men jeg mener å ha lest om en FJ her på MCsiden også som har gått 200K
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Levetid
svartolf til Frank"rotor" har gått 620 000km+ med litt deleskift...veiv på 595 000....
http://www.rykogreis.com/
http://www.rykogreis.com/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Sted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Levetid
Hei. :-)
Jeg la inn noe om dette et annet sted på dette forumet for ikke lenge siden.
------
Jeg la inn noe om dette et annet sted på dette forumet for ikke lenge siden.
------
Litt skriverier om emnet fra Henning Svedberg
(Redaktør i bladet MC-Nytt) om MC-Budet Stan Wilson.
Storbritanniens MC-förare med högsta antal körda mil
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Levetid
Nesten 152.000 km nå.AJ skrev: BMW'en til tagesk har vel også rundet godt og vel 150K...
Ut på 5.000 km tur om to uker.
Borte på GSpot (her) så synes det som "alle" er enige om at det ikke skal
være nødvendig med noe større vedlikehold på en BMW R-motor (R1100, R1150 og R1200) før den har gått 200.000 km.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Re: Levetid
Jeg har rundet 95.000 km på min R 1100 RT og har ikke gjort annet en å skifte olje,plugger og filter. Har ikke justert verken ventiler eller synkronisert. Motoren går greit, ikke noe tikking som skremmer meg. Kan nok dra den til 120.000 før jeg eventuelt foretar en større sørvis(fornorsking av service)tagesk skrev:Nesten 152.000 km nå.AJ skrev: BMW'en til tagesk har vel også rundet godt og vel 150K...
Ut på 5.000 km tur om to uker.
Borte på GSpot (her) så synes det som "alle" er enige om at det ikke skal
være nødvendig med noe større vedlikehold på en BMW R-motor (R1100, R1150 og R1200) før den har gått 200.000 km.
[TaSK]
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Levetid
Gizmodude sin Honda VF1000 har rundet 180.000 km
Nå er han MC-mekaniker da og tar nok meget godt vare på sin mc
Nå er han MC-mekaniker da og tar nok meget godt vare på sin mc
Re: Levetid
Hyosungen min (gt 250) har bare gått 52000 km. Byttet plugger og sjekket ventiler på 24000 km, ellers bare olje og filterskift hver 5-8000km. Byttet til vaskbart BMC luftfilter som har vært vasket en gang. Sykkelen var ny 29 mai 2009.
Sist redigert av Gammelgutt den 06 okt 2010, 10:57, redigert 1 gang totalt.
Re: Levetid
Det kommer veldig an på mye mere enn det som du nevner, bl.a. kjørestil og type motor.Bjørn skrev:Hva er levetiden på dagenc mc motorer med vanlig vedlikehold ? (KM)
Og hvem har rekorden her på forumet?
Da jeg var liten sa de at en bilmotor var gåen etter 100 000 km, nå veit vi at de kan gå tre ganger så langt og enda er det langt igjen til de bør skrotes - hvis de blir behandlet som de skal.
At en BMW motorsykkel fra åttiåra kan gå over 400 000 km med samme motor, clutsjplate og samme registerkjede tviler jeg ikke på! Men det går fint an å herje den i filler før 100 000 km, hvis en går inn for det.
-Hva er ''vanlig vedlikehold'' da? Du bør inkludere ventiljustering og ymse ''indremedisinsk pleie'' i tillegg til oljeskift.
Og, ikke minst, du bør bruke den og ikke la den stå seg ihjel!
Snerken.
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Re: Levetid
Vanlig vedlikehold vil jeg si er å holde motor ren for dritt slik at den får kjøling fra flatene også.
Skifte olje regelmessig. Olje er ferskvare, og det å skifte olje på høsten og la den stå i et halvt år, for så å kjøre masse mil til våren er jeg ikke helt sikker på er så lurt. Det samme gjelder for bensin...ferskvare
Skifte kjøleveske regelmessig. den kjøler og er med på å forhindre rust inne i motoren kjølekanaler og at dem tettes.
Hvis en da unngår å tøffe seg på treff med å ruse motor, ikke drive med å dra motor ut på girene til det piper, ja da kan en ha en motor leeeenge.
Ser bruken av en motor som en del av vedlikeholdet..
Skifte olje regelmessig. Olje er ferskvare, og det å skifte olje på høsten og la den stå i et halvt år, for så å kjøre masse mil til våren er jeg ikke helt sikker på er så lurt. Det samme gjelder for bensin...ferskvare
Skifte kjøleveske regelmessig. den kjøler og er med på å forhindre rust inne i motoren kjølekanaler og at dem tettes.
Hvis en da unngår å tøffe seg på treff med å ruse motor, ikke drive med å dra motor ut på girene til det piper, ja da kan en ha en motor leeeenge.
Ser bruken av en motor som en del av vedlikeholdet..
- Kjellrf
- Innlegg: 1606
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Levetid
En ting er sikkert, mange sykler har gått lengre enn man tror...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Levetid
...-og mange sykler går lengre enn man tror! :-)Kjellrf skrev:En ting er sikkert, mange sykler har gått lengre enn man tror...
Snerken.
Re: Levetid
FJ'n har gått ca 200 K.
Eneste rep er skifte av det obligatoriske 2. gearet ved ca 50 K.
Dette var noe som skjedde med nesten alle, og problemet var løst på FJ1200, så min har 2 gear fra en sånn. dette har gått 150 000.
Sykkelen bruker ikke nevneverdig mer olje nå enn når den var ny.
Ventiler justerte jeg når jeg kjøpte den (byttet 12 av 16 shims), men siden har det ikke vært nødvendig å skifte.
Skal nå "pusse den opp" til den blir veteran. Ser heller "fæl" ut ettersom den har gått mye på saltede veier. HAr også rustet hull i tanken, men driv-verket føles ok. Ingen ulyder, starter lett, gearskift går greit etc.
Tror de fleste mc motorer kan gå mye lengre enn dette også.
Eneste rep er skifte av det obligatoriske 2. gearet ved ca 50 K.
Dette var noe som skjedde med nesten alle, og problemet var løst på FJ1200, så min har 2 gear fra en sånn. dette har gått 150 000.
Sykkelen bruker ikke nevneverdig mer olje nå enn når den var ny.
Ventiler justerte jeg når jeg kjøpte den (byttet 12 av 16 shims), men siden har det ikke vært nødvendig å skifte.
Skal nå "pusse den opp" til den blir veteran. Ser heller "fæl" ut ettersom den har gått mye på saltede veier. HAr også rustet hull i tanken, men driv-verket føles ok. Ingen ulyder, starter lett, gearskift går greit etc.
Tror de fleste mc motorer kan gå mye lengre enn dette også.
Re: Levetid
FJ'en min har gått nesten 126000 km nå. Motor har ikke vært skrudd på ennå, bortsett fra sjekking av ventiler. Har skiftet ett skims like etter at jeg kjøpte sykkelen.
Så lenge en passer på å skifte olje og oljefilter går disse motorene flere hundre tusen km uten problemer.
Så lenge en passer på å skifte olje og oljefilter går disse motorene flere hundre tusen km uten problemer.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59