Ny på forumet!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Nas
Innlegg: 2
Registrert: 04 okt 2010, 00:15
Motorsykkelen din: eier ingen. planer for 2011

Ny på forumet!

Legg inn av Nas »

Halois

Jeg er ny på forumet, og vet veldig lite om MC.
Jeg driver med longboard (downhill skateboard) og veldig glad i fart. Har tenkt veldig lenge på å skaffe meg en sykkel, så jeg har endelig bestemt meg for å ta lappen.

Har lest noen tråder her og der på forumet, men finner ikke svar på det jeg lurer på.
Jeg vet altså ikke hva slags sykkel og hvilken type jeg skal ha. leste at jeg burde styre unna R-sykler pga dyr forsikring (jeg er 19år) og heller skaffe en naken sykkel både fordi den er billigere å forsikre og fordi den er mer behaglig å kjøre.

jeg driver med longboarding i verdenscupen, og der går ting på millimeteren, både på hjul, akslinger, hvor stivt brettet er også videre. jeg ser for meg at det samme gjelder for MC. noen sykler jeg burde styre unna? jeg ser for meg en sykkel jeg kan kjøre småturer med, kjøre til skole og til jobb.. altså turer på alt fra 1km til 100km.

så hovedspørsmålene mine er egentlig; hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe sykkel?
Jeg trenger ikke sykkel som skal gå i 200, heller ikke dra den på bakhjulet. har hjulbase noe å si, stabilitet, hjul osv... vet det er mye jeg spør om nå, men jeg takker og bukker for alle svar jeg får.

Takk:)

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny på forumet!

Legg inn av mekkern »

Hei-hei.
siden du er 19-20år må du ha en periode med "mellomtung"-max 34hk
da vil jeg anbefale en Kawasaki 250 ninja-denne er forholdsvis lett i chassiet og en motor som er orginal og ikke strupet.
Eller en Hyosung 250 som Gammelgutt har-begge sykler har bra kjøreegenskaper og er ingen sinker i de rette hender.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny på forumet!

Legg inn av AJ »

Hei :vs
og velkommen hit til MCsiden.no, Nas :thumleft
Er flere her inne som jeg vet har gitt gode tips til andre som har lurt noe av det samme. Så du få helt sikkert noen gode råd og tips du også :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Ny på forumet!

Legg inn av Kamillalala »

Hei og velkommen til forumet! Jeg er også ny her, så vet ikke om jeg har så mange nyttige tips til deg angående valg av sykkel, men heldigvis er det en hel gjeng med koselige folk her som har peiling :D
Jeg var mest interessert i å kjøpe R-sykkel, men under tråden min om hjelp til valg av sykkel til jente, så har det kommet inn forslag om mange forskjellige typer sykkel som jeg kunne blitt kjempefornøyd med :thumleft

Nå gikk det jo faktisk sånn at jeg fikk drømmen i oppfyllelse og kjøpte meg en Ninja ZX-6R (som IKKE er forsikra på meg, og der sparte jeg mange, mange, mange tusenlapper).
Men jeg så lenge på Ninja 250R, for den er RÅ, og billig til å være så spell ny! ...Og som karen i forsikringsselskapet sa: "Åååh, dette er jo en grønn sykkel! Denne er jo nesten gratis å forsikre... Ikke sånn som de andre gule sinnasyklene du vurderer" ...Hehe. Jeg med mine 22 år måtte ut med 4800 hvis jeg skulle ha forsikra den på meg selv, så det syntes jeg ikke var noe gale i det hele tatt! I alle fall ikke når ZX-6R'en kom på 18 500... ... ... ... :oh

Men.. now to something completely different:
Hva slags longboard har du? Nå i sommer holdt jeg på å kjøpe ett, men jeg falt jo selvfølgelig pladask for ett helt spesifikt brett, og kan aldri tenke meg det er praktisk til noe annet enn gatekjøring.

http://boardshop.no/node/27070" onclick="window.open(this.href);return false; Se så herlig det er! :lol

Dessverre kunne ingen i butikken svare meg på om det var et okei "hybridbrett" å kjøpe, for ingen hadde hatt sjangsen til å prøve det enda.
Vett du noenting om den typen brett?

Nå var det jo egentlig ikke det hele innlegget mitt skulle handle om her, for når det gjelder longboard lurte jeg egentlig på om du har noen erfaring med at folk kjører med kjøredresser beregna for MC?
Las et sted at noen skinndresser ble kvalitetstesta av longboardkjørere, siden de tumla og sklei mye rundt på asfalten i høy fart. Og hvem er bedre til å kvalitetsikre klærne enn de som bruker dressen som akebrett halve sesongen? :P :p
Hørt noe om det? Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan den testinga gikk... ;-);)
My hovercraft is full of eels

Nas
Innlegg: 2
Registrert: 04 okt 2010, 00:15
Motorsykkelen din: eier ingen. planer for 2011

Re: Ny på forumet!

Legg inn av Nas »

Takk for en god velkomst:)

Nå har jeg sett på de forskjellig syklene dere anbefalte og samtidig fikk lest litt om mange andre sykler i 250cc klassen. tviler ikke på at det kan bli en i den duren. så nå sitter jeg her å lager regnskap for å finne ut når jeg skal starte på trafikalt grunnkurs for klasse A.
Noen steder dere vil anbefale i Oslo?

Så over til noe annet:P
Jeg har 4 brett, hvert av dem til sin type kjøring. Downhill, criusing/freeride, freeride og slalombrett. vi bruker skinndress kun under downhill da det er mest bruk for det. De dressene som testes er av typen arcticboyz og er ikke å anbefale dessverre. De fleste som tester/testet dem, har kjøpt seg en NJK dress istedet. Jeg har en dainese skinndress som har reddet meg fra å endre sovestilling utallige ganger. alt fra å krasje i 90km/t under VM til å skli av brettet i en sving i flere konkurranser.
Det brettet du har er et supert brett til criusing i byen eller til jobb. paris truckene som følger med er heller ikke feil, det er de beste truckene du får på markedet til den type kjøring til den prisen.
skal du bruke skinndress til longboardkjøring, må du få deg et downhillbrett som du kan kjøre stabilt i over 60km/t
NJK dressene er vel de beste på markedet til longboard, men de koster skjorta. http://www.njkleathers.com" onclick="window.open(this.href);return false; de lager dresser hovedsaklig til MC.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Ny på forumet!

Legg inn av TrondA »

Siden jeg tross alt kjører Kawasaki Ninja 250R, bør jeg kanskje legge inn noen ord på denne tråden. Jeg er en av få som har begynt på en større, rask sykkel (Kawasaki ZZR 600) for så å oppdage at mindre og mer motorsvakt kjøretøy er mye bedre til mitt bruk.
Jeg kjører ofte langt og har hatt glede av å utruste sykkelen med ekstra bagasjeutstyr. Dersom du er lavere enn 180 cm er kjørestillingen svært god. Selv med mine 183 cm trives jeg godt. Sykkelen ser ut som en R-sykkel, men har en mer touringvennlig kjørestilling. Dette kan du bli veldig fornøyd med!

I jakten på gode sykler til brukbare priser og egnet for nybegynnere, vil jeg også anbefale moderate offroadere fra sent åttitall og nittitall, dersom du har kroppshøyde til dette. De kan brukes til alt og har fjæring godt egnet til Norges veinett med telehiv og sår.
Let etter Honda Transalp og Dominator, Suzuki DR 650, Kawasaki KLR/KLE, Yamaha XT/XTZ, sånne ting. Det finnes mer eksklusive ting fra Europa, men prisnivået blir merkbart høyere. Unntaket er 1. generasjon BMW F650 og Aprilia Pegaso.

Er litt mer usikker på om jeg kan anbefale customsykler som alle andre gjør. Opplever de som litt svake med tanke på kjøreegenskaper og du kan risikere å synke litt sammen med krummet rygg når både bein og armer strekkes ut foran deg. Du kan rett og slett få vondt i ryggen på lengre turer. Men de er ofte kjørt pent av seriøse eiere.

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Ny på forumet!

Legg inn av Kamillalala »

Nas skrev:
Så over til noe annet:P
Jeg har 4 brett, hvert av dem til sin type kjøring. Downhill, criusing/freeride, freeride og slalombrett. vi bruker skinndress kun under downhill da det er mest bruk for det. De dressene som testes er av typen arcticboyz og er ikke å anbefale dessverre. De fleste som tester/testet dem, har kjøpt seg en NJK dress istedet. Jeg har en dainese skinndress som har reddet meg fra å endre sovestilling utallige ganger. alt fra å krasje i 90km/t under VM til å skli av brettet i en sving i flere konkurranser.
Det brettet du har er et supert brett til criusing i byen eller til jobb. paris truckene som følger med er heller ikke feil, det er de beste truckene du får på markedet til den type kjøring til den prisen.
skal du bruke skinndress til longboardkjøring, må du få deg et downhillbrett som du kan kjøre stabilt i over 60km/t
NJK dressene er vel de beste på markedet til longboard, men de koster skjorta. http://www.njkleathers.com" onclick="window.open(this.href);return false; de lager dresser hovedsaklig til MC.
Aaaah, kult! Jeg kjøpte nettopp en skinndress fra Arlen Ness, men jeg har nesten ikke turt å se hvordan de scorer i tester :notlistening Er litt kjipt å finne ut at dressen suger ETTER at jeg har kjøpt den. Men det er jo kanskje bedre å finne ut nå enn når jeg tumler rundt på asfalten...
Turde aldri kjøpe brettet, i og med at ingen jeg kjente (og heller ikke de i butikken) hardde prøvd det. Men det virka jo som et kjempebrett!!! Kanskje jeg skal investere i noe sånt når våren kommer igjen :-k Spørs om jeg får tid til å kjøre noe på det da, for hver gang det er pent vær kommer jeg antakelig til å frese rundt på ninjaen min istedenfor :P :p
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Ny på forumet!

Legg inn av SheDevil »

Velkommen skal du være Nas :janikk

Må vel innrømme at jeg ikke kan stille opp med noen gode råd når det gjelder motorsykkel til deg men som AJ nevner, er det flere som kan noe om temaet her inne og jeg ser du allerede har fått en del svar.

Lykke til :vs
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ny på forumet!

Legg inn av pelsen »

TrondA skrev:Er litt mer usikker på om jeg kan anbefale customsykler som alle andre gjør. Opplever de som litt svake med tanke på kjøreegenskaper og du kan risikere å synke litt sammen med krummet rygg når både bein og armer strekkes ut foran deg. Du kan rett og slett få vondt i ryggen på lengre turer. Men de er ofte kjørt pent av seriøse eiere.
:lol :lol :lol
Det var jo en diplomatisk beskrivelse, men jeg er heller ikke en av alle andre som anbefaler slike gyngehester.

Skinndresser som er nevnt ellers i tråden: Utviklingen av MC-dresser har et skikkelig bra erfaringsgrunnlag fra racing, og bærer preg av det.
Jeg har et par godt brukte Dainese racingdresser og de er egentlig bare gode å ha på når man sitter på sykkelen. De er sydd i slik fasong tilpasset sittestillingen på sykkel.
Jeg kan godt tenke meg at samme beskyttelsen kan være god å ha i andre idretter , men fasongen kan umulig stemme, slike dresser må nok spesialsyes til formålet

Brukeravatar
Absalon
Innlegg: 14
Registrert: 01 mai 2011, 20:01
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250 R 2009
Sted: Oslo

Re: Ny på forumet!

Legg inn av Absalon »

Hei!

Lurer på om du har funnet deg en god begynnersykkel? :)

Jeg har selv hatt lappen i 7 år, men valgte å kjøpe min første sykkel først denne sesongen. Valget falt på en 2009 modell Kawasaki Ninja 250 R, da jeg kun skal bruke den til pendling til/fra jobb på Østlandsområdet samt enkelte små turer.

I dag har jeg fått prøvd den i rushtrafikken for første gang, og det var en sann fryd å kunne manøvrere den enkelt og greit mellom biler, på den gule stripen (krysset aldri en dobbel sperrelinje!)

Jeg er strålende fornøyd foreløpig, men jeg må innrømme at jeg savner litt mer hestekrefter når jeg i kortere perioder ligger i 100 sonen. Heldigvis forsvinner det savnet når jeg begir meg ut på litt svingete veier!

Så, som begynnersykkel så er jeg ihvertfall strålende fornøyd med min 250!

Gammelgutt

Re: Ny på forumet!

Legg inn av Gammelgutt »

250 er en absolutt undervurdert klasse, sabla morosamme i norske sviner. :thumleft

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Ny på forumet!

Legg inn av TrondA »

Dersom det mangler krefter i 100 - kilometer i timen, vil jeg først og fremst minne om fartsgrensene her i landet. Dersom man trenger krefter likevel i 100 km/t, vil jeg minne om at Ninja250r har over 6000 o/min. og gå på før du når turtallsperra på 6. gir. Gir ned til 4. gir og gi full gass! Da skjer det ting...
At vi fremdeles snakker om Norges minste ordentlige motorsykkel vil ingen tro...

Svar