Moped VS Lett MC

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Entrak
Innlegg: 53
Registrert: 15 sep 2010, 19:18
Motorsykkelen din: Aprilia Classic 125

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Entrak »

Ikke argumenter med at du får bruke bedre sykkel, det er bare en bonus. Argumenter med at du blir en sikrere sjåfør grunnet bedre opplæring.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Baron von Waffel »

Helt klart. Men glem troen på at du klarer A1 på det budsjettet ditt. Kjøreskolen har obligatoriske sjekknivåer hvor du må vise hva du kan. Og hvor er sykkelleie for oppkjøring? Og utgiftene til statens gebyrer? A1 til under 20 000 er en bonus, men ikke realistisk.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Twister »

vel, jeg som far mente at om poden skulle kjøre på 2 hjul MÅTTE han ta lappen på lett... Han var ikke vond å be :-)
(Så måtte jeg selvfølgelig hjelpe til med innkjøp av utstyr)
Det er jo først og fremst opplæring. men også det faktum at det skal godt gjøre å få en 16 åring til å dra på seg fult kjøreutstyr når de tar moppen en tur...
I de kretsene jeg kjenner til, er det faktisk litt prestisje i å ha skikkelig sikkerhetsutstyr (hjelm og kjøreutstyr)
Jeg grøsser når jeg jeg ser småjentene med et lite skjørt og en t-skjorte sitter på scooteren uten skikkelig opplæring en gang... :sorry

Lykke til
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Baron von Waffel »

erik skrev:vel, jeg som far mente at om poden skulle kjøre på 2 hjul MÅTTE han ta lappen på lett... Han var ikke vond å be :-)
(Så måtte jeg selvfølgelig hjelpe til med innkjøp av utstyr)
Det er jo først og fremst opplæring. men også det faktum at det skal godt gjøre å få en 16 åring til å dra på seg fult kjøreutstyr når de tar moppen en tur...
I de kretsene jeg kjenner til, er det faktisk litt prestisje i å ha skikkelig sikkerhetsutstyr (hjelm og kjøreutstyr)
Jeg grøsser når jeg jeg ser småjentene med et lite skjørt og en t-skjorte sitter på scooteren uten skikkelig opplæring en gang... :sorry

Lykke til
Og jeg som far til en jente på 16 mener også at jenter på scooter etc....... er god grunn til at jeg spanderer A1 og holder henne med en Varadero. Selv om det koster mer enn jeg liker.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Onsløv »

Senest idag morges, på vei til jobb, fikk jeg sannsynligvis sett hvor dårlig moped opplæringen er... Nå vet jeg ikke om vedkommende kun har mopedopplæring eller om han/hun har kraftigere "skyts" (les: A/A1, B, osv)

Men ihvertfall, i det jeg er på vei inn i en rundkjøring, ser jeg foran meg på "utkjørselssiden" at det kjører en rosa scooter ut i motgående kjørefelt. Kom en buss i mot, men denne parerte og unngikk sammenstøt, når jeg kom ut av rundkjøringen, så jeg denne rosa scooteren på vei til å snu.

Vedkommende fikk vel seg et støkk, men jeg kan ikke se årsaken, det er unaturlig å kjøre ut av rundkjøringen der (90 graders sving), det er skiltet med et stoppskilt på hver side av veien. =;
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Sted: Lindås, Hordaland

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av ShadowRider »

Et bra argument er også at når du skal ta billappen blir det vesentlig letter i og med at du har masse trafikal erfaring som gjøre at du fint greier bilteorien på relativt få forsøk og relativt minimum kjøretimer, spesielt vist du har teknisk kunnskap om bilen! :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Gammelgutt

Re: Moped VS Lett MC

Legg inn av Gammelgutt »

Twister skrev: Jeg grøsser når jeg jeg ser småjentene med et lite skjørt og en t-skjorte sitter på scooteren uten skikkelig opplæring en gang... :sorry

Lykke til
Jeg spute en slik ungpike i Sandvika om hun var fornøyd med kroppen sin. Hun lurte nok fælt på hva slags gammel gris jeg var. Men hun forstod hva jeg mente da jeg sa at hun fikk håpe på at hun slapp å tryne, for da er det ikke sikkert at kroppen din er like vakker etterpå. :-k

Svar