Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av LordShaft »

Kjenner jeg blir kraftig provosert av debatten som i skrivende stund er å finne på Nyhetskanalen!

Det er så mange unge som ender sitt liv i trafikk ulykker.
Samferdselsministeren og sitt udugelige utvalg har kommet fram til tiltak som skal bedre dette!
Det som før ga 2 prikker gir nå 3.
Har du hatt lappen i 2 år eller mindre skal det belastet med dobbelt så mye prikker for hver averskridelse.

De vil ta fra "oss" lappen etter 2 fartsovertredelser ikke 3 eller 4 som før.

For ikke å snakke om det tunge, alvorlige kurset du må ta hvis du skulle miste lappen... om trafikksikkerhet osv.

](*,) ](*,)
Hvordan i svarte helvete er det mulig?

Kjør debatt.... Kjenner jeg måtte lufte litt... komme med gode argument for hvorfor dette er tåpelig når jeg har roet meg litt....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38004
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av AJ »

Mer "pisk" er neppe løsningen...
Men det er vel også slik at noe må gjøres :eh
Men hva... :-k
Det er nok spørsmålet det er vanskelig å finne det gode svaret på...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Duville »

---- er så grusomt provosert av den der forb.... gamle bestemora som skal vise "handlekraft" og gjøre komplett meningsløse tiltak som kun går ut over vanlige folk - for å si det svært mildt.

Gammelgutt

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Gammelgutt »

Det er jo også kommet forslag om at unge bilførere evt. skal få en begrensning i hvor stor motor de får kjøre, alà mellomklasse på MC.

Leif N. Olsen, tidligere UP-sjef nå leder for Trafikkskolenes landsforbund (tror jeg det heter) sa i et intervju for noen år siden; Vi kjørte det bilene gikk da vi var unge også, men da gikk ikke bilene så fort. Husker min første bil en Ford Thames 1957 mod, 1,2 liter sideventilert motor. Speedometeret gikk til 100, men gikk litt forbi det ned Lierbakken med hjemlengsel og medvind. Men da ristet så ille at en skulle tru den var en sentrifuge i ubalanse. ;e

Gammelgutt

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Gammelgutt »

Duville skrev:---- er så grusomt provosert av den der forb.... gamle bestemora som skal vise "handlekraft" og gjøre komplett meningsløse tiltak som kun går ut over vanlige folk - for å si det svært mildt.
Går det ut over vanlige lovlydige folk?. :scratch

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Kjenner jeg blir kraftig provosert av debatten som i skrivende stund er å finne på Nyhetskanalen!

Det er så mange unge som ender sitt liv i trafikk ulykker.
](*,) ](*,)
Hvordan i svarte helvete er det mulig?

Kjør debatt.... Kjenner jeg måtte lufte litt... komme med gode argument for hvorfor dette er tåpelig når jeg har roet meg litt....
"kjør debatt"?
Det blir vel ingen skikkelig debatt om alle e enige,så bare for å få
litt motvekt så kan æ jo si at det vil jo få en del "galninger" bort fra veiene.Det finnes en del eksempler på 18-20 åringer i pappas BMW f.eks som raser rundt og gjør livet utrygt for andre.Men hvorfor gjøre forskjell på ungdom og voksne?Det gjør vel like vondt å bli nedkjørt av en 40åring.Gjør det ikke?

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Geir »

Tøvete greier. Ungdom er ungdom er ungdom osv. Høyt testosteronnivå hos ungstutene i kombo med statusen det gir i enkelte kompismiljøer å være raskest/tøffest/whatever, et stødig grep om fars lommebok slik at M3'en står på tunet på 18 årsdagen, lav eller ingen forståelse for sammenhengen mellom handling og konsekvens og flere andre faktorer gjør at ungdom vil være overrepresentert i slike statistikker uansett hvor lett det blir å miste lappen. De tenker jo ikke prikker & ulykker og tante Kleppa når chicksa skal imponeres og kompisenes rekorder skal slås... :punch

I stedet for enkelte idiotiske innslag i kjøreopplæringen (som mørkekjøringsdemonstrasjen... herre... :[-o< ) burde det vært kjørt et opplegg med en slags "learning by doing - the aftermath" på en måte; Et besøk hos biloppretteren (eller brannvesenet når det øves på hurtigfrigjøring), et besøk på en rehabiliteringsavdeling for trafikkskadde / akutten på lokalsykehuset (hvis det ikke allerede er nedlagt), få demonstrert fysisk i form av stabler med penger hva det koster å klinke bilen, ødlegge et menneske, ta lappen på nytt, osv. Tror det hadde hatt mer for seg enn de gestapoholdningene som råder hos forståsegpåerne i politikk, direktorat og forvaltning.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Duville »

Gammelgutt skrev:
Duville skrev:---- er så grusomt provosert av den der forb.... gamle bestemora som skal vise "handlekraft" og gjøre komplett meningsløse tiltak som kun går ut over vanlige folk - for å si det svært mildt.
Går det ut over vanlige lovlydige folk?. :scratch

Ja det går ut over vanlige lovlydige folk.

Vi har som tidligere nevnt en gjennomfartsvei hvor det har vært nedsatt hastighet nå i en del år. Ett kort strekk av denne begrensningen er forståelig siden det er en tettbebyggelse og det er faktisk her de største ulykkene har vært. Utenfor dette området har er det nedsatt fart ove kilometervis med vei som er helt uforståelig for andre enn de som har bestemt dette. Dette området har UP lagt sin elsk på siden veien stadig får påfyll av bilister utenfra siden dette er en gjennomfartsvei. 60 sona på E39 går over 15 - 20 kilometer avbrutt av en kort 80 sone inn i mellom. UP har kontroll, uten å overdrive, minst en gang i uka på dette strekket og tar 30 - 40 stykker, samt 1 - 2 som er uheldige å kjøre i 85 - 90 på denne veien som det har vært 80 grense på i alle år helt frem til for 5 - 6 år siden da vårt kjære vegvesen la en asfalt som aldri herdet og som skapte disse uhellene. Asfalten er fjernet ved skrape men 60 sona beholdes som melkeku for staten. "Commen sence" sier at nå er 60 sona ferdig og "jeg må ha mistet ett 80 skilt", rekker du å tenke og så stå UP der med laseren og stoppblokka si og hanker inn kroner til statskassa.

Du har helt rett i at når du kjører ulovlig så er du pr definisjon ikke lovlydig, men her setter vegvesenet og UP krokfot på vanlige lovlydige folk og det mener jeg er råttent.

90 % av de som blir tatt er mannfolk. Derfor kjører mannfolk fortest i hht de som er ute på kontroll. Så korte er de faktisk.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Duville »

Kan jo fortsette litt på forrige innlegg - ja, vi har hatt en del ulykker med fatal utgang her i distriktet - tror faktisk det er flere enn det snittet med vårt folketall skulle tilsi, desverre. Kontrollvirksomheten hjelper likevel svært lite på ungdommens villmannskjøring siden de lokale heltene med 250+ hester vet til enhver tid hvor det holdes kontroll og ikke minst hvor de kan kjøre villmann så de opprettholder desverre statistikken med antallet fatale dødsulykker i distriktet, men ulykkene skjer jo ikke på de strekkenehvor UP står ukentlig, de skjer andre steder. UP holder seg til de strekkene hvor de kan skrive ut ett forlegg og sende vedkommende videre. Enkelt og greit for dem, de får mange prikker og gode inntekter til staten, men de tar ikke verstingene og de som er utsatte for fatale uhell.

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Knut Morten »

--- "Et besøk hos biloppretteren (eller brannvesenet når det øves på hurtigfrigjøring), et besøk på en rehabiliteringsavdeling for trafikkskadde / akutten på lokalsykehuset (hvis det ikke allerede er nedlagt), få demonstrert fysisk i form av stabler med penger hva det koster å klinke bilen, ødlegge et menneske, ta lappen på nytt, osv. "

Joda, er enig i at det nok vil ha noe for seg. Samtidig ser jeg helt klart at det er en fornuft / mulig effekt i at lappen ryker fort hvis du ikke følger reglene. Det er bare ca. 2 uker siden en ung gutt med helt varmt førerkort kjørte av veien her i kraftig regnvær + fyll. Heldig vis gikk det bra denne gangen, (det var "bare" bilen som ble vrak) men det kunne gått så mye verre.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Snikkeren »

No skal ikke jeg si at jeg er enig med dette forslaget, men er det ikke en grunn til at man har 2 års prøvetid?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Knut Morten »

Duville skrev:Kan jo fortsette litt på forrige innlegg - ja, vi har hatt en del ulykker med fatal utgang her i distriktet - tror faktisk det er flere enn det snittet med vårt folketall skulle tilsi, desverre. Kontrollvirksomheten hjelper likevel svært lite på ungdommens villmannskjøring siden de lokale heltene med 250+ hester vet til enhver tid hvor det holdes kontroll og ikke minst hvor de kan kjøre villmann så de opprettholder desverre statistikken med antallet fatale dødsulykker i distriktet, men ulykkene skjer jo ikke på de strekkenehvor UP står ukentlig, de skjer andre steder. UP holder seg til de strekkene hvor de kan skrive ut ett forlegg og sende vedkommende videre. Enkelt og greit for dem, de får mange prikker og gode inntekter til staten, men de tar ikke verstingene og de som er utsatte for fatale uhell.

Ett alternativ er jo å gjøre som på biler over 7500 kg, farts sperre. En eller annen duppedings som skal være montert på alle biler du kjører de 2 første årene. Det burde bære enkelt å rigge til noe som holder farten nede + alkolås. Skal "du låne bilen til mamma eller pappa" - skal dette være montert.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Knut Morten »

Snikkeren skrev:No skal ikke jeg si at jeg er enig med dette forslaget, men er det ikke en grunn til at man har 2 års prøvetid?
Det burde være det. Men er det prøvetid, så bør også lappen ryke fort - hvis du ikke viser at du kan følge lover og regler.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Snikkeren »

Knut Morten skrev:
Snikkeren skrev:No skal ikke jeg si at jeg er enig med dette forslaget, men er det ikke en grunn til at man har 2 års prøvetid?
Det burde være det. Men er det prøvetid, så bør også lappen ryke fort - hvis du ikke viser at du kan følge lover og regler.
Ja, det var det jeg ville frem til. Hadde det ikke vært forskjell på prøvetid og fullført prøvetid, så kunne man liksågodt droppet prøvetiden.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Geir »

Knut Morten skrev:[klippe...] Samtidig ser jeg helt klart at det er en fornuft / mulig effekt i at lappen ryker fort hvis du ikke følger reglene. Det er bare ca. 2 uker siden en ung gutt med helt varmt førerkort kjørte av veien her i kraftig regnvær + fyll. Heldig vis gikk det bra denne gangen, (det var "bare" bilen som ble vrak) men det kunne gått så mye verre.
Selvsagt skal lappen ryke hvis man ikke følger reglene, men jeg kan ikke se noen grunn til at det skal være forskjellige regelsett basert på overtrederens alder for når lappen skal ryke? Hva da med de litt oppi årene - skal vi ha et lempeligere regesett for dem i så fall? De kjører jo som oftest "fint" sett i statistikksammenheng...

Nei, denne aldersdifferensieringen får jeg ikke helt taket på. Kjører man svin - full eller edru - og ødelegger andre menneskers liv, helse eller eiendom så er handlingen og resultatet ens enten gjerningspersonen er 18 eller 45.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar