Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Snikkeren »

Geir skrev:
Knut Morten skrev:[klippe...] Samtidig ser jeg helt klart at det er en fornuft / mulig effekt i at lappen ryker fort hvis du ikke følger reglene. Det er bare ca. 2 uker siden en ung gutt med helt varmt førerkort kjørte av veien her i kraftig regnvær + fyll. Heldig vis gikk det bra denne gangen, (det var "bare" bilen som ble vrak) men det kunne gått så mye verre.
Selvsagt skal lappen ryke hvis man ikke følger reglene, men jeg kan ikke se noen grunn til at det skal være forskjellige regelsett basert på overtrederens alder for når lappen skal ryke? Hva da med de litt oppi årene - skal vi ha et lempeligere regesett for dem i så fall? De kjører jo som oftest "fint" sett i statistikksammenheng...

Nei, denne aldersdifferensieringen får jeg ikke helt taket på. Kjører man svin - full eller edru - og ødelegger andre menneskers liv, helse eller eiendom så er handlingen og resultatet ens enten gjerningspersonen er 18 eller 45.
Logikken med å ha en prøvetid på 2 år, er at en uerfaren sjåfør ikke er like skikket til å kjøre fort. Man går ut i fra at når man har fått lappen, begynner læringen. Etter 2 år har man opparbeidet seg nok erfaring til å vurdere situasjonene bedre, dermed blir det mindre sannsynlig at man forårsaker en ulykke. Er det rettferdig? Nei. Er det logisk? Tja...
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Geir »

@ Snikkeren: Kan ikke se å nevnt eller kommentert noe om prøvetiden...? Logikken bak prøvetiden er helt klart for meg, og jeg ser ikke den ordningen i sammenheng med det nye prikk & straff-regimet tante Kleppa surrer med...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Snikkeren »

Men er ikke det det som er saken? Å straffe de som fremdeles har prøvetid hardere?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Gammelgutt

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Gammelgutt »

Snikkeren skrev:Men er ikke det det som er saken? Å straffe de som fremdeles har prøvetid hardere?
Saken er vel ikke å straffe de med prøvetid hardere, men håpet er vel at de uerfarne førerene skal tenke seg om både en og to ganger før de gir flatt jern. Og ungdom i 18/19 års alderen tenker vel ofte ikke konsekvens av sine handlinger. Et annet alternativ er jo å sette opp aldersgrensen for å få førerkort, noen har jo også foreslått det. :scratch

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Snikkeren »

Saken er jo at de vil gi dobbel prikkbelastning til de med prøvetid. Grunnen til at de nevner unge førere er at de fleste som tar lappen gjør det i ung alder. Tar man lappen som 50 åring, vil man også få dobbel prikkbelastning i prøvetiden.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Gammelgutt

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Gammelgutt »

Geir skrev:
Nei, denne aldersdifferensieringen får jeg ikke helt taket på. Kjører man svin - full eller edru - og ødelegger andre menneskers liv, helse eller eiendom så er handlingen og resultatet ens enten gjerningspersonen er 18 eller 45.
Men da er jo litt sent om ulykken har skjedd. Håpet er vel at det ikke skal skje ulykker?. :-k

Gammelgutt

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Gammelgutt »

Snikkeren skrev:Saken er jo at de vil gi dobbel prikkbelastning til de med prøvetid. Grunnen til at de nevner unge førere er at de fleste som tar lappen gjør det i ung alder. Tar man lappen som 50 åring, vil man også få dobbel prikkbelastning i prøvetiden.
De fleste har vel roet seg med alderen, og testosteronnivået går også ned med alderen. En fersk fører på 50 vil nok ikke teste grensene slik en attenåring har en tendens til å gjøre.
Ps. jeg er 58.
Sist redigert av Gammelgutt den 01 sep 2010, 21:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Geir »

Snikkeren skrev:Men er ikke det det som er saken? Å straffe de som fremdeles har prøvetid hardere?
Slik jeg forstår det er det ikke bare begrenset til denne gruppen nei...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Geir »

Gammelgutt skrev:
Geir skrev:
Nei, denne aldersdifferensieringen får jeg ikke helt taket på. Kjører man svin - full eller edru - og ødelegger andre menneskers liv, helse eller eiendom så er handlingen og resultatet ens enten gjerningspersonen er 18 eller 45.
Men da er jo litt sent om ulykken har skjedd. Håpet er vel at det ikke skal skje ulykker?. :-k
Selvsagt - har skrevet litt om det i en post lengre oppe:
I stedet for enkelte idiotiske innslag i kjøreopplæringen (som mørkekjøringsdemonstrasjen... herre... ) burde det vært kjørt et opplegg med en slags "learning by doing - the aftermath" på en måte; Et besøk hos biloppretteren (eller brannvesenet når det øves på hurtigfrigjøring), et besøk på en rehabiliteringsavdeling for trafikkskadde / akutten på lokalsykehuset (hvis det ikke allerede er nedlagt), få demonstrert fysisk i form av stabler med penger hva det koster å klinke bilen, ødlegge et menneske, ta lappen på nytt, osv. Tror det hadde hatt mer for seg enn de gestapoholdningene som råder hos forståsegpåerne i politikk, direktorat og forvaltning.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Snikkeren »

Geir skrev:
Snikkeren skrev:Men er ikke det det som er saken? Å straffe de som fremdeles har prøvetid hardere?
Slik jeg forstår det er det ikke bare begrenset til denne gruppen nei...
Utdrag fra denne artikkelen: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/dra ... 77810.html" onclick="window.open(this.href);return false;
For dem som har hatt lappen i under to år, blir antallet prikker doblet. Ved åtte prikker ryker lappen, skriver Bergens Tidende.
Det vil jo si at det gjelder alle som er i prøvetiden. Ikke bare de unge førerne.

Edit: Man må ikke se seg blind på vinklingen til media.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Geir »

Har langt på vei forholdt meg til trådstarters post og denne artikkelen: http://www.nettavisen.no/motor/article2972756.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Strengere for alle
Reglene blir strengere for alle: Forseelser som i dag gir to prikker, vil i fremtiden gi tre. For dem som har hatt lappen i under to år, blir antallet prikker doblet. Ved åtte prikker ryker lappen, skriver Bergens Tidende.
Okkesom er mitt syn uforandret; aldersdifferensiering er en uting.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Snikkeren »

Geir skrev:Har langt på vei forholdt meg til trådstarters post og denne artikkelen: http://www.nettavisen.no/motor/article2972756.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Strengere for alle
Reglene blir strengere for alle: Forseelser som i dag gir to prikker, vil i fremtiden gi tre. For dem som har hatt lappen i under to år, blir antallet prikker doblet. Ved åtte prikker ryker lappen, skriver Bergens Tidende.
Okkesom er mitt syn uforandret; aldersdifferensiering er en uting.
Det står da akkurat det samme i den artikkelen:
Reglene blir strengere for alle: Forseelser som i dag gir to prikker, vil i fremtiden gi tre. For dem som har hatt lappen i under to år, blir antallet prikker doblet. Ved åtte prikker ryker lappen, skriver Bergens Tidende.
Da blir det jo ingen aldersdifferansiering, men erfaringsdifferansiering.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Duville »

Sitat
Nei, denne aldersdifferensieringen får jeg ikke helt taket på. Kjører man svin - full eller edru - og ødelegger andre menneskers liv, helse eller eiendom så er handlingen og resultatet ens enten gjerningspersonen er 18 eller 45. sitat slutt

Dette får ikke jeg taket på. Her blandes aldersdifferering sammen med å kjøre svin enten i fylla eller edru men å ødelgge andre meneskersliv etc

Det blir litt mye sammenblanding ut av det. Det er vel ingen her som er uenig i at man skal miste lappen hvis man kjører svin og ødelegger andres bil eller helse.

Men hva er det å kjøre svin, da? i mine øyne er det å kjøre svin det samme som å kjøre på grensen av det man evner slik at dersom det dukker opp noe uforutsett så går et galt. I andres øyne kan det være å kjøre svin å holde seg innenfor fartsgrensene men at det hyler litt i dekka.


Er det å kjøre 15 km over fartsgrensen kjøre svin, eller er 10 km grensen? I politiets øyne er 10 - 15 km over fartsgrensen en mer alvorlig forselse enn ett innbudd med kjent gjerningsmann som som regel blir henlagt så gjerningsmannen slipper unna. Kleppa il ta lappen raskerefra ungdommen - tror Kleppa at hun eller Politiet klarer å ta de som kjører som svin eller ofrer hun en mengde "nesten" lovlydige gode sjåfører i ett forsøk på å fremstå som en handlingsdyktig politiker? jeg tror det siste er tilfelle og det er en skam....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av jhn »

I USA har de vel litt forskjellige ordinger,f.eks ungdom har ikke lov til å
ha passasjerer,kun foresatte e.l.Da sitter ikke ungdommen å presser
sjåføren til å kjøre fortere,sjåføren har heller ingen å vise for en
fantastisk tøff sjåfør han e.Æ vet ikke om det e nøyaktig sånn reglene
e men æ trur at noe lignende kunne fungert.Sikkert ikke så populært men...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Nye regler for prikk belastning og strengere straffer!

Legg inn av Snikkeren »

http://www.dagbladet.no/2010/09/01/nyhe ... /13206150/" onclick="window.open(this.href);return false;

Litt bensin på bålet. :-J :mk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar