Vask og enkelt vedlikehold

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Vask og enkelt vedlikehold

Legg inn av Svein2 »

Hva bør jeg egentlig fylle opp MC garagen med. Tenker på Polish, vaskemidler, koster, vask av sal, kjedeolje o.l.
Er det noen typer som er bedre, eventuelt billigere enn andre.

Hva bør jeg ha med meg på sykkelen, tenker ikke på lange turer men slik som ligger under salen til enhver tid.

Hva må jeg passe på å kontrollere og hvor ofte?

Sikkert en selvfølgelighet for mange her men for meg som er nybegynner er slike ting gull verdt å vite. :dontknow

Finnes det en liknende tråd her, så bare kjeft litt på meg sammen med en "link". :orefk

the1slayer
Innlegg: 26
Registrert: 11 aug 2010, 18:42
Motorsykkelen din: zx9r 96mod 900cc
Sted: tromsø

Re: Vask og enkelt vedlikehold

Legg inn av the1slayer »

^^ ny jeg å, så hvor ofte man sjekker ting og hva som er greit å ha med sykkelen kunne vert greit å vite x)
har bare en box CRC, manualen og en skiftenøkkel med nå.
Jeg brukte mye penger på fyll, damer og raske biler. Resten bare sløste jeg bort
kawasaki ninja zx9r 1996

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Vask og enkelt vedlikehold

Legg inn av ejs »

:thumleft

Det jeg har under salen er:
Reperasjons sett med wirer for gass og clutch.
Tape,en meter med isolert ledning,3 strips,plugg,plugghette,dobbelt skrujern -&+,
sikringer,H4 pære,skiftnøkkel og fastnøkler som passer for å demontere hjulene. :-k
:mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vask og enkelt vedlikehold

Legg inn av RuneMC »

Til vanlig vask/polering av MC bruker jeg det samme som til bil. Bøtte med svamp og Autosmart såpe med voks (Clas Ohlson) Har havnet på den siden svampen holder seg renere i den enn de fleste. En gang i blant polish med hardvoks fra samme produsent. Bruker hageslange til å spyle over etter vask (ittno høytrykk). Ellers Autosol til å fjerne asfaltflekker og polere eksospotta med.

Til selve motoren har jeg ikke funnet noe veldig lurt vaskemiddel ennå... og skitten bygger seg opp over tid i alle de små/trange krinkelkrokene som er vanskelige å komme til. Noen som har vidundermiddel-tips? Eller er det demontering og puss av hver enkelt del som gjelder?

Under salen er det et adapter for bakhjulsdemontering, lite verktøysett, sikringer og et lappesett. Lappesettet fikk jeg bruk for ifjor (i garasjen etter å ha trukket ut en stift fra dekket), men fant da at det var utgått på dato (de 5år gml gummipluggene gikk bare istykker når jeg forsøkte å dytte de inn i hullet). Kjøpte et annet med slike klissete "lisser" og CO2 patroner istedenfor - det funket (og er nå med fast). Splittet lissene i to og dyttet først inn en og deretter en del til (hullet var lite og jeg hadde ikke lyst til å gjøre det større enn nødvendig). En liten "catch" med CO2-patronene og slangen de skal skrus til... jeg klarte det ikke med kun finger-makt men måtte bruke en tang for å skru til godt nok til at spissen trengte igjennom CO2-patronen. Så ta med en liten tang også. Litt plaster har jeg også med - mest med tanke på skrubbsår
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar