Leieboer røyker inne.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Spiff
Innlegg: 33
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda VFR Vtec 2002

Re: Leieboer røyker inne.

Legg inn av Spiff »

Hei, har drevet med utleie av leiligheter i mange år og slike saker som dette er alltid ubehagelig å ta tak i. Det som er hovedproblemet her er at "foretredelsen" er såpass mild at du ikke uten videre kan eller (trolig) vil si opp leieboeren. I tillegg så antar jeg at du som de fleste andre ikke vil komme i en situasjon hvor leieboeren nekter å betale husleie. Da går det fort 3-6 mnd. før du får namsnammens godkjennelse og leieboeren er ute. Du vill også slite lenge med å få pengene igjen selv om du måtte vinne en sak i forliksrådet. Vær forsiktig med velmenende råd hvor folk sier "står det i kontrakten så kan du jo bare hive han/hun ut". Det slår rett tilbake på deg og du risikerer å måtte dekke absolutt alle ekstrautgiftene for leieboeren i månedeer fremmover. F.eks. hotellregning dersom du har glemt å ta med så mye som en liten §. Uansett utkastelsesgrunn, kan leietaker også kreve en rettslig prøving. Men nok om det..

Spørsmålet er hva gjør du.. dersom det ikke hjelper med muntlig beskjed så ville jeg formulert en skriftlig klage hvor du viser til punktet i leieavtalen hvor det står om røyking, samt Husleielovens §5-1 (du finner loven her: http://www.husleietvistutvalget.no" onclick="window.open(this.href);return false;). Kopier gjerne ut hele lovteksten og ta med i klagen. Vis også til at ved gjenntagelse vil du se deg nødt til å si opp leieavtalen. Lever gjerne brevet personlig og forklar at det ikke er vondt ment men at det er en grunn for at du tok med punktet om røyking i avtalen og at det er viktig at det følges. Dersom leietaker er uenig i det som står så be om å få det skriftlig. Dette gjør at den videre prosessen blir lettere og uansett hva du måtte føle så fungerer systemet i Norge i dag slik at du som utleier automatisk er den "profesjonelle part" og det forventes at du skal opptre ryddig. Leietaker derimot, er det mindre viktig med.

Vil ellers råde deg til IKKE å ta med ting som ikke er sant. Dersom du ikke lider av allergi e.l. astma e.l. så ikke ta det med. Dersom det blir en videre prosess så ønsker du ikke å bli fremstilt som en løgner. ..det vesentlige er at dere har det punktet med i avtalen, det skal følges, og du må få dokumentert at leietaker har fått en advarsel. Husk å skrive dato og ta kopi. Når dette er gjort kan vi evt. komme til utkastelse dersom det skulle bli aktuelt.

SPIFF

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Leieboer røyker inne.

Legg inn av Snikkeren »

Takk for svar.

Jeg har brukt dinside.no sin leiekontrakt. Der førte jeg på et eksra punkt om at det ikke var lov å røyke inne.

Ved en eventuell oppsigelse av leiekontrakte, kan ikke jeg benytte meg av
§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Da tenker jeg på punkt c.
Det er jo mislighold av leieavtalen dersom han røyker inne selv om det står i kontrakten at det ikke er tillatt.

Jeg skal uansett ta rådet ditt, og ta det skriftlig med leieboer. Og be han svare skriflig tilbake hvis han mener det ikke er riktig.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Leieboer røyker inne.

Legg inn av SheDevil »

Hørtes ut som Spiff hadde denne rette infallsvinkelen her ja, godt råd :prf
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Spiff
Innlegg: 33
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda VFR Vtec 2002

Re: Leieboer røyker inne.

Legg inn av Spiff »

Da tenker jeg på punkt c.
Det er jo mislighold av leieavtalen dersom han røyker inne selv om det står i kontrakten at det ikke er tillatt.

Jeg skal uansett ta rådet ditt, og ta det skriftlig med leieboer. Og be han svare skriflig tilbake hvis han mener det ikke er riktig.
Ja det blir mislighold av leiekontrakten du må bruke dersom du ønsker å si opp leieavtalen. Problemet er at det skal begrunnes og du MÅ opplyse i oppsigelsen at leieboeren har anledning til å klage på oppsigelsen. Ofte så flytter leietaker uten å klage og da er saken ute av verden, men dersom han ønsker å klage så stiller du svært mye sterkere dersom du kan vise til at han har fått en eller flere skriftlige advarsler. Dersom du bare viser til at han har fått muntlig beskjed så vil det for det første bli ord mot ord, og husleietvistutvalget, eller forliksrådet vil trolig si at det er urimelig at han må flytte.

Ta vare på all korrespondanse og ha den i bakhånd. Blir det en sak av det med husleietvistutvalget eller forliksrådet så stiger respekten for deg mange hakk når du har papirene i orden. Jeg har selv lært dette av erfaring.

Ellers så vil jeg også anbefale deg å bli medlem i huseierforeningen. Jeg har brukt de flere ganger til å formulere brev for meg, og ikke minst, sørge for at det vises til de rette paragrafene. Det er svært viktig når det gjelder oppsigelse. Glemmer du en paragraf, så er oppsigelsen ugyldig.

Fortsatt lykke til!

SPIFF

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Leieboer røyker inne.

Legg inn av Snikkeren »

Takk nok en gang.
Jeg får vel melde meg inn i huseiernes landsforbund ja. Det koster jo ikke all verden.

Når det gjelder korrespondanse, så skrev jeg mail til han forrige gang, og snakket så med han dagen etterpå. Blindkopien sendte jeg til meg selv, så jeg har den i bakhånd. Mail er vel like gjeldende som vanlig brev?? Og hvis jeg da gir han enda en skriftlig advarsel no, og han ikke tar det til etterretning, er det vel bare å sette igang prossessen?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Leieboer røyker inne.

Legg inn av Guro78 »

Snikkeren skrev:Jeg er ikke medlem av Huseiernes Landsforbund. Har vurdert det flere ganger, men har ikke følt at jeg har fått bruk for det.
Bortsett fra den opplagte fordelen i ditt tilfelle (juridisk bistand) er det flere andre fordeler også! Jeg meldte meg akkurat inn der selv (betalte 215 kr ut året) og det var ene og alene pga forsikringsfordelen hos IF: Gir mye rabatt på innbo!! I tillegg gir medlemsskapet div.rabatter på radonsjekk, rørlegger, etc. Og så får man bladet deres 6 gr.året (som faktisk var ganske så informativt og intr. ;-);) :mk ) Sånn! Det var dagens reklame :D

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Leieboer røyker inne.

Legg inn av SheDevil »

Høres ut som det er smart å melde seg inn i Huseiernes Landsforbund gitt ;e
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Spiff
Innlegg: 33
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda VFR Vtec 2002

Re: Leieboer røyker inne.

Legg inn av Spiff »

Når det gjelder korrespondanse, så skrev jeg mail til han forrige gang, og snakket så med han dagen etterpå. Blindkopien sendte jeg til meg selv, så jeg har den i bakhånd. Mail er vel like gjeldende som vanlig brev?? Og hvis jeg da gir han enda en skriftlig advarsel no, og han ikke tar det til etterretning, er det vel bare å sette igang prossessen?
Ja da har han fått flere advarsler og når du kommer til selve oppsigelsen så kan du gjerne vise til at han også har fått muntlige advarsler. En muntlig avtale er i utganspunktet like bindende som en skriftlig..men i praksis så er det papir og mail o.l. som er det du kan slå i bordet med. Min erfaring er ellers at leiboere ikke ønsker å bo en plass hvor det er konflikt med utleier og så snart det kommer advarsler etc. så velger han/hun å flytte i steden for å ta saken videre. Dette vet man dog ikke da leieboere er like forskjellig som utleiere og det er vel knapt noe som overasker meg lengre hverken når det gjelder galskap fra leietaker eller utleiers side.

Send advarsel, smør deg med litt tålmodighet og ta skritt for skritt..prøv å irritere deg absolutt minst mulig og ta med erfaringene til neste gang uansett hvordan det går.

Neste gang du leier ut kan du jo også vurdere tidsbegrenset kontrakt. Så lenge du selv bor i huset er regelen minimum 1 år, men da slipper du å si opp leieboeren. Går alt bra så tar du kontakt 1-2 mnd. før avtalen går ut og spør om den skal forlenges. Liker du ikke leieboeren så vet du hvertfall at han må ut etter ett år. Du kan fortsatt si han opp ved mislighold av avtalen.

Mvh

Spiff

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Leieboer røyker inne.

Legg inn av Globe »

Spiff skrev: Neste gang du leier ut kan du jo også vurdere tidsbegrenset kontrakt. Så lenge du selv bor i huset er regelen minimum 1 år, men da slipper du å si opp leieboeren. Går alt bra så tar du kontakt 1-2 mnd. før avtalen går ut og spør om den skal forlenges. Liker du ikke leieboeren så vet du hvertfall at han må ut etter ett år. Du kan fortsatt si han opp ved mislighold av avtalen.

Mvh

Spiff

Kjempetips til de som leier ut! :thumleft

Svar