Vestover...

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Vestover...

Legg inn av Relax »

Madammen reiste til familien på vestlandet for en uke... Snart fant hun ut at favorittvinene lå igjen hjemme!!!
Hva gjør man ikke for damene? Skulket jobben fredag, heiv flaske i bagen og suste 50 mil over skog og hei,,,dvs Telemark,Suleskar og til Stavanger..

Hjem veien på søndag ble Nordsjøveien med perle etter perle til Kr.sand..før jeg tok via Kvinesdal,,,Treungen , Drangedal og hjem til Ringerike..
Riktig flott vær, verdens beste sykkel ( helt objektivt!!!) og mitt kamera... Life is good!



Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Bilde

Bilde
Bilde



Bilde
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vestover...

Legg inn av AJ »

Helt usannsynlig flotte bilder der, Relax :thumleft Mange flotte plasser og herlig natur her i Norge!
Været du fikk med deg på turen var omtrent som da vi kjørte Suleskarveien for et par år siden. Bare ta turen i år også!!
Og jada! vi har tenkt oss over på Vestlandet i løpet av sommer'n :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Vestover...

Legg inn av Erling »

Ja veivalget var utmerket.
Har kjørt de veien mange ganger, etter å ha bodd 11 år i Stavanger, og er å anbefale.
Gode bildemotiver også, og tydeligvis bra kamera.
Hvilken type og innstilinger brukte du?
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Vestover...

Legg inn av SuperTenere »

Mange postkort-motiver der ja!:) Vi har mye å være gla for her i pottitlandet våres:)
Det varmer ett forfrossent tromsøhjerte å se slike bilder! Her venter vi bare på at tempen skal stige over 12 og at vår herre slår av vannspredern....

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vestover...

Legg inn av Relax »

Erling skrev:Ja veivalget var utmerket.
Har kjørt de veien mange ganger, etter å ha bodd 11 år i Stavanger, og er å anbefale.
Gode bildemotiver også, og tydeligvis bra kamera.
Hvilken type og innstilinger brukte du?
Her er brukt vanlig digitalt pocket kamera...et Nikon coolpic og et Canon IS et eller annet...
Innstillingten varierer mellom "Landskap" og automatisk, og noen ganger prøver jeg meg fram med og uten blitz selv i sterk sol..
Tror det er gjort en del med moderne kamera for å få bedre ( nesten kunstig) fargegjengivelse..
Pixel'n er på 7 M på det ene 10 på det andre.. Jeg tror også høyere pixler som det er nå også gir "fetere" bilder, mer nyanser i fargene og flere detaljer.
Jeg tilstreber også å finne støtte for kamera dvs lener meg/ kameraet til vegg, buske, stein osv slik at det er så rolig som mulig... selv om det er "bilde stabilisering" i kameraene.
Jeg har sans for kamera med "søker" ( titte vindu for øyet )...dessverre blir dette mer og mer borte :(
Tror man holder kameraet mer rolig når man har det mot hode enn på mer eller mindre strake armer og titter i en solblendet skjerm...;)

Har jo et speilreflekskamera liggende osgå :scratch ..men gidder ikke ha med "alt det der" ..

Å ta bilder er vel blitt en cool hobby med årene, ja.. tar vel et par tusen hvert år..land og strand rundt.... og bruke de som skjermsparter på pc'n både hjemme og på jobb...
"Do the right thing"

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Vestover...

Legg inn av Duville »

Kjempebra bilder skulle jeg også si ja.

Det er vel sansynlig at innstillingen din på "Landskapsmodusen" gir en god dybdevirkning. Når du samtidig konsentrerer deg om å holde kamera veldig stødig gir dette gode bilder i godt lys.

Tror kanskje de fleste av oss er litt for dårlige til å benytte de innstillingene kameraene leveres med og som produsentene faktisk lager for at produktet deres skal fremstå best mulig og for å forenkle hverdagen litt for oss vanlige brukere :-).

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vestover...

Legg inn av Relax »

Duville skrev:Kjempebra bilder skulle jeg også si ja.

Det er vel sansynlig at innstillingen din på "Landskapsmodusen" gir en god dybdevirkning. Når du samtidig konsentrerer deg om å holde kamera veldig stødig gir dette gode bilder i godt lys.

Tror kanskje de fleste av oss er litt for dårlige til å benytte de innstillingene kameraene leveres med og som produsentene faktisk lager for at produktet deres skal fremstå best mulig og for å forenkle hverdagen litt for oss vanlige brukere :-).
En instilling som kan gi nesten "dramatisk" forskjell er "Portrett" Dvs hvis fjeset er så nære at det dekker 25 % av skjermen eller mer...da fjeset framhevet og resten av bilde noe dusere bak... PRØV DET!
Et annet triks jeg bruker nå og da er seriebilder.. Særlig om jeg . dvs hun som sitter bak, tar bilder i fart.
På seriebilder er lukketiden raskere og bildene blir ofte skarpere om kameraet er i bevegelse. Funker best i godt lys dette også.
Er også en fin sak on man tar bilde av folk.. De kan blunke, være urolige på et bilde , men tar du er serie på 4-5 så er nesten altid minst ett rimlig vellykket.
Yupp...det er mange knapper på kameraet og de er der for en grunn ....;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vestover...

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som en finfin tur ja :thumleft

Apropos landskapsfoto så kom jeg over en artikkel om gamle typer filmer - og da spesielt Fuji Velvia som ble/blir brukt av landskapsfotografer
http://www.kenrockwell.com/fuji/velvia-50.htm

Ganske interessant lesning. Mer interessant finnes det valg som etterligner effekten via tillegg til Photoshop eller som jeg fant et standalone demo program som jeg testet endel av mine egne foto med igår... det blir ganske dramatisk forskjell bare av å velge forskjellige filmtyper... rart å tenke på at for noen år siden så måtte man faktisk ha erfaring til å velge riktig film i forhold til motiv (noe jeg selv aldri tenkte på dengangen jeg hadde analogt kamera...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
LaE
Innlegg: 11
Registrert: 17 jul 2010, 22:35
Motorsykkelen din: Honda VFR800F
Sted: Midt mellom sjø og skog

Re: Vestover...

Legg inn av LaE »

Hei!

Jeg kjørte nesten den samme ruten nøyaktig en mnd tidligere.....Med Toyota Yaris Verso! Jeg har kjørt Setesdalen mange ganger før med mc, dette var første gang med bil, noe som ga en eehhhh...litt annerledes opplevelse ..... Flott natur, strålende vær og nydelige veier og jeg koste meg til og med i min lille pizza-racer :P
Denne turen har nok stor skyld i at jeg nå sitter som eier av en VFR etter 16 år med avvenning :yahoo Og jeg gleder meg til neste tur nedover Setesdalen.......

Laila
Keep the rubberside down!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vestover...

Legg inn av Relax »

LaE skrev:Hei!

Jeg kjørte nesten den samme ruten nøyaktig en mnd tidligere.....Med Toyota Yaris Verso! Jeg har kjørt Setesdalen mange ganger før med mc, dette var første gang med bil, noe som ga en eehhhh...litt annerledes opplevelse ..... Flott natur, strålende vær og nydelige veier og jeg koste meg til og med i min lille pizza-racer :P
Denne turen har nok stor skyld i at jeg nå sitter som eier av en VFR etter 16 år med avvenning :yahoo Og jeg gleder meg til neste tur nedover Setesdalen.......

Laila

Velkommen om bord!
Hiv deg på sykkelen og ta med kamera!

Avvenning.. :lol ..gå'kke det, vettu..
:D
"Do the right thing"

Brukeravatar
merce
Innlegg: 50
Registrert: 22 mar 2010, 22:19
Motorsykkelen din: honda vfr800 1998

Re: Vestover...

Legg inn av merce »

Denne turen har nok stor skyld i at jeg nå sitter som eier av en VFR etter 16 år med avvenning :yahoo Og jeg gleder meg til neste tur nedover Setesdalen.......
hei og velkommen ja :-)

godt å se flere med "skikkelig" sykkel her :lol

er du medlem i vfr klubben ?

vi skal på tur den 10 - 12 september med enten loen eller dalen som hoved base

foreløbig er vi 19 som er påmeldt . :thumleft
Kjørelengde MC 2010: 8800 km (oppdatert 15.08.10)

I dag skal jeg gjøre ingen ting, gjorde det i går også, men ble ikke ferdig. :)

Brukeravatar
LaE
Innlegg: 11
Registrert: 17 jul 2010, 22:35
Motorsykkelen din: Honda VFR800F
Sted: Midt mellom sjø og skog

Re: Vestover...

Legg inn av LaE »

Takk for tips! Det skal jeg sjekke ut om passer, ser ut som en fin tur :D
Keep the rubberside down!

Godtvoksen

Re: Vestover...

Legg inn av Godtvoksen »

Relax skrev: Hjem veien på søndag ble Nordsjøveien med perle etter perle til Kr.sand..før jeg tok via Kvinesdal,,,Treungen , Drangedal og hjem til Ringerike..
Riktig flott vær, verdens beste sykkel ( helt objektivt!!!) og mitt kamera... Life is good!
Bilde

Et nydelig sted.... ;e

Neste gang stopper du hos meg til kaffe...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vestover...

Legg inn av Relax »

Godtvoksen skrev:
Relax skrev: Hjem veien på søndag ble Nordsjøveien med perle etter perle til Kr.sand..før jeg tok via Kvinesdal,,,Treungen , Drangedal og hjem til Ringerike..
Riktig flott vær, verdens beste sykkel ( helt objektivt!!!) og mitt kamera... Life is good!
Bilde

Et nydelig sted.... ;e

Neste gang stopper du hos meg til kaffe...


:D :D
Javisst ,,.er det der du bor .... :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Nasseline
Innlegg: 49
Registrert: 13 feb 2010, 17:50
Motorsykkelen din: har ingen
Sted: Kongsberg

Re: Vestover...

Legg inn av Nasseline »

Kjempeflotte bilder! Hvilken kirke er det?

Svar