Side 2 av 172

Re: Dekk

Lagt inn: 22 feb 2009, 12:30
av Ragnhild
Greit. Da blir spørsmålet, oppveier den økte prisen de ekstra kilometrene?
Altså, får man flere km for hver krone ved å kjøpe et tyngre og dyrere dekk?

Re: Dekk

Lagt inn: 22 feb 2009, 13:23
av mekkern
ellers er det lurt å sjekke lasteindex på dekket en setter på-spesielt hvis det ikke er en veldig lett RR..
utrolig vekt på hjula(spesielt bak) når en laster på med bagasje og passasjer.

Re: Dekk

Lagt inn: 23 feb 2009, 23:55
av tryman corp. LTD
Min erfaring er at de dyreste dekkene forsvinner raskest, myk gummi tilsier godt veigrep og høy slitasje. Egentlig noen merkelige "skruer" vi som er bosatt i Norge, vi utruster syklene våre som om vi skulle tro at vi skal kampes med Rossi & company. Tror nok at vi er ferdig med tiden hvor anerkjente dekkfabrikanter lurer på oss søppel.

Re: Dekk

Lagt inn: 24 feb 2009, 20:31
av Pollti
Jeg skjønner ikke hvorfor folk kjøper sykkelene til Rossi heller jeg da ? Da er det lettere å skjønne hvorfor folk kjøper dyre dekk.

Re: Dekk

Lagt inn: 24 feb 2009, 22:35
av mekkern
når vi for 25 år siden kunne brekke ned redskapen så gnistspruten stod med allerede da gamle sykler/dekk-uten at det slapp så lurer jeg litt på dette med moderne dekk...er det at en del med sprek redskap skal gå på rulla mens de har fullt nedbrekk som sliter, eller er det at mange skal kjøre som om det er tørt når det regner?
At enkelte dekk ikke passer enkelte sykler pga utforming/geometri er greit det,men det går jo på kjørefølelse ikke direkte grep.
hvis det er sølet noe i veien/grus eller svettende asfalt det er en annen sak... :-k :scratch eller jeg blitt :gk

Re: Dekk

Lagt inn: 25 feb 2009, 12:39
av Dortmunder
JanO skrev:
AJ skrev:Iflg. Motorsykkeldekk.com så er prisen her i Norge ferdig levert på døra følgende for disse dekkene:

Via oss Kun 700,20 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance Front 90/90 -21 TT 54S M/C)

Via oss Kun 841,30 NOK
Inklusiv mva og transport innen Norge (Metzeler Tourance 120/90 -17 TT 64S M/C)

Til sammen kr. 1541,50

Forbehold om feil, dvs. at jeg kan ha plukket ut feil dekk...

Uansett så kommer vi ikke så verst ut her i landet heller :) Og bytter man dekk i forbinels emed en service så koster ikke omleggingen all verdens heller, heldigvis... Men det er kanskje slik at enkelte verksteder tar seg x-tra betalt når de skal bytte medbrakte dekk... :confused
Jeg har kjøpt masse deg fra Motorsykkeldekk.com
I år har jeg kjøpt tre sett
Jeg er godt fornøyd med dekk, levering, pris.
Bruker Dunlop.
Ha en fin dag.
JanO

Ok, men hvor mye betaler du ekstra for å få montert dekkene????


Dortmunder

Re: Dekk

Lagt inn: 27 feb 2009, 00:00
av tryman corp. LTD
mekkern skrev:når vi for 25 år siden kunne brekke ned redskapen så gnistspruten stod med allerede da gamle sykler/dekk-uten at det slapp så lurer jeg litt på dette med moderne dekk...er det at en del med sprek redskap skal gå på rulla mens de har fullt nedbrekk som sliter, eller er det at mange skal kjøre som om det er tørt når det regner?
At enkelte dekk ikke passer enkelte sykler pga utforming/geometri er greit det,men det går jo på kjørefølelse ikke direkte grep.
hvis det er sølet noe i veien/grus eller svettende asfalt det er en annen sak... :-k :scratch eller jeg blitt :gk
Jepp det funka som bare f.... med de gamle gyngehestene som var utrustet med halvslitte Dunlop TT100 dekk. Nå som jeg er kommet tilbake til gyngehest-tiden (Kaw 1000 LTD) føler jeg absolutt ikke at dette er noe mindre trygt enn det jeg bedrev i plastic-fantastic epoken hvor det ble investert i nye hyper fantastiske dekk flere ganger i sesongen. For den vanlige motorsykkelist i Norge som ikke benytter sykkelen for banekjøring eller haraball ferieturer nedover kontinentet så nekter jeg å tro at det må være nødvendig å ha det siste, det beste og det dyreste av dekk for å trives på to hjul.

Re: Dekk

Lagt inn: 27 feb 2009, 20:27
av Pollti
Det er jeg enig med deg i, men det er ikke nødvendig å kjøre det siste i R modeller heller egentlig. Men så er vi jo gudskjelov veldig forskjellig og. Og valg av sykkel er en annen diskusjon. Jeg er komfortabel med mine Pirelli Sport Demon så kan alle andre kjøre hva de vil for meg. Kjørelengde og kjørestil tilsier at de blir harde som stål før de er utslitt. Det eneste dekket jeg har motforestillinger mot er Metzler og det dekket får god karakter her. Smaken er som baken.

Re: Dekk

Lagt inn: 01 jul 2009, 08:11
av pelsen
jeg har nettopp montert et bakdekk fra motorsykkeldekk.com og var fornøyd helt til jeg sjekket produksjonsdato, det ble produsert i uke 22 ifjor, og er litt over ett år gammelt ved leveringstidspunkt.

En kompis har kjøpt 4 bildekk fra samme sjappa og de var også ca ett år gamle.

Så det kan se ut til at forretningsideen er å selge gamle dekk til litt redusert pris, og da er det kanskje ikke så billig lenger.

Re: Dekk

Lagt inn: 01 jul 2009, 10:02
av Intruder
Er vel vanskelig å unngå dekk som ikke er lagret ei stund,er de lagret skikkelig :mc3 skulle ikke det være noe problem ?

Re: Dekk

Lagt inn: 30 nov 2009, 19:34
av Cbr
Nye dekk på MC`n 2006 høsten. På tide å bytte dekk pga de er gamle?, virke myke ennå. Kjørt 8000 på de dekka til nå, orginal Dunlop dekk. Han før hadde eksprimert med billigere dekk..

Re: Dekk

Lagt inn: 02 des 2009, 07:50
av Cbr
Er dekk ferskvare i den grad at en bør ikke bruke et sett mer en 2 sesonger?

Re: Dekk

Lagt inn: 02 des 2009, 08:19
av Onsløv
Merker jeg antyding til slipp, irriterende trapping eller at cordene kommer frem, da skifter jeg.

Vet jeg at dekket er slitt, kjører jeg deretter.

På bil der jeg har dobbelt opp med hjul, kjører jeg til det er tid for å bytte. Dvs mønsteret nærmer seg borte.

Re: Dekk

Lagt inn: 02 des 2009, 11:33
av Cbr
Så du måler ikke dekk spor dybde eller ser på slitasjevarslere da? Ok, jeg forstår du tulle.

Er det noen som vet hvor lenge en kan kjøre med dekk som har mye mønster igjen men er flere år gamle? Har det så mye å si at gummien eldes?

Jeg har iallefall tenkt å skifte dekka nå, selv om det mye mønster igjen. Tenker de har jo stått på si høsten 2006. Alså 3 år gammle, men jeg har ikke sett på dato så de kan jo være eldre.

Re: Dekk

Lagt inn: 02 des 2009, 13:23
av AJ
Cbr skrev: Er det noen som vet hvor lenge en kan kjøre med dekk som har mye mønster igjen men er flere år gamle? Har det så mye å si at gummien eldes?
Jeg leste et eller annet sted på nettet (tror jeg det var...?) om at alder på dekk ikke betyr så mye som man tidligere har trodd. Dvs. at gummien holder seg myk nok lenger enn det vi tror.

Kan så være, men uansett så er vel dekk noe man ikke bør spare penger på, tenker jeg. Er jo betryggende å alltid ha forholdsvis nye dekk med god mønsterdybde på sykker'n.