Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

Gammelsmurfen skrev: 22 okt 2023, 22:38
ErikW skrev: 22 okt 2023, 22:24
Gammelsmurfen skrev: 22 okt 2023, 21:39 Bra testside @AJ :thumleft Noe som også har brukeres formeninger, da får man et mer nyansert bilde.
Forskjellige kjøretøy og førere med litt avvikende preferanser,

Er det forresten noen som har testet Dunlop Trailmax Mission (også kalt TRX) både foran og bak?
https://www.dunlop.eu/no_no/motorcycle/ ... ssion.html
Syns det mønsteret ser ut til å være noe som kan passe mine behov.
Søkte her og så bare en som hadde kjørt en utenlandstur med kun bakdekket.

Er på mitt andre sett Continental TKC 70, noe jeg er fornøyd med og som funker knall på både tørr og våt asfalt.
Også på våt og kompakt grusvei, men ikke så veldig bra på løsere grus.
Alltids lurt å prøve noe nytt innimellom.

Min kompis har dette Dunlop dekket på som 1250GS og der disse slipper ut av svingene på vått, så sitter mine Conti TKC70 som klistret. Å ligge bak han i følge er scary rett og slett, så nei takk til de og her blir det Continental TKC 70 foran og Rocks bak videre på ferden :twothumbs:
Takk for nyttig info! Jeg så at det var en tilbakemelding eller to på vått som var litt negative, høres ut som jeg bør styre unna da.
På asfalt er TKC70 helt konge, enten den er tørr eller våt - sitter som limt.
Har du testet både "vanlig" TKC70 (tror egentlig det kalles Trail) og Rocks bak?
Noe erfart forskjell i så fall?
Har TKC 70 foran og bak nå og er kjempefornøyd. Har et nytt bakdekk på lager i Rocks til neste skift. Hatt dette oppsettet med Rocks bak før på GS og vært kjempefornøyd, så jeg blir ved dette valget som sagt. Kjørt med disse på Rudskogen også og satt knall der også. Fornøyd på grus også

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

Ville vel heller gått for Dunlop Trailmax Raid vel. Ser ut som Dekkonline har gode priser på dette nå. Dette har Dunlop lagt mye jobb i og testene var meget bra. Selv har jeg lyst til å prøve Mitas E07+ som det lenger oppe her. Skal være veldig bra d også

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

@Ketil Hvor fornøyd er du med dine Mitas fra innlegget lenger opp her ?

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ketil »

ErikW skrev: 23 okt 2023, 13:04 @Ketil Hvor fornøyd er du med dine Mitas fra innlegget lenger opp her ?
Hei! Jeg rakk ikke å kjøre mange km før det ble vinteropplag, ble kanskje 30 km på grus/skogsbilvei og knappe 100 km på asfalt. Men førsteinntrykk var veldig bra, godt grep på vanlige grus og helt ok på asfalt. Kan heller ikke si at jeg merket noe særskilt støy. Spent på å se hvordan de slites, jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Ketil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km.
Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSA :scratch ...

Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

AJ skrev: 23 okt 2023, 17:59
Ketil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km.
Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSA :scratch ...

Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
Vel... Jeg har nå snart brukt opp mitt 4. eller 5. bakdekk av E07+ på min R1250GS i løpet av 2 sesonger. 400-500mil så er det som regel på tide å bytte. Kunne da sikkert ha tynt litt mere på asfalt (fortsatt litt mønster igjen), men blir glatt på grusen. Storfornøyd med egenskaper både på grus og asfalt, men så klart kjørelengden kunne vært litt bedre.. MEN jeg er helt overbevist om at mye kommer av kjørestil (gass, brems etc). Jeg liker litt "fræs" ;) Og med momentet en 1250GS har så gjenspeiles nok det i dekkslitasjen.
Men har jo også hørt om andre med GS1250 som har fått både 1000 og 1500mil ut av dette bakdekket,
så med en mere "smooth" gasshånd så er det kanskje mulig allikevel..? :roll
Har nå bestilt et Pirelli Scorpion Rally STR jeg tenkte å teste ved neste dekkskifte. Blir spennende å se om det varer noe lengre, men tipper vel at forskjellen ikke blir så altfor stor med samme fører og sykkel :roll :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Dekk som er ferdig nedslitt før 10K styrer jeg, for egen del, elegant og glatt unna...

Og bare for å ha nevnt det, jeg kjører ganske så aktivt med begge syklene jeg har.
Tror flere her på forumet som jeg har kjørt sammen med kan bekrefte det.

Men aktiv bakhjulskjøring for å spare fordekket, driver jeg ikke med :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

Vel.. jeg sier det igjen: Kjørestilen har MYE å si. Har nå kjørt tung MC siden -96 og har hatt 12 forskjellige sykler. Prøvd mange forskjellige dekk/dekktyper, og har vel aldri hatt et bakdekk som har gått lengre enn 10K. Så da er det litt vanskelig for meg ihvertfall å styre unna "minus10K-dekk" :roll ;) Men framdekkene varer som regel 10K-15K da :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

biker7 skrev: 23 okt 2023, 21:15 Vel.. jeg sier det igjen: Kjørestilen har MYE å si. Har nå kjørt tung MC siden -96 og har hatt 12 forskjellige sykler. Har vel aldri hatt et bakdekk som har gått lengre enn 10K, så da er det litt vanskelig for meg ihvertfall å styre unna "minus10K-dekk" :roll ;)
Framdekkene varer som regel 10K-15K :)
Litt i underkant av 10K på Dunlop Arrowmax, tror jeg det er, på Guzzi'en. Mye dekkmønster igjen foran og bak, men merkbar tendens til trapping. Som gjør at jeg kommer til å øke lufttrykkket noe når sesong -24 er i gang med mål om jevnere slitasje før jeg bytter til nyinnkjøpte Maxxis Promaxx.

Mitasdekkene på KTM'en er som tidligere; jevn slitasje, ubetydelig trapping og lang levetid, som altså er inntil bortimot 15K på min 1290 SA S.
Så ser ingen grunn til å prøve noe annet siden det er nettopp disse dekkene som har vist seg å lengst kjørelengde av de jeg har brukt (Pirelli, Conti og Bridgestone)

Har sikkert nevnt det før, men gjør det gjerne igjen; jeg er mektig imponert over disse dekkene som er produsert i Slovenia. For øvrig samme land hvor Akrapovič eksosanlegg lages, og som lovprises opp i skyende av motorsyklister her til lands... ;).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

:redface På FTR`n så er jeg på 3 dekksettet på 900mil.....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 23 okt 2023, 21:56 :redface På FTR`n så er jeg på 3 dekksettet på 900mil.....
Da kan jeg ikke la være å stille spørsmålet; er'e mulig :O !?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 23 okt 2023, 17:59
Ketil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km.
Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSA :scratch ...

Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
Er ikke det litt rart å sammenligne kjørelengder på så forskjellige dekktype da? E-O7+ kan vel ikke sammenlignes med et gaterelatert dekk. Mitas er jo knasker og man trygger mere dekk og ihvertfall med en frisk kjører på en momentsterk GS.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 23 okt 2023, 22:29
AJ skrev: 23 okt 2023, 17:59
Ketil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km.
Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSA :scratch ...

Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
Er ikke det litt rart å sammenligne kjørelengder på så forskjellige dekktype da? E-O7+ kan vel ikke sammenlignes med et gaterelatert dekk. Mitas er jo knasker og man trygger mere dekk og ihvertfall med en frisk kjører på en momentsterk GS.
Sant nok.
Men at forskjellen er så stor som det skrives synes jeg er rart... :scratch .
KTM 1290 SA S er for øvrig også en ganske momentsterk sykkel, bare så det også er nevnt... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

Klart at dess grøvre mønster/knaster det er så påvirkes levetiden, og da spesielt sammenlignet med mere asfaltorienterte dekk. Men jeg er helt overbevist om (som dere sikkert har skjønt ;) ) at hvordan gasshånda brukes (spesielt på disse momentsterke syklene) har minst like mye å si. Og det samme blir det jo med bensinforbruk. Noen kjører jo på ca 0,4 i snitt med 12-1300kubikkere, mens andre ligger på 0,5-0,6 og mere i snitt :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ketil »

AJ skrev: 23 okt 2023, 23:26
ErikW skrev: 23 okt 2023, 22:29
AJ skrev: 23 okt 2023, 17:59
Ketil skrev: 23 okt 2023, 17:41 jeg har en tendens til å slite bakdekk og klarer aldri å oppnå 10000 km før det bør byttes. Kan komme med en mer utførlig tilbakemelding når jeg har fått tilbakelagt noen km.
Litt rart, synes jeg, siden jeg så langt fint har klart mer enn 14000 km før slitemerkene omtrent er på linje med dekkmønsteret med Mitas Terra Force-R på min KTM 1290 SA S, som ikke er veldig forskjellig fra din BMW 1250 GSA :scratch ...

Og jeg kjører også en del med min faste passasjer og bagasje for to, noe du ikke gjør, om jeg har forstått det rett etter å ha lest dine innlegg her på forumet.
Er ikke det litt rart å sammenligne kjørelengder på så forskjellige dekktype da? E-O7+ kan vel ikke sammenlignes med et gaterelatert dekk. Mitas er jo knasker og man trygger mere dekk og ihvertfall med en frisk kjører på en momentsterk GS.
Sant nok.
Men at forskjellen er så stor som det skrives synes jeg er rart... :scratch .
KTM 1290 SA S er for øvrig også en ganske momentsterk sykkel, bare så det også er nevnt... ;)
Jeg har hatt tre ulike adventure-mc de siste 10 årene og jeg har brukt ulike typer dekk, alt fra mer asfaltorienterte dekk til såkalte 50/50 dekk. Og ja, jeg har samme erfaring, tror ikke jeg har fått 1000 mil ut av noen bakdekk. Bakdekkene blir flate og mest slitt på midten. Noe av forklaringen ligger nok i at når jeg kjører mc så er det turer med relativt lange dagsetapper i jevnt høy snittfart og for å si det forsiktig så er det mange og lange rettstrekninger på veiene på Nordkalotten. Jeg har også hørt noen si at asfalten som legges i nord er grovere, og at det medfører mer dekkslitasje. Uansett så har dette vært en smule frustrerende, har forsøkt ulike dekkmerker og har forsøkt med høyere dekktrykk. Har kommet dit nå at et dekkskift i sesongen er noe jeg må ta som en del av utgiftene med denne ellers så rimelige hobbyen :lol

Svar