Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av GeirK. »

Noen som har erfaring med Avon cobra Chrome dekkene?
Har lest om flere som skryter av grepet på vått føre og det jeg er på jakt etter er nettopp det.
Selv kjører jeg en Kawasaki VN800 classic (cruiser) med Michelin commander II, men disse er glatte og har gitt meg mange tilbud på vått føre.
Stoler ikke på dekkene mine lenger og ønsker erfaringer fra andre om gode dekk på vått føre til cruiser sykkel.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Har ingen kjennskap til Avon Cobra Chrome dekk. Hvor gamle er dekkene du har på sykkel’n nå …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av GeirK. »

dypen skrev: 04 okt 2022, 22:54 Har ingen kjennskap til Avon Cobra Chrome dekk. Hvor gamle er dekkene du har på sykkel’n nå …
De er 3 år gamle men, har vært glatte siden dem var forholdsvis nye.
Har flere sykler med Michelin road 5 og 6 og dem sitter godt på vått føre.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Avon er kjent dekkmerke jeg har hørt om i mange tiår og det ligger tester av dekket du etterspør der ute som denne testen … Link:
https://bikereview.com.au/tyre-review-a ... rack-test/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

GeirK. skrev: 04 okt 2022, 22:33 Noen som har erfaring med Avon cobra Chrome dekkene?
Har lest om flere som skryter av grepet på vått føre og det jeg er på jakt etter er nettopp det.
Selv kjører jeg en Kawasaki VN800 classic (cruiser) med Michelin commander II, men disse er glatte og har gitt meg mange tilbud på vått føre.
Stoler ikke på dekkene mine lenger og ønsker erfaringer fra andre om gode dekk på vått føre til cruiser sykkel.
Jeg har Avon Cobra Chrome og jeg er veldig fornøyd med disse. Jeg kjlrer ikke veldig mye på våt vei, men min Rocket 3 GT klarer helt fint fothvilerskrap med disse dekkene helt uten anstrengelse. Jeg bruker 240 dekk bak og 150 foran.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

GeirK. skrev: 04 okt 2022, 23:19
dypen skrev: 04 okt 2022, 22:54 Har ingen kjennskap til Avon Cobra Chrome dekk. Hvor gamle er dekkene du har på sykkel’n nå …
De er 3 år gamle men, har vært glatte siden dem var forholdsvis nye.
Har flere sykler med Michelin road 5 og 6 og dem sitter godt på vått føre.
Enig i at Michelin Road 5 (ikke erfaring med 6 men sikkert ikke dårligere) sitter godt på vått føre. Og kaldt for den saks skyld.

Ser på Michelins hjemmeside for COMMANDER II står det "Longevity and handling performance for cruiser, custom and touring bikes"

mens for COMMANDER III står det "Longevity, wet grip and handling performance for your cruiser bike" (ser også de nå har 2 varianter, også en touring variant).

Så kan jo tyde på at Michelin har gjort en jobb ifht egenskaper på vått og kanskje lånt gummiteknologi fra f.eks. Road? På ren magefølelse ville jeg nok personlig gått for Michelin foran Avon, tenker at Michelin er premium mens Avon ikke er dårlig men mangler litt på de beste. Men kan jo være dette er helt feil...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av GeirK. »

Takk for svar, får vurdere igjennom vinteren og lese omtaler av diverse dekk.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

pingvin skrev: 09 sep 2022, 07:26
pingvin skrev: 01 sep 2022, 07:30
mekkern skrev: 01 sep 2022, 05:02 Normalt velger jeg dekk uten noen spesialvariant.
Men hva en får i diversje dekksjapper er jo også en faktor en ikke helt rår over da ikke alle oppgir ev utgave.
Ja, tror safer her om noe som helst usikkerhet...

Fikk tilbud fra Alf Graarud på 1745,-/2300,- for foran/bak, dekkonline tar 2000,- for bakdekk så om ikke tar rimeligste fordekk er det bare 300.- å spare, da kjøper jeg like godt av Alf Graarud og støtter norsk sjappe som bonus. Har tillit til at de selger meg det skal ha.
Kjøpte samme dekk tidligere i år hos Alf Graarud og sjekket hva betalte den gangen fikk da pris omtrent som dekkonline. Så spurte om kunne få dekken til samme pris nå, noe jeg da fikk :D

Kudos til Alf Graarud :thumleft
Hm...litt mindre kudos til AGM nå :-k

Tok av hjula og særlig foran var det dratt til etter min mening altfor hardt. Småboltene som klemmer rundt akslingen måtte jeg ha lang forlenger til, var redd godset skulle sprekke, knirket noe sinnsykt og først etter halv omdreining begynte å gå lettere. Selve akslingen var ikke bedre, 17mm innvendig hex (så 17mm unbrako) og til tross for voksen 1/2" skralle måtte jeg igjen frem med lang forlenger.

I rettferdighetens navn så ikke sjekket spesifisert moment men aldri vært borti bolter som dratt til så hardt før, kan ikke skjønne stemmer. Så tenker meg om før setter bor MC til hjulskift der igjen og tiltroen til verkstedet generelt øker jo ikke akkurat :scratch
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Høres ikke bra ut det men det blir jo ikke oppdaget før du skrur selv på sykkel’n. Resultatet blir strekte bolter og skade på gjenget … Tiltrekningsmoment generelt alt av bolter på mc er lavt, bruker du 1/2 toms skralle og feelingen blir det uansett for mye …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 13 okt 2022, 23:26 Hm...litt mindre kudos til AGM nå :-k

Tok av hjula og særlig foran var det dratt til etter min mening altfor hardt. Småboltene som klemmer rundt akslingen måtte jeg ha lang forlenger til, var redd godset skulle sprekke, knirket noe sinnsykt og først etter halv omdreining begynte å gå lettere. Selve akslingen var ikke bedre, 17mm innvendig hex (så 17mm unbrako) og til tross for voksen 1/2" skralle måtte jeg igjen frem med lang forlenger.

I rettferdighetens navn så ikke sjekket spesifisert moment men aldri vært borti bolter som dratt til så hardt før, kan ikke skjønne stemmer. Så tenker meg om før setter bor MC til hjulskift der igjen og tiltroen til verkstedet generelt øker jo ikke akkurat :scratch
Opplevd det samme flere ganger etter service på verksted.
Ikke ved bytte av dekk, bortsett fra siste gang i år hvor mekanikeren virkelig hadde vist muskler og dratt til langt mer enn de 90 Nm det skulle dras til på bakhjulet.
Såpass mye mer at jeg faktisk merket det under kjøring, at hjulet trillet "tregere" rnn vanlig, for å uttrykke det på den måten.
Stakk innom verkstedet dagen etter, siden jeg ikke er spesielt konfliktsky, og påtalte forholdet. Og meknaikeren la seg "flat" og beklaget.

Har tidligere også opplevd at oljetappepluggene KTM'en - to stykker på KTM 1290 - er skrudd til altfor hardt. Såpass hardt at det nesten ikke var mulig å få løsnet igjen.
Nå bytter jeg olje og filter selv og slipper å irritere meg over verkstedets skjødesløshet omgang med hva tiltrekkingsmomentene skal være i henhold til verkstedmanualen til KTM.

Når skal mekanikere innse at de slett ikke har innebygd "momentometer" i armene sine :scratch ?
Eneste som duger er en momentnøkkel av god kvalitet :gk !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 13 okt 2022, 23:47 Høres ikke bra ut det men det blir jo ikke oppdaget før du skrur selv på sykkel’n. Resultatet blir strekte bolter og skade på gjenget … Tiltrekningsmoment generelt alt av bolter på mc er lavt, bruker du 1/2 toms skralle og feelingen blir det uansett for mye …
AJ skrev: 13 okt 2022, 23:48 Når skal mekanikere innse at de slett ikke har innebygd "momentometer" i armene sine :scratch ?
Eneste som duger er en momentnøkkel av god kvalitet :gk !
Har både liten og stor momentnøkkel men må innrømme de stort sett får ligge i fred. Men bruker 1/4" på mindre bolter og 1/2" på større jobber og prøver å være forsiktig, særlig om alu gods. Lureste er selvfølgelig momentnøkkel, føler bare mister litt feelingen der siden de igjen har veldig lang arm så må liksom bare stole blindt på at alt er ok :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

At disse boltene sitter så fast kan også ha sammenheng med at det er stålbolter i aluminium gods. Disse to metallene har en tendens til å reagere med hverandre og feste seg skikkelig når de har stått urørt en tid.
Ikke uvanlig å oppleve at f eks kåpeskruer i stål sitter dønn fast i aluminiumsramme, og er umulige å få ut dersom de har fått stå i fred lenge nok.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Ja, ja, da slipper jeg lange turer til Sarpsborg i fremtiden.

Ringte AGM nå og sa at boltene var dratt til alt for hardt. Men karen på verkstedet var veldig kort og ikke spesielt hyggelig. Han sa riktignok at han noterte det men følte mest var til bryderi og har mine tvil om blir fulgt opp.

Litt synd, fått god service ifht deler og prøvekjøring så litt derfor valgte AGM som takk (og at CBP i Skien var helt på tryne når ville bytte 890en mot Scrambler til tross for at de har både KTM og Triumph). Helt utrolig at ikke folk har vett til å legge seg langflate, han kunne bare beklaget så mye og sagt skulle følges opp så hadde jeg vært happy (selv om han aldri faktsik hadde fulgt det opp).

Hvilke andre Triumph forhandlere på Østlandet kan anbefales?

(Sorry litt off topic ifht dekk diskusjon, sklidd litt ut).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 03 nov 2022, 13:25 Hvilke andre Triumph forhandlere på Østlandet kan anbefales?

(Sorry litt off topic ifht dekk diskusjon, sklidd litt ut).
Siden du spør, selv om temaet er itt off-topic, saå fortjener du selvfølgelig et svar ;) .
Det nærmeste fra der du bor er vel AMD i Oslo, vil jeg tro?
Triumphentusiastbutikken og verkstedet Classic Motorcycles i Tønsberg er vel avviklet...

Det er ikke akkurat noen hemmelighet at mange, meg selv ikludert, har opplevd AMD på måter vi har reagert på.
Men min erfaring med verkstedet deres har i all hovedsak vært god.
Med en liten "ripe i lakken" på KTM-servicen i år, som du kan lese om her: viewtopic.php?p=417857#p417857
Ordnet seg uten spørsmål.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar