Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Det finnes enkelte utgaver av noen dekk som er spesialprodusert for leveranse med nye sykler og enkelte av disse havner på markedet men de har en egen kode.
Akkurat som det er spesialutgaver for eksempelvis fordekk BMW K1600.
I Tyskland må det kun benyttes dekk som er godkjente for aktuell mc.
https://moto.permission.jfnet.de/BRIDGESTONE/15277.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
utc
Innlegg: 342
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

AJ skrev: 25 okt 2023, 10:40
Canutus skrev: 25 okt 2023, 08:01
utc skrev: 25 okt 2023, 06:26
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.
Men hva er det som får deg til å tro at en lokal sjappe i lille Norge skal få tak i bedre dekk med samme navn enn kansje en av europas største? Nei dette må jeg få bedre dokumentert om jeg skal tro på det.
Selv har jeg ikke merket noen forskjell på dekk fra Motorsykkeldekk.com og fra Norgesdekk. Bortsett ifra at Norgesdekk har levert til meg på kontoret over natten så jeg foretrekker det. :twothumbs:
Jeg har også vanskelig for å tro at det er slik at dekknettbutikkene leverer annenrangs dekk. Det er vel ingen dekkprodusenter som tar sjansen på å lage og levere to ulike kvaliteter på samme type dekk, en kvalitet for dekkforhandlere og de store dekkkjedene og en annen kvalitet for dekknettbutikkene... :scratch
Det at disse i de aller fleste tilfellene har lavere pris har ganske sikkert sin naturlige årsak i at de har lavere driftsutgifter i tillegg til å ha forhandlet fram gode prisavtaler med dekkleverandørene.

Også vet jo "alle" at dekkbransjen ofte er blitt sett på som en "cowboybransje" når det gjelder prissettingen spesielt. Men ikke når det gjelder dekkvaliteten med unntak av at det med jevne mellomrom dukker opp noen tvilsomme nye dekkmerker.

Disse "cowboy"tilstandene er antakelig noe vi ser et snev av nå om dagen med ganske dramatisk økning i dekkprisene hos mange dekkselgere...
Da ser det ut til at det ble misforstått. Dette foregår som følger: BMW bestiller 10000 dekk av spesifik dimensjon til sin mc-produksjon. Disse spekkes til lavere kvalitet mtp kjørelengde. De benytter bare 8000 av de. Ergo sitter de igjen med 2000 dekk for mye. Disse kvitter de seg med til bla Dekkonline og alle andre kanaler under deres paraply. BMW vil ikke ha et større lager enn høyst nødvendig for å få plass til andre dekk av andre dimensjoner/merke/mønster osv. Så havner de samme 2000 dekkene på nettet og vi kjøper villig vekk. Dette er en kjent sak i dekkbransjen. Mange handler av disse 2000 dekkene fordi man ikke vet bedre. De nevner aldri noe om lavere spekket kvalitet mtp kilometerbelastning. (BMW er omtalt fordi det var kort å skrive. Det kunne like gjerne vært Honda eller hvem som helst annet)

Kan jeg dokumentere det? Nei. Jeg velger å stole på fler ansatte hos en av landets store dekkimportører. Dette dokumentasjonshysteriet brer om seg. Ikke fordi man egentlig ikke vil stole på folk men fordi enkelte ikke liker den sannheten man blir servert. Sånn er det bare. aksepter det eller la være.

En seriøs norsk dekkforhandler har normalt såvidt god yrkesstolthet at de ikke handler fra annet enn offisielle kanaler, og det er ikke Dekkonline."no"

Den enkelte bør jo spørre seg selv; Hva har jeg igjen for å spare noen skarve kroner ? Egentlig er det et selvbedrag for jeg har tilgode å se mine dimensjoner billigere enn nettopp hos min lokale dekkforhandler.

Et annet moment er at ved reklamasjon er en norsk disk enklere å forholde seg til enn et firma i Tyskland.

Et tredje moment som jeg har nevnt riktig mange ganger: hold omsetning i Norge. Det er det som i det lange løp betaler for sykehusbehandlinger, veier, pensjon osv.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Så man kan selge bare søppeldekk i hele europa for mange millioner euro i året? uten at ryktet hadde blitt ødelagt av mc-pressen/forumer?
https://en.wikipedia.org/wiki/Delticom

Mens en mikroskopisk dekkimportør i europeisk sammenheng sitter med alle kremdekka???
Jadda.....seriøs?

At man KAN få en god deal her til lands er ikke importørenes fortjeneste, for de har melket markedet max i mange år til vi fikk muligheten til å hente dekkene selv fra utlandet.

Vet forøvrig ikke om noen som har levert syklene sine med eksempelvis Heidenau K60 Scout slik at dekkene jeg har kjøpt er bare dritt.. Eller Mitas C02 .
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Tror jeg rett og slett lar være å forholde meg til udokumenterte påstander og uttalelser og satser på å gjøre egne erfaringer.
Så da kommer jeg tilbake til det når jeg har fått lagt om til Maxxi-dekkene og kjørt noen tusen km. med disse for så å sammenligne med erfaringen jeg så langt har med Dunlop-dekkene. Gjerne også Mitas-dekkene selv om de er på en annen sykkel.

Så over og ut fra meg i denne omgangen :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

utc skrev: 25 okt 2023, 06:26
ErikW skrev: 24 okt 2023, 23:07
utc skrev: 24 okt 2023, 10:37
AJ skrev: 21 okt 2023, 16:43

Så for øvrig på Tirendo.no hvor jeg bestilte bakdekket i går at prisen i dag har falt med en drøy femtilapp... Grunnet kronekursen, kanskje :scratch ?


Uansett, her er linken til Tyrestest.
Det er bare å gratulere :twothumbs: Spørs om du ikke blir skuffet over kjørelengden på et OEM-dekk fra Dekkonline.no/Tirendo.no.
OEM-dekk er av vesentlig dårligere kvalitet fordi mc-produsentene bare skal levere nye sykler med dekk. Kravet er lavere pris ergo går det utover kvaliteten. Så det spørs om du egentlig har spart noen ting i det hele tatt. Antagelig det motsatte. Det gjenstår å se.
Den gangen jeg var skikkelig kjip og totalt uvitende bestilte jeg dekk fra Dekkonline.no. Kilometer-erfaring ble 4.355 kilometer mens det fra et overdiskdekk hos min lokale dekkpusher gav 12.800 kilometer.
Verden vil bedras og vi med den.

Det der er bare tull og tøys påstår jeg.
Handlet på Dekkonline 4-5 ganger og fått 13-16 t km ut av disse med Lofotentur og tungt lastet sykkel på ferie osv.
så ja, det skal jeg fortsette med. TKC 70 settet jeg har på nå er gått 6800 km bare, men holder 1 sesong til det. Prisen var for begge på en god netthandle dag kr 3.570,-
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.
Det var en uhyre dårlig argumentasjon egentlig :lol Når mine dekk går 13-16000 km, skal jeg ikke tro på dekka eller km.telleren da eller? Tullprat …
Sparer til pensjonstiden, så handler der det kan spares, selv til en premium MC.

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ErikW »

utc skrev: 25 okt 2023, 15:28
AJ skrev: 25 okt 2023, 10:40
Canutus skrev: 25 okt 2023, 08:01
utc skrev: 25 okt 2023, 06:26
Du må gjerne påstå det. Lev gjerne i troen. Det er folk som tror på Trump også :) Tenker slik: Har du råd til premium-mc så har du råd til å handle dekk lokalt også.
Men hva er det som får deg til å tro at en lokal sjappe i lille Norge skal få tak i bedre dekk med samme navn enn kansje en av europas største? Nei dette må jeg få bedre dokumentert om jeg skal tro på det.
Selv har jeg ikke merket noen forskjell på dekk fra Motorsykkeldekk.com og fra Norgesdekk. Bortsett ifra at Norgesdekk har levert til meg på kontoret over natten så jeg foretrekker det. :twothumbs:
Jeg har også vanskelig for å tro at det er slik at dekknettbutikkene leverer annenrangs dekk. Det er vel ingen dekkprodusenter som tar sjansen på å lage og levere to ulike kvaliteter på samme type dekk, en kvalitet for dekkforhandlere og de store dekkkjedene og en annen kvalitet for dekknettbutikkene... :scratch
Det at disse i de aller fleste tilfellene har lavere pris har ganske sikkert sin naturlige årsak i at de har lavere driftsutgifter i tillegg til å ha forhandlet fram gode prisavtaler med dekkleverandørene.

Også vet jo "alle" at dekkbransjen ofte er blitt sett på som en "cowboybransje" når det gjelder prissettingen spesielt. Men ikke når det gjelder dekkvaliteten med unntak av at det med jevne mellomrom dukker opp noen tvilsomme nye dekkmerker.

Disse "cowboy"tilstandene er antakelig noe vi ser et snev av nå om dagen med ganske dramatisk økning i dekkprisene hos mange dekkselgere...
Da ser det ut til at det ble misforstått. Dette foregår som følger: BMW bestiller 10000 dekk av spesifik dimensjon til sin mc-produksjon. Disse spekkes til lavere kvalitet mtp kjørelengde. De benytter bare 8000 av de. Ergo sitter de igjen med 2000 dekk for mye. Disse kvitter de seg med til bla Dekkonline og alle andre kanaler under deres paraply. BMW vil ikke ha et større lager enn høyst nødvendig for å få plass til andre dekk av andre dimensjoner/merke/mønster osv. Så havner de samme 2000 dekkene på nettet og vi kjøper villig vekk. Dette er en kjent sak i dekkbransjen. Mange handler av disse 2000 dekkene fordi man ikke vet bedre. De nevner aldri noe om lavere spekket kvalitet mtp kilometerbelastning. (BMW er omtalt fordi det var kort å skrive. Det kunne like gjerne vært Honda eller hvem som helst annet)

Kan jeg dokumentere det? Nei. Jeg velger å stole på fler ansatte hos en av landets store dekkimportører. Dette dokumentasjonshysteriet brer om seg. Ikke fordi man egentlig ikke vil stole på folk men fordi enkelte ikke liker den sannheten man blir servert. Sånn er det bare. aksepter det eller la være.

En seriøs norsk dekkforhandler har normalt såvidt god yrkesstolthet at de ikke handler fra annet enn offisielle kanaler, og det er ikke Dekkonline."no"

Den enkelte bør jo spørre seg selv; Hva har jeg igjen for å spare noen skarve kroner ? Egentlig er det et selvbedrag for jeg har tilgode å se mine dimensjoner billigere enn nettopp hos min lokale dekkforhandler.

Et annet moment er at ved reklamasjon er en norsk disk enklere å forholde seg til enn et firma i Tyskland.

Et tredje moment som jeg har nevnt riktig mange ganger: hold omsetning i Norge. Det er det som i det lange løp betaler for sykehusbehandlinger, veier, pensjon osv.
Jeg kjøper fortsatt ikke dine argumentasjoner. Så du er da 100% sikker på at en BMW forhandler ikke kjøper av deise partiene? Jeg spør igjen 100% sikker.
Er det slik på drill og utstyr også da.? Jeg kjøper kun Maklta utstyr og handler da ikke på jernvarebutikken, men ofte på min store lokale flisbutikk, der de har f.eks. den beste drillen til 2790,- mens jernvareforhandleren har den til 3.490,- Får jeg da en sekunda drill da eller som ikke varer så lenge… :O
Sist redigert av ErikW den 26 okt 2023, 18:06, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Kjøp bensin og diesel eller bruk strøm når det er dyrest-DA får du kvalitet veit du.... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

mekkern skrev:Kjøp bensin og diesel eller bruk strøm når det er dyrest-DA får du kvalitet veit du.... Bilde
For øyeblikket bare 17 kr for 95 her hos oss..19 for 98....,men bare til tanken er tom neste uke...da byttes operatør.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

Dekk kvaltet kan sikkert variere , både fordi noe produseres i partier og fordi det er flere produsenter/steder... pris økningen denne sommer/høst skyldes at mange har vært produsert i Russland...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

xlmoto.no selger Maxxis ProMaxx M6102 og M6103 dekk. Er det noen her inne som har erfaring, kjøpt og kjørt med slike dekk? En bekjent har en gammel sykkel som står mer en den blir brukt, brukes til kiosken hvis det er sol og over +22 :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen »

Ser vi har diskutert dette tidligere ;)

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=14202
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av hansiver »

Har Maxxis dekk på min 150 ccm Honda PCX scooter, disse er jeg godt fornøyd med. 13 000 km på bakdekket så langt og fortsatt litt igjen. Greit grep på våt asfalt også. Men detter er en scooter som ikke går fortere enn 110 km/t. På min Kawasaki bruker jeg IRC dekk og er godt fornøyd med disse

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk merke Maxxis

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde også et sett dekk på min 1980 mod. Honda MB5 moped i 1992 som sikkert hadde stått på siden den var ny. Var ikke noe galt med dem heller. Men så var det jo ikke snakk om heftig nedlegg og gasspådrag på våte veier.

Poenget er at en 150cc scooter normalt ikke kjøres på en slik måte at dekkene blir presset. Jeg har selv kjørt en 350cc scooter (Kawasaki) og den rev ikke akkurat skinnet av pølsa. Nedlegg med en slik er bare uansett veldig unaturlig.

Jeg kommer aldri noensinne til å sette på budsjett dekk på min motorsykkel for å spare penger. Vi snakker kun noen hundrelapper i forskjell opp til gode dekk. Det er det verdt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 29 feb 2024, 23:48 xlmoto.no selger Maxxis ProMaxx M6102 og M6103 dekk. Er det noen her inne som har erfaring, kjøpt og kjørt med slike dekk? En bekjent har en gammel sykkel som står mer en den blir brukt, brukes til kiosken hvis det er sol og over +22 :D
Ingen Maxxis erfaring så langt, men har et sett liggende hos @MrPitlane til V7'ern. Klare til å bli satt på i løpet av '24 sesongen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Til min Rocket har jeg så vidt jeg vet kun to merker å velge mellom. Avon og Metzeler. Avon er de dekkene jeg har blitt vant til, så det er dem jeg holder meg til. Men Metzeler er sikkert ikke dårlige dem heller.

Andre for meg ukjente merker holder jeg meg langt unna hvis jeg har mulighet til å velge fra mer kjente leverandører.

Svar