Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 12 jul 2019, 22:19

Så langt veldig godt fornøyd med Mitas Terra Force-R dekkene på KTM'en.
Men var veldig usikker og er litt usikker fortsatt på om vibrasjoner mer enn vanlig i høyrefotpinne og ved kraftig nedbremsing jeg har opplevd både på Sverigeturen og Kystriksveien skyldes de grovmønstrede Mitas dekkene... :-k .

Begynner å tvile siden jeg etter turen i dag ikke merket dette i nærheten av samme grad, uten toppboks og sidevesker full av saker og ting.
Kan det være at fullastede sidevesker og toppboks kan føre til mer vibrasjoner på enkelte sykler i visse hastigheter og gir, enn når disse syklene kjører uten bagasjesettet :scratch ?

De neste dagene med kjøring uten disse fulllastede boksende vil kunne gi en pekepinn på dette.

Men tiilbake til Mitasdekkene. Disse er rett og slett herlig å kjøre svinger med slik niko og jeg opplevde de siste dagene på Kystriksveien. KTM kjennes kjappsvingt ut med disse og veigrepet føles og oppleves som trygt, også ved nedlegg. Ingen dekkslipp mot underlaget så lang.
Dekkene har ingen trappetendens i dekkmønsteret og det ser ut til at dekkbanen slites jevn, selv om om man naturligvis kjenner at det er en overgang mellom rettkjøringsflaten og svingfasen. Men langt mindre på disse dekkene enn Bridgestone etter omtrent samme kjørelengde, faktisk!
Det lover godt :thumleft .

Så etter drøye 6K er det lite slitasje og ingen trapping å spore på hverken for- eller bakdekk.

Hvordan Terra Force-R er på utfordrende kjøring på våt vei, vet jeg ikke, siden det har vært for lite kjøring under slike forhold til å kunne avsi noen dom over våtveiegenskapene
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar