Kjøring i rundkjøringer...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Baron von Waffel »

Den verste kjøretøyplasseringen ser jeg i rundkjøringer. Vegvesenet har utgitt en glimrende liten folder om hvordan man skal kjøre og blinke i rundkjøringer. Kanskje man skal ha med et opplag av den og dele ut?
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Dexter »

Her er fasit: http://www.vegvesen.no/binary?id=203631" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Gammelgutt

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Gammelgutt »

Det jeg savner det er blinking når folk "snur" i rundkjøring. En forventer jo at folk kjører ut av rundkjøringen etter 3/4 runde. Om jeg snur i rundkjøring så blinker jeg til venstre for å vise at jeg skal fortsette i rundkjøringen og så blinker jeg meg ut. Men norske bilister skjønner visst ikke at blinklys er til for å informere andre veifarende om hva de skal foreta seg.

I Norge er det tre typer bilførere;
De som med tegn viser hva de har tenkt å gjøre.
De som med tegn ikke viser hva de har tenkt å gjøre.
De som med tegn viser hva de nettopp har gjort.

Her i Bærum må en også passe seg for bilister som ligger i høyre fil inn i rundkjøringer, og som ikke da forstår at det er to filer også i rundkjøringen, men kutter svingen og kjører rett frem.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Onsløv »

I Bergen er du heldig om de gir tegn.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Baron von Waffel »

Gammelgutt skrev:Det jeg savner det er blinking når folk "snur" i rundkjøring. En forventer jo at folk kjører ut av rundkjøringen etter 3/4 runde. Om jeg snur i rundkjøring så blinker jeg til venstre for å vise at jeg skal fortsette i rundkjøringen og så blinker jeg meg ut. Men norske bilister skjønner visst ikke at blinklys er til for å informere andre veifarende om hva de skal foreta seg.

I Norge er det tre typer bilførere;
De som med tegn viser hva de har tenkt å gjøre.
De som med tegn ikke viser hva de har tenkt å gjøre.
De som med tegn viser hva de nettopp har gjort.

Her i Bærum må en også passe seg for bilister som ligger i høyre fil inn i rundkjøringer, og som ikke da forstår at det er to filer også i rundkjøringen, men kutter svingen og kjører rett frem.
På engelsk heter blinklys "Indcator" men en engelskmann jeg kjenner mener nordmenn tror riktig oversettelse er "Confirmator".

Det er ikke bare i Bærum rundkjøringene kuttes av de som skal rett frem. Den kulturen gjelder i Oslo også. Og det er ikke krav om bærumsskilter for å gjøre feil. Jeg synes det er blitt verre etter vinteren. For da ble det ikke brøytet i full bredde, så det bare var plass til et felt. Nå som det er plass til to er det mange som ikke legger av seg vinterens uvaner.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av frankh »

Baron von Waffel skrev:Den verste kjøretøyplasseringen ser jeg i rundkjøringer. Vegvesenet har utgitt en glimrende liten folder om hvordan man skal kjøre og blinke i rundkjøringer. Kanskje man skal ha med et opplag av den og dele ut?
Ja, hva ER det med 50% og forestillingen om at man kan ligge til venstre og kjøre rett frem når veien inn og ut har bare ett felt? Dette skjer halvparten av alle gangene jeg kjører i slike rundkjøringer. I en spesifikk rundkjøring - RV 283 forbi Krokstadelva i Nedre Eiker - tror jeg minst 90% av alle biler ligger til venstre når de skal rett frem. Og jeg ligger på høyresiden og tuter hver gang. Dette på tross av at det til og med er SKILTET 50-100 meter før rundkjøringen om at man skal ligge til høyre.

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av frankh »

Gammelgutt skrev: I Norge er det tre typer bilførere;
De som med tegn viser hva de har tenkt å gjøre.
De som med tegn ikke viser hva de har tenkt å gjøre.
De som med tegn viser hva de nettopp har gjort.
Den siste typen der synes jeg er merkelig fascinerende: Utrolig mange som blinker til høyre IDET DE SVINGER UT av en undkjøring. Det er vel for pokker ikke noen vits i å vise hva du gjør IDET DU GJØR DET?!

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av hansraymond »

frankh skrev:
Baron von Waffel skrev:Den verste kjøretøyplasseringen ser jeg i rundkjøringer. Vegvesenet har utgitt en glimrende liten folder om hvordan man skal kjøre og blinke i rundkjøringer. Kanskje man skal ha med et opplag av den og dele ut?
Ja, hva ER det med 50% og forestillingen om at man kan ligge til venstre og kjøre rett frem når veien inn og ut har bare ett felt? Dette skjer halvparten av alle gangene jeg kjører i slike rundkjøringer. I en spesifikk rundkjøring - RV 283 forbi Krokstadelva i Nedre Eiker - tror jeg minst 90% av alle biler ligger til venstre når de skal rett frem. Og jeg ligger på høyresiden og tuter hver gang. Dette på tross av at det til og med er SKILTET 50-100 meter før rundkjøringen om at man skal ligge til høyre.
Jepp den rundkjøringa er steike irriterende!! :ills kjørte der hver dag da jeg bodde i Drammen og jobba i Hokksund.
Idioter sier jeg bare.. :fool: ATTPÅTIL er den spesifikke rundkjøringa skiltet.. på tide politiet gjør en kontroll der!?
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av jhn »

Gammelgutt skrev:Det jeg savner det er blinking når folk "snur" i rundkjøring. En forventer jo at folk kjører ut av rundkjøringen etter 3/4 runde. Om jeg snur i rundkjøring så blinker jeg til venstre for å vise at jeg skal fortsette i rundkjøringen og så blinker jeg meg ut. Men norske bilister skjønner visst ikke at blinklys er til for å informere andre veifarende om hva de skal foreta seg.

.
Det burde ikke være nødvendig å blinke til venstre.Så lenge du ikke blinker holder du deg inni rundkjøringa,
blinke til høyre i rett øyeblikk så burde alle forstå hva du har tenkt å gjøre

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Mysil »

jhn skrev:Det burde ikke være nødvendig å blinke til venstre.Så lenge du ikke blinker holder du deg inni rundkjøringa,
blinke til høyre i rett øyeblikk så burde alle forstå hva du har tenkt å gjøre
Nøkkelordet her er "burde".
Eg blinker konsekvent inn og ut av rundkjøringer fordi eg ikkje er interessert i å få andre veifarende inn i bilen.
Eg håper og på den måten å bidra til at andre sjåfører kan få litt hjelp til å komme seg videre i trafikken, og ikkje bare bli stående og vente på bedre tider i rundkjøringene.

Etter å ha predikert mitt mantra for venner og kolleger, så har faktisk flere av de begynt å blinke konsekvent inn og ut av rundkjøringer fordi de ser nytten av det i trafikken.

Nå må det vel kanskje også sies at dette med kjøring i rundkjøringer kunne blitt en meget interessant tråd i seg selv, og at om den fortsetter, så bør kanskje noen moderatorer ta den jobben med å flytte postene. Tråden skal jo tross alt handle om MC-ulykker...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38014
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøring rundkjøringer...

Legg inn av AJ »

Mysil skrev: Nå må det vel kanskje også sies at dette med kjøring i rundkjøringer kunne blitt en meget interessant tråd i seg selv, og at om den fortsetter, så bør kanskje noen moderatorer ta den jobben med å flytte postene. Tråden skal jo tross alt handle om MC-ulykker...
Enig med Mysil. Innleggene som har med kjøring i rundkjøringer å gjøre fra MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!! er plassert her i den nye tråden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Relax »

Rundkjøring er morsomt :D

De er ikke for å lage færre ulykker, men for at ulykkene skal skje i lavere hastigheter enn vanlige kryss ;e :D

Før lærte man at man skulle ikke blinke inn i rundkjøringen, men bare rett før man skal ut.......
Så begynte de ... første på vestlandet ... på kjøreskolene å blink inn i rundkjøringen også.. så da lærte man litt forskjellig hvor i landet man bodde...

Så lager de rundkjøringer med ett felt, men som er så bredt at man kan "late som" to felt...også forvirrende... og om vinteren så synes ikke merkingen uansett ..

Så er det slik...at om man er i en flette situasjon og kanskje bulker så for man OFTE delt skyld uansett hvem som kom først og sist.. ... = dyrt uansett hvor "riktig" du har kjørt....

Sååååååååååå...... konklusjonene jeg trekker for meg selv ...er......vær jæ... forsiktig!!!! SÆRLIG på mc, men også i bil....
Vi kan banne, tute , vise finger ,,,and whatever ....men hjelper det??? NIX .......

Beste løsning er å stå opp 5 minutt før og ta det med ro....og smile av alle disse enkle menneskene...som blir som dyr bak rattet .... :D :D Normenn er jo kjent for hensynsløs kjøring ,,,

( Det gjør selvsagt ikke jeg ... :redface :sk? :sk? :lol )
"Do the right thing"

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Intruder »

jhn skrev:
Gammelgutt skrev:Det jeg savner det er blinking når folk "snur" i rundkjøring. En forventer jo at folk kjører ut av rundkjøringen etter 3/4 runde. Om jeg snur i rundkjøring så blinker jeg til venstre for å vise at jeg skal fortsette i rundkjøringen og så blinker jeg meg ut. Men norske bilister skjønner visst ikke at blinklys er til for å informere andre veifarende om hva de skal foreta seg.

.
Det burde ikke være nødvendig å blinke til venstre.Så lenge du ikke blinker holder du deg inni rundkjøringa,
blinke til høyre i rett øyeblikk så burde alle forstå hva du har tenkt å gjøre
Dette er KUN en spøk,og bes lest deretter !! :notlistening
jhn som bor på Nordkapp,kan vel ikke vite noe om rundkjøringer.... :prop: Nærmeste rundkjøring er vel på Lillehammer ? :moi: :mc_p: :newbie
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av jhn »

Min gode mann æ kan opplyse dæ om at vi har sannsynligvis verdens minste rundkjøring her i kommunen,
øya e vel ca 1-en meter i diameter, så ta ikke den :[-X

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøring i rundkjøringer...

Legg inn av Globe »

Da snakker vi noe ala dette:

Bilde

Svar