Startmotor Intruder

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Hesal
Innlegg: 6
Registrert: 10 apr 2010, 23:31
Motorsykkelen din: ingen foreløpig

Startmotor Intruder

Legg inn av Hesal »

Noen som vet hvordan man kommer til starteren på en Intruder 800?
Bare for å måle om det kommer strøm inn.
Har bestilt håndbok.

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Startmotor Intruder

Legg inn av kuleberg »

har i disse dager problemer med min 1400 som heller ikke vil starte på knappen. Jeg skal ikke si noe sikkert, men mest sansynlig ligger starteren din framme på motoren, bak radiatoren. Går en enkel feit ledning inn på denne. er bare å måle mellom motoren (som er jordet) og skruen som denne kabelen kommer inn på, og få noen til å trykke på startknappen. I mitt tilfelle var det et timer-releè som takka for seg, så dekompresjon og bensinpumpe slo inn, men ikke starteren. Clymer's håndbok er GULL verd!

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Startmotor Intruder

Legg inn av Globe »

Hesal skrev:Noen som vet hvordan man kommer til starteren på en Intruder 800?
Bare for å måle om det kommer strøm inn.
Har bestilt håndbok.

Jeg har en Intruder VL800, her er utklipp fra rephåndboka. Strøm inn kan måles på releet, om du trenger å gå "lengre inn", så ligger selve starteren under et deksel bak den bakre sylinderen.

Her er rele og målingen av dette:
Bilde

Her er plasseringen av selve starteren:
Bilde

Som sagt, dette er en VL800, står i en Intruder Volusia!

Lykke til :thumleft

Hesal
Innlegg: 6
Registrert: 10 apr 2010, 23:31
Motorsykkelen din: ingen foreløpig

Re: Startmotor Intruder

Legg inn av Hesal »

1400èn er nok en helt annen motor, men Globe`s 800 er lik min. Kom selv frem til starteren ligger under dette dekslet. Slangen fra kjølevannet må løsnes for å få dette opp, så skal først prøve å måle på releet som du viser til. Må først få heim nytt batteri, Ingen av Biltemas passet merkelig nok. Hadde med et hjem men var 1/2 cm for høyt i tillegg til polene vridd 90 grader feil. Har prøvd å koble til med starthjelp men ikke utslag på nåla i hele tatt når jeg trykker på startknappen.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Startmotor Intruder

Legg inn av Globe »

Jeg kjøpte meg nytt batteri for 3 uker siden, endte opp på Sønnack, fikk der et med rett plassering av polene og passa rett i boksen :thumleft

Hesal
Innlegg: 6
Registrert: 10 apr 2010, 23:31
Motorsykkelen din: ingen foreløpig

Re: Startmotor Intruder

Legg inn av Hesal »

Etter mye feilsøking og kontroll av startrele fant jeg ut at alt skyldtes dårlig kontakt i en bryter på clutch-hendelen. Fra et problem til et annet; skal skifte simmerringer i forgaffelen. I håndboka er det forklart man skal bruke et spesialverktøy til å banke de inn med. Er det noen som har gjort dette uten dette verktøyet?

Pettstra
Innlegg: 12
Registrert: 23 jun 2009, 00:39
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder 1400

Re: Startmotor Intruder

Legg inn av Pettstra »

Hesal skrev:Etter mye feilsøking og kontroll av startrele fant jeg ut at alt skyldtes dårlig kontakt i en bryter på clutch-hendelen. Fra et problem til et annet; skal skifte simmerringer i forgaffelen. I håndboka er det forklart man skal bruke et spesialverktøy til å banke de inn med. Er det noen som har gjort dette uten dette verktøyet?
Heisann.

Litt sent ute kanskje. Du kan bruke en stor plastslange som du trer over gaffelbenet. Er den ikke helt lik på diameteren kan du kjøpe den litt mindre og splitte den på langs. Klem den sammen med strips eller lignende for å holde den sammen. Dette fungerer rimelig bra.
Suzuki Intruder 1400, 89 mod.

Svar