Side 1 av 1

Vil ha en crosser for morroskyld

Lagt inn: 19 apr 2010, 02:50
av badasstom
Har min yamaha xj 900, nydelig tursykkel og flott for mitt bruk :knegg men mye vi ha mer og fanden vil ha fler,, så no ønsker jeg en crosser i tilegg ikke for stor ikke for mye hester, men en sykkel som klarer de fleste utfordringer :prop: noen ideer? pris er ikke så viktig :b_c:

Re: Vil ha en crosser for morroskyld

Lagt inn: 19 apr 2010, 08:44
av Onsløv
Hei!

Har tenkt på det samme sjøl, men får ikke godkjennelse av sambizen... :moi:

Jeg har sett på Yamaha XT, 250 til 600ccm.
Som jeg også kan bruke på vinterstid, og lærekjøring av sambizen.

Re: Vil ha en crosser for morroskyld

Lagt inn: 19 apr 2010, 09:37
av mekkern
Skal du ha crosser eller registrert offroader? det er litt forskjell på hva som er saker... :scratch

Re: Vil ha en crosser for morroskyld

Lagt inn: 19 apr 2010, 10:38
av TrondA
Jeg tar det for gitt at du ønsker en crosser med skilt siden du snakker om "de fleste utfordringer"... Min erfaring med små offroadsykler begrenser seg til en Yamaha XT 350. Kjørte en vinter med den, mye regn fikk den også ellers på året.

En sånn halvgammel, sliten traver trenger mer vedlikehold enn man kanskje skulle tro. Mye vask og smøring av kjede/drev. Den var luftavkjølt så jeg valgte å skifte olje hver 2000 km kjørte kilometer i kuldegrader.
Etterhvert forsto jeg at gode fjærer og dempere ikke var de som kunne håndtere kjøring i skogen uten å falle sammen, men noe som tålte veisalt og høytrykkspyler. Stikkord er tette simmerringer, gaffelbelger og rustfrie fester.
Batteriet, - generelt strøm og elektronikk er sårbare greier. Bruk lader og lad jevnt og trutt. Veisalt leder strøm på de utroligste måter... Pass på kortslutning, krypstrøm og annet merkelig.
Dekk er kritisk, tema er så stort at jeg ikke sier mer enn at dekkblanding er viktigere enn mange, lange knaster. Pigg om vinteren må ikke overdrives!

Alt av brukt offroad synes ganske slitt hvis de er brukt for det de er bygd for. Ikke betal for mye i innkjøp, du skal ha lommebok for vedlikeholdet også! Kjøp gjerne kompetanse i form av mekkekurs og verkstedhåndbøker.
Småkubikk er lettere og MYE mer håndterbart. Allerede 600 kubikk er tunge, svære greier i skog og snø!
Kjøp en liten japaner - Suzuki DR 350, Yamaha XT 350, Honda XL 350, Kawasaki KLR 250, sånne ting. Alt er i praksis like bra i utgangspunktet. Når 15 år gammel offroader er tema, er det forrige eiers vedlikehold og vilje til reparasjoner og utskiftning av nedslitte deler som utgjør forskjellen!
Forøvrig:
Har du et romslig budsjett, har Yamaha nylig kommet med en sprek WR250R. Kawasaki KLX250S er ikke mer enn en kraftig lettvekter der du vil savne motorkrefter - i alle fall på grus om sommeren. Begge er relativt solid bygget.

Skal du "ha crosser for morroskyld" er vi i et litt annet landskap. Da er det eneste jeg kan anbefale, - kjøp noe du forstår. Du skal skifte olje på samlebånd og justere fjæring inn i evigheten. Da er det best å være kjapp og effektiv. Det andre er motortype. Her er det mange tøffe 2 - taktere på markedet. Lett og kjapt og billig og alt det derre der, men likevel. Ligg unna! Da skal du ikke bare skifte olje til girkassa og gaffel, jammen skal du skifte stempel og fjærer også....veldig ofte....
Mange synes 4 - takt på crossbane er et svik, men amatørene jubler. Teknikken er mer avansert, men trenger ikke voktes som arvegodset.

Kjøp noe som ikke er vasket i stykker med høytrykk og lykke til!

Re: Vil ha en crosser for morroskyld

Lagt inn: 20 apr 2010, 19:47
av badasstom
Kjipt dt me samboeren kanskje hvis du :[-o<

Eentlig ikke så viktig,, vet det er drastisk forskjell :knegg

En ting jeg har forstått og som du sier er at for stor sykkel blir for tung og upraktisk, og slike sykler er skikkelige slitesykler. Men mye morro du ikke kan ha med en stor og rolig sykkel :\m/:

Har sett på mye forskjellig, fine tips hittil :thumleft