Bytte bremseklosser bak.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Bytte bremseklosser bak.

Legg inn av AJ »

Jeg pleier ikke å vegre meg for å skru litt på biler og motorsykler, men akkurat bremsene har jeg respekt for.

Derfor spør jeg like så godt først som sist; kan en amatør som jeg gjøre en slik jobb?

Helt ubrukelig er jeg dog ikke siden jeg har bytta plugger på TDM (en kronglete jobb, bare så det er nevnt...), byttet luftfilter (av med kåpepaneler, løsne og løfte tank... krever litt innsikt dette også...), olje og oljefilter (er det fem eller seks skruer, et par O-ringer å pass på mens man holder med dette, tro... :-k ) og montert varmeholker osv. osv.
Så noe gjør jeg sjøl, men på langt nær samme nivå som f.eks. Jalmar når han overhaler bremsene:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=704" onclick="window.open(this.href);return false;

Men når det gjelder bremser er jeg redd for å gjøre den en lille fatale feilen, som jeg innbiller fort kan skje, men som sannsynligvis ikke skjer.

Uansett så ser det enkelt ut i verkstedmanualen til sykker'n:
Bremser_1.png
Bremser_2.png
Bremser_3.png
På bakhjulskaliperen ser det ut til at klossene må fjernes fra undersiden eller fra siden?

Står her at man slipper å demontere, er bare å løsne noen skruer, fjerne klossene og sette på plass nye.

Ingen problemer med bremsevæske?

Tipper en del av de som har hatt sykkel i mange år her på Forumet har byttet klosser mange ganger på syklene sine.
Jeg mottar gjerne gode råd og tips fra dere.
Har nemlig tenkt å prøve meg på å bytte klosser foran og bak på TDM om ikke så altfor lenge.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bytte bremseklosser.

Legg inn av mekkern »

demonter festeskruene ,snu calipern stapp inn en skrutrekker mellom de gamle klossene og press de tilbake til max åpning,ta av låsepinnen og fjærblikket og ta ut klossene-stapp de nye inn og monter fjærblekket og låsepinne sett på plass og skru til m moment.bak er det ikke låsepinne.husk å bremse noen ganger så de nye klossene ligger an mot skiva før du prøver å kjøre.. :thumleft
ekstraservice er å vaske rent før montering.
husk å smøre glideboltene bak.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bytte bremseklosser.

Legg inn av Onsløv »

Om du gjør det riktig, så er det ikke noe bremsevæske lekkasje eller annet søl.
Du blir bare skitten på fingrene.

Skifte klosser er en enkel sak, har skiftet både på biler og forrige MC.

Hvis du må/vil/ønsker ta av calipperen, så ha noe å henge den opp i, så den ikke henger etter bremserøret.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bytte bremseklosser.

Legg inn av Relax »

Hold et øye på bremsevæskebeholderen. Nivået vil kunne stige når du presser de gamle klossene tilbake før du tar de ut.
Søler du bremsevæske på lakk eller annet,,SÅ VASK! Det kan tære på lakken!

Kontroller også bremsevæskebeholderen når du har bremset noen ganger med nye klosser.
Jeg bruker å lufte bremsene også etter bytte av klosser.

Jeg bruker dette fettet til å smøre bevegelige deler på kalipteren.

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... fett-MoS2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bruker dette fetter bak på klossene og mener dette ofte kan dempe noe klirr og lyder fra "løse" klosser osv..
Sikkert mange som mener diverse skims og klips gjør nytten og kobberpaste er unødvendig.
Forøvrig bruker jeg samme kobberpaste på tennplugg-gjenger ved bytte av plugger for å unngå at de "setter" seg for hardt på min aluminiumstopp.

"only the best for my baby" ....... :D ( det skulle kona ha hørt!!!)
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte bremseklosser.

Legg inn av AJ »

Takker for mange gode råd så langt :drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bytte bremseklosser.

Legg inn av mekkern »

bruk ikke kobberpasta på aluminium pga fare for tæring. bruk aluminiumspasta.
fks:http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... iumspasta/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bytte bremseklosser.

Legg inn av Onsløv »

mekkern skrev:bruk ikke kobberpasta på aluminium pga fare for tæring. bruk aluminiumspasta.
fks:http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... iumspasta/
Er det aluminium på calipper/bremseklosser da?

Kan man bruke aluminiumspasta på ting som ikke er av aluminium? :redface
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bytte bremseklosser.

Legg inn av mekkern »

calipere er av alu ja...ikke klossene men mange bremsestempler er også alu.
dette gir mulighet for galvanisk tæring(blir hvitt pulver).kobber gjør alu til offeranode.

ja du kan bruke alu pasta på samme ting som kobberpasta.
kobberpasta gir litt mere "smøreevne" ved ekstreme trykk på hardere matrialer som stål/syrefast.men syrefast/syrefast-duplex osv der er Nikkelpasta bedre men DYRT
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

How-to: bytte bremseklosser bak

Legg inn av AJ »

Dette er ganske sikkert rimelig basic for mange her inne, men for de av oss som ikke er så vant med å skru på MC kan det kanskje være en trøst at når selv jeg greier dette, så er det også mange andre som helt klart kan gjøre denne jobben :knegg

Før jeg startet leste jeg meg opp i en utvidet brukermanual som jeg lastet ned fra nettet for noen måneder siden. Gode tegninger og forklaringer gjorde at jeg bestemte meg for å prøve.

Som så mye annet er det trangt om plassen der bakbremsen sitter...:

Bilde

... men ved å bende ekospotta forsiktig til side gikk det greit å få ut de to lange kaliperskruene...:

Bilde

Kaliperen var det bare å løfte opp og legge pent til side. Vær særlig oppmerksom på bremseslangen slik at den ikke bøyes for mye.
Med kaliperen fjernet var det bare å skyve bremseklosser og disse tynne metallskivene utenpå (shims) til side og ut av sporet de sitter i:

Bilde

De gamle klossene var absolutt utskiftningsmodne...:

Bilde

Føre de nye klossene settes på plass må/bør kaliperstemplet presses tilbake slika t åpningen i kaliperne blir størst mulig. Det går helt fint å presse stempelet tilbake med hånda slik at du unngår bruk av skarpt verkstøy...

Bilde

Så er det bare helt enkelt og greit å putte på plass de nye klossene. Jeg klinte på litt aluminiumsfett på baksiden av disse og på baksiden av de tynnemetallplatene.

Bilde

Så settes kaliperen på plass igjen og skruene settes inn med litt fett før de skrus på plass., pluss litt medium sterk Locktite på gjengene.

Og helt til slutt noen tråkk på bremsen, se om det flyter over bremsevæske, noe det ikke gjorde, og deretter kjenne at hjulet går rundt slik man er vant til, dvs. uten at bremsene henger på.

Og nå! ute å prøvekjøre \:D/

Sjekket for øvrig bremsene foran også, men disse var langt fra like mye slitt som bakbremsen. På klossene foran var det mye igjen av slitesporet, mens de bakre klossene var slitt forbi slitesporet.

Rart at bakbremsen var mer slitt siden jeg knapt bruker den. Antakelig har jeg brukt den mer enn hva jeg har trodd... :-k

Bilde

Det neste jeg trolig kommer til å prøve meg på senere i år er å ta av hjulene og levere det til en lokal dekkforhandler som tar kr. 200,- for omlegg. En høyst akseptabel pris! Han hadde gode priser på Dunlop Roadsmart dekk også :-)
Dette oppdaget jeg først i går da jeg tok meg en runde for å sjekke tilbud på dekke til bilen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: How-to: bytte bremseklosser bak

Legg inn av Intruder »

:mk Mener jeg har hørt noe om at kun godkjente MC-verksteder
kan skifte MC-dekk,men det er antakelig feil ? :b_c: 8)

AJ : DU har ikke brukt bakbremsen mye,det har din bedre halvdel som sitter bakpå.... :lol :\m/: ;-);)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gammelgutt

Re: How-to: bytte bremseklosser bak

Legg inn av Gammelgutt »

Intruder skrev: :mk Mener jeg har hørt noe om at kun godkjente MC-verksteder
kan skifte MC-dekk,men det er antakelig feil ?
Dekkverksteder kan skifte dekk men ikke ta hjulene av og på. Dersom du leverer løse hjul kan de ta de jobben.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bytte bremseklosser bak.

Legg inn av Onsløv »

Var og sjekket igår. Nå har dekk 1 MC-avdeling i åsane.
Dvs de andre kan legge på dekk, men har ikke utstyr for avbalansering.

Er det så viktig? Altså, jeg emenr, det er jo en prikk som skal settes ved ventilen? Ser det er hauger med lodd på mine felger :-(

Svar