Koster å være kar.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Koster å være kar.

Legg inn av d.strand »

Jeg kan bare si at i fjor brukte jeg veeldig mye penger på mc og alt som følger med...

Sykkel: 45.000,-
Omreg: 2.400,-
Skinndress: 9.000,-
Hjelm: 3.500,-
Støvler: 2.500,-
Ryggskinne: Gratis
Hansker: 700,-
Forsikring: ca 7.300,-
Service og dall: 13.000,-
Bytting av sprukket bunnpanne: 1.900.-
Førekort!!: 19.000,- (Kun 2 dobbeltimer og alt obligatorisk, ink prøve)

Totalt siden jeg kjøpte sykkel: 104.300,- (Glad jeg bor hjemme jeg :D :D )

Men uten tvil det beste jeg noen gang har brukt penger på :thumleft :thumleft :mc2
Værre med de 190.000,- som går til universitet i england hvert år... ](*,) ](*,) Men får vell igjen for det siden tenker jeg :[-o<
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Koster å være kar.

Legg inn av rogg »

Minner meg litt om priser på treff. Noen la inn forespørsel på hva det kostet å komme inn på norgestreffet. Dette var treffet som var i Vesterålen for to år siden. Virket som at hvis det var dyrt, ville ikke vedkommene reise. Vel og bra det da, men da tenker jeg på meg selv. Jeg valgte å kjøpe en sykkel som kunne lastes, og som var behagelig å sitte på i timesvis. Shadowen tapte på det punktet. Jeg kjøpte en gammel bmw---- 100.000,-
la på nye dekk...3.000
brukte flere dager på turen til Vesterålen, med overnatting, god mat(vi hadde jo ferie) 6.000,-
---ja slik kan jeg fortsette. Da synes jeg spørsmålet om prisen på å komme inn på treffet ble rart. Om det kostet 300,- eller 500,- hadde liten betydning for meg.

Ja det koster å være kar, men du værden hvor godt jeg har det for den prisen. :-k kanskje derfor jeg kjører sykkel..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Koster å være kar.

Legg inn av l-k-p »

Å herre gud.Dette må man aldrig regne på. Kunne jo pussa opp hele huset for hva det koster. Helt klart: det koster å ha alle MCer i orden, og utsyr til seg selv,kona og to sønner.

vevea
Innlegg: 10
Registrert: 03 apr 2010, 12:12
Motorsykkelen din: FZ1-N

Re: Koster å være kar.

Legg inn av vevea »

Fant vel ut at det hadde gått rundt 150.000kr første sesongen.
Dette var dog inkl. alt av nødvendige og unødvendige utgifter som var relatert til sykkelen.

Gått vesentligt mer nå.. :eh

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Koster å være kar.

Legg inn av rogg »

vevea skrev:Fant vel ut at det hadde gått rundt 150.000kr første sesongen.
Dette var dog inkl. alt av nødvendige og unødvendige utgifter som var relatert til sykkelen.

Gått vesentligt mer nå.. :eh
Men du værden hvor fint du får det.. :\m/:
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

oystein1988
Innlegg: 40
Registrert: 01 des 2009, 11:29
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2

Re: Koster å være kar.

Legg inn av oystein1988 »

d.strand skrev:Jeg kan bare si at i fjor brukte jeg veeldig mye penger på mc og alt som følger med...

Sykkel: 45.000,-
Omreg: 2.400,-
Skinndress: 9.000,-
Hjelm: 3.500,-
Støvler: 2.500,-
Ryggskinne: Gratis
Hansker: 700,-
Forsikring: ca 7.300,-
Service og dall: 13.000,-
Bytting av sprukket bunnpanne: 1.900.-
Førekort!!: 19.000,- (Kun 2 dobbeltimer og alt obligatorisk, ink prøve)

Totalt siden jeg kjøpte sykkel: 104.300,- (Glad jeg bor hjemme jeg :D :D )

Men uten tvil det beste jeg noen gang har brukt penger på :thumleft :thumleft :mc2
Værre med de 190.000,- som går til universitet i england hvert år... ](*,) ](*,) Men får vell igjen for det siden tenker jeg :[-o<
Dette er jo helt sinnsykt. Hvis man gjør litt research og drar i butikker å prøver ting, deretter bestiller på nettet så slipper man unna med 1/2 av prisen du har listet her....

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Koster å være kar.

Legg inn av TrondA »

Dette var en god og tankevekkende tråd.

Første gang jeg kjøpte motorsykkel, tenkte jeg ikke i det hele tatt... kjøpte sykkel for pengene som ble igjen etter at lappen var i boks. Som student, følte jeg meg fattig hver gang jeg skulle til butikken for å kjøpe utstyr og/eller sende sykkelen på service. Kjøpte bare det billigste jeg fant. Jeg kjørte rolig, ikke for å øve meg forsiktig som nybegynner, men for å spare bensin... Jeg gremmes! Slik ble jeg ingen god sykkelrytter.
Jeg solgte sykkelen fordi jeg ikke hadde råd til å bruke den, - betalte over 30.000 kr. bare for kasko til min daværende Kawasaki ZZR 600 -95 modell!
Så kjørte jeg en 125 kubikk scooter som eneste transportmiddel i 7 år. Året rundt. Herlig! Siste året kjørte jeg en liten XT 350 med stort hell. Solgte da jeg flyttet.
For to år siden ville jeg ha en gatesykkel igjen. Jeg hadde sviktet menigheten i form av innkjøp av en bil, men hadde lyst på 2 hjul om sommeren.
Denne gang snudde jeg opp ned på alt. Først kjøpte jeg kjøre/sikkerhetsutstyr. Dyrt og bra. Med komplett Rukka Goretexdress og hansker, Schubert S1 Pro hjelm og Airbagvest var sikkerheten ivaretatt. Så kjøpte jeg en liten Ninja 250r godt egnet for norske hastigheter og handlet inn en del tilleggsutstyr til denne.
Regner jeg litt på dette er jeg i nærheten av 90.000 kroner. Driftbudsjettet er mye lavere enn det jeg var vant med fra studieårene.
I dag er jeg en voksen mann med det vi kan si er "trygg og god økonomi fra lederjobb i helsevesenet". Jeg kunne kjøpt akkurat det jeg peker på i butikken, men vil ikke ha det...

Liten sykkel i kombinasjon med det beste av kjøreutstyr jeg vet om, ble veien å gå(kjøre?) for meg. Jeg ble ikke "kar" for det sykkelen kostet, men jeg strålende fornøyd med å tilpasse utstyr til de krav norske kjøreforhold krever av sykkel og øvrig utstyr.

Godtvoksen

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Godtvoksen »

Det er vel snart på tide å oppdatere denne lista, jeg har jo glemt ørepropper til noen tusenlapper ekstra.... :lol

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Twister »

hehe... spennende lesning... Jeg har kjøpt sykkel til under 30` ny hjelm og Scalarider kom på rundt 4` hadde utstyr med det må nok byttes... Totalt kanskje 40 tusen.. :D
Nå har jeg hatt et båtprosjekt på 43 fot pågående i noen år, så etter å ha handlet meg blakk på båtdeler, er jeg overrasket over hvor mye en får for pengene på alt annet utstyr
En båt penge er ca kr 1000.-


Men i dette som all annen hobby; det er kun lommeboken som begrenser når man har blitt "truffet"

Men selvfølgelig; vil man ha det beste, så koster det vel deretter...
Min filosofi å la utgiftene vokse sammen med behovet... jeg trenger ikke like stor sykkel, den beste GPSen osv osv enda... er jo helt blodfersk( faktisk ikke det en gang... oppkjøring snart!! :[-o< )
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Koster å være kar.

Legg inn av RuneMC »

Ca 100-105K,- tror jeg er et godt budsjett
Kjøretimer/oppkjøring 25K
Klær/Hjelm 10K
Sykkel: 65K
Forsikring: 1,5K

Klarer man seg med billigere sykkel blir det tilsvarende billigere, vil man ha splitter ny sykkel så er det ikke vanskelig å doble/triple budsjettet....
I tillegg kommer løpende slitasje/service-utgifter på ca 1kr/km. Sykler bruker mindre bensin enn biler men oppveies av dyrere service og dekk.

På pluss-siden sparer jeg et månedskort til ca 1250,- kr/mnd i sesongen og frustrasjon over forsinkede og overfulle tog/busser (uvurderlig...)

Ikke vanskelig å finne andre hobbyer som koster like mye... Jakt f.eks. - jegere leier jaktterreng og hytte og bruker mye penger på våpen og evt hund som fort kan matche eller overgå et MC budsjett.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Koster å være kar.

Legg inn av LordShaft »

Hva det koster å ha sykkel er veldig relativt!

Kommer det til stykket at du skal kjøpe sikkerhetsutstyr kjøp kvalitet. Mange sier de er fornøyd med hjelmene sine, men veldig få av de som faktisk har prøvd den i ett hardt sammenstøt!
Samme med enkelte tekstildresser... De holder rett og slett ikke mål i kontakt med asfalt i 60-80 km/t... *mas

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Snikkeren »

LordShaft skrev:
Kommer det til stykket at du skal kjøpe sikkerhetsutstyr kjøp kvalitet. Mange sier de er fornøyd med hjelmene sine, men veldig få av de som faktisk har prøvd den i ett hardt sammenstøt!
Det med høy pris = høy sikkerhet skal man ta med en klype salt. Jeg sier ikke at de dyre hjelmene er dårligere på sikkerhet, men at en billig hjelm kan være ganske sikker den også.
Ta Biltema sin hjelm for eksempel. I siste utgave av Bike testet de 19 hjelmer, og biltema sin var blant de sikreste i testen. Dette til tross for at den kun koster 699 kr. Det man betaler for er komfort og lavt støynivå.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Globe »

VIl påstå at lav komfort og høyt støynivå også vil gå ut over sikkerheten !!

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koster å være kar.

Legg inn av mekkern »

Komfort er ofte avhengig av hodeform-øra propper vi vel uansett?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Koster å være kar.

Legg inn av Snikkeren »

Joda, jeg ser den. Men det går kanskje mer på konsentrasjonsnivået når man kjører. Med en mer komfortabel hjelm kan man konsentrere seg om kjøringen, istedenfor å irritere seg over hjelmen. Dette blir jo mer individuelt. En person kan irritere seg over noe en annen person ikke bryr seg om.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar