Såklart bender man og sliter på overføringen. Støtta er beregnet på å holde sykkelen stående. Jeg synes det er en uting.Voksen skrev: 27 aug 2026, 00:18Men man sliter da ikke ut noen foring i støtta på med statisk belastning??? Har ikke skrudd på sidestøtte, men innbilte meg at det ikke er foring i den anyway.FredrikE24 skrev: 26 aug 2026, 18:21 Man sliter ut foringene i støtta. Det er grunn til at jeg ikke gjør det.
Var uheldig, stille velt på gårdsplassen …
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Re: Var uheldig, stille velt på gårdsplassen …
-
Monkeycountry
- Motorsykkelen din: Aprilia Shiver 750 GT, Moto Guzzi Breva 750 2007
På kjøreskolen lærte eg å vippe sykkelen opp på støtte og bakhjul for å ta sjekk av styrelager. Det er også mange som praktiserer å vippe sykkelen opp på støtta for å snu den enkelt på trange steder. Begge disse teknikkene vil etter mitt syn gi både mer og verre (feil vinkel) belastning på støtten enn å bestige med støtten nede. Ved bestiging vil ihvertfall kreftene gå i riktig vinkel i forhold til det støtten er designet for.FredrikE24 skrev: 27 aug 2026, 16:45Såklart bender man og sliter på overføringen. Støtta er beregnet på å holde sykkelen stående. Jeg synes det er en uting.Voksen skrev: 27 aug 2026, 00:18Men man sliter da ikke ut noen foring i støtta på med statisk belastning??? Har ikke skrudd på sidestøtte, men innbilte meg at det ikke er foring i den anyway.FredrikE24 skrev: 26 aug 2026, 18:21 Man sliter ut foringene i støtta. Det er grunn til at jeg ikke gjør det.
Er det slik at dere som er redd for å overbelaste støtten ikke utfører disse "manøvrene" heller?
- FredrikE24
Skulle likt å se noen gjøre det stuntet på min sykkel.. Skolesykkelen jeg kjørte med, gjorde man også slik for å sjekke styrelager på oppkjøring, men så var støtta fryktelig slækk etter mange oppkjøringer opp gjennom..
BMW har ei foring på sidestøtten. Som regel laget av messing.
Lett og bytte og poenget er at den skal slites ut i stedet for feste eller selve støtta. At den skal bli skadet av å stå på fothvileren virker usannsynlig. Dessuten så prøver ma å få mest mulig vekt på hjulene når man bestiger ved å stå på fothvileren.
Jeg tar snudd min 1250GSA noen ganger ved å vippe den opp på støtta og rotere den rundt. Ser ikke ut som den har tatt noe skade av det.
Jeg tar snudd min 1250GSA noen ganger ved å vippe den opp på støtta og rotere den rundt. Ser ikke ut som den har tatt noe skade av det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- FredrikE24
Tar ikke umiddelbart skade, men det gir økt slitasje. Det sier seg selv.
Hvordan kan press på en messingforing øke slitasjen? Vekten av de fleste av oss er ikke nok til å deformere en slik foring vil jeg tro.FredrikE24 skrev: 28 aug 2026, 20:42 Tar ikke umiddelbart skade, men det gir økt slitasje. Det sier seg selv.
Google gav meg dette i forhold til trykkfasthet.
2. Mekaniske foringer (Glidelagre / Akselforinger)Hvis du mener en glidemekanisk messing- eller bronseforing (som presses inn i en maskindel eller et stag), måles ikke motstanden i systemtrykk (bar), men i flatetrykk (overflatelast).Standard messing/bronse (f.eks. rødmetall): Tåler typisk et statisk flatetrykk på rundt 30 – 50 MPa (tilsvarer ca. 300–500 kg per kvadratcentimeter).
2. Mekaniske foringer (Glidelagre / Akselforinger)Hvis du mener en glidemekanisk messing- eller bronseforing (som presses inn i en maskindel eller et stag), måles ikke motstanden i systemtrykk (bar), men i flatetrykk (overflatelast).Standard messing/bronse (f.eks. rødmetall): Tåler typisk et statisk flatetrykk på rundt 30 – 50 MPa (tilsvarer ca. 300–500 kg per kvadratcentimeter).
Selvfølgelig er støtten laget for å holde sykkelen stående, og den holdes jo statisk stående når en entrer sykkelen ved å trø på fothvileren. Deretter reiser en sykkelen med beina og skyver sidestøtten opp når den er uten belastning, og da skjer den lille slitasjen som finner sted.FredrikE24 skrev: 27 aug 2026, 16:45Såklart bender man og sliter på overføringen. Støtta er beregnet på å holde sykkelen stående. Jeg synes det er en uting.Voksen skrev: 27 aug 2026, 00:18Men man sliter da ikke ut noen foring i støtta på med statisk belastning??? Har ikke skrudd på sidestøtte, men innbilte meg at det ikke er foring i den anyway.FredrikE24 skrev: 26 aug 2026, 18:21 Man sliter ut foringene i støtta. Det er grunn til at jeg ikke gjør det.
Tror du at en sliter på metal ved å trykke smergelpapir mot det uten bevegelse? Det er når en beveger med belastning at smergelet sliper bort. Støtten beveges kun med lite belastning ved normalt bruk.
Hvis en åpner og lukker en bildør i det uendelige så vil den jo slites av til slutt, men hengslende er jo normalt laget for å holde døren på plass så lenge bilen holder. Slik er det med støtta på en mc også. Har aldri hørt at noen har slitt ut eller brukket en sidestøtte, og verden er full av stålkonstruksjoner som er designet for å vare, akkurat som sidestøtten på en mc er.
- hansiver
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Kontakt:
Både med min forrige sykkel og min nåværende bruker jeg støtte/stigbøyle metoden når sykkelen bestiges. Kawasakien hadde mer enn 70k da jeg solgte den og ATen 44k pr nå. Ingen av syklene hadde/har slark i støtte, så mine drøye 100kg tåles. Sørger alltid for at det meste av kroppstyngden kommer mot midten av sykkelen for å gjøre belastning på støtte og underlag minst mulig.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
-
Svein_H
- Motorsykkelen din: Suzuki DL650A V-strom 2009
Interessant tråd, spesielt alle de ulike meningene med å bruke venstre fothviler som trinn når sykkelen står på sidestøtta. På et amerikansk V-Strom-forum er det flere tråder om at sidestøtten rett og slett har gitt etter og bøyd seg, med dertil påfølgende tips og råd om hvordan man kan unngå dette.
Nå er det jo en etablert "sannhet" at alt er større i USA, ikke bare Trump sitt ego, men kan det kanskje også gjelde MC-førerne der borte? Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til å belaste sidestøtten med mine 115kg (pluss kjøreklær). Normalt slenger jeg bare høyrebeinet over når sykkelen står på sidestøtta, men med sidevesker montert og ev. annen bagasje bak på setet sliter jeg. Påstigning fra høyre side er absolutt noe jeg skal trene på fremover, for å avlaste sidestøtta.
Nå er det jo en etablert "sannhet" at alt er større i USA, ikke bare Trump sitt ego, men kan det kanskje også gjelde MC-førerne der borte? Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til å belaste sidestøtten med mine 115kg (pluss kjøreklær). Normalt slenger jeg bare høyrebeinet over når sykkelen står på sidestøtta, men med sidevesker montert og ev. annen bagasje bak på setet sliter jeg. Påstigning fra høyre side er absolutt noe jeg skal trene på fremover, for å avlaste sidestøtta.
Jeg har utført manøverene i garasjen, når skal stå på tvers i fht vinterlagring, ser at sidestøtten ikke helt liker operasjonen.Monkeycountry skrev: 28 aug 2026, 12:15På kjøreskolen lærte eg å vippe sykkelen opp på støtte og bakhjul for å ta sjekk av styrelager. Det er også mange som praktiserer å vippe sykkelen opp på støtta for å snu den enkelt på trange steder. Begge disse teknikkene vil etter mitt syn gi både mer og verre (feil vinkel) belastning på støtten enn å bestige med støtten nede. Ved bestiging vil ihvertfall kreftene gå i riktig vinkel i forhold til det støtten er designet for.FredrikE24 skrev: 27 aug 2026, 16:45Såklart bender man og sliter på overføringen. Støtta er beregnet på å holde sykkelen stående. Jeg synes det er en uting.Voksen skrev: 27 aug 2026, 00:18Men man sliter da ikke ut noen foring i støtta på med statisk belastning??? Har ikke skrudd på sidestøtte, men innbilte meg at det ikke er foring i den anyway.FredrikE24 skrev: 26 aug 2026, 18:21 Man sliter ut foringene i støtta. Det er grunn til at jeg ikke gjør det.
Er det slik at dere som er redd for å overbelaste støtten ikke utfører disse "manøvrene" heller?
Føler meg tryggere på å snurre rundt med hovedstøtten istedet.
For garasjen sin del, har jeg dolly nå til buksering viewtopic.php?t=16801
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST, 2006 Loncin LX250 Quad MC
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST, 2006 Loncin LX250 Quad MC
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- FredrikE24
For meg er dette helt soleklart. Sidestøtta er laget for å tåle sykkelens egentvekt pluss bagasje + litt margin. Hver gang støtta settes vekt på, så er det en liten slitasje der når sykkelen lenes over. Så skal man attpåtil stå på sykkelen når den står på støtta, fullt påkledd og gjerne med bagasje? Eller snu hele sykkelen rundt på støtta? Om man vil ødelegge den så vær så god. Når man steller seg på fothvileren, så blir mye vekt flyttet til støtta, bort fra hjulene. Og de kreftene skal tas opp av foringen.
Jeg har bytta foringen i min sidestøtte, og jeg fetter den årlig etter boka. Måten jeg setter meg på sykkelen er å slenge beinet over salen. Jeg ser ingen annen fornuftig eller enklere måte jeg?
Jeg har bytta foringen i min sidestøtte, og jeg fetter den årlig etter boka. Måten jeg setter meg på sykkelen er å slenge beinet over salen. Jeg ser ingen annen fornuftig eller enklere måte jeg?
Men hvis du fetter/smører støtten hvert år så bør du absolutt ikke være redd for slitasje hvis de enter sykkelen med støtta nede.
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Er ikke så enkelt om man er utrent mann i 40-åra med setehøyde som overstiger beinlengdenFredrikE24 skrev: 01 sep 2026, 15:29 Måten jeg setter meg på sykkelen er å slenge beinet over salen. Jeg ser ingen annen fornuftig eller enklere måte jeg?
Det sagt så tenker jeg at det skader nok ikke å entre fra høyresiden for å redusere belastningen på støtta så det er noe jeg prøver å bli bedre på å gjøre, men det er vanskelig å avvenne en vane man har hatt i flere år.
-
DAE
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Høres ut som det må investeres i scooter for noen innpå her
berre skli inn...
Stillestående velt er mye vanligere enn å velte i fart. Motorsykler vil naturlig ikke velte når de kjøres og de vil velte når de står stille. Jeg har veltet en gang i fart på grunn av grus i veien og nødbrems, men har veltet mange ganger med ingen hastighet.
DAE skrev: 01 sep 2026, 17:08 Høres ut som det må investeres i scooter for noen innpå herberre skli inn...
- FredrikE24
Jeg er ikke redd, men jeg er bevisst. Og slarkete sidestøtte er det verste jeg veit. Men nå har min sykkel gått lenger enn mange andres, og ting slites.Voksen skrev: 01 sep 2026, 15:37 Men hvis du fetter/smører støtten hvert år så bør du absolutt ikke være redd for slitasje hvis de enter sykkelen med støtta nede.