Var uheldig, stille velt på gårdsplassen …

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Var uheldig, stille velt på gårdsplassen …

Legg inn av dypen »

Etter å ha lest en del annonser gjennom mange år på finn får man nesten inntrykk av at halvparten av alle motorsykler har hatt en nærkontakt med gårdsplassen eller garasjegulvet. De har visst "tippet under vask", "mistet balansen ved parkering" eller "lagt seg forsiktig ned på gårdsplassen".

Så hvis du er usikker på hvordan du skal håndtere sykkel’n når motoren er av, filmen er verdt en titt. Den gir mange gode råd og praktiske tips … og kan kanskje redde både stoltheten, plasten og lommeboka neste gang du skal rygge ut av garasjen eller vaske sykkelen.

God læring også når motoren er av :thumleft

dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Re: Var uheldig, stille velt på gårdsplassen …

Legg inn av hansiver »

Mange gode tips her
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Sono Juventino
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401

Legg inn av Sono Juventino »

dypen skrev: 19 jul 2026, 00:51"mistet balansen ved parkering"
Var så uheldig/udyktig å ryke på denne selv i går faktisk. Er på tur med stor 60-litersbag som var stappfull etter å ha vært på butikken like før framkomst. Måtte jo ha øl både bronsjefinalen og finalen i morgen, samt litt snacks og mat. Pga størrelsen på baggen, så var det ganske vanskelig både å svinge beinet over og å hoppe av sykkelen. Hektet fast foten da jeg skulle av og sykkelen gikk i bakken på grusen i en innkjørsel. :roll

Baggen og speilenden tok tilsynelatende hele fallet, så kom unna uten en skramme på eksos, plast eller andre detaljer. Speilenden fikk seg noen riper, men det er billigspeil fra Xlmoto til et par hundrelapper om de skulle bli stygge med tiden. Jeg var nok ekstra stiv fordi det regnet mye av turen i går og jeg var kald og sliten etter mange timer på sykkelen, men følte meg ganske dum når jeg innså fadesen.

Så, noen gode tips til å komme seg på sykkelen med mye bagasje også? :knegg
Prematurt medlem av team midtlivskrise.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Sono Juventino skrev: 19 jul 2026, 10:37
dypen skrev: 19 jul 2026, 00:51"mistet balansen ved parkering"
Så, noen gode tips til å komme seg på sykkelen med mye bagasje også? :knegg
Ja, der var du nok ekstra uheldig. Likevel, hell i uhell :drg .

Sykkel med og uten bagasje kan på mange sykler utgjøre en ganske stor forskjell. KTM'en min med fullastede sidevesker er blant disse. Ikke under kjøring, men spesiel når man har parkert liit uheldig og skal få sykkelen kjøreklar hender det at den er umulig å få den opp fra sidestøtta.
Jeg har en bestemt mening om hvorfor uten å komme inn på det akkurat.

Så til det du spør om:
Gjør som meg, hold venstre hånd på venstre styreholke og høyre hånd på venstre passasjerhåndtak, evt. bøyle og løft høyre bein over førersalen, det laveste punktet på sykkelen.
Da unngår du å komme borti sidevesker, toopboks og salveske.
Samtidig som du har full kontroll på sykkel og vipper den lett opp fra sidestøtteparkert til kjøreklar stilling.

Det er ikke min hensikt å være belærende, men denne måten å bestige sykkelen funker best for meg. En sjelden gang i blant bruker jeg "stigbøyle" metoden på KTM'en, mens den lsve Guzzi'en hender det titt og ofte at jeg slenger beinet over passasjersalen, men aldri når jeg har satt på salveska.

KTMutfordringen som jeg har opplevd noen ganger er jeg ganske sikker på at du med din sykkel aldri vil oppleve.

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Dei med korte bein har sykkel på støtte, ein fot på fothviler, då går den andre over salen greit, så er det berre å løfte sykkel og kjøre

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

DAE skrev: 19 jul 2026, 12:44 Dei med korte bein har sykkel på støtte, ein fot på fothviler, då går den andre over salen greit, så er det berre å løfte sykkel og kjøre
Det er en god del som vegrer seg for å bestige sykkel ved å bruke fothviler/"stigbøyle" metoden med tanke på at sidestøtten kanskje ikke tåler vekten av føreren...

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Ein mulighet er å handle ein lavere sykkel🙂

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev: 19 jul 2026, 12:51
DAE skrev: 19 jul 2026, 12:44 Dei med korte bein har sykkel på støtte, ein fot på fothviler, då går den andre over salen greit, så er det berre å løfte sykkel og kjøre
Det er en god del som vegrer seg for å bestige sykkel ved å bruke fothviler/"stigbøyle" metoden med tanke på at sidestøtten kanskje ikke tåler vekten av føreren...
Hvis man bruker stigbøyle-metoden så må man lene seg over sykkelen slik at man ikke får så mye vekt på sidestøtten. Eller bestige fra høyre siden. Det er ofte det beste.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Eller parkere på senterstøtte for deretter stige om bord ved å gå opp på venstre fothviler med venstre fot og høyre over sykkel :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 19 jul 2026, 12:04 Så til det du spør om:
Gjør som meg, hold venstre hånd på venstre styreholke og høyre hånd på venstre passasjerhåndtak, evt. bøyle og løft høyre bein over førersalen, det laveste punktet på sykkelen.
Feil beskrivelse... :redface
Bruker ikke høyre hånd på passasjerhåndtak/bøyle, men bruker den som hjelp til å løfte høyrebeinet over salen.
Jeg er jo en eldre mann, som har kommet til at dette funker best på denne godt voksne kroppen... :roll

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: 19 jul 2026, 14:22 Eller bestige fra høyre siden. Det er ofte det beste.
Det forekommer at jeg også gjør det på den måten, ja.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Går bestandig på (inn) fra venstre side, vi har ikke høyre ratta biler i Norge :D

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg står gjerne bare på sida og slenger høyrebeinet over. Det går helt fint.
Har jeg feriepakka sykkel, er faktisk min metode å gå på høyre side av sykkelen og slenge venstre bein over salen og sklir over på sykkelen. Folk glor fælt når jeg gjør dette, men det er veldig effektivt og veldig lite slitsomt.

Å «bestige» sykkelen eller belaste sykkelen med kroppsvekt + kjøreklær i tillegg til sykkelen er HELT uaktuelt. Man sliter ut sidestøtta og i verstefall på en varm sommerdag, så går støtta gjennom asfalten, eller den kan knekke.

Når det gjelder å miste sykkelen så er dette akkurat som en båteier. Det er båteiere som har gått på grunn, og de som skal gå på grunn. Jeg kjøpte min sykkel ferdig veltet. Derfor fikk jeg den billig. Den var såpass velta at kofferten bak tok inni bakhjulet og «spant» hull i kofferten på innsiden.. dette fikk jeg støpt opp i glassfiber.

Så tok jeg lappen og mista sykkelen igjen kort tid etterpå. Skulle ha den opp på midtstøtte med våte støvler. Støvelen glapp og sykkelen gikk over på sida.
Et par måneder senere kvelte jeg motoren på vei ut på gamlemossevei fra Tyrigrava. Balansen ble feil og jeg kom for langt over på sida. Mista den rett og slett. Så gikk det flere år. Da hadde jeg lært sykkelen å kjenne og lært meg å ta det med ro. Det var ikke en moped man bukserte. Helt til en dag jeg skulle starte sykkelen på sidestøtta. Den sto i 1.gir og mikrobryteren på clutchendelen var konstant aktivert.. Det betyr at sykkelen bykser frem og lander på leggen. Glad for å kjøre med høye adv-støvler. Leggen tok hele støyten og en kar som sto ved siden av reiste den opp. Så gikk det ytterligere noen år. Mikrobryteren på clutchen ble fiksa såklart.
Man hellakkerer sykkelen, og den ser bedre ut enn noen gang.
Så kjører jeg på Bislet og skal opp på en fortauskant for å parkere. Jeg gjorde noe jeg aldri kommer til å gjøre igjen. Jeg gikk rimelig rett på fortauet, da forhjulet var over svingte jeg relativt skarpt. Da bakhjulet skulle opp på kanten, så ble jo dette veldig fra siden, man sto nesten parallelt med fortauskanten nå... Som igjen medførte at sykkelen dro seg mot bakken helt på egenhånd på vei opp. Da måtte jeg legge den rett i bakken.. Heldigvis på grunn av fortauskanten la hele sykkelen seg på framhjulet og høyre sidekoffert. Ikke en skramme i en eneste lakkert del..

Det var mine velter på nesten 180 000km.
Det gjelder å tenke seg om, ta det med ro og ikke sette seg i vanskelige situasjoner.

Når jeg bukserer sykkelen i garasjen, så sitter jeg faktisk ikke oppå den. Føler jeg har best kontroll ved å stå ved siden av. Men det er vel et tidsspørsmål før den går i bakken.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 19 jul 2026, 16:43 Når jeg bukserer sykkelen i garasjen, så sitter jeg faktisk ikke oppå den. Føler jeg har best kontroll ved å stå ved siden av. Men det er vel et tidsspørsmål før den går i bakken.
Samme her. Triller sykkelen på plass med godt grep om høyre styreholke og passasjerhåndtaket på KTM'en og baksetebøyla på Guzzi'en.
Ja, du leste riktig, høyre side.

Brukeravatar
Sono Juventino

Funderte litt videre på problematikken i etterkanten av velten. Her var det jo avstigning som feilet og ikke påstigning, men konklusjonen blir uansett at jeg heller burde gå av på støttesiden enn høyresiden. Årsaken til velt var jo hekt og overvekt på sykkelen, og det skjer jo naturlig nok ikke på støttesiden... Påstigning fant jeg ut at løses bedre med "karatespark" over setet fra støttesiden enn å slenge foten over baggen. Ved å lene seg litt bakover før utførselen, så gikk det bra selv for en gamle, stive fotballbein. :knegg

Dagens tur bar mer preg av problemer med skiltoppheng enn av avstigning av sykkelen, men den historien får jeg ta "på bloggen min" senere. :roll

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Oss med lange bein, men stive ledd bruker samme taktikken. Ikke sjans å få foten over salen med tailpack'en på... :crazy:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Her er jeg ganske nazi. Er jeg uheldig og får en stillestående velt med MC-en, kjøper jeg nye deler der det er skader og lakkerer opp det som trengs. Når jeg leser annonser på Finn, sitter jeg ofte igjen med inntrykket av at mange bare kjører videre med skadene helt til sykkelen skal selges. Det virker ikke som alle er villige til å bruke noen kroner på å sette sykkelen i skikkelig stand igjen.

Jeg har sikkert vært uheldig noen ganger selv, men det er flere tiår siden nå. Jeg husker en sykkel begynte å brenne på grunn av lekkasje fra bensinkrana. Bensinen rant ned på motoren der tennkabelen var, og plutselig sto det store flammer. Jeg fikk lagt sykkelen ned på siden, flammene avtok, og vi fikk slukket brannen. Heldigvis ble skadene minimale.

Jeg husker også en el-brann i hovedledningsnettet inn mot lykta. Jeg fikk skrudd av tenningen og koblet fra batteriet, og da roet det seg. Likevel ble det en del arbeid i etterkant for å få alt tilbake i orden.

Brukeravatar
Sono Juventino

Jeg var nok veldig heldig med min velt. Det var stort sett fin grus sykkelen landet på og baggen fungerte som veltebøyle. Sidespeilet (som førivrig koster kr 85 hos XLmoto nå, så jeg får kjøpe et nytt sett) fikk kun noen små skrammer på styreenden og ble ikke bøyd engang. Kan egentlig ikke begripe hvor heldig jeg var med den velten... Etter å ha demontert sidekåpene på sykkel ved installasjon av trådløs mobillader, så vet jeg også at disse bare er billig plast som sikkert kan byttes uten alt for stor kostnad. En av fordelene ved å eie en rimelig sykkel.

Jeg er nok enig at i at å selge sykkel er viktig. Jeg har solgt flere Macbooker tidligere, og der har det utrolig mye å si at maskinen er velholdt. Samme er det nok med motorsykkel. En sykkel som er pen og se på har antageligvis blitt behandlet bra og man tenker nok da at det er færre feil på sykkelen også. Ingen ønsker at sesongen skal gå tapt pga unødvendige verkstedopphold, så det estetiske er nok viktigere enn mange tror. Selv hadde jeg aldre kjøpt en sykkel med sprukket dash, knekt ditt eller datt eller "fikses enkelt" dersom det finnes sykler uten samme feil til omtrent samme pris. Det er ikke tilfeldig at sykkelen jeg kjøpte knapt var kjørt inn med kun 8k gått og i strøken stand.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Jeg tenker det spørs litt på sykkelen, bruksområde og hvilke planer man har for den. Tidligere sykler jeg har hatt har stort sett vært litt raklete i utgangspunktet og såpass billige at det er begrenset hvor mye lavere prisen kan synke. Da bryr jeg meg lite om kosmetiske skader.

Den jeg har nå er vesentlig nyere og dyrere, men til gjengjeld har jeg i utgangspunktet ingen planer om å bytte den ut så lenge den fortsatt er kjørbar. Enn så lenge er den hel og pen, men når den dagen kommer at jeg tryner på grusen så ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å legge hverken tid eller penger i å fikse opp noe utover det som ev. må rettes opp. Litt skraper på plast, veltebøyler eller håndbeskyttere på en offroad-orientert ADV er bare tegn på at den har blitt brukt som den skal :lol

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

AJ skrev: 19 jul 2026, 12:51
Vanlig bestigning for min del, så er det å rette opp sykkel, hive over høyre-foten. Når den er plantet, sparker jeg bort sidestøtta, og fyrer opp.

Når jeg entrer sykkelen på denne måten du beskriver, går jeg alltid inn fra høyre side av sykkel, slik at støtta får minst belastning. Også ved heftig feriepakket sykkel, slik at å slenge over høyrefoten ikke går så sømløst :D
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST, 2006 Loncin LX250 Quad MC
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Svar