Første MC – billig startsykkel eller kjøpe noe jeg kan beholde?
-
VegRavn
- Motorsykkelen din: Ikke kommet så langt
Første MC – billig startsykkel eller kjøpe noe jeg kan beholde?
Hei.
Jeg er 47 år og tok klasse A-lappen forrige uke. Nå prøver jeg å finne ut hvilken type MC som faktisk passer meg før jeg kjøper.
Bruken blir mest lokal: turer rundt i lokal området, inn til byen (Bergen), besøke venner, små søndagsturer, kanskje fisketur og bare kjøre for å være på veien. Mulig lengre turer etter hvert, men det er ikke hovedformålet nå. Nå vil jeg først og fremst bare komme i gang.
Da jeg først bestemte meg for å ta lappen, tenkte jeg at jeg bare skulle begynne billig og kanskje med 125 cc. Men etter opplæring på tung MC kjenner jeg at 125 fort ville blitt litt tamt for meg.
Jeg liker retro/naked/scrambler-retningen. Har blant annet sett på Yamaha MT-07, MT-09, XSR700/XTribute, samt eldre Hondaer og Kawasakier i området 12–25 000 kr.
Det jeg sliter med er valget mellom:
* Finne en billigere, eldre MC i nærområdet som jeg kan komme i gang med nå, men som kanskje krever dekk, kjede, service og skruing ganske raskt
* eller å strekke budsjettet for en nyere og mer gjennomført MC med lav km og bedre forutsigbarhet, som jeg kan beholde over tid
Jeg har begrenset økonomi (og har det muligens en god stund fremover) , men kan i prinsippet bruke omtrent 30–80 000 kr dersom jeg finner en sykkel som faktisk er riktig kjøp. Jeg vil heller kjøpe én god løsning enn å kjøpe noe billig som blir dyrt, frustrerende eller raskt må byttes ut. Men, jeg kan gjøre enkelt vedlikehold selv, olje, filter, bremser, kjede, etc. Det elektriske er jeg ikke god på.
Jeg ser at mange trekker frem ABS som viktig. Det var jo mange år uten ABS også, så jeg lurer på hvor avgjørende dere mener det er for en fersk fører. Er det noe dere ville satt som et absolutt krav, eller går det helt fint uten dersom sykkelen ellers er riktig og man kjører deretter?
Hva ville dere gjort i min situasjon? Kjøpt en rimelig “første-MC” og lært hva man liker, eller gått for en bedre sykkel med én gang dersom riktig eksemplar dukker opp?
Tar gjerne imot konkrete modell forslag, men også erfaringer med hva dere selv ville prioritert: vekt, ABS, alder, kilometerstand, forsikring, driftssikkerhet og videresalg. Jeg tenkte dette skulle være enkelt, men når jeg først åpnet pandoras eske, så ble det jo et helt univers av muligheter.
Jeg er 47 år og tok klasse A-lappen forrige uke. Nå prøver jeg å finne ut hvilken type MC som faktisk passer meg før jeg kjøper.
Bruken blir mest lokal: turer rundt i lokal området, inn til byen (Bergen), besøke venner, små søndagsturer, kanskje fisketur og bare kjøre for å være på veien. Mulig lengre turer etter hvert, men det er ikke hovedformålet nå. Nå vil jeg først og fremst bare komme i gang.
Da jeg først bestemte meg for å ta lappen, tenkte jeg at jeg bare skulle begynne billig og kanskje med 125 cc. Men etter opplæring på tung MC kjenner jeg at 125 fort ville blitt litt tamt for meg.
Jeg liker retro/naked/scrambler-retningen. Har blant annet sett på Yamaha MT-07, MT-09, XSR700/XTribute, samt eldre Hondaer og Kawasakier i området 12–25 000 kr.
* Finne en billigere, eldre MC i nærområdet som jeg kan komme i gang med nå, men som kanskje krever dekk, kjede, service og skruing ganske raskt
* eller å strekke budsjettet for en nyere og mer gjennomført MC med lav km og bedre forutsigbarhet, som jeg kan beholde over tid
Jeg har begrenset økonomi (og har det muligens en god stund fremover) , men kan i prinsippet bruke omtrent 30–80 000 kr dersom jeg finner en sykkel som faktisk er riktig kjøp. Jeg vil heller kjøpe én god løsning enn å kjøpe noe billig som blir dyrt, frustrerende eller raskt må byttes ut. Men, jeg kan gjøre enkelt vedlikehold selv, olje, filter, bremser, kjede, etc. Det elektriske er jeg ikke god på.
Jeg ser at mange trekker frem ABS som viktig. Det var jo mange år uten ABS også, så jeg lurer på hvor avgjørende dere mener det er for en fersk fører. Er det noe dere ville satt som et absolutt krav, eller går det helt fint uten dersom sykkelen ellers er riktig og man kjører deretter?
Hva ville dere gjort i min situasjon? Kjøpt en rimelig “første-MC” og lært hva man liker, eller gått for en bedre sykkel med én gang dersom riktig eksemplar dukker opp?
Tar gjerne imot konkrete modell forslag, men også erfaringer med hva dere selv ville prioritert: vekt, ABS, alder, kilometerstand, forsikring, driftssikkerhet og videresalg. Jeg tenkte dette skulle være enkelt, men når jeg først åpnet pandoras eske, så ble det jo et helt univers av muligheter.
-
Nineball
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800/ 2021 BMW R1250RS
Re: Første MC – billig startsykkel eller kjøpe noe jeg kan beholde?
Hei og velkommen inn hit
Et kort svar på dine spørsmål, ikke kjøp for billig! En veldig billig sykkel er det gjerne mer mangler enn du tror, akkurat som bil.
I prisklassen 30 til 80 tusen kan du finne veldig mye forskjellig, også mye gode kjøp. Jeg har vanligvis sett på Finn annonser, sjekket regnr. hosstatens vegvesen og sett hvor lenge selger har eid sykkelen. Sendt melding og spurt om sykkelen og da gjerne hva som er gjort med sykkelen, service, dekk, kjede og andre ting som er gjort i selgers tid. Da kan du danne deg et inntrykk før du reiser og ser på sykkel.
Dessverre legger en del ut solskinnsbilder som kanskje er 1-2 år gamle.
Tips om valg av sykkel er det nok mange andre her inne som kan svare på, Lykke til
Et kort svar på dine spørsmål, ikke kjøp for billig! En veldig billig sykkel er det gjerne mer mangler enn du tror, akkurat som bil.
I prisklassen 30 til 80 tusen kan du finne veldig mye forskjellig, også mye gode kjøp. Jeg har vanligvis sett på Finn annonser, sjekket regnr. hosstatens vegvesen og sett hvor lenge selger har eid sykkelen. Sendt melding og spurt om sykkelen og da gjerne hva som er gjort med sykkelen, service, dekk, kjede og andre ting som er gjort i selgers tid. Da kan du danne deg et inntrykk før du reiser og ser på sykkel.
Dessverre legger en del ut solskinnsbilder som kanskje er 1-2 år gamle.
Tips om valg av sykkel er det nok mange andre her inne som kan svare på, Lykke til
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Velkommen og gratulerer med lappen :)
Jeg vet ikke om kanskje budsjettet ditt blir litt i minste laget om du skal ha en sykkel som er både fullverdig tung/klasse A OG ny nok til at det virkelig monner. Til den prisen er du nok enten på eldre tung sykkel eller nyere mellomtung. F.eks. kan Triumph Scrambler høres ut som noe som kan interessere deg, men da er det kun 400-kubikkeren som lander innenfor budsjettet mens storebror på 900 nærmer seg det dobbelte.
Om vi tenker mer i stil med MT så kan jeg varmt anbefale Suzuki SV650 N. Morsom sykkel, kjent for driftssikker motor og i min erfaring ganske grei å skru på om du alikevel skulle ha behov for det. Finner de som regel til rundt 25-35 lapper på Finn fra tidlig 2000-tallet.
Om det er ny eller gammel i seg selv tror jeg ikke spiller så stor rolle. Du får kjøpt gamle sykler med nesten nye dekk og du får kjøpt nesten nye sykler med utslitte dekk. Dette må vurderes per sykkel uavhengig av alder og kjørelengde.
Det er i stor grad budsjettet som styrer, kombinert med hvor stor sykkel/hvor mye effekt du ønsker.
Jeg kan personlig skrive under på at type sykkel du starter på som du tror du liker ikke nødvendigvis er den type sykkel du ender opp med å foretrekke, og den type kjøring du tror du kommer til å drive med ikke nødvendigvis er den type kjøring du ender opp med å drive mest med. Jeg likte cruisere og startet med det med planer om å bare chille masse på fine asfaltveier. Var også innom nakensykkel med bøllete kjøring på svingete veier, før jeg til slutt endte med en ADV-type som brukes på grus så ofte som mulig. Så mitt råd er kanskje å ikke nødvendigvis gå heeelt all-in på første kjøp. Aller helst prøvekjør litt forskjellige hvis du har muligheten, så merker du nok fort hva du syns passer og hva du syns er gøy, så kan du ta det litt derifra.
Det var først på min nåværende (femte) sykkel at jeg hadde en med ABS. For min del var det aldri noen krise og jeg opplevde aldri at jeg klarte å låse fremhjulet (bakhjulet derimot fikk jeg låst et par ganger, men det er som regel ganske udramatisk). Hvis og om du havner i en situasjon hvor du i panikk klemmer alt du makter på framhjulet på litt dårlig føre så ender det fort svært dårlig og da er det kjekt med ABS. Mao. litt vanskelig å spå hvorvidt man kommer til å trenge det eller ikke. Jeg liker å ha det, men for min del er det ingen dealbreaker om en sykkel ikke har det.
Alder har jeg heller ikke vært så nøye på historisk sett. Kjører nå en rimelig ny 2020-modell, men bortsett fra den så har samtlige sykler i garasjen vært fra perioden 1999-2007. Noe spesielt eldre enn det, og spesielt billige greier fra 80-tallet, ville jeg nok ikke gått løs på uten å studere modellen nøye først og sette meg godt inn i typiske ting som må skrus på.
Jeg vet ikke om kanskje budsjettet ditt blir litt i minste laget om du skal ha en sykkel som er både fullverdig tung/klasse A OG ny nok til at det virkelig monner. Til den prisen er du nok enten på eldre tung sykkel eller nyere mellomtung. F.eks. kan Triumph Scrambler høres ut som noe som kan interessere deg, men da er det kun 400-kubikkeren som lander innenfor budsjettet mens storebror på 900 nærmer seg det dobbelte.
Om vi tenker mer i stil med MT så kan jeg varmt anbefale Suzuki SV650 N. Morsom sykkel, kjent for driftssikker motor og i min erfaring ganske grei å skru på om du alikevel skulle ha behov for det. Finner de som regel til rundt 25-35 lapper på Finn fra tidlig 2000-tallet.
Om det er ny eller gammel i seg selv tror jeg ikke spiller så stor rolle. Du får kjøpt gamle sykler med nesten nye dekk og du får kjøpt nesten nye sykler med utslitte dekk. Dette må vurderes per sykkel uavhengig av alder og kjørelengde.
Det er i stor grad budsjettet som styrer, kombinert med hvor stor sykkel/hvor mye effekt du ønsker.
Jeg kan personlig skrive under på at type sykkel du starter på som du tror du liker ikke nødvendigvis er den type sykkel du ender opp med å foretrekke, og den type kjøring du tror du kommer til å drive med ikke nødvendigvis er den type kjøring du ender opp med å drive mest med. Jeg likte cruisere og startet med det med planer om å bare chille masse på fine asfaltveier. Var også innom nakensykkel med bøllete kjøring på svingete veier, før jeg til slutt endte med en ADV-type som brukes på grus så ofte som mulig. Så mitt råd er kanskje å ikke nødvendigvis gå heeelt all-in på første kjøp. Aller helst prøvekjør litt forskjellige hvis du har muligheten, så merker du nok fort hva du syns passer og hva du syns er gøy, så kan du ta det litt derifra.
Det var først på min nåværende (femte) sykkel at jeg hadde en med ABS. For min del var det aldri noen krise og jeg opplevde aldri at jeg klarte å låse fremhjulet (bakhjulet derimot fikk jeg låst et par ganger, men det er som regel ganske udramatisk). Hvis og om du havner i en situasjon hvor du i panikk klemmer alt du makter på framhjulet på litt dårlig føre så ender det fort svært dårlig og da er det kjekt med ABS. Mao. litt vanskelig å spå hvorvidt man kommer til å trenge det eller ikke. Jeg liker å ha det, men for min del er det ingen dealbreaker om en sykkel ikke har det.
Alder har jeg heller ikke vært så nøye på historisk sett. Kjører nå en rimelig ny 2020-modell, men bortsett fra den så har samtlige sykler i garasjen vært fra perioden 1999-2007. Noe spesielt eldre enn det, og spesielt billige greier fra 80-tallet, ville jeg nok ikke gått løs på uten å studere modellen nøye først og sette meg godt inn i typiske ting som må skrus på.
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Der mangler litt av situasjonsbeskrivelsen: Kan og vil du skru selv?VegRavn skrev: 26 jun 2026, 00:12 Hva ville dere gjort i min situasjon? Kjøpt en rimelig “første-MC” og lært hva man liker, eller gått for en bedre sykkel med én gang dersom riktig eksemplar dukker opp?
For min del er det en STOR del av handelen enten det gjelder bil, MC, båt eller whatever. Jeg kjøper ofte ting som ikke virker og betaler deretter men så liker jeg å finne ut av ting selv om jeg ikke akkurat elsker å skru så er det jo en del av det hele...
Er du avhengig av ekstern hjelp til det tekniske er det mer kritisk å finne en sykkel som er godt vedlikeholdt før deg...
-
DAE
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
https://www.finn.no/465567533
Litt kjedelig syns vel noken, er vel rimelig skuddsikker
Litt kjedelig syns vel noken, er vel rimelig skuddsikker
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Motorsykler går overraskende godt lenge uten vedlikehold, men det går utover kjøreopplevelsen.
Mitt råd er å kjøpe den sykkelen man har lyst på med en gang. Til en pris man har råd til + at det svir litt ekstra.
Hvor godt sykkelen holder handler om hvordan den er brukt. Er den brukt til jobbpendling og alt mulig rart så kan du forvente langt høyere slitasje enn en sykkel som er kjørt på tur. En utelukkende turkjørt sykkel har levd et bedagelig liv.
Så finn en sykkel som er turkjørt.
Mitt råd er å kjøpe den sykkelen man har lyst på med en gang. Til en pris man har råd til + at det svir litt ekstra.
Hvor godt sykkelen holder handler om hvordan den er brukt. Er den brukt til jobbpendling og alt mulig rart så kan du forvente langt høyere slitasje enn en sykkel som er kjørt på tur. En utelukkende turkjørt sykkel har levd et bedagelig liv.
Så finn en sykkel som er turkjørt.
Velkommen! Lykke til med kjøp av sykkel. Selv om jeg skrur litt selv er ikke det ensbetydende med at jeg vil skru på en sykkel som er min hverdag / tur sykkel. Kjøp av «billig» motorsykkel i din første priskategori er ensbetydende med masse jobb men du er jo ute etter en du kan bruke så legg litt penger i noe du har lyst på 
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
Vedrørende ABS så er det ikke så viktig, men et pluss. Dersom man bremser så ABS aktiveres i tide og utide, så gjør man noe feil. En bremseøvelse skal også innebære at du finner maks bremsekraft uten å skli. Løser man ut ABSen så økes samtidig bremselengden. Det handler om bevisstgjøring og trening.
Det er imidlertid mindre sannsynlig at man går på tryne i en situasjon hvor man i panikk drar på bremsene alt man kan og ikke er skjerpet.
Det er imidlertid mindre sannsynlig at man går på tryne i en situasjon hvor man i panikk drar på bremsene alt man kan og ikke er skjerpet.
- SveinHa
- Kontakt:
Det er akkurat det... Jeg føler ikke at mine reflekser er så gode at jeg i en nødssituasjon ville gjøre det bedre enn det ABSen får til... Men det er nå pensjonist-meg da...FredrikE24 skrev: 26 jun 2026, 16:09 Vedrørende ABS så er det ikke så viktig, men et pluss. Dersom man bremser så ABS aktiveres i tide og utide, så gjør man noe feil.
...
En abs sensor leser hjulets hastighet flere hundre ganger i sekundet. Menneskets reaksjonstid er normalt ned mot 0,15 sekunder. Er vel tvilsomt at du reagerer raskere enn en abs sensor.SveinHa skrev: 26 jun 2026, 17:19Det er akkurat det... Jeg føler ikke at mine reflekser er så gode at jeg i en nødssituasjon ville gjøre det bedre enn det ABSen får til... Men det er nå pensjonist-meg da...FredrikE24 skrev: 26 jun 2026, 16:09 Vedrørende ABS så er det ikke så viktig, men et pluss. Dersom man bremser så ABS aktiveres i tide og utide, så gjør man noe feil.
...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- FredrikE24
En sykkel som sklir er en sykkel ute av kontroll, med ABS eller ei. Så å kjøpe sykkel for å slippe å trene bremseteknikk burde man ikke gjøre.
Men det skal ganske mye mer til før man sklir med ABS. Spesielt for nybegynnere så vil jeg si ABS er en stor fordel. At man har abs betyr ikke at man ikke trenger å trene bremseteknikk.FredrikE24 skrev: 28 jun 2026, 08:53 En sykkel som sklir er en sykkel ute av kontroll, med ABS eller ei. Så å kjøpe sykkel for å slippe å trene bremseteknikk burde man ikke gjøre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
kjland
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT 2025 modell, Triumph Tiger 900 GT Pro 2026 modell
Velkommen og gratulerer med lappen!VegRavn skrev: 26 jun 2026, 00:12 Hei.
Jeg tok lappen for to år siden er i nesten like gammel som deg. Bår jeg hadde kjøretimer, så fikk jeg tildelt en naken sykkel av typen Triumph Trident. Kjøringen foregikk i samme by som du nevner over her, nemlig regnbyen Bergen. Jeg tror jeg aldri har sett og kjent så mye regn som jeg hadde på banekjøring og langkjøring. Du kan si at det ble en våt opplevelse, jeg ble veldig klar på at noe naken sykkel skulle ikke jeg ha. Jeg fikk til og med prøve MT-07 på oppkjøringen, da skiltet på Tridenten falt av på veg til oppkjøringen. Selv om det var ok vær på oppkjøringen ble jeg ikke frelst i MTen heller.
Gikk på Finn og fant en Suzuki V-Strom 1050ccm, synest det virket som en god sykkel. Hadde ingen med meg som kunne uttale seg om sykkelen, noe jeg kom til å angre på senere.
Brukte Suzukien ut 24 sesongen, når våren kom i 2025 holdt jeg på og gjøre sykkel klar, da kunne se lekkasje på ene fremgaffelen. Sykkelen kom på vegen og tidlig i sesongen når jeg skulle ta løst på veg hjem fra jobb i Bergen sentrum, kubbet sykkelen med en gang.
Tenkte at det kunne være batteriet, fikk lånt en starthjelp på jobb, skulle ta løst igjen og klarte da å kvele sykkelen. Av med setet på med starthjelp igjen, på veg hjemover oppførte all elektronikken seg rart. Det viste seg at regulator hadde tatt kveld. Fikk byttet denne og sykkelen fungerte igjen.
Videre ble lekkasjen større ved fremgaffelen. Siden kilometeren på sykkelen tilsa at det begynte å nærme seg tid for ventiljustering, ble sykkelen satt inn på verksted for å få ett kostnad estimat på reparasjon.
Det er her poenget kommer inn med å ha med deg noen som har peiling når du ser på motorsykkel.
Fjørbeina inne i gaffel burde byttes, drev og kjede var modent for utskifting, bremseskiver var under minimum, slitte bremseklosser++++
Estimert kostnad var like høy som det jeg betalte for den "billige" sykkelen. Jeg kan skru en del, men har ikke noe garasje, nok kunnskap eller nok sikkelig verktøy til å gjøre jobben.
Endte med å selge Suzukien med ganske stor tap og kjøpte meg en helt ny Kawasaki Versys 650 i fjor. Versys flyttet til Østlandet i vår, og nå står det en helt ny Triumph Tiger 900 GT pro 2026 modell i tunet.
Langt innlegg på det du spurte om, men ha med deg noen som kan litt om motorsykler når du skal kikke.
Og skal du kjøpe nytt med lånte penger, ikke kjøp deg fullspekket sykkel med kofferter osv hvis du ikke trenger det. Du får ikke noe igjen for det hvis du selger sykkelen
-
Lifehack
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX 600 F - 1997 // Yamaha XS 1100 - 1979
Se der ja! Omtrent akkurat det samme som meg! 47, lappen straks i boks (håper jeg) og ser meg om etter første sykkel (som jeg har tenkt å beholde for å få erfaring på). Har en gammel Suzuki, men den er håpløst ombygget til street, så den er kun for øvelseskjøring. Har også tilgang til en Yamaha XS 1100 - 79 i god stand med lite km. Den er i familien, og jeg har sagt at jeg skal ha den, men jeg innser etter noen turer at den nok bare blir en kosesykkel for fint vær i nærområdet. Nå er det sykkel for litt lengre turer som står på ønskelisten og har de samme kriteriene som deg, ser det ut til.
Flere gode råd her allerede, fint om du holder oss i loop på hva du lander på av sykkel og hvorfor. Jeg har selv siktet meg inn på Adventure, med litt dårlig rygg, så er sittestilling viktig, og jeg er 1,92. Jeg kunne tenke meg en BMW GS 1150 eller 1200, men jeg innser at de kan bli dyre i vedlikehold når de blir gamle nok til at jeg har råd til dem. Ikke helt "begynner sykkel", heller gjerne. Alle råd tas imot med takk.
Flere gode råd her allerede, fint om du holder oss i loop på hva du lander på av sykkel og hvorfor. Jeg har selv siktet meg inn på Adventure, med litt dårlig rygg, så er sittestilling viktig, og jeg er 1,92. Jeg kunne tenke meg en BMW GS 1150 eller 1200, men jeg innser at de kan bli dyre i vedlikehold når de blir gamle nok til at jeg har råd til dem. Ikke helt "begynner sykkel", heller gjerne. Alle råd tas imot med takk.
-
DAE
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Og som i båt-verden som har 3-fot syken så finnes det i mc-verden og
- SveinHa
- Kontakt:
Jeg begynte med en Yamaha Virago 535. Likte den egentlig godt men den ble litt for liten for en velbygd skandinav. Gikk fort over til en -93 BMW R1100RS. Akkurat det valget kom nok av at BMW R-serien hadde satt en del spor i meg i ungdommen, kanskje mest fordi den var litt sær med boksermotoren. Nå ser jeg boksermotoren som en fordel nettopp fordi det er en bokser. Sylindrene beskytter føttene ved eventuell velt og de gir også litt varme på føttene uten at det er noe plagsomt på sommeren. I ettertid ser jeg at en GS kunne vært litt bedre enn RS pga. en litt mer oppreist sittestilling som passer bedre for en gamling men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å skifte bare pga. det...Lifehack skrev: 29 jun 2026, 16:42Jeg kunne tenke meg en BMW GS 1150 eller 1200, men jeg innser at de kan bli dyre i vedlikehold når de blir gamle nok til at jeg har råd til dem.
Har et inntrykk av at R1100 har mindre kostbart trøbbel enn R1150 og R1200 men husker ikke helt hvorfor, ABS muligens...
-
ScramblerSiren
- Motorsykkelen din: Honda CL500
Jeg tok A-lappen forrige uke og har startet med en Honda CL500. Den har scrambler looken og for meg som er helt fersk og først og fremst surrer rundt på backroads oppi Telemark så holder en mellomklasse foreløpig.
Koster 70-80K helt ny. Jeg er rett over 1.80 og sitter behagelig på den
Koster 70-80K helt ny. Jeg er rett over 1.80 og sitter behagelig på den
- FredrikE24
R1100/R1150 er en kjempegod plattform. R1100 er nok det beste valget om man skal ha noe helt skuddsikkert. R1150 har kun bremsene(servo-abs) og splines på akslingen inn på girkassa i og med at det er mange som kjører langt og lenge i 6. gir med for lavt turtall. Dette gir vibrasjoner som akselererer slitasjen! R1100 har fem gir og går med litt høyere turtall på høygir.SveinHa skrev: 29 jun 2026, 18:53Jeg begynte med en Yamaha Virago 535. Likte den egentlig godt men den ble litt for liten for en velbygd skandinav. Gikk fort over til en -93 BMW R1100RS. Akkurat det valget kom nok av at BMW R-serien hadde satt en del spor i meg i ungdommen, kanskje mest fordi den var litt sær med boksermotoren. Nå ser jeg boksermotoren som en fordel nettopp fordi det er en bokser. Sylindrene beskytter føttene ved eventuell velt og de gir også litt varme på føttene uten at det er noe plagsomt på sommeren. I ettertid ser jeg at en GS kunne vært litt bedre enn RS pga. en litt mer oppreist sittestilling som passer bedre for en gamling men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å skifte bare pga. det...Lifehack skrev: 29 jun 2026, 16:42Jeg kunne tenke meg en BMW GS 1150 eller 1200, men jeg innser at de kan bli dyre i vedlikehold når de blir gamle nok til at jeg har råd til dem.
Har et inntrykk av at R1100 har mindre kostbart trøbbel enn R1150 og R1200 men husker ikke helt hvorfor, ABS muligens...
Jeg har egentlig veldig lyst på en R1150GS Adventure og legge ut på langtur med store slu-kofferter og hele pakken. Men man må vel være fornøyd med en RS også.
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Jeg var kjempefornøyd med min DL650 V-Strom, men vil anbefale å prøvesitte/-kjøre først da det ikke er den største sykkelen i segmentet. Jeg er 182 og endte med å montere adapter for å senke fothvilerene litt. Fordelen er at de eldste modellene fås veldig billig (30-40k) på Finn og bortsett fra en potensiell svakhet i regulatoren som @kjland erfarte så er de rimelig skuddsikre. Men som med alle gamle sykler må man sjekke slitedeler, dvs. bremser, kjede, drev, osv. Hadde aldri noen regulator-problemer på min, men på en eldre SV650 (samme regulator) tok den kvelden.Lifehack skrev: 29 jun 2026, 16:42 Flere gode råd her allerede, fint om du holder oss i loop på hva du lander på av sykkel og hvorfor. Jeg har selv siktet meg inn på Adventure, med litt dårlig rygg, så er sittestilling viktig, og jeg er 1,92. Jeg kunne tenke meg en BMW GS 1150 eller 1200, men jeg innser at de kan bli dyre i vedlikehold når de blir gamle nok til at jeg har råd til dem. Ikke helt "begynner sykkel", heller gjerne. Alle råd tas imot med takk.
Er budsjettet høyere så får du enormt mye sykkel for pengene med Tiger 900-serien. Starter på rundt 140k på Finn for 2020-ish modeller med relativt lav kjørelengde og så lenge det er en Pro variant (enten Rally Pro eller GT Pro) så er bl.a. varmeholker, varmesete, cruisecontrol og quickshifter standard. Ellers har jeg til gode å finne noen som ikke er superfornøyd med moderne Africa Twin, men i samme prissegment så må du ofte ta til takke med en eldre og lengre kjørt modell med lavere utstyrsmengde. Som for enkelte er et pluss.
-
VegRavn
- Motorsykkelen din: Ikke kommet så langt
Takk for mange gode og konkrete svar. Det er nyttig å høre både fra dere som har kjøpt billig og blitt overrasket av etterslep, og fra dere som har hatt eldre sykler uten store problemer.
MC-folk er en bra menneskeart, det var egentlig det jeg visste. Jeg gleder meg skikkelig til å treffe på dere der ute langs veien og endelig kunne hilse, slik jeg ville da jeg kjørte moped i ungdommen. Den gangen var vi heldige dersom en MC-fører hilste tilbake, kanskje ved en feil.
Nå er det endelig min tur til å være med på moroa og kjøre skikkelige saker.
Jeg tror jeg har blitt mer avklart på én ting: Jeg skal ikke kjøpe den aller billigste sykkelen bare for å “komme i gang”, dersom den i praksis kan trenge mye skruing og/eller service kort tid etterpå. Da blir den fort ikke billig likevel.
Jeg er en tenker, og det kan både være en fordel og en bakdel. Det er et ganske luksuriøst problem å gå rundt og beundre alt det flotte hos forhandlere, på internett og ute på veiene, mens det hele tiden renner inn nye ideer og inspirasjon til førstevalget, det er gøy å drømme.
Jeg kan ta enkelt vedlikehold selv, men jeg har ikke garasje, leier bolig. Hadde jeg hatt egen garasje, hadde valget vært mye enklere. Da hadde jeg nok hatt både to og tre sykler ganske raskt, inkludert prosjekter. For jeg kan skru, til en viss grad. Men jeg bruker ofte noen ganger lang tid på å finne ut av ting. Men uten garasje og nok erfaring vil jeg derfor vente med å kjøpe noe med større sjanser for ukjent teknisk risiko.
Dokumentert vedlikehold, slitedeler og en ryddig eier historikk blir derfor viktigere enn bare årsmodell og kilometerstand. Vedlikehold gjort av selger selv kan også være helt greit, så lenge det er godt dokumentert med bilder, kvitteringer eller lignende.
Når det gjelder ABS, ser jeg poenget fra begge sider. Jeg skal uansett trene på bremsing og ikke se på ABS som en erstatning for ferdigheter. Jeg heller mot at ABS bør være et klart pluss og helst en prioritet, men det er ikke skrevet i stein.
Jeg kommer nok ikke til å gå helt all-in på en dyr drømme sykkel med én gang. Målet blir heller å finne en sykkel som er bra nok, som er teknisk stand, og som kan beholdes i minst ett eller to år uten å bli et skru-prosjekt. Deretter kan jeg selge videre når jeg vet mer om hvilken type sykkel og kjøring som faktisk passer meg.
XSR700, MT-07, Triumph Scrambler, SV650 og enkelte Honda - og Kawasaki-modeller er fortsatt aktuelle. Og Ducati Scrambler-look, som jeg oppdaget i dag? Smelt. Jeg følger med på Finn og skal oppdatere tråden når jeg har landet på noe.
Takk igjen for at dere tok dere tid.
MC-folk er en bra menneskeart, det var egentlig det jeg visste. Jeg gleder meg skikkelig til å treffe på dere der ute langs veien og endelig kunne hilse, slik jeg ville da jeg kjørte moped i ungdommen. Den gangen var vi heldige dersom en MC-fører hilste tilbake, kanskje ved en feil.
Jeg tror jeg har blitt mer avklart på én ting: Jeg skal ikke kjøpe den aller billigste sykkelen bare for å “komme i gang”, dersom den i praksis kan trenge mye skruing og/eller service kort tid etterpå. Da blir den fort ikke billig likevel.
Jeg er en tenker, og det kan både være en fordel og en bakdel. Det er et ganske luksuriøst problem å gå rundt og beundre alt det flotte hos forhandlere, på internett og ute på veiene, mens det hele tiden renner inn nye ideer og inspirasjon til førstevalget, det er gøy å drømme.
Jeg kan ta enkelt vedlikehold selv, men jeg har ikke garasje, leier bolig. Hadde jeg hatt egen garasje, hadde valget vært mye enklere. Da hadde jeg nok hatt både to og tre sykler ganske raskt, inkludert prosjekter. For jeg kan skru, til en viss grad. Men jeg bruker ofte noen ganger lang tid på å finne ut av ting. Men uten garasje og nok erfaring vil jeg derfor vente med å kjøpe noe med større sjanser for ukjent teknisk risiko.
Dokumentert vedlikehold, slitedeler og en ryddig eier historikk blir derfor viktigere enn bare årsmodell og kilometerstand. Vedlikehold gjort av selger selv kan også være helt greit, så lenge det er godt dokumentert med bilder, kvitteringer eller lignende.
Når det gjelder ABS, ser jeg poenget fra begge sider. Jeg skal uansett trene på bremsing og ikke se på ABS som en erstatning for ferdigheter. Jeg heller mot at ABS bør være et klart pluss og helst en prioritet, men det er ikke skrevet i stein.
Jeg kommer nok ikke til å gå helt all-in på en dyr drømme sykkel med én gang. Målet blir heller å finne en sykkel som er bra nok, som er teknisk stand, og som kan beholdes i minst ett eller to år uten å bli et skru-prosjekt. Deretter kan jeg selge videre når jeg vet mer om hvilken type sykkel og kjøring som faktisk passer meg.
XSR700, MT-07, Triumph Scrambler, SV650 og enkelte Honda - og Kawasaki-modeller er fortsatt aktuelle. Og Ducati Scrambler-look, som jeg oppdaget i dag? Smelt. Jeg følger med på Finn og skal oppdatere tråden når jeg har landet på noe.
Takk igjen for at dere tok dere tid.
-
Lifehack
Takk for godt svar, SveinHa! Artig å høre reisen din fra Virago til bokser – og poenget ditt om at sylindrene faktisk beskytter føttene ved velt hadde jeg ikke tenkt på. Litt fotvarme på kjølige vestlandskvelder høres heller ikke dumt ut her jeg bor.SveinHa skrev: 29 jun 2026, 18:53Jeg begynte med en Yamaha Virago 535. Likte den egentlig godt men den ble litt for liten for en velbygd skandinav. Gikk fort over til en -93 BMW R1100RS. Akkurat det valget kom nok av at BMW R-serien hadde satt en del spor i meg i ungdommen, kanskje mest fordi den var litt sær med boksermotoren. Nå ser jeg boksermotoren som en fordel nettopp fordi det er en bokser. Sylindrene beskytter føttene ved eventuell velt og de gir også litt varme på føttene uten at det er noe plagsomt på sommeren. I ettertid ser jeg at en GS kunne vært litt bedre enn RS pga. en litt mer oppreist sittestilling som passer bedre for en gamling men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å skifte bare pga. det...Lifehack skrev: 29 jun 2026, 16:42Jeg kunne tenke meg en BMW GS 1150 eller 1200, men jeg innser at de kan bli dyre i vedlikehold når de blir gamle nok til at jeg har råd til dem.
Det du skriver om oppreist sittestilling på GS kontra RS er midt i kjernen for meg – med 192 cm og en rygg som har sett bedre dager er det nettopp derfor jeg har landet på adventure-segmentet. Boksermotoren frister ærlig talt, men etter å ha kjøpt en gammel GSX 600F som øvelsessykkel – som nå står med startproblemer og elektrisk kluss – har jeg lært på den harde måten at første ordentlige sykkel nok bør være noe nyere og problemfritt. Men en bokser-GS står trygt på "en dag"-lista, når skrukompetansen har tatt seg opp!
-
Lifehack
Takk for konkret og nyttig info, FredrikE24 – ser på innleggstelleren din at det er mange års erfaring bak rådene her, så dette noterer jeg meg!FredrikE24 skrev: 29 jun 2026, 20:09R1100/R1150 er en kjempegod plattform. R1100 er nok det beste valget om man skal ha noe helt skuddsikkert. R1150 har kun bremsene(servo-abs) og splines på akslingen inn på girkassa i og med at det er mange som kjører langt og lenge i 6. gir med for lavt turtall. Dette gir vibrasjoner som akselererer slitasjen! R1100 har fem gir og går med litt høyere turtall på høygir.SveinHa skrev: 29 jun 2026, 18:53Jeg begynte med en Yamaha Virago 535. Likte den egentlig godt men den ble litt for liten for en velbygd skandinav. Gikk fort over til en -93 BMW R1100RS. Akkurat det valget kom nok av at BMW R-serien hadde satt en del spor i meg i ungdommen, kanskje mest fordi den var litt sær med boksermotoren. Nå ser jeg boksermotoren som en fordel nettopp fordi det er en bokser. Sylindrene beskytter føttene ved eventuell velt og de gir også litt varme på føttene uten at det er noe plagsomt på sommeren. I ettertid ser jeg at en GS kunne vært litt bedre enn RS pga. en litt mer oppreist sittestilling som passer bedre for en gamling men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å skifte bare pga. det...Lifehack skrev: 29 jun 2026, 16:42Jeg kunne tenke meg en BMW GS 1150 eller 1200, men jeg innser at de kan bli dyre i vedlikehold når de blir gamle nok til at jeg har råd til dem.
Jeg har egentlig veldig lyst på en R1150GS Adventure og legge ut på langtur med store slu-kofferter og hele pakken. Men man må vel være fornøyd med en RS også.
Spesielt interessant det du skriver om splines-slitasjen på R1150 fra lavturtallskjøring i 6. gir – den typen "skjult" slitasje er akkurat det jeg som fersk kjøper ikke hadde visst å se etter. Og servo-ABS-problematikken har jeg faktisk allerede sett i praksis: var borti en R1150GS på Finn nylig der ABS-en var koblet ut – nå skjønner jeg bedre hvorfor.
Må innrømme at en skuddsikker R1100 frister rent mekanisk, men etter å ha fått svi med en gammel GSX 600F som øvelsessykkel (står nå med startproblemer og elektrisk kluss), tror jeg første ordentlige sykkel bør være noe nyere – rett og slett for å få en første sesong med mer kjøring enn skruing. Håper du får realisert R1150GS Adventure-drømmen med slu-kofferter og hele pakka – den turen høres ut som den må rapporteres her på forumet!
-
Lifehack
Veldig nyttig det du skriver om DL650 og størrelse – når du er 182 og måtte senke fothvilerne, jeg er 192, så da vet jeg hva jeg går til der. Tiger 900-serien ser fantastisk ut, men 140k+ er dessverre over budsjettet mitt. Jeg vurderer derfor forrige generasjon – Tiger 800 XRX/XRT 2016–2018 – som ser ut til å gi mye av det samme (cruise, varmeholker, god ergonomi) til 80–100k. Siden du kjører 900 Rally Pro selv: vurderte du 800-generasjonen før du kjøpte, og er det noe ved den jeg bør være obs på? Hører gjerne om det er kjente svakheter eller ting som gjør at 900-en er verdt å strekke seg etter. Denne ser ut som et ok kjøp? https://www.finn.no/mobility/item/468702775?ci=6kaLARSnikov skrev: 30 jun 2026, 09:12Jeg var kjempefornøyd med min DL650 V-Strom, men vil anbefale å prøvesitte/-kjøre først da det ikke er den største sykkelen i segmentet. Jeg er 182 og endte med å montere adapter for å senke fothvilerene litt. Fordelen er at de eldste modellene fås veldig billig (30-40k) på Finn og bortsett fra en potensiell svakhet i regulatoren som @kjland erfarte så er de rimelig skuddsikre. Men som med alle gamle sykler må man sjekke slitedeler, dvs. bremser, kjede, drev, osv. Hadde aldri noen regulator-problemer på min, men på en eldre SV650 (samme regulator) tok den kvelden.Lifehack skrev: 29 jun 2026, 16:42 Flere gode råd her allerede, fint om du holder oss i loop på hva du lander på av sykkel og hvorfor. Jeg har selv siktet meg inn på Adventure, med litt dårlig rygg, så er sittestilling viktig, og jeg er 1,92. Jeg kunne tenke meg en BMW GS 1150 eller 1200, men jeg innser at de kan bli dyre i vedlikehold når de blir gamle nok til at jeg har råd til dem. Ikke helt "begynner sykkel", heller gjerne. Alle råd tas imot med takk.
Er budsjettet høyere så får du enormt mye sykkel for pengene med Tiger 900-serien. Starter på rundt 140k på Finn for 2020-ish modeller med relativt lav kjørelengde og så lenge det er en Pro variant (enten Rally Pro eller GT Pro) så er bl.a. varmeholker, varmesete, cruisecontrol og quickshifter standard. Ellers har jeg til gode å finne noen som ikke er superfornøyd med moderne Africa Twin, men i samme prissegment så må du ofte ta til takke med en eldre og lengre kjørt modell med lavere utstyrsmengde. Som for enkelte er et pluss.
Planen nå er uansett: lappen først (oppkjøring om noen uker
- SveinHa
- Kontakt:
Det skal sies at jeg aldri har hatt rumpa i salen på en GS men har lest andres erfaringer og det er sannsynlig at det stemmer siden kjøring i "gelände" har en fordel av en mer oppreist kjørestil.Lifehack skrev: 03 jul 2026, 12:05 Det du skriver om oppreist sittestilling på GS kontra RS er midt i kjernen for meg
...
en gammel GSX 600F som øvelsessykkel – som nå står med startproblemer og elektrisk kluss – har jeg lært på den harde måten at første ordentlige sykkel nok bør være noe nyere og problemfritt.
Vedr. gammel sykkel så må vel BMW R være et nokså skuddsikkert valg om den ellers faller i smak. Leste for noen år siden om en motorjournalist som reagerte på at enkelte mente at en MC med mer enn 100k på telleren var oppbrukt. Han gikk på Ebay og kjøpte den sykkelen med flest km uten noen andre søkekriterier og endte på en BMW R1100 med ca 200k. Han skrudde den i beter og fant INGEN tegn på at den var nær livets slutt...