Hvor trygt er det å bruke en slik mekanisk cruise control på f.eks motorvei eller lengre rette strekninger på landevei? Den låser ikke gassen helt, men holder gassen på plass så man må manuelt vri ned på gassen hvis man skal bremse. Høres deilig ut å ha en sånn, men er kanskje ikke helt trygt. Noen tanker om dette?
https://www.youtube.com/watch?v=2ZpIfYU9Wv0
Mekanisk cruise control- er dette trygt?
Re: Mekanisk cruise control- er dette trygt?
Har kjørt med flere typer såkalte «Throttle Lock» og ser ingen fare ved det, du har fortsatt full kontroll på gass rulla. Ved riktig montering er disse uproblematisk så lenge de ikke blir montert så de påvirker hvor lett gass rulla er når den ikke er aktivert. Den du linker til ser veldig fin ut for du kan velge hvor stram den skal være, selv hadde jeg en på min 1050 Adventure som ble justert ved montering. Ved å aktivere den ble den turna i en retning og for å skru den av samme retning, altså ingen justeringsmulighet. Lykke til det kan bare bli bedre

dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- BC45
- Innlegg: 688
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
- Bosted: Bærum
Re: Mekanisk cruise control- er dette trygt?
Det er sikkert ikke noen stor fare. Det eneste jeg tenker på er hvis det brått skulle dukke opp noe i veibanen man må bremse for, så må man bevisst rulle av gassen fordi den ikke gjør det av seg selvdypen skrev: 19 mai 2026, 10:25 Har kjørt med flere typer såkalte «Throttle Lock» og ser ingen fare ved det, du har fortsatt full kontroll på gass rulla. Ved riktig montering er disse uproblematisk så lenge de ikke blir montert så de påvirker hvor lett gass rulla er når den ikke er aktivert.
Re: Mekanisk cruise control- er dette trygt?
Alternativet er å ettermontere en cruise kontroll som faktisk funker, beste alternativet der etter å ha sjekket rundt på tilbakemeldinger er denne.
https://mccruise.com/
https://mccruise.com/
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- SveinHa
- Innlegg: 1031
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Mekanisk cruise control- er dette trygt?
Ser den men ved akutt fare så slipper i alle fall ikke jeg gasshånden men ruller av mest som refleks.BC45 skrev: 19 mai 2026, 14:13Det eneste jeg tenker på er hvis det brått skulle dukke opp noe i veibanen man må bremse for, så må man bevisst rulle av gassen fordi den ikke gjør det av seg selv![]()
Har sett noen racingsykler som har kastet føreren av og fortsatt med full gass og det er ikke noe stas...men neppe noe stort problem på veien...
- Gammelbokser
- Innlegg: 235
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: Mekanisk cruise control- er dette trygt?
BMW har hatt dette i i alle fall 45 år; en stillskrue under gasshåndtaket hvor man kan 'bremse' på den automatiske avrullingen man normalt får ved å slippe gasshåndtaket.
Om dette hadde medført noen risiko vil jeg tro det ikke hadde vært tillatt - ?
Om dette hadde medført noen risiko vil jeg tro det ikke hadde vært tillatt - ?
Re: Mekanisk cruise control- er dette trygt?
Ser ikke noe problem i å ha Throttle Lock, du bruker den for å avlaste høyre hånd. Throttle Lock blir ingen erstatning for adaptiv cruise kontroll.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- haakeik
- Innlegg: 789
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS
- Bosted: Asker området
Re: Mekanisk cruise control- er dette trygt?
Jeg har i mange år brukt Atlas Throttle Lock på Guzzien. Stort sett vært fornøyd. Den låser ikke gassen helt, slik at man kan justere uten å låse opp.
https://atlasmoto.com/. Der finner du en versjon som passer mc'en din. Enten er det en top lock eller bottom lock.
Finnes en Temuversjon også.
Bare søk etter "Motorcycle Throttle Lock"
https://atlasmoto.com/. Der finner du en versjon som passer mc'en din. Enten er det en top lock eller bottom lock.
Finnes en Temuversjon også.
Bare søk etter "Motorcycle Throttle Lock"
Re: Mekanisk cruise control- er dette trygt?
Her er Throttle Control fra BDCW jeg monterte på 1050’n jeg hadde.
https://blackdogcw.com/collections/bdcw ... le-control
https://blackdogcw.com/collections/bdcw ... le-control
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: Mekanisk cruise control- er dette trygt?
Ved nødbrems så bruker man som regel clutchen uansett. Så det eneste som skjer da er at man ruser motoren.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- BC45
- Innlegg: 688
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
- Bosted: Bærum
Re: Mekanisk cruise control- er dette trygt?
Ja, du har helt rett. Klutsjen går automatisk inn ved nødbremsJohnnyTh skrev: 21 mai 2026, 07:28 Ved nødbrems så bruker man som regel clutchen uansett. Så det eneste som skjer da er at man ruser motoren.