Resette pc for salg …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Resette pc for salg …

Legg inn av dypen »

Min gamle laptop med Windows 10 Home resettes til fabrikkinnstillingene for salg, har slettet alt og lastet ned ny versjon av Windows 10 … Skal ikke koble til internett under oppstart og ikke registrere noe hos Microsoft.

Hva velger jeg her for å komme videre i prosessen?
IMG_0152.jpeg
Følgende konfigurasjonsendring ble forespurt for denne datamaskinens Trusted Platform Module (TPM):

Fjern TPM.

Advarsel: Hvis du fjerner TPM, slettes informasjon som er lagret på TPM. Du vil miste alle opprettede nøkler og tilgang til data kryptert av disse nøklene.

Trykk F1 = Godta. Trykk F2 = Avvis
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen

Re: Resette pc for salg …

Legg inn av dypen »

Valgte F1 = Godta

Nå har jeg i forkant slått AV trådløst nettverk men Microsoft gir meg ikke valg om å gå videre uten nettverk tilkoblet for å komme videre …
IMG_0153.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Å resette windows gjør du jo bare via innstillinger hvor du vekger tilbakestill PC og slett alle filer etc. resten gjør den selv.

Når den er ferdig og starter på nytt er den jo resatt og det er selvsagt nettverkspåloggingen også. Jeg vil tro det er der du er nå. Klapp igjen lokket å slå den av. Den er nok fersig resatt vil jeg tro.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jeg har en PC hvor Windows har slått skikkelig krøll på seg og ikke lenger lar seg bruke.
Men så har jeg en Linux Mint OS, lisenfri, liggende og tenker å prøve å installere dette samtidig som jeg fjerner Windows 10.
Og denne fremgangsmåten ser passe enkel til at jeg kommer til å prøve ved en passende anledning:

https://www.pchardwarepro.com/no/hvorda ... atamaskin/

Mulig aktuell også for deg @dypen ?

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

AJ skrev: 02 nov 2025, 17:03 Men så har jeg en Linux Mint OS, lisenfri, liggende og tenker å prøve å installere dette samtidig som jeg fjerner Windows 10.
Min måte å unngå slike Windowsproblemer er å ikke ha noen PCer som bruker Windows som OS.

For et par år siden gikk jeg (også) over til Linux Mint, som jeg kan anbefale. Jeg tror at det faktisk er mulig å ha både LM og Win installert på samme PC (separate partisjoner på disken), slik at man kan velge hvilket OS man skal starte opp enheten med.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Gammelbokser skrev: 02 nov 2025, 17:21Jeg tror at det faktisk er mulig å ha både LM og Win installert på samme PC (separate partisjoner på disken), slik at man kan velge hvilket OS man skal starte opp enheten med.
Ja, det går helt fint. Jeg har hatt dual-boot med Win og Linux Mint i ganske mange år og det fungerer supert. En svært sjelden gang i blant MÅ jeg bruke Windows men det blir heldigvis lengre og lengre mellom...

I jobbsammenheng har jeg vært tvunget til å bruke Win i noen tiår men Linux Mint gjør jobben langt bedre enn Win bare kan drømme om nå når jeg kan velge fritt...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

SveinHa skrev: 02 nov 2025, 18:15 I jobbsammenheng har jeg vært tvunget til å bruke Win i noen tiår men Linux Mint gjør jobben langt bedre enn Win bare kan drømme om nå når jeg kan velge fritt...
Vel, det er nok ikke alle enig i, ser Linux-folk på jobben sliter stadig med Linux klientene når vi har møter. Mister lyd, video fryser må reboote midt i møter osv.
Samme med servere, ja de har mindre footprint og "stjeler" mindre hardware ressurser enn Windows, men stabiliteten er definitivt dårligere enn det som kjører på Windows. De må sparkes stadig vekk og det er ikke de som har konfigurert det sin skyld, det bare er sånn.... det er en grunn til at det er mye open source og gratis (evig beta på en måte), mens Microsoft, Google og Apple bruker store summer på utvikling av produktene sine. Kan legge til at IT er min profesjon og har vært det i mange ti-år. Har også både Windows og Linux-servere i mitt eget datarom privat, "hater" ikke noe som har med IT å gjøre og er ingen fanatiker. Liker å forholde meg til det jeg ser og opplever.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Da klappes lokket igjen for siste gang på min gamle HP 15,6 tommer.
IMG_0151.jpeg

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Gammelsmurfen skrev: 02 nov 2025, 18:37 Vel, det er nok ikke alle enig i, ser Linux-folk på jobben sliter stadig med Linux klientene når vi har møter. Mister lyd, video fryser må reboote midt i møter osv.
...
Liker å forholde meg til det jeg ser og opplever.
Jeg og... og derfor Linux... men det er ikke all hardware som er like god til Linux heller. Det har skjedd mye med Linux bare de siste 3-4 årene.

...og jeg har putlet med EDB siden Windows 1.0... Noen som husker den?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kunne tenkt meg å teste Linux jeg, men jeg har hørt at Linux ikke funker med kanskje verdens mest brukte programvare som Office og Adobe. Så Linux blir dor meg ganske ubrukelig.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Her omtales flere måter for total sletting av filer hvis pc skal selges eller overlates til annen bruker, på Windows 10 og Windows 11 omtales den innebygde funksjonen i Windows der du sletter alle filer og resetter operativsystemet som sikker slik han omtaler alternativene …

Brukeravatar
Gammelbokser

Bjerknez skrev: 02 nov 2025, 21:13 Kunne tenkt meg å teste Linux jeg, men jeg har hørt at Linux ikke funker med kanskje verdens mest brukte programvare som Office og Adobe. Så Linux blir dor meg ganske ubrukelig.
Fra hvem hørte du det - ?

Legger ved "skjermdump" som viser Office-programmene som fulgte med min (nå aldrende) Linux Mint 'pakke'. Har ikke hatt problemer med å lese "Office-dokumenter" laget på Windows-PCer på den (ut over de ofte klossete filnavnene jeg må rydde opp i for at dokumentene skal kunne leses). Pdf-filer (= portable document format) kan åpnes greit, men Adobes senere kreasjoner av interaktive og redigerbare "pdf-filer" kan jeg ikke gå god for.
Linux' Office-programmer 100856.jpg
Screenshot av pdf-fil åpnet med Xreader.png
Inkompatabilitet innen data-verdenen har kanskje vært den viktigste kommersielle pådriveren siden begrepet 'PC' oppsto. Det er over tretti år siden jeg småergret meg over at nettsider laget med maler fra Microsoft Internet Explorer ikke fungerte med Netscape el iCab - siden nettsidene ikke fulgte HTML-4 standarden.

Og Microsoft har ikke sluttet med å ergre verdens databrukere, bare et par dager siden klarte de å kræsje Internett-tjenester for ganske mange:
Microsoft årsak til globale internettproblemer 1.png

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Så du mener jeg kan installere Microsoft office på Linux og bruke det som om jeg gjør på Windows?

Samt Adobe Creative Cloud etc.?

Brukeravatar
Gammelbokser

Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 15:36 Så du mener jeg kan installere Microsoft office på Linux og bruke det som om jeg gjør på Windows?
Det var ikke det jeg sa; det følger med en egen pakke med "Office-lignende" programmer inkludert i LinuxMint, regneark, tekstbehandler, presentasjoner, etc.

I dag kan jeg ikke si hvordan de er i forhold til MS sin versjon, siden jeg ikke har noen MS-windows PCer. Men jeg har brukt MS win og de medfølgende "office-programmene" mange år hos arbeidsgivere som bare hadde MS-win PCer, og det er en av grunnene til at jeg i dag ikke har noen PCer i bruk med MS som OS. eller andre programmer fra dem.
Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 15:36Samt Adobe Creative Cloud etc.?
Aner ikke hva det er. Men prinsipielt synes jeg ikke "sky-løsninger" er noen god ide, siden jeg liker å ha kontroll over mine egne data selv.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

OpenOffice og LibreOffice er fullgode Microsoft Office erstatninger.

MS Office parkerte jeg for lenge, lenge siden.
Kjørte lenge på LibreOffice før jeg meldte overgang til originalen OpenOffice.
Har også prøvd et par andre, men gikk tilbake til Libre og altså nå Open de siste årene.

Gjelder også Foxit PDF Reader, som er en fullgode Adobe Reader erstatning. Også denne gratis, som Libre- og OpenOffice.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker Office og da spesielt Outlook i jobbsammenheng samt at jeg bruker Photoshop, Indesign og Illustrator daglig. Samt til tider Adobe Premiere Pro. Funker ikke disse programmene på Linux så er Linux bortkastet for min del.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelbokser skrev: 04 nov 2025, 18:02
Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 15:36 Så du mener jeg kan installere Microsoft office på Linux og bruke det som om jeg gjør på Windows?
Det var ikke det jeg sa; det følger med en egen pakke med "Office-lignende" programmer inkludert i LinuxMint, regneark, tekstbehandler, presentasjoner, etc.

I dag kan jeg ikke si hvordan de er i forhold til MS sin versjon, siden jeg ikke har noen MS-windows PCer. Men jeg har brukt MS win og de medfølgende "office-programmene" mange år hos arbeidsgivere som bare hadde MS-win PCer, og det er en av grunnene til at jeg i dag ikke har noen PCer i bruk med MS som OS. eller andre programmer fra dem.
Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 15:36Samt Adobe Creative Cloud etc.?
Aner ikke hva det er. Men prinsipielt synes jeg ikke "sky-løsninger" er noen god ide, siden jeg liker å ha kontroll over mine egne data selv.
Adobe Creative Cloud er en tjeneste som gir deg tilgang til alle Adobes programmer.

Bruker dette i jobbsammenheng så det er et must for meg.

Brukeravatar
Gammelbokser

Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 18:20 Adobe Creative Cloud er en tjeneste som gir deg tilgang til alle Adobes programmer.

Greit nok. Brukte selv bl.a. Adobe Acrobat 1.0 og Photoshop 3.0 for over 30 år siden, men dagens versjon lagrer formodentlig filer i et format som kun kan åpnes av siste versjon av programmet . . . ?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelbokser skrev: 04 nov 2025, 18:48
Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 18:20 Adobe Creative Cloud er en tjeneste som gir deg tilgang til alle Adobes programmer.

Greit nok. Brukte selv bl.a. Adobe Acrobat 1.0 og Photoshop 3.0 for over 30 år siden, men dagens versjon lagrer formodentlig filer i et format som kun kan åpnes av siste versjon av programmet . . . ?
Det vet jeg ikke. Bruker som regel hele tiden siste versjon. Jeg har holdt på med Adobes programmer en mannsalder snart. Helt fra jeg lastet ned Photoshop som piratkopi i mine yngre dager.

Brukeravatar
Gammelbokser

Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 18:58 Det vet jeg ikke. Bruker som regel hele tiden siste versjon. Jeg har holdt på med Adobes programmer en mannsalder snart. Helt fra jeg lastet ned Photoshop som piratkopi i mine yngre dager.
Når det (ref Photoshop) er nevnt, så kan jeg for så vidt legge til at LinuxMint også kommer med et eget (open source) bildebehandlingsprogram som får under acronymet 'GIMP' - GNU Image Manipulation Programme. I det kjenner igjen og finner det meste av funksjonaliteten jeg brukte med Acrobat's Photoshop.

Hvis du er interessert i å se hva du kan gjøre med den Linux distribusjonen, er det vel enklest å laste ned og installere OS'et med tilhørende programmer på en reserve PC.

<https://linuxmint-installation-guide.re ... stall.html>

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

GIMP har vært kjent en manns alder :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kun til privatbruk funker nok dette, men jeg samarbeider med flere i jobbsammenheng og da sitter det uhorvelig langt inne å finne opp kruttet på nytt med ny OS og nye programmer.

Så Jeg tror nok Linux ikke helt passer mitt bruk.

Brukeravatar
Gammelbokser

Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 19:46 . . . . Så Jeg tror nok Linux ikke helt passer mitt bruk.
Helt greit :-)

PS - jeg aner en analogi her; - i den kommersielle verden er alt annet enn en kostbar og kortlevet TPMS (alt Windows og Adobe Creative Cloud) utenkelig, mens når hverdagens krav er veiet opp, så blir velprøvde rutiner og enkle manuelle trykkmålere (alt Open Source lisensuavhengige dataløsninger) ofte vinnere . . .

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kostbart er det uansett ikke for meg. Jobben dekker dette. Jeg forsto ikke sammenhengen med du skrev om TPMS, men den kan vi sikkert ta i en annen tråd :)

Svar