Bjerknez skrev: 02 nov 2025, 21:13
Kunne tenkt meg å teste Linux jeg, men jeg har hørt at Linux ikke funker med kanskje verdens mest brukte programvare som Office og Adobe. Så Linux blir dor meg ganske ubrukelig.
Fra hvem hørte du det - ?
Legger ved "skjermdump" som viser Office-programmene som fulgte med min (nå aldrende) Linux Mint 'pakke'. Har ikke hatt problemer med å lese "Office-dokumenter" laget på Windows-PCer på den (ut over de ofte klossete filnavnene jeg må rydde opp i for at dokumentene skal kunne leses). Pdf-filer (
= portable document format) kan åpnes greit, men Adobes senere kreasjoner av interaktive og redigerbare "pdf-filer" kan jeg ikke gå god for.
Linux' Office-programmer 100856.jpg
Screenshot av pdf-fil åpnet med Xreader.png
Inkompatabilitet innen data-verdenen har kanskje vært den viktigste kommersielle pådriveren siden begrepet 'PC' oppsto. Det er over tretti år siden jeg småergret meg over at nettsider laget med maler fra Microsoft Internet Explorer ikke fungerte med Netscape el iCab - siden nettsidene ikke fulgte HTML-4 standarden.
Og Microsoft har ikke sluttet med å ergre verdens databrukere, bare et par dager siden klarte de å kræsje Internett-tjenester for ganske mange:
Microsoft årsak til globale internettproblemer 1.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.