Dekktrykksensor TPMS

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
OttoL
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Dekktrykksensor TPMS

Legg inn av OttoL »

Ser det er mye meninger om nytten av eller behovet for dekktrykksensor så dette kan jo være en tråd for medlemmer og komme med sin mening og refleksjoner om temaet.

Dekktrykksensor er det vel ingen tvil om at er en ekstra sikkerhet og ett nyttig hjelpemiddel (så lenge den virker). Denne teknologien er absolutt bra for sikkerheten for oss som kjører Mc.

Å deaktivere den for å spare litt er ikke særlig lurt i min bok.

Den er jo ikke ment og være til nytte når du står på bensinstasjonen eller før du kjøre hjemmefra og har mulighet til å sjekke med en digital måler eller sparker i dekket, men under kjøring så får du beskjed om trykkfall etter ,2 >,4 bar om du skulle være så uheldig å kjøre på en skrue etc. Resultat fare avverget.

En klar beskjed om å stoppe og sjekke dekk før du kjører videre. Er du så heldig at det er en sakte lekkasje kan du kjøre videre til neste bensinstasjon samtidig som du har full kontroll på når du må stoppe og fylle luft (fra ladbar kompressor som du har med) slik at felg og dekk ikke blir skadet. (eller plugge på stedet).

Med dekktrykksensor slipper vi å komme inn i for eksempel en sving i 100 og vrenge gummi av felg pga lavt luftrykk med dem følger det har. Ikke så hyggelig og hilse på autovern eller møtende bil på den måten.

Dekkbytte våren 2023 etter noen få mil fikk jeg en Mig sveisepinne i bak dekket, plugget dekket og kjørte over (10K) etter plugging med full kontroll om pluggen lakk eller ikke, ene og alene pga dekktrykksensoren.

Dekktrykksensoren på min Mc har virket og har vist det samme som analog viser så lenge jeg har hatt denne Bmw`n jeg har nå , så denne teknologien stoler jeg fult ut på og har stor nytte av. (selv om jeg også sjekker med analog noen ganger).

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Dekktrykksensor TPMS

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 02 nov 2025, 11:27
Med dekktrykksensor slipper vi å komme inn i for eksempel en sving i 100 og vrenge gummi av felg pga lavt luftrykk med dem følger det har. Ikke så hyggelig og hilse på autovern eller møtende bil på den måten.

Dekkbytte våren 2023 etter noen få mil fikk jeg en Mig sveisepinne i bak dekket, plugget dekket og kjørte over (10K) etter plugging med full kontroll om pluggen lakk eller ikke, ene og alene pga dekktrykksensoren.
Eh... javel... :-k

Den motorsyklisten som ikke kjenner at noe er galt før den nevnte 100 km/t svingen og mulig dekkavvrengning har neppe noe på en MC år gjøre.

Jeg har dessverre opplevd flere punkteringer i både høy og lav hastighet på sykler uten dekktrykksensorer og merket hver gang at noe ikke var som det skulle og stanset straks jeg merket dette.
Ingen av tilfellene førte til poff! så var dekket helt flatt, som om man stikker hull på en oppblåst ballong. Stiv dekkstamme sørget for at dette ikke skjedde. Og de fleste dekkmerker har stiv dekkstamme, dog i noe varierende grad.
Mitasdekkene jeg bruker på KTM'en har åpenbart ekstra stiv stamme som gjør av enkelte dekkomleggere faktsik sliter litt med å få vrengt av og vrengt på dekket ved dekkbytte.

Den mest kritiske punktering jeg har opplevd var da bakdekket på Guzzi'en fikk et skudd for baugen. Ble flatere enn ved de andre tilfellene jeg ha vært utsatt for. Hvorfor vet jeg ikke, men trolig pga. en mer "gammeldags" dekkonstruksjon for alt jeg vet, som først og fremst er ment for klassiskkonstruerte sykler som nettopp Moto Guzzi V7.
Her gikk det heller ikke an å plugge dekket siden dette ikke var et slangeløst dekk. I tillegg til dekk og slangepunktering ble også felgbåndet ødelagt ved denne punktering.

Guzzipunktering skjedde på en vei med slake svinger og tildels dekkeskadet asfalt i ca. 80 km/t og jeg merket kjapt at noe var galt og mistolket først at sykkelens endrede atferd skyldtes nettopp veidekket, men skjønte fort at dette ikke var tilfelle og fikk stoppet på et trygt sted.

Med TPMS så hadde jeg ganske sikkert fått et farevarsel noe tidligere enn jeg selv kjente at noe var galt. Vanskelig å si hvor mye tidligere, men i mitt tilfelle ville det uansett ikke gjort store forskjellen.

Ved de andre punkteringene, som skjedde med slangeløse dekk, ble dekket plugget på stedet og kjøringen fortsatte etter forholdsvis kort tid. Og pluggingen holdt resten av dekkets levetid til mønsterdybden var under TWI merkene.

Poenget mitt er altså at man merker det rimelig kjapt at man mister mye luft pga. svikt i ventiler, lekkasje i felgkant og felgbånd gjennom eiker og ikke minst punktering med dagens høyteknologiske dekk.
Jeg er ganske sikker på at dekkprodusentene er pålagt å konstruere dekk til MC, som holder seg "oppreist", for å si det på den måten, av sikkerhetshensyn. Altså at dekket skal være såpass "oppstrammet" at man skal unngå fullstendig flatt dekk og felgkjøring noe som selvfølgelig kan være fatalt.

Men la meg understreke at jeg slett ikke er imot TPMS på to- og firhjulinger. Kjekt å ha, uten tvil. Og en ekstra trygghet for oss alle. Men å stole ukritisk fullt og helt på denne teknologien vil i hvertfall jeg være forsiktig med.
Jeg sjekker dekkene hver gang jeg legger ut på korte eller lange turer.
Og man skal ikke kimse av dette med dekksparking. Man lærer seg sykkelen man har og dekksparket er litt som å slå to vedkubber mot hverandre for å anslå tørrhetsgraden. Dekkets tilbakemaling på sparket blir etter hvert veldig gjenkjennelig. Og betryggende.

Og nei, jeg kommer nok ikke til å reaktivere TPMS'en KTM'en. Til det synes jeg de er for dyre å få på plass bår batteriet i disse er oppbrukt, i forhold til nytten jeg har av dem.

Så kan man jo spørre seg om hvorfor hele enheten må byttes når batteriet dør.
Hvorfor er det ingen som har funnet på å lage en solid batterikasse i disse istedet for slik det er nå at batteriet støpt inn i enheten slik at man kan bytte kun dette i stedet for hele TPMS enheten?

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Selv om trolig TPMS har en noe større verdi på en MC (forutsatt at det faktisk funker) så er jeg enig med AJ. Jeg ser rett og slett ikke nytten av TPMS sensor generelt sett, å vertfall ikke på biler.

På MC KAN man få et tidlig varsel som gjør at man kanskje ikke kaster seg inn i neste sving og potensielt forhindrer en ulykke, men jeg vet ikke. Jeg tror som AJ skriver at man merker dette ganske fort selv.

Jeg har fått en skrue i dekket på Fredrikstadbroa for noen år siden. Jeg hørte at den nærmest smatt inn i dekket. Jeg tok det pent og kjlrte rolig hjem uten problemer. Jeg ringte Falk som kom hjem til meg å plugget dekket og dekket klarte seg fint til levetiden var ute.

Altså ikke noe dramatikk over hodet. Om et dekk regelrett eksploderer så er det vel uansett lite en TPMS sensor kan hjelpe med uansett.

OttoL
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Legg inn av OttoL »

@AJ, Den motorsyklisten som ikke kjenner at noe er galt før den nevnte 100 km/t svingen og mulig dekkavvrengning har neppe noe på en MC år gjøre.

Typisk kommentar fra deg over her @AJ , ingen som har sagt det du skriver der.

Tanken er att om punkteringen skjer rett før evt en sving så har du fått beskjed\alarm før du kommer inn i svingen og kan stoppe\sette ned farten, dekkavvreng ble bare nevt som ytterste konsekvens fra min side.

@AJ, Jeg har dessverre opplevd flere punkteringer i både høy og lav hastighet på sykler uten dekktrykksensorer og merket hver gang at noe ikke var som det skulle og stanset straks jeg merket dette.

Klart man merker at noe er galt etter en stund med trykkfall i dekket det har vel aldri jeg sagt heller, men att du merker det like rask som en sensor som virker har jeg lite tro på.

Om jeg ikke tar helt feil her så har slangeløse dekk stivere dekksider enn dekk for slanger og det tar faktisk en stund å merke trykkfallet\punkteringen i forhold til hvor fort sensoren gjør det.

Nå skrev jeg vel ikke at man skal stole ukritisk på dekktrykksensoren eller at man skal kimset av dekksparking og slikt (en ekstra sikkerhet og ett nyttig hjelpemiddel var vel det jeg skrev) men det kan jo evt bare gjøres når du står stille og det er jo ikke da man punkterer. Du får lese hva jeg skriver før du hiver deg rundt og går i forsvar neste gang.

TPMS enheter er selvfølgelig helstøpt for at man skal unngå fuktighet som fører til feilvisning\overledning. Ikke alltid tørr luft man får på fyllestasjoner og da er det jo ikke rocket science hva som skjer med trykk i dekket og fuktig luft om den ikke er helstøpt\vanntett.

Nå har vi jo kjørt MC til langt ut på 2000 tallet uten dekktrykksensorer men poenget mitt er og var at det er ett nyttig hjelpemiddel og en ekstra sikkerhet. Det var det innlegget var ment som.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 02 nov 2025, 15:12 Typisk kommentar fra deg over her @AJ , ingen som har sagt det du skriver der.
Det vet jeg, som svar til det siste du skriver her. Jeg har da heller ikke nevnt noe om at andre har sagt dette. Det er altså ene og alene min uttalelse og mening.
Den første kommentaren gidder jeg ikke kommentere.

Ellers interessant innlegg hvor det er mye jeg kunne kommentert, men gjør jeg det?
Nei, meningsutveksling som med all grunn til å tro ender opp i polemikk er jeg ferdig med...

OttoL

Legg inn av OttoL »

AJ skrev: 02 nov 2025, 15:29
OttoL skrev: 02 nov 2025, 15:12 Typisk kommentar fra deg over her @AJ , ingen som har sagt det du skriver der.
Det vet jeg, som svar til det siste du skriver her. Jeg har da heller ikke nevnt noe om at andre har sagt dette. Det er altså ene og alene min uttalelse og mening.
Den første kommentaren gidder jeg ikke kommentere.

Ellers interessant innlegg hvor det er mye jeg kunne kommentert, men gjør jeg det?
Nei, meningsutveksling som med all grunn til å tro ender opp i polemikk er jeg ferdig med...
:twothumbs: :biker:

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Har opplevd bakhjulpunktering to ganger, uten den ekstra sikkerheten en TPMS ville gitt.

En gang m slange i dekket; merket gradvis vinglete oppførsel som fikk meg til å stoppe og feilsøke. Det var fremdeles litt luft igjen i slangen, slik at jeg kunne snu og kjøre sakte tilbake et par km, hvor jeg visste at det tilfeldigvis var et MC-verksted. De fikk montert ny slange for meg. Tror ikke at en TPMS (om sånne hadde eksistert for slanger) hadde gitt meg noen ekstra varsel.

Andre gang m slangeløst dekk, i god marsjfart i nest raskeste fil på en firefelts motorvei. Helt plutselig bortfall av alt lufttrykk, det var kun sentrifugalakselerasjonen som holdt dekket såpass høyt at felgkanten ikke kom nedpå. Litt guffent å kjøre en MC som føltes som det satt en potetgullskive på hjulet istf et dekk. Klarte heldigvis å komme meg inn på veiskulderen uten andre problemer. Heldigvis lå en våken bilist bak meg som raskt hadde oppfattet hva som skjedde, og "skjermet" meg inn forbi annen trafikk inn mot langsomste fil. Før denne utblåsningen merket jeg ingen endring av oppførselen til sykkelen, f.eks manglende stabilitet ved svingkjøring. Her ville selvfølgelig en TPMS ha varslet meg, men hadde det vært noe hjelp i det? Neppe, siden jeg allerede var klar over at jeg hadde et problem med bakhjulet.

Begge punkteringene skyldtes spiker/skrue. Jeg diskuterte den sistnevnte punkteringen med andre erfarne motorsyklister, og noen av dem mente at spikeren godt kunne ha sittet i dekket mange mil før den til slutt 'åpnet opp' dekket.

Av det følger et tips: man bør ikke bare kontrollere lufttrykket regelmessig, enten med et spark, en manuell ekstern trykkmåler eller en fungerende TPMS. Sjekk også selve dekkenes slitebane for spiker/skruer/metallsplinter el likn fremmedlegemer regelmessig, f.eks på midtstøtten mens du sakte dreier hjulene rundt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gammelbokser skrev: 02 nov 2025, 17:13
Av det følger et tips: man bør ikke bare kontrollere lufttrykket regelmessig, enten med et spark, en manuell ekstern trykkmåler eller en fungerende TPMS. Sjekk også selve dekkenes slitebane for spiker/skruer/metallsplinter el likn fremmedlegemer regelmessig, f.eks på midtstøtten mens du sakte dreier hjulene rundt.
Sier meg helt enig i dette :thumleft .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Man trenger vel strengt tatt ikke kommentere noe ytterligere utover hva de som har uttrykt seg rimelig klart i denne saken...:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/_ ... 1.12610703

Likevel, her er min kommentar. Men først et sitat fra artikkelen:
Knutsen synes dekktrykksensorer er en dyr løsning for kundene, og at miljøargumentet er søkt. Men han tror de utskjelte sensorene er kommet for å bli.
Nettopp... og dessverre til siste setning i sitatet.
TPMS kravet begrunnes med at det er et miljøtiltak. Veldig søkt, javisst.
De aller fleste av oss er vel interessert i å ha optimalt korrekt trykk i dekkene. Både med tanke på sikkerhet, slitasje og lavest mulig rullemotstand, altså mest mulig økonomisk kjøring.
Så dette handler først og fremst om personlig økonomi - ikke miljø.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Syns ikke det burde være et krav og ja, de er overpriset så det holder i Norge. På bil går det jo greit uten, men samtidig er bilenes komfort blitt så bra at man kan kjøre ganske langt med alt for lite luft i ett dekk. Personlig syns jeg det er greit å få den beskjeden før dekkstammen er vrak, så man kan stoppe å plugge dekket in-place å kjøre videre.
Jeg har det også på motorsykkelen, syns det er en grei ting ved evt. raskt trykkfall på to hjul.
Har hatt sensorer på bildekk som varte i 9 år, har også kjøpt sensorer til bil for 1/5 av prisen fra Kina (der de kommer fra likevel) og funker som bare det. Kan skiftes uten å ta dekket helt av på bilhjul, ut med all luft å klem dekket ved ventilen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 04 nov 2025, 18:12 Kan skiftes uten å ta dekket helt av på bilhjul, ut med all luft å klem dekket ved ventilen.
Den skjønte jeg ikke helt... :-k
Mulig jeg kan få det inne med teskje... ;) ?

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

På årets siste tur i fjor så fikk jeg opp varsel om lavt lufttrykk i bakdekket. Trykket sank sakte nedover og jeg satte kursen for nærmeste bensinstasjon. Dekket var ganske slitt og hadde klart å punktere på en stein(splint) fra fjellsprengning. Plugget dekket, fylte på luft og kjørte videre. Hadde jeg ikke fått advarselen men kjørt til jeg selv merket at noe var galt så hadde jeg nok ikke vært så nær bensinstasjonen.
Når man kjører i høy hastighet rett frem så syns jeg det er overraskende lite luft i dekket før jeg merker det.

På kawasakien jeg hadde så var dekktrykksensorne veldig dyre å bytte. Men det var en smal sak å åpne de og lodde i nytt batteri . Jeg gjorde det på både for og bakhjul. Tok ca en halvtime når dekket var av.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 04 nov 2025, 18:16
Gammelsmurfen skrev: 04 nov 2025, 18:12 Kan skiftes uten å ta dekket helt av på bilhjul, ut med all luft å klem dekket ved ventilen.
Muligens litt dårlig formulert :D
Burde vel stått "uten ta dekket helt av felgen", hvorfor det står bilhjul var for at da er det mulig å skifte ut sensoren (når batteriet tar kvelden) uten å ta dekket av felgen. På MC er nok det vanskelig både fordi ventilen vanligvis sitter i senter og at dekk/felg er vesentlig smalere.
Et bildekk er normalt vesentlig bredere og ventilen sitter vanligvis mer mot utsiden av felgen, så når man tømmer det helt for luft og klemmer inn dekket ved ventilen får man nok åpning til å skifte ventilen. Det gikk greit på mine vinterhjul i fjor uten å ta dekkene av felgene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 04 nov 2025, 22:24
AJ skrev: 04 nov 2025, 18:16
Muligens litt dårlig formulert :D
Burde vel stått "uten ta dekket helt av felgen", hvorfor det står bilhjul var for at da er det mulig å skifte ut sensoren (når batteriet tar kvelden) uten å ta dekket av felgen. På MC er nok det vanskelig både fordi ventilen vanligvis sitter i senter og at dekk/felg er vesentlig smalere.
Et bildekk er normalt vesentlig bredere og ventilen sitter vanligvis mer mot utsiden av felgen, så når man tømmer det helt for luft og klemmer inn dekket ved ventilen får man nok åpning til å skifte ventilen. Det gikk greit på mine vinterhjul i fjor uten å ta dekkene av felgene.
Aah...! Skjønner :-) .
Takker for den forklaringen og erfaringen :thumleft .

Og hvis det blir vanskelig å vrenge dekket nok til side kan man kanskje bruke en god gammaldags tvinge?

Svar