AJ's Opel Astra 1,4 Turbo Premium bensin, 2016

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

AJ's Opel Astra 1,4 Turbo Premium bensin, 2016

Legg inn av AJ »

Jeg er ikke blant de som kjøper bil i tid og utide. Åtte år siden sist før jeg slo til på denne 2016 modellen, Opel Astra 1,4 Turbo bensin, manuelt giret med snaue 136000 km. på telleren med ni utførte servicer.

Overlegent kåret til årets bil i 2016. Akkurat det er jo litt artig :-) .

Men slike utmerkelser er selvfølgelig uten betydning i forhold til brukernes erfaringer.
Selv har jeg hatt bilen i kun to dager, som selvfølgelig er en altfor kort til til å felle noen dom over hva bilen er god for.

Men det jeg kan si allerede nå er at utstyrsnivået er på øverste hylle og at skinnsetene med all verdens justeringer er i topp klasse.

Videre er instrumenter og betjeningshendler og brytere upåklagelige.
Kjøreegenskaper? Ingenting å klage på. Nøytral uten tendenser til over- og understyring heftig svingkjøring. Lavt støynivå i kupèen.
Og en tettsteget 6-trinns manuell girkasse, som er smidig og lettsjaltet slik jeg er godt vant til fra min gode gamle Hyundai Elantra :prf .

Men etter kun få km. fikk jeg en dekktrykksensorvarsel i instrumentpanelet. "Service" sto det og da jeg kontaktet selger ble jeg opplyst om at dette nok var at TMPS sensorene i vinterdekkene, som ble satt på da bilen ble hentet, ikke var aktivert. Noe som visstnok ikke kan gjøres etter først et visst antall kjørte km. etter hjulbytte.
Så da regner med at dette ordnes på den måten.
Samtidig tilbød de å fikse dette med et ODM instrument til uka.

Jeg har forøvrig bestilt slikt praktisk verktøy selv:
https://fyndiq.no/produkt/tpms-el-50448 ... 1317a4c22/

Så langt altså veldig fornøyd med denne komfortable spreke bilen :thumleft

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: AJ's Opel Astra 1,4 Turbo Premium bensin, 2016

Legg inn av dypen »

Det står i «brukermanualen» hvordan du resetter dekktrykkvarsel, må gjøres hver gang du har utført hjulbytte eller korrigert dekktrykk. På din bil utfører du prosessen i menyen på panelet, først må du kontrollere at alle dekkene har riktig dekktrykk, i menyen under Service / TPMS og starte tilbakestilling. Det som er vanlig er at du må kjøre før du får OK
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kjører selv en bil som ble kåret til årets bil i 2022. Ikke for at den bemerkelsen gjorde noe utslag på valget mitt, men søkte på google for å se om denne bilen hadde fått noen utmerkelser. Men da har nok også jeg gjort et kupp :)

Når det er sagt, så har jeg opplevd disse dekktrykk sensorene spesielt på eldre biler å være pain in the ass. jeg kjører en drøss forskjellige biler i jobben, i hovedsak Touran som har noen år og kilometer på baken, men husker at disse stadig har kommer med dekktrykk varsler, selv om trykket i dekkene er målt korrekt både hos verksted og meg selv.

Dem kobler seg til og nullstiller sensoren så tar det alt fra noen timer til flere uker før feilmeldingen kommer igjen. Dette har skjedd på veldig mange biler jeg har kjlrt opp igjennom. Også bilene jeg selv har hatt. Min nåværende bil har utrolig nok foreløpig ikke gitt meg hodebry der. Jeg får opp bilde av bilen grafisk som viser hjulene inkludert dekktrykk live og jeg ser dekktrykket endrer seg med temperaturen etc. men jeg får ingen feilmeldinger.

Det får meg til å tenke på om dette er grunnen til at enkelte biler gir feilmeldinger på dekktrykk? Altså forsi temperaturen endrer seg og sensorene ikke tar høyde dor dette?

Hadde jeg vært seg ville jeg om mulig bedt dem deaktivere hele dekktrykk sensor greine. Mulig det funker bedre i nyere biler hvor sensorene er litt smartere kanskje, men i eldre biler ville jeg ikke stolt på disse verken den ene eller andre veien.

For hvis du får feilmelding uten at det er noe galt, hva skjer den dagen du faktisk har lite luft? Da har du forlengst lørt seg å ignorere feilmeldingen og virkningen av dette "hjelpemiddelet" er borte.

Jeg ser vertfall i min bil at dekktrykket endrer seg med temperatur og går litt opp og ned. Men så langt har jeg fått noen feilmeldinger. Men det kan hende at nyere systemer er litt smartere og tar temperaturen med i betrakningen samt at det kanskje ligger en liten matematisk formel i bunn som regner gjennomsnittstrykk samt analyserer dataene før den gir deg beskjed om at du har punktert eller faktisk må sjekke lufttrykket.

Min mor har fått alskens feilmeldinger vedrørende dekktrykk i sin Caddy, å jeg har fått det på alle bilene jeg har hatt. Touran er spesielt utsatt. Vi har tre Tourner i jobben og alle lider av samme skjebne. Vi har lært og ignorere disse varslene og sjekker heller luftrrykket jevnlig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 31 okt 2025, 22:32 Det står i «brukermanualen» hvordan du resetter dekktrykkvarsel, må gjøres hver gang du har utført hjulbytte eller korrigert dekktrykk. På din bil utfører du prosessen i menyen på panelet, først må du kontrollere at alle dekkene har riktig dekktrykk, i menyen under Service / TPMS og starte tilbakestilling. Det som er vanlig er at du må kjøre før du får OK
Tar en ny sjekk i dag.
Ikke minst også for å gjøre meg mer kjent med den ganske omfattende utstyrspakka og funksjoner denne bilen har i forhold til min straks 22 år gamle Hyundai.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Du finner også manualen enkelt på nett.

Jeg klippet ut de to sidene som omhandler resett og programmering av sensoren:

Litt av en prosess skal sies ;)
IMG_1673.jpeg
IMG_1674.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Dette har jeg allerede lest meg opp på fra instruksjonsbok.
Derfor bestilte jeg også dette verktøyet fra Fyndiq - se link i tidligere innlegg.

Aktiveringsprosessen har jeg ingenting å utsette på, så lenge den fungerer. Så jeg slår meg til ro med at det er såpass enkelt som dette.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det er litt av en prosess du må igjennom for å fikse det problemet å i tillegg må man ha et tredjeparts verktøy. Men når du får dette så ordner det seg sikkert. Så får man bare håpe det ikke er noe galt med sensorene eller evt. signalene mellom sensor og bilens hjerne. Da blir det nok fort mer innviklet vil jeg tro.

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Eller man kan gjere sånn man gjiorde/ gjør....sjekke lutfa innimellom og ta ein runde rundt bilen og sjekke lys og om det er sig i hjula🙂
Eg trur ikkje det er mange som sjekke lys i alle fall, møter 5-10 med ett lys hver dag.

Eg leigde sånn Astra i Tjekkia i -17, var grei å kjøre den.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gikk gjennom mappa til bilen i dag og der fant jeg jammen et eget doument om dekktrykksovervåkningssystem og fikk igjen bekreftet at eget egnet verktøy må tas i bruk for å resette/aktivere funksjonen etter dekkebytte.

Utfylt servicehefte bar det også i mappe, samvittighetsfullt opp nøye av forrige to kvinnelige eiere.

Og jammen var det et FluidFilm anti-rust hefte der også, med dokumentert tre utførte behandlinger. Og dèt må jeg si meg fornøyd med siden nettopp FluidFilm er den understellsbehandlingen jeg helt klart foretrekker og som også gjør lett å etterbehandle selv:
fluidfilm.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 01 nov 2025, 15:58 Det er litt av en prosess du må igjennom for å fikse det problemet å i tillegg må man ha et tredjeparts verktøy. Men når du får dette så ordner det seg sikkert. Så får man bare håpe det ikke er noe galt med sensorene eller evt. signalene mellom sensor og bilens hjerne. Da blir det nok fort mer innviklet vil jeg tro.
Siden jeg får varsel hvor det står "Service" og ingen feilmeldinger regner jeg med det dreier seg om nettopp det, en nødvendig servicehandling for å aktivere systemet etter dekkbytte, noe altså instruksboka tydelig påpeker.
Hadde det vært feil på sensorene eller koblingen til bilens datasentral vil jeg gå ut fra at systemet ville vist en annen melding.

Og når det gjelder ditt inntrykk av "litt av en prosess" så er det jo strengt tatt ikke det siden instruksjonsboka viser fremgangsmåten på to ulke løsninger, nemlig den jeg har på min bil - høynivå display - og den som andre modeller har - middels nivå display.

Å gå rundt bilen å aktivere hvert hjul med et instrument ser jeg ikke akkurat på som "litt av en prosess"...

:mk

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 01 nov 2025, 16:14
Bjerknez skrev: 01 nov 2025, 15:58 Det er litt av en prosess du må igjennom for å fikse det problemet å i tillegg må man ha et tredjeparts verktøy. Men når du får dette så ordner det seg sikkert. Så får man bare håpe det ikke er noe galt med sensorene eller evt. signalene mellom sensor og bilens hjerne. Da blir det nok fort mer innviklet vil jeg tro.
Siden jeg får varsel hvor det står "Service" og ingen feilmeldinger regner jeg med det dreier seg om nettopp det, en nødvendig servicehandling for å aktivere systemet etter dekkbytte, noe altså instruksboka tydelig påpeker.
Hadde det vært feil på sensorene eller koblingen til bilens datasentral vil jeg gå ut fra at systemet ville vist en annen melding.

Og når det gjelder ditt inntrykk av "litt av en prosess" så er det jo strengt tatt ikke det siden instruksjonsboka viser fremgangsmåten på to ulke løsninger, nemlig den jeg har på min bil - høynivå display - og den som andre modeller har - middels nivå display.

Å gå rundt bilen å aktivere hvert hjul med et instrument ser jeg ikke akkurat på som "litt av en prosess"...

Jeg mente nok ikke "litt av en prosess" på den måten du oppfattet det som. Jeg sier ikke at det vanskelig eller innviklet, selv om man trenger tredjeparts verktøy for å få det til. Jeg mente at det var "litt av prosess" på den måten at arbeidet man må gjøre ikke står i stil til nytteverdien av en slik funksjon.

Vi har htt være fire Touraner med akkurat samme problem alle sammen på verksted for dette, å det koster jaggu meg en slant hver gang. Hva kostnaden er vet jeg ikke da det ikke er jeg som håndterer regningene, men jeg fikk greie på at det kom på nærmere 2.000 kr. En av gangene. Det er vel en verkstedtime det pluss litt slitasje på verktøy etc.

Men det fikser seg sikkert dette. Er dorhåpentligvis bare en programmeringsgreie du kan fikse selv. Hvis ikke så kan det jo fort koste litt kanskje?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 01 nov 2025, 16:32 Men det fikser seg sikkert dette. Er dorhåpentligvis bare en programmeringsgreie du kan fikse selv. Hvis ikke så kan det jo fort koste litt kanskje?
I mitt tilfelle vil ikke dette koste noe, hvis det viser seg å være så enkelt som det er beskrevet. Hvis det ikke funker blir det reklamasjonssak selvfølgelig. 3 måneders bruktbilgaranti.
Har sett video av hvordan man gjør dette mot hvert hjul med en slik scanner og hele prosessen tok omtrent 5 minutter.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 01 nov 2025, 16:50
Bjerknez skrev: 01 nov 2025, 16:32 Men det fikser seg sikkert dette. Er dorhåpentligvis bare en programmeringsgreie du kan fikse selv. Hvis ikke så kan det jo fort koste litt kanskje?
I mitt tilfelle vil ikke dette koste noe, hvis det viser seg å være så enkelt som det er beskrevet. Hvis det ikke funker blir det reklamasjonssak selvfølgelig. 3 måneders bruktbilgaranti.
Har sett video av hvordan man gjør dette mot hvert hjul med en slik scanner og hele prosessen tok omtrent 5 minutter.
Blir nok bra dette :thumleft

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

AJ skrev: 31 okt 2025, 21:34 Jeg er ikke blant de som kjøper bil i tid og utide. Åtte år siden sist før jeg slo til på denne 2016 modellen, Opel Astra 1,4 Turbo bensin, manuelt giret med snaue 136000 km. på telleren med ni utførte servicer.
Gratulerer med 'ny' bil :-)
AJ skrev: 31 okt 2025, 21:34Overlegent kåret til årets bil i 2016. Akkurat det er jo litt artig :-) .
Riktig det, men det viser bare at den ble vurdert som bedre enn de andre 2016-modellene . . . .

Og dermed, ikke minst etter beskrivelsen av TPMS-problematikken, saler jeg min kjepphest;

mange av disse sensorstyrte løsningene er svar på et 'problem' som aldri har eksistert.

Det er, så vidt jeg vet, fremdeles førerens ansvar å forvisse seg om at kjøretøyet er i forskriftsmessig og forsvarlig stand før man begynner kjøreturen. Dette pleide å innebære at man har ansvar for å sjekke f.eks at de påkrevde baklys-pærene fungerte, at dekktrykket var innenfor det som kreves for sikker håndtering av kjøretøyet, etc., etc. Dette er ting det knapt kreves tosifret IQ for å utføre på 'manuell' (el. 'analog') måte.

Men så har noen smartinger funnet ut at sensorer kan overta denne jobben, og avlaste føreren for en urimelig byrde i en travel hverdag. Og når sensorene etter hvert indikerer 'feil', og gammel analog funksjonstesting viser 'OK' - hva skal man da tro på?

Fortsettelsen kjenner dere selv. Installer sårbare sensorer som går i stykker etter maks 10 år, så kan merkeverkstedene fakturere hva de vil for feilsøking og utbytting av egentlig helt unødvendige deler, som det nå er krav om at må virke siden kjøretøyet er laget med dem som en del av typegodkjenningen . . . . .

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig. Det dekktrykksensor greine er bare driten. Vertfall på eldre biler. Jeg har til gode og oppleve det på min nye bil enda, men blir ikke overrasket om den begynner å tulle. Enten det eller så fungerer kanskje dette bedre på nyere biler.

10 år i dag er jo noen år i bilverdenen. Spesielt nå ked elbilene sitt inntog oh utviklingen får fort. En 10 år gammel bil i dag oppleves jo nesten som en hestevogn i forhold. Unntak finnes, men da må man uansett vesentlig opp i pris.

Det er intet annet enn falsk trygghet og bidrar kun til frustrasjon og en slunkere lommebok. Å sjekke luft i dekkene ved gjevne mellomrom krever som du sier ikke akkurat noen ingeniørutdannelse.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Veldig enig i det du skriver her @Gammelbokser .

Derfor fikk jeg TMPS funksjonen på KTM'en deaktivert da jeg fikk feilmelding på denne dabatterkiet i sensoren åpenbart var i ferd med å tappes for energi.
Dette fikser vi kjapt, var meldingen fra KTM forhandleren, som gjorde jobben gratis da de deaktiverte funksjonen.
Hva skal jeg med TPMS'en? Jeg sparker i dekket kjenner straks om trykket er der det skal være. Også bruker jeg en god gammaldags analog dekktrykkmåler innimellom og får bekreftet at, jo, alt er på stell.

Men når det gjelder bil så får man ikke bilen EU-godkjent om man deaktiverer TPMS'en, om jeg har forstått det rett. Den være aktiv ert og virke som den skal.

Så hvordan i all verden greise vi oss før i tida uten slik sensorer? Jo, vi sjekket dekkene jevnlig og etterfylte luft, enkelt og greit.
I riktig gamledager hadde man til og med en håndpumpe med i bilen.
Selv har jeg en moderne variant av en slik, som er praktisk å ha tilgjengelig, selv om jeg som hovedregel bruker en oppladbar kompressor når behovet for etterfylling melder seg en sjelden gang.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 01 nov 2025, 18:15 10 år i dag er jo noen år i bilverdenen. Spesielt nå ked elbilene sitt inntog oh utviklingen får fort. En 10 år gammel bil i dag oppleves jo nesten som en hestevogn i forhold. Unntak finnes, men da må man uansett vesentlig opp i pris.
Du verden...
Du har skrevet og ment mye rart her på MCsiden.no, men dette må vel være lavmålet så langt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 01 nov 2025, 18:28
Bjerknez skrev: 01 nov 2025, 18:15 10 år i dag er jo noen år i bilverdenen. Spesielt nå ked elbilene sitt inntog oh utviklingen får fort. En 10 år gammel bil i dag oppleves jo nesten som en hestevogn i forhold. Unntak finnes, men da må man uansett vesentlig opp i pris.
Du verden...
Du har skrevet og ment mye rart her på MCsiden.no, men dette må vel være lavmålet så langt.
Det er nå uansett mitt generelle synspunkt. Utviklingen på bilfronten er helt hinnsides om dagen. På godt og vondt selvsagt. Madamen sin 5 år gamle e-up og modern sin 4 år gamle Caddy oppleves som absolutt avleggs sammenlignet med nye biler i samme prisklasse.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 01 nov 2025, 18:52
AJ skrev: 01 nov 2025, 18:28
Du verden...
Det er nå uansett mitt generelle synspunkt. Utviklingen på bilfronten er helt hinnsides om dagen. På godt og vondt selvsagt. Madamen sin 5 år gamle e-up og modern sin 4 år gamle Caddy oppleves som absolutt avleggs sammenlignet med nye biler i samme prisklasse.
Her er jeg enig. Min meget godt utstyrte Audi A5 fra 2019 føles datert sammenlignet med nye biler i dag. Har vært en helt enorm utvikling de siste årene, også på fosilbiler.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ErikW
Motorsykkelen din: 2025 Triumph Tiger 900 Rally pro. Kawasaki Ninja 636

Legg inn av ErikW »

Du verden sier jeg bare @Bjerknez.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nå har ikke jeg sjekket min mors sin manual enda, men er den sesnoren du har kjøpt en slags universal sesnor som fungerer på flere biler? Sikkert greit å ha en slik hvis den ikke koster skjorta....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da har man vært innom selger hvor en mekaniker nullstille dekktrykkovervåkningssystemet uten at dette hjalp.
Joda, varselet ble og forble slukket også etter mekanikers testtur. Men dukket opp igjen på omtrent samme sted på veien hjem som da jeg hentet bilen sist torsdag.
Så det synes åpenbart at denne slår seg på etter en viss tid eller kjørt strekning etter å ha forsøkt å oppnå kontakt uten å lykkes.

Tilbake til selger som kom med beklagelse og sa at dette vil de selvfølgelig fikse. Nye ventiler blir bestilt, så får man håpe disse fikser problem.

Mekaniker mente for øvrig at de ventilene som er montert er for myke i stammen til å være de rette til å samsvare/harmonere med bilens dekkovervåkningssystem.
Da jeg testkjørte bilen et par dager før kjøp kom det ikke opp noe varsel da jeg kjørte minst tre ganger så langt, da med sommerdekk, som jeg sjekket i sted og kjente tydelig at ventilene på disse er langt stivere enn på vinterhjulene som nå sitter på bilen.

Tror kanskje forrige eier har unnlat å fortelle om denne feilmeldingen til bruktbilforhandleren jeg kjøpte bilen fra og at vedkommende antakelig har greid å sno seg unna PKK'en ved å ha bilen inne til kontroll med påsatte sommerdekk med fungerende TPMS...

Uansett var selger, mekaniker jeg skjønt enige om at TPMS strengt tatt er en unødvendig enighet på moderne biler.

Så får vi se, da. Tar nok ikke mange dagene før nye ventiler er påmplass og at det blir en årnings ;).
Det gjør det helt sikkert siden det er skarp konkurranse om bilkundene her i distriktet og alle er naturlig nok svært opptatt av å opprettholde et godt opparbeidet navn og rykte :-) .

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Er ganske viden kjent som sagt at denne feilmeldingen dukker opp. Du kan nok trolig like godt venne deg til den og ignorere den med det samme. Det kan være i orden i noen timer/dager/uker/måneder og plutselig dukker den opp igjen.

Dette har jeg opplevd så mange ganger at jeg ikke har tall. En gang tok det ett halvt års tid, også dukket den opp igjen og forsvant ikke før verkstedet måtte oppgradere to bluetooth greier og fikle med noe programvare. Den sto på verksted en halv dag.

heldigvis hadde jeg garanti.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 15:41 Er ganske viden kjent som sagt at denne feilmeldingen dukker opp. Du kan nok trolig like godt venne deg til den og ignorere den med det samme. Det kan være i orden i noen timer/dager/uker/måneder og plutselig dukker den opp igjen.

Dette har jeg opplevd så mange ganger at jeg ikke har tall. En gang tok det ett halvt års tid, også dukket den opp igjen og forsvant ikke før verkstedet måtte oppgradere to bluetooth greier og fikle med noe programvare. Den sto på verksted en halv dag.

heldigvis hadde jeg garanti.
Verd et forsøk uansett siden det åpenbart fungerer som det skal på sommerdekkene

Svar