ChatGPT / AI
ChatGPT / AI
Vanlig nettsøk brukes det av forumrukerne og hva eller hvordan brukes ChatGPT … AI kommer ofte opp i vanlig nettsøk med ett utdrag fra flere nettsider … Det er i grove trekk jeg vet og har ikke brukt det.
Må du registrere deg, laste ned noe osv ?
Må du registrere deg, laste ned noe osv ?
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Re: ChatGPT / AI
Jeg bruker fortsatt vanlig Google som generelt utgangspunkt, men sparrer gjerne litt med ChatGPT på enkelte problemstillinger der hvor det virker fornuftig. De fleste har jeg inntrykk av at krever en bruker, men ChatGPT kan brukes uten (men da har du ikke historikken over tidligere samtaler).
Bruker ChatGPT og Claude i kombinasjon til programmering. Sistnevnte har jeg inntrykk av at er litt bedre når man skal ha ut mer komplette løsninger, men gratisversjonen har veldig mye begrensninger. ChatGPT er derimot ganske brukbar for enkel feilsøking, f.eks. bruker den mye kortere tid enn meg for å gå gjennom hundrevis av kodelinjer for å finne hvor jeg misset en parantes eller semikolon.
Man skal være høyst oppmerksom på at disse alltid vil ha et visst potensiale for feilinformasjon. Det er ikke noe tenking eller faktisk intelligens i bildet, satt på spissen så er det mer likt å skrive meldinger på en mobiltelefon hvor telefonen prøver å gjette neste ord - ChatGPT o.l. er bare mye mer avansert og jobber på et enda mer presist nivå (i stedet for å gjette neste ord så gjetter den neste "token" som kan være deler av et ord).
Min erfaring med Google sin søkemotor-AI er at den tar mer feil enn den har rett så den scroller jeg konsekvent glatt forbi.
Generelt sett så fungerer disse best når det gjelder emner du allerede kan en del om. Hvis du prøver å bruke de til å lære noe helt nytt så har du ikke grunnlag for å filtrere ut feilinformasjonen de kommer med.
Bruker ChatGPT og Claude i kombinasjon til programmering. Sistnevnte har jeg inntrykk av at er litt bedre når man skal ha ut mer komplette løsninger, men gratisversjonen har veldig mye begrensninger. ChatGPT er derimot ganske brukbar for enkel feilsøking, f.eks. bruker den mye kortere tid enn meg for å gå gjennom hundrevis av kodelinjer for å finne hvor jeg misset en parantes eller semikolon.
Man skal være høyst oppmerksom på at disse alltid vil ha et visst potensiale for feilinformasjon. Det er ikke noe tenking eller faktisk intelligens i bildet, satt på spissen så er det mer likt å skrive meldinger på en mobiltelefon hvor telefonen prøver å gjette neste ord - ChatGPT o.l. er bare mye mer avansert og jobber på et enda mer presist nivå (i stedet for å gjette neste ord så gjetter den neste "token" som kan være deler av et ord).
Min erfaring med Google sin søkemotor-AI er at den tar mer feil enn den har rett så den scroller jeg konsekvent glatt forbi.
Generelt sett så fungerer disse best når det gjelder emner du allerede kan en del om. Hvis du prøver å bruke de til å lære noe helt nytt så har du ikke grunnlag for å filtrere ut feilinformasjonen de kommer med.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bruker ikke AI privat, finner ikke god bruk av det. Verste som er, er de som ikke kan noe om et emne, men bruker 10sek på å spørre ChatGPT og "rå-lime" dette rett inn som et svar på et spørsmål noen stiller seg.
På jobb bruker jeg det litt, men man skal bruke mye tid på å formulere og forme svaret man vil ha for å få rett svar. Det er mye feilinformasjon..
Jeg bruker det typisk til helt enkle ting, oversetting fra et nordisk språk til et annet hvor tekstene finnes i celler i Excel og som normalt er på 5-6000 rader. I gamledager måtte man ha pønsjet det meste manuelt eller snekret et script som kunne gjøre det med Google Translate rett i Excel-formelen. Nå bare ber jeg Copilot eller ChatGPT om å gå gjennom alle rader i "kolonne F" oversett og lim inn resultatet i "kolonne G".
Så kverner det litt og spytter ut svaret. Så en kjapp kvalitetssjekk og man har potensielt spart 5-6 timer.
Enkel koding og programmering jeg normalt gjorde manuelt lar jeg ChatGPT lage utkast til. Lage VBA-kode i Excel eller Visio lar jeg også ChatGPT gjøre grovarbeidet på. Etterhvert har man begynt å bruke det til å generere objekter(objektbasert programmering) i prosjekter hvor man mater inn informasjon og får et rammeverk ut som kan enkelt bearbeides videre både med koding av kontrollere, brukergrensesnittet mot det, samt elektrodokumentasjon(tavledokumentasjon). Man kan vel si at skal man være konkurransedyktig i et slikt marked i dag, så kommer man ikke utenom mye auto-generering.
Så alt til sitt bruk, men erfaringen er at man skal være svært presis og kjøre mange "runder" for å få et godt og tydelig svar uten feilinformasjon. Dersom man ikke kjenner til emnet man søker på eller arbeider med og putter inn i ChatGPT er man garantert å få noe feilinformasjon levert. Disse AI-algoritmene er programmert til å alltid måtte gi et svar.
På jobb bruker jeg det litt, men man skal bruke mye tid på å formulere og forme svaret man vil ha for å få rett svar. Det er mye feilinformasjon..
Jeg bruker det typisk til helt enkle ting, oversetting fra et nordisk språk til et annet hvor tekstene finnes i celler i Excel og som normalt er på 5-6000 rader. I gamledager måtte man ha pønsjet det meste manuelt eller snekret et script som kunne gjøre det med Google Translate rett i Excel-formelen. Nå bare ber jeg Copilot eller ChatGPT om å gå gjennom alle rader i "kolonne F" oversett og lim inn resultatet i "kolonne G".
Så kverner det litt og spytter ut svaret. Så en kjapp kvalitetssjekk og man har potensielt spart 5-6 timer.
Enkel koding og programmering jeg normalt gjorde manuelt lar jeg ChatGPT lage utkast til. Lage VBA-kode i Excel eller Visio lar jeg også ChatGPT gjøre grovarbeidet på. Etterhvert har man begynt å bruke det til å generere objekter(objektbasert programmering) i prosjekter hvor man mater inn informasjon og får et rammeverk ut som kan enkelt bearbeides videre både med koding av kontrollere, brukergrensesnittet mot det, samt elektrodokumentasjon(tavledokumentasjon). Man kan vel si at skal man være konkurransedyktig i et slikt marked i dag, så kommer man ikke utenom mye auto-generering.
Så alt til sitt bruk, men erfaringen er at man skal være svært presis og kjøre mange "runder" for å få et godt og tydelig svar uten feilinformasjon. Dersom man ikke kjenner til emnet man søker på eller arbeider med og putter inn i ChatGPT er man garantert å få noe feilinformasjon levert. Disse AI-algoritmene er programmert til å alltid måtte gi et svar.
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Jeg vil nå si betydelig mer enn "et visst potensiale". Det som er virkelig farlig er at de verste usannheter blir presentert med pomp og prakt i masse fint språk slik at det HØRES veldig fint ut og har du ikke en viss peiling på hva som er riktig så er det fryktelig lett å tro på feilinformasjonen. Og de nyreligiøse KS fanatikerne (KS=Kunstig Sladder aka AI/KI) ser ikke ut til å ha noen som helst kritisk tilnærming...kaLARSnikov skrev: 30 okt 2025, 12:27Man skal være høyst oppmerksom på at disse alltid vil ha et visst potensiale for feilinformasjon.
Nettopp! Det er en fornærmelse for intelligensen å kalle dette her for intelligent...
Minner meg om da yr.no dukket opp. Værvarselet ble plutselig presentert på en så fin måte at en nesten var nødt til å tro på det men varselet som ligger bak er jo samme rælet...
Men jeg ser jo at KS kan har sine fordeler f.eks. ved å raskt kunne gjøre komplekse søk men ALT viktig MÅ TRIPPELSJEKKES!!!! Svaret blir ikke riktigere om språket er penere! For min del fikk jeg et litt mer realistisk forhold til KS da jeg skjønte at det i hovedsak er en språkmodell som ikke har noen intelligens...
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Ai må (vertfall i overskuelig fremtid) ses på som underholdning i beste fall. Ai er kjekt og ha hvis man feks skal få den til å skrive en kode for mikrokontrollere. Man forteller i detalj akkurat hvordan man vil at enheten skal fungere og den lager en helt ferdig kode til deg. Du må fortsatt forstå koden litt selv, men det er et uhyre godt hjelpemiddel i så måte.
Ai er også relativt god til å formulere dokumenter etc. hvis du forteller akkurat hva du vil at innholdet omhandler.
Skal man søke etter svar på noe for å underbygge poenger etc. på nett rundt om kan du fort bli avkledd. Det er greit å bruke Ai i så måte, men da bør man tydelig opplyse om det. Men strengt tatt synes jeg ikke Ai er spesielt nyttig til slikt uansett. Så jeg er litt enig med FredrikE24.
Ai er også relativt god til å formulere dokumenter etc. hvis du forteller akkurat hva du vil at innholdet omhandler.
Skal man søke etter svar på noe for å underbygge poenger etc. på nett rundt om kan du fort bli avkledd. Det er greit å bruke Ai i så måte, men da bør man tydelig opplyse om det. Men strengt tatt synes jeg ikke Ai er spesielt nyttig til slikt uansett. Så jeg er litt enig med FredrikE24.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg tror AI vil bli viktigere og viktigere for å holde seg konkurransedyktig i visse markeder. Men inntil videre er det relativt enkle manuelle prosesser som er tidkrevende, og kun det som det er til god hjelp på som i eksempelet jeg nevnte tidligere.
Vi satser på dette på jobb og det tror jeg nok mange andre selskaper gjør også for å ikke bli akterutseilt, og jeg sitter i en brukergruppe som tester ut ulike bruksområder, men det er lenge til vi kan bruke det til å få ut ferdige avhandlinger og rapporter som er perfekt. Foreløpig sitter man kanskje i to timer for å få et god grunnresultat som må bearbeides videre i noen timer, når man kunne brukt tre timer på hele greia på gamlemåten og få det riktig med en gang.
Vi satser på dette på jobb og det tror jeg nok mange andre selskaper gjør også for å ikke bli akterutseilt, og jeg sitter i en brukergruppe som tester ut ulike bruksområder, men det er lenge til vi kan bruke det til å få ut ferdige avhandlinger og rapporter som er perfekt. Foreløpig sitter man kanskje i to timer for å få et god grunnresultat som må bearbeides videre i noen timer, når man kunne brukt tre timer på hele greia på gamlemåten og få det riktig med en gang.
- SveinHa
- Kontakt:
https://www.aftenbladet.no/meninger/kom ... onsbyggingMen likevel er KI på mange måter en stor hype. For det som man litt beskjemmet måtte innrømme fra dag én, at den «hallusinerer», finner opp fakta, er i realiteten et kjempeproblem.
- Bjerknez
- Kontakt:
Poenget er jo at man bør bruke Ai som et HJELPEMIDDEL og ikke noe annet. Jeg tror ikke vi bør løse problemene våre med Ai på noen år til. Derimot kan Ai være kjekk og ha for å spare tid i noen sammenhenger. Eller rett og slett bare ha det "gøy" med det.
Men å poste resultater fra Ai som en sannhet blir jo i beste fall et rent sjansepill. Vertfall bør man opplyse om at svaret kommer fra Ai i det minste. Tydelig.
Men å poste resultater fra Ai som en sannhet blir jo i beste fall et rent sjansepill. Vertfall bør man opplyse om at svaret kommer fra Ai i det minste. Tydelig.
- SveinHa
- Kontakt:
Heeeelt enig. Bare det at de nyreligiøse i denne menigheten er helt blottet for kritisk sans og blendes av den fine innpakkingen (språket)...Bjerknez skrev: 31 okt 2025, 15:18 Men å poste resultater fra Ai som en sannhet blir jo i beste fall et rent sjansepill. Vertfall bør man opplyse om at svaret kommer fra Ai i det minste. Tydelig.
- Bjerknez
- Kontakt:
Ai kan være til hjelp når man feks. Skal lage en kontrakt for salg av bil i farten. Men man kan ikke bare bruke denne kontrakten uten å ha lest gjennom den. Poenget er at den skriver fundamentet i kontrakten og man må kanskje rette noen amåfeil, men man sparer sammenlgt mye tid kontra og skrive den selv. Bre et eksempel dette da det allerede finnes fersige kontrakter rundt om, men saken er den at Ai kan hjelpe oss på vei, men aldri gi noen fasit man kan stole på.SveinHa skrev: 31 okt 2025, 15:48Heeeelt enig. Bare det at de nyreligiøse i denne menigheten er helt blottet for kritisk sans og blendes av den fine innpakkingen (språket)...Bjerknez skrev: 31 okt 2025, 15:18 Men å poste resultater fra Ai som en sannhet blir jo i beste fall et rent sjansepill. Vertfall bør man opplyse om at svaret kommer fra Ai i det minste. Tydelig.
Skal jeg være ærlig så er jeg egentlig ikke spesielt opphengt i Ai. Til tider underholdende og kanskje litt tidsbesparende, men det er det. Veldig pfte er det på grensen til teit og jeg ser enkelte steder et overforbruk jeg ikke liker.
-
TheMaltake
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020
Bruker en del ChatGPT på fritiden til diverse. Har faktisk kjøpt plus abonnement. Men må si at den sier mye riktig veldig ofte.
Er nysgjerrige om hva dere har erfart som ikke er riktig i det hele tatt?
Har f.eks brukt den i diagnose av treghet i gaming dataen min. Og det fungerte veldig bra. Da jeg må si jeg har gode data kunnskaper men på det nivået vi drev på kunne jeg bare gitt opp. Fikk faktisk veldig gode resultater av det. Da ble det som sagt mye snapshot og Lim in i chaten så for å få en forklaring og videre hva jeg skulle prøve for å få bedre resultater.
Er nysgjerrige om hva dere har erfart som ikke er riktig i det hele tatt?
Har f.eks brukt den i diagnose av treghet i gaming dataen min. Og det fungerte veldig bra. Da jeg må si jeg har gode data kunnskaper men på det nivået vi drev på kunne jeg bare gitt opp. Fikk faktisk veldig gode resultater av det. Da ble det som sagt mye snapshot og Lim in i chaten så for å få en forklaring og videre hva jeg skulle prøve for å få bedre resultater.
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Bra hjelpemiddel som kan spare deg for mye tid, men man skal aldri ta det som kommer ut for å være riktig, for ofte er det ikke helt det.
Så er det litt shit in shit out og noe halusinasjon når de søker på nettet spesielt.
Men eksempelvis for koding, det kan spare deg for masse skriving/tid, men virker sjelden ut av boksen så man må likevel kunne språket.
Men likevel mye tid spart fremfor å skrive alt fra scratch, innrykksfeil, formatteringsfeil osv. fikser de lett der man selv fort kan se seg blind.
Det var en som i sin tid sa at internett var en flopp, det er nok ikke ki/ai heller - garantert kommet for å bli.
Så er det litt shit in shit out og noe halusinasjon når de søker på nettet spesielt.
Men eksempelvis for koding, det kan spare deg for masse skriving/tid, men virker sjelden ut av boksen så man må likevel kunne språket.
Men likevel mye tid spart fremfor å skrive alt fra scratch, innrykksfeil, formatteringsfeil osv. fikser de lett der man selv fort kan se seg blind.
Det var en som i sin tid sa at internett var en flopp, det er nok ikke ki/ai heller - garantert kommet for å bli.
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Er ikke så lenge siden ChatGPT hevdet til meg at varmepumper suger inn luft utenfra og at det dermed var ugunstig å ha utedelen i nærheten av parkeringsplasser pga. man fikk eksos sugd inn i huset. Det skal sies at den snakket litt mot seg selv og, for i et annet punkt i samme svar så skrev den som korrekt er at uteluften IKKE blir med inn i huset.TheMaltake skrev: 02 nov 2025, 11:22 Er nysgjerrige om hva dere har erfart som ikke er riktig i det hele tatt?
Har også i historikken her et tilfelle hvor GPT oppgir at Green Day sin første konsert i Norge var 19. februar 1994, men akkurat den dagen spilte de i California.
Har også erfaring med at den evner å virkelig kødde til relativt enkle regnestykker.
- SveinHa
- Kontakt:
Dette her innlegget dukket opp på Baatplassen.no av bruker S/Y Emma i dag, kunne ikke vært mer enig:
Heldigvis begynner folk å våkne og ser Kunstig Sladder for det det virkelig er: En språkmodell med veldig høy selvsikkerhet og lite eller ingen intelligens.

Kunne ikke sagt det bedre selvArgh.
ChatGPT (eller andre AI-er) har null greie på dieselmotorer eller noe som helst, eller forståelse for mekanikk og fysikk. De aner ikke hva en motor, en dyse, en riser, kondens, eller en båt faktisk er. Dette er språkmodeller som har dradd sin "kunnskap" fra et tverrsnitt av hva som har blitt skrevet på nettet i forum, firmasider og diverse andre kilder inn i databasen sin, og så mixer og setter de sammen ordene til et svar som høres troverdig ut, og utbasunerer det som om de har doktorgrad i temaet.
Ikke behandl GPT-er som noen kunnskapsrik person! I beste fall oppsummerer de alt de finner på nettet til en ball av tilsynelatende troverdig informasjon. Man kan like godt stille spørsmålene til en fyllik på Skipperstuen i Bergen og få et like troverdig og bastant svar.
Dessuten er poster med "dette synes GPT om ditt og datt" helt verdiløse. Det har samme verdi som at hvem som helst kan stappe et vilkårlig spørsmål inn i en KI-generator og få et tilsvarende svar tilbake (avhengig av hvilken KI-motor man spør).
Fra Reddit i dag: Forøvrig kan det noteres at mer enn halvparten av nytt innhold på internett nå er KI-generert. Så internett er i stor grad ferdig. Det blir mer og mer KI-incest, der KI lærer av annet KI-generert innhold, og alt blir mer og mer ræva i en nedadgående kvalitetsspiral. Det er roboter som genererer innhold som andre roboter leser og kommenterer (og kanskje noen ekte mennesker inn i mellom).
På Facebook flommer det over med bilder og videoer av løver som redder spedbarn, utrolige hus med akvarium i trappene, nordlys som ser ut som engler og all annen drit som folk 60+ tror er ekte og liker, kommenterer og sprer i stor stil. Så heretter går der bare nedover med SoMe/KI-generert innhold. Det er ikke til å stole på.
Kanskje vil personlige hjemmesider og nisjeforum som baatplassen.no få sin renessanse når folk går lei av amerikanske tech bros og SoMe-drit.
Her er en lenke til typisk KI-graut som deles og elskes på Facebook av ukritiske pensjonister: https://www.facebook.com/share/r/17hoy9sSb1/
Slikt blir det bare mer og mer av, og det blir stadig vanskeligere å skille ekte fra falskt. Etter hvert som f.eks. Gemini bli bedre, blir det umulig å vite hva som er ekte og KI-generert. Dette er bare starten. Det verste er de som vet innhold er KI-generert, men likevel ler av det og deler det til ukritiske venner.
De som tjener penger, er de som kynisk utnytter andres uvitenhet og spyler ut masseprodusert KI-graut for å få noen annonsekroner.
Personlig har jeg kuttet ut alt av sosiale medier, og henger nå bare på baatplassen.no og et par andre gammeldagse forum fra 2000-tallet. Det eneste som man vet er "ekte" i fremtiden, er det man opplever personlig.
We are cooked, som ungdommen sier. Personlig logger jeg av det meste.
Ville du lest en bok som var skrevet av ChatGPT?
Heldigvis begynner folk å våkne og ser Kunstig Sladder for det det virkelig er: En språkmodell med veldig høy selvsikkerhet og lite eller ingen intelligens.
Veldig synd men også veldig sant. Når en har et suuuuupert verktøy så vil der ALLTID være noen som ødelegge det...Forøvrig kan det noteres at mer enn halvparten av nytt innhold på internett nå er KI-generert. Så internett er i stor grad ferdig. Det blir mer og mer KI-incest, der KI lærer av annet KI-generert innhold, og alt blir mer og mer ræva i en nedadgående kvalitetsspiral. Det er roboter som genererer innhold som andre roboter leser og kommenterer (og kanskje noen ekte mennesker inn i mellom).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Kanskje greit å heller bruke denne tråden til utveksle meninger om AI/KI enn i tråden om verditap på motorsykler?
Kom over denne artikkelen, som vel kan sies å være.... vel, interessant:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/verden ... -kritikere
Kom over denne artikkelen, som vel kan sies å være.... vel, interessant:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/verden ... -kritikere

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Kontakt:
Kan det være at man lar seg imponere av noe som gir inntrykk av å være mer intelligent enn seg selv?
Ai er den største revolusjonen vi kommer til å oppleve i vår levetid. De fleste av oss klarer enda ikke å se hvilke muligheter som ligger i AI. Og det kommer garantert til å bli mer relevant i fremtiden. Hvorfor skal jeg bruke tid på å føre kvitteringer inn i regnskapet mitt. AI kan scanne kvitteringene og føre alt direkte i regnskapssystemet. Et annet eksempel jeg har fra jobb er dette. Jeg holder kurs og tar bilde av de som består kurset. Etterpå må jeg føre opp i en excel liste hvilket bilde som hører til hver enkel kursdeltaker. I dag så tar jeg bilde mens de holder et eller annet id kort. AI finner navnet på bildet og matcher det opp mot navnet i excel listen. Dette sparer meg for masse arbeid. Det eneste jeg trenger å gjøre er å validere at det er riktig. Jeg har mange andre eksempler på hvordan AI har forenklet repetive arbeidsoppgaver.
Bakdelen med AI er nåt det misbrukes. Deep fake er vel det værste. Så kommer andre falske bilder, videoer som er ai generert er ofte veldig lite gjennomtenkt og gir lite inntrykk av å være tillitsvekkende, slik som for eksempel verditap videoen i den andre tråden. Så kommer de som tror AI er fasit og refererer til svar fra AI ukritisk. Å bruke AI i et kunnskapsområde man ikke kan noe om er risikosport.
Bakdelen med AI er nåt det misbrukes. Deep fake er vel det værste. Så kommer andre falske bilder, videoer som er ai generert er ofte veldig lite gjennomtenkt og gir lite inntrykk av å være tillitsvekkende, slik som for eksempel verditap videoen i den andre tråden. Så kommer de som tror AI er fasit og refererer til svar fra AI ukritisk. Å bruke AI i et kunnskapsområde man ikke kan noe om er risikosport.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SveinHa
- Kontakt:
Klart AI har en nytteverdi om den blir brukt riktig men AI er bare en søkemotor som kjører søkeresultatet gjennom en språkmodell. Har INGENTING med intelligens å gjøre... Ikke dermed sagt at AI er ubrukelig men det er en fornærmelse mot virkelig intelligens å bruke det ordet i AI sammenheng.
-
PingvinenPedro
- Motorsykkelen din: Har ikke enda...
Problemet er når den eldre garde i dag sluker Ai rått og deler Ai innhold over en lav sko samt poster Ai innhold som om det skulle være den eneste sannhet. Mye av Ai innhold er jo laget for underholdningens skyld og kan være morsomt eller delvis underholdende, men som oppslagsverk bør man ligge langt unna Ai hvis man bruker de såkalte gratis tjenestene rundt om.
Ai bommer ofte på helt elementære ting.
Ai kan brukes til generering av koder etc. Den gjør grovjobben og sparer deg for tid, men den er slett ikke feilfri så det krever at man har litt snøring selv.
Ai bommer ofte på helt elementære ting.
Ai kan brukes til generering av koder etc. Den gjør grovjobben og sparer deg for tid, men den er slett ikke feilfri så det krever at man har litt snøring selv.
Det er ikke riktig. En AI motor kan lese og skrive Excel, Powerpoint, widgets og andre filer i tillegg til tekst. Du kan si til en ai motor at du ønsker et excel ark som kan regne ut ett eller annet og generere en forklaring for hvordan Excel arket brukes. Den kan også generere en powerpoint presentasjon som forklarer excel arket.SveinHa skrev: 16 mai 2026, 13:59 Klart AI har en nytteverdi om den blir brukt riktig men AI er bare en søkemotor som kjører søkeresultatet gjennom en språkmodell. Har INGENTING med intelligens å gjøre... Ikke dermed sagt at AI er ubrukelig men det er en fornærmelse mot virkelig intelligens å bruke det ordet i AI sammenheng.
Jeg har laget en widget for å beregne murstein og mørtel behov for å mure en vegg. Her er et skjermbilde. Jeg lastet så opp dette skjermbildet og ba AI generere en powerpoint presentasjon som forklarer hvordan den brukes. Resultatet var en presentasjon på 7 sider som går i detalj på hvordan kalkulatoren brukes. Hvis man tror at AI kun er en søkemotor så har man kun utforsket en liten brøkdel av potensialet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.