Kjøpte i fjor en 2004 Honda CBR125R for jentungen til kjerringa for at hun skulle få tilgang til mye kjøretrening gjennom øvelsekjøring når sesongen startet i år.
Selger skrev i annonsen at den var rett fra service og tipp topp.
Sykkelen ble kjørt litt over 200km i fjor, hvor mesteparten av det var veien hjem fra selger.
Så ble den satt til vinterlagring på låven, og først tatt ut igjen i vår.
Ville da kjøre den til lokalt verksted for full gjennomgang siden den slet litt med å gå på tomgang, men så langt kom den ikke før den begynte spytte og ryke sporadisk.
Verkstedet som har undersøkt sykkelen har gitt meg en skriftlig uttalelse på at trøbbelet kommer av bore score pga. manglende oljeskift, og når jeg spør selger etter kvitteringen på servicen han hadde hatt den på, så viser det seg jo at ikke det er gjort noe oljeskift, men bare noe bytting av dekk osv.
Likevel setter selger seg på bakbeina og nekter ta noe ansvar.
Greit nok det hvis det var min sykkel så hadde jeg hatt all tid i verden for å ta den kampen til verdens ende, men problemet her er at jentungen mister kjøretreningen sin, og det er viktigere.
Derfor tenkte jeg prøve å fikse sykkelen.
Men sylinder sett til denne har jeg ikke klart finne noe sted bortsett fra 166ccm Athena og Malossi trim "Som er uaktuelt" og ei sjappe i Thailand som ikke sender til Norge.
Ellers er det billige kina sylindere til Honda Sonic 125 som krever ombygging av veivhus.
Så jeg tenkte, hva gjør folk når ikke deler er tilgjengelig..?
Jeg ser man kan få kjøpt oversize stempelsett i forskjellige størrelser, betyr det at sylinder er mulig å bore ut, eller er det krom sylinderforing.?
Eventuelt hva passer og passer ikke fra de nyere CBR125R motorene?
Har funnet5 ut at de forskjellige motorkodene er JC34,JC39E,JC40 og JC50.
Etter som jeg forstår så er det i alle fall forskjell på forgasser vs sprut på de to eldste utgavene, også har jeg sett på finn at noen har nevnt at det er forskjeller på svinghjul på noen modeller.
Men kan jeg f.eks montere komplett motor fra den nyeste hvis alt elektronikk settes over?
Er motorfester og kjedegang likt på alle..?
Kan motorene med innsprut lett gjøres om til forgasser om ikke alt til sprutet er der, eller må man ha sprutet for at tenning skal fungere?
Passer sylinder over, og i så fall fra hvem av motorene..?
Hva gjør folket når sånt skjer..??
Trenger hjelp med dette..!!
Honda CBR125R Motorer, hva passer over? JC34,JC39E,JC40,JC50
Re: Honda CBR125R Motorer, hva passer over? JC34,JC39E,JC40,JC50
Her var det veldig mange spørsmål som krever kjennskap til sykkel’n og tilsvarende sykler.
Hva med bare å demontere sylinder og stempel for så å levere det til et anerkjent Maskinverksted som utfører boring (de har stempel på lager når de ser det gamle evt skaffer) av sylinder med nytt stempel hvis verkstedet som har sett på sykkel’n sier det må gjøres. Håper det ordner seg og lykke til
Alternativ to er å kjøpe en sykkel som er i god stand for å starte kjøretrening og selge den dere har som rep objekt.
Hva med bare å demontere sylinder og stempel for så å levere det til et anerkjent Maskinverksted som utfører boring (de har stempel på lager når de ser det gamle evt skaffer) av sylinder med nytt stempel hvis verkstedet som har sett på sykkel’n sier det må gjøres. Håper det ordner seg og lykke til

Alternativ to er å kjøpe en sykkel som er i god stand for å starte kjøretrening og selge den dere har som rep objekt.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: Honda CBR125R Motorer, hva passer over? JC34,JC39E,JC40,JC50
Ved delekjøp kan du søke på VIN nummer for å finne riktig sykkel, deretter deler på OEM delenummer, da er det litt lettere å søke opp deler på nettet. Start her med VIN, søkte opp sykkel etter år og type men det kan være feil når du limer inn VIN i søkefeltet velger du Europa Model eller Norway hvis det kommer opp.
https://www.cmsnl.com/honda-cbr125r-200 ... partslist/
https://www.cmsnl.com/honda-cbr125r-200 ... partslist/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: Honda CBR125R Motorer, hva passer over? JC34,JC39E,JC40,JC50
Søkte opp cylinder til den sykkel’n jeg la inn og fikk delenummer til, cylinder er på lager i Japan. Har akkurat kjøpt deler fra der og det tok under en uke fra jeg bestilte til delene kunne hentes på Posten.
https://www.webike.no/ps/CYLINDER+12100 ... 2100KPP860
Her er delen jeg får opp, beste nettleser for denne siden som er min erfaring «Chrome»
https://www.webike.no/products/25412480.html
https://www.webike.no/ps/CYLINDER+12100 ... 2100KPP860
Her er delen jeg får opp, beste nettleser for denne siden som er min erfaring «Chrome»
https://www.webike.no/products/25412480.html
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5138
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Honda CBR125R Motorer, hva passer over? JC34,JC39E,JC40,JC50
Du får selvfølgelig kjøpt ny sylinder fra Honda. Husk stempelkit inkludert stempelfjærer, pinbolt og pinboltlager.
Når du først er i gang bør du se på toppen, registerkjede, kammer og kjedestrammer.
Med andre ord bør du ta det fra hverandre først før deler bestilles.
Jeg ville kjøpt trimsylinder, men det er nå meg. Disse CBRene var slappe saker da de var nye husker jeg.
Så tror jeg nok at du ikke kommer noe vei med selger. Det er jo gamle greier med en masse eiere sikkert og disse har vært 16åringer. At det er riper i sylinderen skyldes nok ikke manglende oljeskift. Det er nok andre årsaker. Du burde finne en årsak til dette før du kaster masse penger på sykkelen.
Når du først er i gang bør du se på toppen, registerkjede, kammer og kjedestrammer.
Med andre ord bør du ta det fra hverandre først før deler bestilles.
Jeg ville kjøpt trimsylinder, men det er nå meg. Disse CBRene var slappe saker da de var nye husker jeg.
Så tror jeg nok at du ikke kommer noe vei med selger. Det er jo gamle greier med en masse eiere sikkert og disse har vært 16åringer. At det er riper i sylinderen skyldes nok ikke manglende oljeskift. Det er nok andre årsaker. Du burde finne en årsak til dette før du kaster masse penger på sykkelen.