Rust på gaffelsylindre

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Minimartheny
Motorsykkelen din: Honda VF750s sabre 1982

Rust på gaffelsylindre

Legg inn av Minimartheny »

Hei.
Herbert (min Honda VF750 sabre fra 1983 sidevognssykkel), begynte å lekke gaffelolje på høyre sylinder. Kjøpte pakninger og olje og satte i sving bare for å finne ut at det er en masse små rustprikker på sylinderen (den delen som normalt er inni gaffelbeinet og ikke syns når det er trykk på at sykkelvekten). Kastet meg rundt og forsøkte å få bestilt nye sylindre eller ny gaffel, men denne gamle herremannen her er intet nytt å få kjøpt til ser det ut til, så da gjenstår problemet: 2 stk sylindre med rust som stikker litt ut (veldig kjennbart). Kontaktet sylinderakutten i Br. dal, men de fikser ikke slikt sa de. Jeg vil jo gjerne kjøre sykkel, ikke sitte å stirre på den, så hvordan kan jeg løse dette da? Er det noen man kan sende dem til, noe man kan pusse det med, må det krommes eller noe annet sikker dyrt eller teit man ikke kan gjøre selv? Hva gjør man? Noen som vet?

Mvh Minimarthe.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Re: Rust på gaffelsylindre

Legg inn av MGR1 »

Minimartheny skrev: 10 jun 2025, 14:16 Hei.
Herbert (min Honda VF750 sabre fra 1983 sidevognssykkel), begynte å lekke gaffelolje på høyre sylinder. Kjøpte pakninger og olje og satte i sving bare for å finne ut at det er en masse små rustprikker på sylinderen (den delen som normalt er inni gaffelbeinet og ikke syns når det er trykk på at sykkelvekten). Kastet meg rundt og forsøkte å få bestilt nye sylindre eller ny gaffel, men denne gamle herremannen her er intet nytt å få kjøpt til ser det ut til, så da gjenstår problemet: 2 stk sylindre med rust som stikker litt ut (veldig kjennbart). Kontaktet sylinderakutten i Br. dal, men de fikser ikke slikt sa de. Jeg vil jo gjerne kjøre sykkel, ikke sitte å stirre på den, så hvordan kan jeg løse dette da? Er det noen man kan sende dem til, noe man kan pusse det med, må det krommes eller noe annet sikker dyrt eller teit man ikke kan gjøre selv? Hva gjør man? Noen som vet?

Mvh Minimarthe.
Litt usikker på hva du mener med 'sylinderen'? Tipper det er gaffelbeinet, det med krom på. Rust her ødelegger tetningene og teflonforingene kjapt, så det må gjøres noe med. Er det merker som du kan kjenne med neglen så er gaffelbenet modent for utskifting. Det ligger en del ute på eBay, men det kan være et problem å få tak i noen som ikke er rustne. Ser at de leveres nye også fra tredjepartsleverandører.

Alternativt kan man sende de til noen som kan rekromme. Jeg har tidligere brukt pittedforks.co.uk med godt resultat.

Bilde

Lykke til!

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Kjøpte selv en komplett gaffel for å få indre gaffelbein til min Z1, billigere vs nye retrobein … Kontakt hoggere eller lignende … evt brukt på finn eller eBay :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Lykke til med jakten på fungerende gaffelbein! Tenkte jeg skulle minne på at når du får tak i dem, så få også tak i belger eller "skjermer" til beskyttelse av de nymonterte gaffelrørene. Med fungerende belger er problemet med rustangrep på gafler med tynt krom-lag så å si ikke-eksisterende.
Gafferbelger.jpg
Gaffelskjermer.jpg
Om det bare er ett (lite) punkt med rustangrep i området gaffelpakninger sveiper over, vet jeg om noen som klarte en midlertidig rep ved å slipe ned rustflekken, og legge på litt epoxylim som fyllmateriale. For at det skal ha en sjanse til å virke så må det slipes ned slik at overflaten blir helt jevn. Kan evt prøves inntil du får tak i nye gaffelbein?

Evt., siden du nevnte at den går som sidevogns-sykkel, har du vurdert ombygging til svingarms-forgaffel? De skal være bedre enn de vanling teleskopgaflene til den bruk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Minimartheny

Litt usikker på hva du mener med 'sylinderen'? Tipper det er gaffelbeinet, det med krom på. Rust her ødelegger tetningene og teflonforingene kjapt, så det må gjøres noe med. Er det merker som du kan kjenne med neglen så er gaffelbenet modent for utskifting. Det ligger en del ute på eBay, men det kan være et problem å få tak i noen som ikke er rustne. Ser at de leveres nye også fra tredjepartsleverandører.

Alternativt kan man sende de til noen som kan rekromme. Jeg har tidligere brukt www.pittedforks.co.uk med godt resultat.

Bilde

Lykke til!
[/quote]

Ja, jeg er jo ikke sånn knallgod på hva ting heter da :crazy: Lærer mens jeg går vegen akkurat på dette. Det jeg kaller sylinder er den indre greia på gaffelbenet. Prøver å legge ved bilde. Det som er litt rart er at det er kun rust i området som ikke har vært i friluft, så det må jo på ett eller annet tidspunkt ha kommet vann i gaffeloljen? Det er merker man kjenner godt med neglen, så jeg må gjøre noe med det på den ene eller andre måten. Jeg har ikke klart å finne dem nye fra tredjepartsleverandører, men da skal jeg lete litt til. Om jeg ikke finner så skal jeg sjekke ut pittedforks. Ser det er kommet forslag om å bygge om til annen gaffeltype, og det er jo også noe jeg kan undersøke litt om det er mulig for meg å få til. Høres litt skummelt ut, men sånn er det vel med alt man ikke kan. Tusen takk for innspill :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Minimartheny

dypen skrev: 10 jun 2025, 18:02 Kjøpte selv en komplett gaffel for å få indre gaffelbein til min Z1, billigere vs nye retrobein … Kontakt hoggere eller lignende … evt brukt på finn eller eBay :thumleft
Takk for innspill :)

Minimartheny

Gammelbokser skrev: 10 jun 2025, 21:50 Lykke til med jakten på fungerende gaffelbein! Tenkte jeg skulle minne på at når du får tak i dem, så få også tak i belger eller "skjermer" til beskyttelse av de nymonterte gaffelrørene. Med fungerende belger er problemet med rustangrep på gafler med tynt krom-lag så å si ikke-eksisterende.
Gafferbelger.jpg
Gaffelskjermer.jpg
Om det bare er ett (lite) punkt med rustangrep i området gaffelpakninger sveiper over, vet jeg om noen som klarte en midlertidig rep ved å slipe ned rustflekken, og legge på litt epoxylim som fyllmateriale. For at det skal ha en sjanse til å virke så må det slipes ned slik at overflaten blir helt jevn. Kan evt prøves inntil du får tak i nye gaffelbein?

Evt., siden du nevnte at den går som sidevogns-sykkel, har du vurdert ombygging til svingarms-forgaffel? De skal være bedre enn de vanling teleskopgaflene til den bruk.
Det som er litt pussig er at rusten på mine ikke er der det var bart og ute i friluft. Der er de nemlig helt fine, det er kun der innerdelen stakk nedi gaffelbenet at det er rust og derfor så jeg det ikke før vekta av sykkelen forsvant da jeg tok av gaffelbeina. Syns jo det er litt rart, men det må jo bety at det har vært vann i oljen antagelig. Det er bittesmå rustflekker rundt hele benet på begge to i området som stikker nedi ytterbenet (jeg aner jo ikke hva noe heter og det gjør det litt vanskelig) og jeg tror det beste ville være å bytte.

Jeg har ikke tenkt tanken på ombygging og det var et godt tips. Jeg skal ta en titt på hvordan det gjøres å se om det er noe jeg kan få til.

Av en eller annen grunn er Herbert veldig god å kjøre med sidevogn som han er. Har byttet ut Velorex sidevognen han kom med med en gammel dnepr-sidevogn og det ble bedre med tanke på løft i svinger osv siden den er en del tyngre, men alt i alt lite wrestling med Herbert kontra andre sidevognsykler jeg har kjørt med "vanlig" gaffel. Har piggdekk til han og han er knallkul på vinterføre! Håper det går å fikse han på den ene eller andre måten.

Svar