Honda Pan-European ST1100

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av dypen »

På eldre Kawasaki har jeg oversikt over tilgang på deler og hvor kjøpe, jobber med saken på ST1100’n hvor det testes ut flere alternativer med mindre ordre på flere steder. Overraskende bra service fra Japanske Webike.no hvor treg nettside med problemer under registrere konto (Chrome løste saken) ikke rettferdiggjør hverken produkter, priser eller service fra firmaet. Bestilte deler der 6.6.2025 som kom til Strømmen i går og hentet i dag, originale deler fra Honda til hyggelig pris med billigste levering (5 frakt alternativer) hvor Posten krever inn mva med laveste gebyr. Tommel opp her og mest sannsynlig ikke siste ordre :thumleft
IMG_9230.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av dypen »

Ride and Review Honda ST1100 Pan European …


dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av dypen »

Har fått fire dele leveranser i hus til nå men mangler fortsatt de mest vitale o-ringer til bakhjul / kardang sammen med pakninger til brems foran. Med finværet vi har hatt nå går det veldig bra :D Håper å få kjørt litt med «big blue» også …
:mc5
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av dypen »

Klübergrease Staburags NBU 30 PTM
IMG_9254.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av dypen »

Mere deler på plass som nevnt i en annen tråd her :thumleft

viewtopic.php?p=450610#p450610
IMG_9300.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av dypen »

To minutter i garasjen nå for samvittigheten :D Montert bolter med riktig lengde og blindetopper til fastbacken, de lange boltene legges sammen med topboksen. Montert decal på venstre forskjerm side. Byttet åndefilter. Ser ikke ut som jeg har fått pakning til oljepåfyllingslokket men der hadde jeg en o-ring som kan brukes :thumleft
IMG_9325.jpeg
IMG_9328.jpeg
IMG_9326.jpeg
IMG_9327.jpeg
IMG_9332.jpeg
IMG_9329.jpeg
IMG_9330.jpeg
IMG_9331.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av dypen »

Har snakket ned cmsnl.com i Nederland og sist post nevnte jeg pakning til oljepåfyllingslokket som var manko. Det har tatt lang tid, ja men alt som er bestilt er nå kommet da pakning til oljepåfyllingslokket lå i postkassa i dag. Det skal de ha, de leverer og to ordre er slått sammen til en hvor fraktbeløpet på ordre to er tilbakeført til min konto :thumleft
IMG_9333.jpeg
IMG_9334.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5216
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av FredrikE24 »

Moro når alt er nytt. Når skal du lufte den?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 08 jul 2025, 16:51 Moro når alt er nytt. Når skal du lufte den?
Det blir nok ikke før slutten av juli da det er ferie start fra denne uken, litt jobb står igjen men alle deler med dekk er på plass så det skal ikke ta mange dagene.

Må si jeg gleder meg til jeg kan ta en skikkelig dagsetappe på ST1100’n, ikke minst at sykkeln fremstår slik jeg ønsker den skal være ny-servet med nye dekk og bare to originale kofferter slik den ble levert fra fabrikken :twothumbs:

Legger ved brosjyre bilde av ABS-II utgaven i blå :D
IMG_9335.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 40659
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av AJ »

Synd rolf-arne ikke fikk med seg denne tråden. Den ville han garantert likt og samtidig hatt noen klare meninger om ;)

Triste greier at han gikk bort så altfor tidlig... :blue
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 08 jul 2025, 19:50 Synd rolf-arne ikke fikk med seg denne tråden. Den ville han garantert likt og samtidig hatt noen klare meninger om ;)

Triste greier at han gikk bort så altfor tidlig... :blue
Ja det kan jeg tenke meg :thumleft Han var ikke gamle karen så det var trist!
Sist redigert av dypen den 20 aug 2025, 22:10, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Big blue bike (budget) ST1100

Legg inn av dypen »

Litt arbeide i garasjen i dag, rydda og støvsugd gulvet samt lagt ut tre annonser hvor to allerede er solgt. Tilhengerfeste og bagasjebærer ble nesten solgt på minuttet på FB. Har fått ST1100’n opp på mc løfteren så det blir litt snillere med ryggen, bruker kraftig jekkestropp for å trekke sykkel’n inn på løfteren.
IMG_9586.jpeg
IMG_9587.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Har demontert bakhjulet for å sjekke splines, demper gummi samt smøre med nye o-ringer og montere nytt dekk... men før det monteres igjen må alt demonteres med en grundig vask med kontroll …
IMG_9753.jpeg
IMG_4329.gif
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Dekk på plass, pusler litt videre med rens og montering … :D
IMG_9757.jpeg
IMG_9760.jpeg
IMG_9759.jpeg
IMG_9761.jpeg
IMG_9762.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Kommet ett stykke videre, rengjøring av gamle deler (sykler) tar mange ganger så lang tid som selve reparasjonen. Kan bruke om igjen det meste av delene (alu brikker og gummiklosser) men splines på flensen som står i felgen må byttes på grunn av slitasje, se bilder.

Har ikke fått rengjort splines på differensialen enda men har skrapt bort litt kobberfett for å se tilstanden, ikke så slitt der som splines på flensen i felgen. Må ta en skikkelig rengjøring for å vurdere tilstand etter hvert …
IMG_9774.jpeg
IMG_9776.jpeg
IMG_9773.jpeg
IMG_9775.jpeg
IMG_9777.jpeg
IMG_9779.jpeg
IMG_9781.jpeg
IMG_9782.jpeg
IMG_9784.jpeg
Riktig arbeidsantrekk må til under rengjøring av deler :D Trenger også noe å rengjøre hender med, denne kjøpt hos Økonomideler (Traktorer) i Østfold funka bra og skikkelig stor boks, ikke billig men varer lenge :thumleft
IMG_9772.jpeg
IMG_9785.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Kjekt å ha i garasjen «Torque Values» for ST’n :D
IMG_9786.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 40659
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av AJ »

Skulle virkelig ønske jeg hadde samme pågangsmot og ikke minst mekanikerkompetansen og for ikke å snakke om den velutstyrte garasjen!
For en som meg er det du holder på med rett og slett imponerende!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 147
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av Gammelbokser »

dypen skrev: 10 sep 2025, 15:09 Har ikke fått rengjort splines på differensialen enda men har skrapt bort litt kobberfett for å se tilstanden, ikke så slitt der som splines på flensen i felgen. Må ta en skikkelig rengjøring for å vurdere tilstand etter hvert …

IMG_9779.jpeg

IMG_9781.jpeg
Morsomt å følge noen som vedlikeholder kjøretøyene sine skikkelig :-)

Bakdrev-opplegget minner mye om det på mine gamle boksere :-) Ut i fra mengden skitt på "innsiden" av bakdrevet ser det ikke ut som de tidligere eierene har vært inne og rengjort drivsporene ofte.

Ser ut som Honda's ingeniører har designet drivsporene på ST1100'en slik at kransen på bakhjulsnavet er mykere enn sporene i bakdrevet - smart. Omvendt på gamle BMW-boksere, der slites sporene på bakdrevet raskere, noe som gjør at prosedyren ved nødvendig fornying blir mer omstendelig.

Fra sistnevnte MCer viser kumulativ erfaring at drivsporslitasjen reduseres betydelig ved regelmessig rengjøring og innfetting. Tipper at slitasjeproblematikken ikke er veldig ulik på din ST1100, og at du, selv om du ser ut til å ha bare 35-40 % igjen at sporene på nav-flensen, kunne klare 60-70 (+ + ?) kkm til på de gamle, nå som de blir vedlikeholdt skikkelig :-)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 10 sep 2025, 17:11 Skulle virkelig ønske jeg hadde samme pågangsmot og ikke minst mekanikerkompetansen og for ikke å snakke om den velutstyrte garasjen!
For en som meg er det du holder på med rett og slett imponerende!
Vi er alle forskjellig der @AJ og pågangsmot har du, kunne tenkt meg noen av dine «skills» jeg også :thumleft Garasjen er bra den men det blir aldri for mye plass, på en annen side er det kanskje bra den ikke er større :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Gammelbokser skrev: 10 sep 2025, 18:18 Morsomt å følge noen som vedlikeholder kjøretøyene sine skikkelig :-)

Bakdrev-opplegget minner mye om det på mine gamle boksere :-) Ut i fra mengden skitt på "innsiden" av bakdrevet ser det ikke ut som de tidligere eierene har vært inne og rengjort drivsporene ofte.
Ser ut som Honda's ingeniører har designet drivsporene på ST1100'en slik at kransen på bakhjulsnavet er mykere enn sporene i bakdrevet - smart. Omvendt på gamle BMW-boksere, der slites sporene på bakdrevet raskere, noe som gjør at prosedyren ved nødvendig fornying blir mer omstendelig.

Fra sistnevnte MCer viser kumulativ erfaring at drivsporslitasjen reduseres betydelig ved regelmessig rengjøring og innfetting. Tipper at slitasjeproblematikken ikke er veldig ulik på din ST1100, og at du, selv om du ser ut til å ha bare 35-40 % igjen at sporene på nav-flensen, kunne klare 60-70 (+ + ?) kkm til på de gamle, nå som de blir vedlikeholdt skikkelig :-)
Takker, det er litt av intensjonen når jeg kjøper garasje prosjekter :D Det er sikkert ikke store forskjeller på kardang opplegget fra merke til merke fra tiden denne var produsert. Når du får utført tjenester på verksted for service, dekk skift osv er det ikke tid / rom for skrubb og vask :D Det ser ut som differensialen har gått 105k uten riktig smøring på splines, en dæsj med kobberpasta har gjort jobben.

Jeg kommer til å kjøpe ny spline flens til bakhjulet, får kjøpt ny fra Japan til kr 1300,- pluss frakt og mva, brukt får jeg for ca 600,- men da må den se ny ut hvis jeg skal kjøpe. Selve differensialen ser bra ut, får se hvordan det ser ut etter en grundig vask … Skulle jeg få behov for å gjøre noe der blir billigste alternativ å kjøpe en brukt komplett for å bytte, overhale må du ha spesialverktøy og deler blir alt for dyrt.

Det ligger komplett diff på nettet for under kr 1000,-, har også vært i kontakt med en kar i dag som har … måtte demontere for å sjekke tilstand. Legger ved bilde av en «go klump» :D

Moro at det er i orden :thumleft
IMG_4358.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 147
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av Gammelbokser »

dypen skrev: 10 sep 2025, 19:27Legger ved bilde av en «go klump» :D
Drivsporene på den "Go'klumpen" ser betydelig bedre ut enn den på din; tror det ville passet bra med den mot en ny drivkrans i bakhjulet. 'Nytt-mot-brukt' er ikke optimal oppskrift for lang levetid.

Hvis "diff'en" du viste bilde av kan fås for under NOK 1000, ville jeg slått til hvis det var min ST . . . ;-)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Ja jeg kommer til å kjøpe den hvis konklusjon blir å bytte, pris for den jeg viste er kr 650,- pluss 250,- frakt og på toppen mva. Dette er en ikke ABSII diff så jeg må flytte over støvdeksel og baklokket med ABS sensor fra min sykkel. I tillegg må jeg kjøpe ny flens til bakfelg kr 1300,- fra Japan pluss frakt og mva

Etter vask er dette de beste bildene jeg kan få, synlig slitasje på trykksiden av hver tann. Er dette unormalt etter 105 000 kilometer og mye kjøring med tilhenger... Jeg skal kjøpe en ny flens med splines som sitter på felgen og bytte den ut, men jeg vil kanskje fortsette å kjøre med differensialen... Ut fra bildene dere ser her …

Det eneste alternativet nå er å kjøpe brukt på nett som nevnt over her uten mulighet for retur ettersom mine henvendelser andre steder ikke førte til noe.
IMG_9809.jpeg
IMG_9805.jpeg
IMG_9807.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Hva er «DIN» vurdering av slitasje på differensial etter 105000 kjørte kilometer …
IMG_9807.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 147
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av Gammelbokser »

Se der ja; når gammel skitt er borte er det mye lettere å vurdere hva du har. Det positive er a) at du, som jeg syntes det så ut som, har langt mindre slitasje på sporene i bakdrevet enn i hjulnavet, og b) med skikkelig rengjøring og innfetting så vil "resten" av drivsporene vare lenger enn hittil.

Gammelt inntørket fett, blandet med støv og rust har blitt beskrevet som 'slipepasta' av mange som omtaler ditto drivspor på game BMW'er - og det akselererer slitasjen.

Med forbehold om at jeg aldri har sett detaljerte bilder av drivsporene på en ST1100; jeg tror du vil kunne klare mange sesonger med dine rengjorte og smurte deler. Med ny navkrans montert, minst en gang til rundt km-telleren. Faren ved å oppgradere et slikt slitasjepunkt til 100 % er at sykkelen gjerne havarerer av andre årsaker før du kommer halvveis igjennom de nye drivsporene :-)

Men, tror det kan være lurt å poste bilder på merke-spesifikke forum og høre hva folket der synes.

Legger ved et bilde av ditto drivspor på bakdrevet til en gammel BMW. De fleste som kommenterte dem mente det var på tide med nytt, selv om de kunne klare mange sesonger med moderat bruk og skikkelig rengjøring og smurning. BMW-guruene anbefaler rengjøring og oppsmuring her ved hvert bakdekk-skifte.
5GkUhJc.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7808
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Der er over halve tanna borte :O Ja jeg bruker merke forum, mye god info der. Uten sammenligning her er bilde av diffen på en som er regelmessig renset og smurt med riktig type Molykote pasta, eier sier han har kjørt 193000 kilometer med denne som er helt utrolig ser jo ut som ny :thumleft

Når du bare klasker på litt kobberfett hver gang hjulet er av blir det som du skriver, slipepasta og kobberpasta har heller ikke spesifikasjon som kreves av riktig oppgitt smøremiddel der.
IMG_4385.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Svar