Honda ST1100 Pan-European ABSII

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 236
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av Gammelbokser »

dypen skrev: 11 sep 2025, 18:18 . . . her er bilde av diffen på en som er regelmessig renset og smurt med riktig type Molykote pasta, eier sier han har kjørt 193000 kilometer med denne som er helt utrolig ser jo ut som ny
Der har du svaret :-)

Riktig vedlikehold er løsningen; du klarer nok mange titalls kkm med dine slitte spor - men det er det med å vite at alt er "på stell" :-)

Selv har jeg alltid brukt drivsporslitasjen i bakdrevet som en god indikator på hvor 'utslitt' en gammel BMW er, enten pga lang kjørelengde eller neglisjert vedlikehold.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Gammelbokser skrev: 11 sep 2025, 18:34
dypen skrev: 11 sep 2025, 18:18 . . . her er bilde av diffen på en som er regelmessig renset og smurt med riktig type Molykote pasta, eier sier han har kjørt 193000 kilometer med denne som er helt utrolig ser jo ut som ny
Der har du svaret :-)

Riktig vedlikehold er løsningen; du klarer nok mange titalls kkm med dine slitte spor - men det er det med å vite at alt er "på stell" :-)

Selv har jeg alltid brukt drivsporslitasjen i bakdrevet som en god indikator på hvor 'utslitt' en gammel BMW er, enten pga lang kjørelengde eller neglisjert vedlikehold.
Ja, du får svar på vedlikehold der :thumleft Service er ikke bare olje og filterskift som mange tenker. Differensialen i ST1100 er konstruert slik at flensen i felgen slites mest, jeg kan selvfølgelig kjøre i mange år med differensialen som sitter der.

Etter å ha forhørt meg med flere mc hoggere med tommel ned på ST1100 differensial tok jeg ikke sjansen på å la diffen jeg postet bilde av gå fra meg, differensialen inkl frakt og 25% mva totalt NOK 1605,- Har bestilt ny «Honda Flange Set Final Part number: 42630MT8305» fra Japan frakt mva inkl NOK 1790,- Komplett «Gummi Demper Set» alt inkl NOK 645,-

Bedre bilde av differensialen jeg har kjøpt her:
IMG_4381.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Det er veldig mange nettsider som etter hvert har delekataloger med originale delenummer fra merke produsent som gjør delesøk fantastisk enkelt både med tanke på å kjøpe brukte, nye eller alternative deler men også når du skrur kan det være kjekt å ta en titt. Mitt førstevalg på Honda deler er cmsnl.com og på Kawasaki har jeg bestandig brukt partzilla.com Her er skjermdump fra CMSNL sine sider.
IMG_4396.png
IMG_4397.png
IMG_4398.png
IMG_4399.png
IMG_4400.png
Rett over helga blir det en drøy ukes ferietur med fruen og tanken er å kjøre etter finværet, i og med vi ønsket å holde oss i Norge får vi håpe det ikke blir bare regn en hel uke fremover :D Når vi er hjemme igjen etter turen er forhåpentlig alle bestilte deler til ST1100’n på plass så jeg kan fortsette der, håper jeg kan ta én testtur før det blir vinter :thumleft
IMG_4395.png
IMG_4394.png
IMG_4393.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Liten el-jobb i dag så kan jeg glede meg over å huke av denne i «to-do list» :D Montert ny OEM kontakt og nytt starter rele til strøm forsyning 30A.
IMG_9822.jpeg
IMG_9824.jpeg
IMG_9825.jpeg
IMG_9827.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 236
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av Gammelbokser »

dypen skrev: 15 sep 2025, 13:12 Liten el-jobb i dag så kan jeg glede meg over å huke av denne i «to-do list» :D Montert ny OEM kontakt og nytt starter rele til strøm forsyning 30A.
Se der ja - fjerne gamle hjemmelagde overopphetete klemmekontakter, og legge koblingen opp skikkelig :-)

Holder på med en beslektet jobb, men lurer på hvor folket her får tak i skikkelige ledninger til el-systemet? Fortrinnsvis i forskjellige tversnitt, og med farget ytterisolasjon, slik at det går an å følge publiserte oversikter over ledningsnett, hvor de forskjellige ledningene holdes styr på vha fargekoder . . .

Ordentlige spadekontakter etc har jeg et lite lager av enda . . .

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

På Kjell & Company får du kjøpt de lengdene du ønsker om det er 10 cm eller 10 meter i ønsket farge og tversnitt. På Biltema må du kjøpe hele ruller. Usikker på hvor du får to farga ledninger …
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 236
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av Gammelbokser »

dypen skrev: 15 sep 2025, 18:37 På Kjell & Company får du kjøpt de lengdene du ønsker om det er 10 cm eller 10 meter i ønsket farge og tversnitt. På Biltema må du kjøpe hele ruller. Usikker på hvor du får to farga ledninger …
Takk for tips :-)

Ser at slike ledninger bare kan kjøpes i deres fysiske butikker, og at nærmeste er
27 mil unna tur-retur; så jeg får sette dette på 'vent'-lista . . :-)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5363
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av FredrikE24 »

Har du et tavleverksted i nærheten kan det være du er heldig og kan kjøpe noen meter RK av god kvalitet i de tverrsnittene og fargene du ønsker.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Får private kjøpt på tavleverksted … Slik som dette? Det raskeste jeg fant nå …

https://www.oslotavleverksted.no/
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

DAE
Innlegg: 706
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av DAE »

Tenke eg går heilt fint🙂er vel alltid litt kapp i ein kasse

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5363
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av FredrikE24 »

Noe cash i lomma hos bestyreren der, så får man nok noen meter ledning for en billig penge i ulike farger fra restkassa.

Det er fler tavleverksteder rundtom.

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 236
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av Gammelbokser »

FredrikE24 skrev: 16 sep 2025, 17:36 Noe cash i lomma hos bestyreren der, så får man nok noen meter ledning for en billig penge i ulike farger fra restkassa.

Det er fler tavleverksteder rundtom.
Nyttig tips; mange takk :-)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

www.webike.no Honda og Japan leverer varene som kunne hentes på posten før helga :thumleft
IMG_9890.jpeg
IMG_9891.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Mere deler i dag :twothumbs:
IMG_9893.jpeg
IMG_9894.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Ny simmring 65X85X7 til den brukte differensialen som er på vei til meg da jeg må flytte over «cover» eller baklokket med feste for ABS sensor sammen med støvdeksel da differensialen er fra en sykkel uten ABS. Siden cover må av og flyttes til den «ny brukte» diffen monteres ny simmring, ny olje sammen med nytt tetningstoff på den skrudde anleggsflaten.
IMG_9898.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Differensialen kommet.
IMG_9902.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Liten runde i garasjen i dag …
IMG_9925.jpeg
IMG_9924.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41394
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av AJ »

Og jeg har bytta olje og filter på Guzzi'en i dag... :redface
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 29 sep 2025, 17:25 Og jeg har bytta olje og filter på Guzzi'en i dag... :redface
Bare siste vask igjen før den parkeres for vinterlagring …
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41394
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 29 sep 2025, 17:52
AJ skrev: 29 sep 2025, 17:25 Og jeg har bytta olje og filter på Guzzi'en i dag... :redface
Bare siste vask igjen før den parkeres for vinterlagring …
Tror nok ganske sikkert at sesongen varer til et stykke ut i oktober for egen del. Men de lange turene uteblir nok med mindre det blir knallvær nå helt på tampen :sunny: :prop:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 29 sep 2025, 20:12
dypen skrev: 29 sep 2025, 17:52
AJ skrev: 29 sep 2025, 17:25 Og jeg har bytta olje og filter på Guzzi'en i dag... :redface
Bare siste vask igjen før den parkeres for vinterlagring …
Tror nok ganske sikkert at sesongen varer til et stykke ut i oktober for egen del. Men de lange turene uteblir nok med mindre det blir knallvær nå helt på tampen :sunny: :prop:
Håper fortsatt på noen mc turer :thumleft
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Har ikke hatt planer om å gjøre noe med støtdempere i denne runde men etter min første tur på ST’n i mai måned hadde jeg en episode med støtdemper bak som festet seg i skallen pluss lekkasje på venstre fjærbein som dukket opp ved demontering av forskjerm, bremser og hjul nå.

En 1999 Honda ST1100 ABS med 105 000 kilometer på telleren, og ifølge alle tre tidligere eiere med samme eier fra 2003 til jeg kjøpte sykkelen i mai 2025 i år, er det ikke gjort noen kjente reparasjoner på støtdemperne.

Har kjørt sykkelen ca 250 kilometer men det jeg la merke til i god fart i en høyresving med telehiv var mest sannsynlig at midtstøtta slo i asfalten, og den bakre støtdemperen oppførte seg ikke bra og ikke som forventet. Men, ingen synlige utvendige lekkasjer på den bakre støtdemperen.

Arbeide med sykkelen har pågått en stund med servicearbeid og etterslep av vedlikehold. Nye feil dukker opp under demontering, rengjøring og reparasjon som eksempel men ikke uventet splines på medbringer felg og differensial. Den siste oppdagelsen som nevnt lekkasje på venstre støtdemper foran. Med tanke på sykkelens alder, kjørte kilometer og ingen kjente tidligere reparasjoner av støtdemperne må noe gjøres.

Jeg tenker å bytte ut den bakre støtdemperen med en ny komplett støtdemper eller muligens overhale den originale Showa-støtdemperen hvis noen kunne gjøre det. Etter litt recherche kan ikke Showa demper bak overhales og da ble det bestilt en Hagon M61097 fra England med god omtale på nett, relativt god pris og butikk / bedrift veldig hjelpsomme med raske svar og leverer i henhold til spesifikasjonene mine (vekt på fører, ingen passasjerer + bagasje, oppsett).
IMG_4483.jpeg
Jeg er ikke sikker på forgaffel men ser for meg nye fjærer hvis de gamle er utenfor kontroll mål. Anti-Dive må tas med hvor pakninger byttes. Med erfaring fra overhale forgaffel på eldre motorsykler så alle pakninger, slitedeler og tetninger må selvfølgelig byttes. Ser på plantegning av forgaffel og jobber med liste over hva som må bestilles for å overhale så jeg har det jeg trenger. Med bolter og foring til bakdemper er nå lista oppe i NOK 1052,- uten fjærer pluss frakt og mva.

Foreløpig liste, deler til forgaffel

2 stk BUSH GUIDE Part number: 51414MN1671
2 stk BUSH SLIDER SHOW Part number: 51415KS6831
2 sett SEAL SET FR FORK Part number: 51490MZ1305
2 stk WASHER SPL 8MM Part number: 90544283000
1 stk RING STOPPER Part number: 51445MJ0003
1 stk BUSH RUBBER Part number: 51545MJ0003
1 stk RUBBER STOPPER Part number: 51441ML7013
1 stk BOOT PISTON CASE Part number: 51442MJ0003
1 stk O-RING Part number: 91304ML7003
1 stk O-RING Part number: 91356KF0003

(2 stk SPRING FRONT FORK Part number: 51401MAJG41 «måle lengde for toleranse mål mellom 474,2 - 464,7«)

Forsøker å få sykkelen klar for nye turer igjen uten å benytte de dyreste eller «hot» oppsett men selvfølgelig i god stand. Hagon er kjent støtdemper til ST og deler til forgaffel er fra hylla til Honda :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8202
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av dypen »

Komplett hjulsett ferdige og klare for montering.
IMG_9951.jpeg
IMG_9954.jpeg
IMG_9955.jpeg
IMG_9957.jpeg
IMG_9956.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5363
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av FredrikE24 »

En Honda trenger også vedlikehold ser jeg. Godt den får det som behøves :thumleft

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 236
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Honda Pan-European ST1100 (budget)

Legg inn av Gammelbokser »

Du gjør en god jobb her :-)

Kjenner ikke til hva Hagon leverer i dag, men for noen år siden så jeg et par Hagon-bakdempere på noen sykler i England, hvor den ytre finishen ikke så særlig bra ut; mye korrosjon. Skulle jeg montere en demper fra dem ville jeg smurt på et lag av rusthindrende stoff på overflater som er åpne mot elementene.

Denne tråden forsterker også min mening at vedlikeholdsbehov/etterslep på MC'er ofte er stort, veldig stort, selv på sykler som ser fine ut og fremstår som velholdte. Mange selgere setter prisforlangende uten å kjenne til at slikt servicearbeide kan overstige sykkelens verdi på bruktmarkedet*, jfr hvorfor mange biler blir kondemnert istf reparasjon og videre bruk.

Hadde vi hatt PKK på MCer så hadde nok mange tilfeller av (ut)slitte dempere/gafler ført til manglende godkjenning, og et mer realistisk prisforlangende om pristilbud for rep ved et autorisert verksted ble innhentet.

*Så nylig en annonse for en BMW K100RS hvor selger ba om 35.000 kr, og refererte til at den hadde fått ny clutch til en kostnad av 30.000 kr.

Svar