Har ikke hatt planer om å gjøre noe med støtdempere i denne runde men etter min første tur på ST’n i mai måned hadde jeg en episode med støtdemper bak som festet seg i skallen pluss lekkasje på venstre fjærbein som dukket opp ved demontering av forskjerm, bremser og hjul nå.
En 1999 Honda ST1100 ABS med 105 000 kilometer på telleren, og ifølge alle tre tidligere eiere med samme eier fra 2003 til jeg kjøpte sykkelen i mai 2025 i år, er det ikke gjort noen kjente reparasjoner på støtdemperne.
Har kjørt sykkelen ca 250 kilometer men det jeg la merke til i god fart i en høyresving med telehiv var mest sannsynlig at midtstøtta slo i asfalten, og den bakre støtdemperen oppførte seg ikke bra og ikke som forventet. Men, ingen synlige utvendige lekkasjer på den bakre støtdemperen.
Arbeide med sykkelen har pågått en stund med servicearbeid og etterslep av vedlikehold. Nye feil dukker opp under demontering, rengjøring og reparasjon som eksempel men ikke uventet splines på medbringer felg og differensial. Den siste oppdagelsen som nevnt lekkasje på venstre støtdemper foran. Med tanke på sykkelens alder, kjørte kilometer og ingen kjente tidligere reparasjoner av støtdemperne må noe gjøres.
Jeg tenker å bytte ut den bakre støtdemperen med en ny komplett støtdemper eller muligens overhale den originale Showa-støtdemperen hvis noen kunne gjøre det. Etter litt recherche kan ikke Showa demper bak overhales og da ble det bestilt en Hagon M61097 fra England med god omtale på nett, relativt god pris og butikk / bedrift veldig hjelpsomme med raske svar og leverer i henhold til spesifikasjonene mine (vekt på fører, ingen passasjerer + bagasje, oppsett).
IMG_4483.jpeg
Jeg er ikke sikker på forgaffel men ser for meg nye fjærer hvis de gamle er utenfor kontroll mål. Anti-Dive må tas med hvor pakninger byttes. Med erfaring fra overhale forgaffel på eldre motorsykler så alle pakninger, slitedeler og tetninger må selvfølgelig byttes. Ser på plantegning av forgaffel og jobber med liste over hva som må bestilles for å overhale så jeg har det jeg trenger. Med bolter og foring til bakdemper er nå lista oppe i NOK 1052,- uten fjærer pluss frakt og mva.
Foreløpig liste, deler til forgaffel
2 stk BUSH GUIDE Part number: 51414MN1671
2 stk BUSH SLIDER SHOW Part number: 51415KS6831
2 sett SEAL SET FR FORK Part number: 51490MZ1305
2 stk WASHER SPL 8MM Part number: 90544283000
1 stk RING STOPPER Part number: 51445MJ0003
1 stk BUSH RUBBER Part number: 51545MJ0003
1 stk RUBBER STOPPER Part number: 51441ML7013
1 stk BOOT PISTON CASE Part number: 51442MJ0003
1 stk O-RING Part number: 91304ML7003
1 stk O-RING Part number: 91356KF0003
(2 stk SPRING FRONT FORK Part number: 51401MAJG41 «måle lengde for toleranse mål mellom 474,2 - 464,7«)
Forsøker å få sykkelen klar for nye turer igjen uten å benytte de dyreste eller «hot» oppsett men selvfølgelig i god stand. Hagon er kjent støtdemper til ST og deler til forgaffel er fra hylla til Honda

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.