Dødt batteri? Sånn plutselig?
-
- Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Dødt batteri? Sånn plutselig?
Tok sykkelen ut av vinterdvale forrige helg, sykkelen startet på første forsøk, og jeg hatt noe småkjøring med den. Sykkelen har stått i ro en del og, men i dag skulle jeg kjøre på jobb. Det var en ok opplevelse, litt kaldt men det gikk bra.
Skulle kjøre hjem fra jobb og da fikk jeg ikke start pga dårlig batteri. Hadde starthjelp på jobb så tok den med meg hvis sykkel skulle dø igjen.
Kjørte i ca 15 min før jeg parkerte igjen, og da var det dødt igjen, jeg vet at det ikke er nok lading på den turen.
Kan ett batteri bare dø sånn plutselig? Batteriet er i fra 2021 i følge forrige eier
Sent from my iPhone using Tapatalk
Skulle kjøre hjem fra jobb og da fikk jeg ikke start pga dårlig batteri. Hadde starthjelp på jobb så tok den med meg hvis sykkel skulle dø igjen.
Kjørte i ca 15 min før jeg parkerte igjen, og da var det dødt igjen, jeg vet at det ikke er nok lading på den turen.
Kan ett batteri bare dø sånn plutselig? Batteriet er i fra 2021 i følge forrige eier
Re: Dødt batteri? Sånn plutselig?
Ja
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Er på ingen måte noen ekspert eller fagmann på batterier, men har fått med meg at om én celle i batteriet har "dødd" så er batteriet såpass skadet at det er å regne som kaputt.
Og det er kanskje dette som har skjedd i ditt tilfelle? Grunnet produksjonssvakhet eller feillading
...
Yuasabatteriet i min KTM 1290 SA ga seg i fjor høst etter 83000 km. siden 2018.
Hadde aldri vært frakoblet sykkelen, men alltid ladet med lader laget for MC-batterier og de senere årene såkalt smartlader, som automatisk velger rett modus.
Og det er kanskje dette som har skjedd i ditt tilfelle? Grunnet produksjonssvakhet eller feillading

Yuasabatteriet i min KTM 1290 SA ga seg i fjor høst etter 83000 km. siden 2018.
Hadde aldri vært frakoblet sykkelen, men alltid ladet med lader laget for MC-batterier og de senere årene såkalt smartlader, som automatisk velger rett modus.
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

-
Her er ett bilde av batteri spenning med sykkel i gang. Ser og at gear indikator viser F.
Under kjøring hjem mistet jeg indikasjoner på speedometer, turteller, tank måler, temp måler og lyset var som en gammel 6v pære.
Sykkelen gikk og som en gammel fiskeskøyte på vegen hjem. Satser på at ny batteri hjelper på

Under kjøring hjem mistet jeg indikasjoner på speedometer, turteller, tank måler, temp måler og lyset var som en gammel 6v pære.
Sykkelen gikk og som en gammel fiskeskøyte på vegen hjem. Satser på at ny batteri hjelper på

-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Mangler 2 celler..
V-twin kan spise litt batteri siden den treng litt mykje startstrøm ved start, såkalt CCA.
Vanlig feil om våren
V-twin kan spise litt batteri siden den treng litt mykje startstrøm ved start, såkalt CCA.
Vanlig feil om våren
-
Har fått inn nytt batteri, da var det mindre feil og sykkelen malte som en katt
satser på ny tur i morgen til jobb 

-
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Mål ladespenningen så veit du om den er i orden
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Å få kortslutning i en celle eller to er ikke uvanlig å få plutselig på et gammelt batteri. Da jeg kjøpte min sykkel sto fortsatt det originale BMW-batteriet i 15 år gammelt, friskt og fint. Da jeg begynte sesongen året etter etter en vinter med litt lading og div. så var det dødt etter første kjøretur. Da klarte jeg å trillstarte den, klarte å klemme ut et par uker til før det stoppet seg helt midt på Karl Johan.
Poenget mitt er at dette kan komme og gå. Så bare å bytte batteriet og sjekke ladespenning.
Hvordan få det i gang igjen i nødens stund? Du kan prøve å kortslutte over polene et kort øyeblikk.
Poenget mitt er at dette kan komme og gå. Så bare å bytte batteriet og sjekke ladespenning.
Hvordan få det i gang igjen i nødens stund? Du kan prøve å kortslutte over polene et kort øyeblikk.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Selv mitt to år gamle Yuasa batteri tok kvelden etter den andre vinteren. Sykkelen startet som vanlig første gangen, men den andre gangen hørte jeg bare "klikk". Byttet batteri og alt funket som det skulle.
Så det du opplevde der er ganske vanlig tror jeg.
Kan være greit å ha et billig reservebatteri stående i garasjen kanskje? Men man får vel kjøpt slike batterier over alt uansett. men min mening er at Yuasa batterier er knalldyre. Tror jeg betalte rundt 3.500 kroner for mitt batteri. Det synes jeg var drøyt... Spesielt etter to år.
Kan være greit å ha et billig reservebatteri stående i garasjen kanskje? Men man får vel kjøpt slike batterier over alt uansett. men min mening er at Yuasa batterier er knalldyre. Tror jeg betalte rundt 3.500 kroner for mitt batteri. Det synes jeg var drøyt... Spesielt etter to år.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Hvorfor kjøper man Yuasa egentlig? 

- Bjerknez
- Kontakt:
Det kan du lure på....
Det satt langt inne og betale en slik sum, men det er vel sånn det går når man ikke har spesielt peiling på hva som er bra selv og skal høre på den profesjonelle part som sitter på pengesekken. Da blir det dyrt som regel.
-
Hadde jeg bare hatt garasjeBjerknez skrev:Selv mitt to år gamle Yuasa batteri tok kvelden etter den andre vinteren. Sykkelen startet som vanlig første gangen, men den andre gangen hørte jeg bare "klikk". Byttet batteri og alt funket som det skulle.
Batteriet stod på lading i natt og sykkelen startet fint og det ble en kald tur på jobb.
Deilig at sesongen er i gang

- Bjerknez
- Kontakt:
Vi la nytt tak på huset for 3 år siden. Nå har en blikkplate på den ene vindskien blåst i filler og det viser seg at denne ikke var skrudd fast i det hele tatt.
Litt merkelig at det blikktaket jeg hadde som var 55 år gammelt og ble lagt på dugnad av familie holdt i 55 år, når nytt tak blåser i filler etter tre år grunnet slett arbeid.
Men nå har jeg fra før ganske mange horn i siden til mange profesjonelle håndverkere. Tar du blodpris, så får du jaggu meg utføre en god jobb.
Nå blir jo dene skaden fikset på garanti, men hvordan vet jeg at resten av taket henger fast?
Litt merkelig at det blikktaket jeg hadde som var 55 år gammelt og ble lagt på dugnad av familie holdt i 55 år, når nytt tak blåser i filler etter tre år grunnet slett arbeid.
Men nå har jeg fra før ganske mange horn i siden til mange profesjonelle håndverkere. Tar du blodpris, så får du jaggu meg utføre en god jobb.
Nå blir jo dene skaden fikset på garanti, men hvordan vet jeg at resten av taket henger fast?
- Bjerknez
- Kontakt:
Det er greit med garasje ja. Men det aller viktigste er at sykkelen står tørt under vinterhalvåret mener jeg. Man kan også trille den inn i huset hvis man har den muligheten. Som regel ikke godkjent av husmor, men setter du noen tøybiter under hjulene og støtten samt sykkelen ikke lekker veske så bør det gå helt fint.kjland skrev: 13 mar 2025, 07:20Hadde jeg bare hatt garasjeBjerknez skrev:Selv mitt to år gamle Yuasa batteri tok kvelden etter den andre vinteren. Sykkelen startet som vanlig første gangen, men den andre gangen hørte jeg bare "klikk". Byttet batteri og alt funket som det skulle.
Batteriet stod på lading i natt og sykkelen startet fint og det ble en kald tur på jobb.
Men klart...alle har ikke den muligheten. Jeg har vertfall ikke det.
-
Den står på terrassen under tak, bedre en ingenting, men nå holder fruen på med lappen så kan jo hende at ho ser nytten med garasje nåBjerknez skrev:Det er greit med garasje ja. Men det aller viktigste er at sykkelen står tørt under vinterhalvåret mener jeg. Man kan også trille den inn i huset hvis man har den muligheten. Som regel ikke godkjent av husmor, men setter du noen tøybiter under hjulene og støtten samt sykkelen ikke lekker veske så bør det gå helt fint.kjland skrev: 13 mar 2025, 07:20Hadde jeg bare hatt garasjeBjerknez skrev:Selv mitt to år gamle Yuasa batteri tok kvelden etter den andre vinteren. Sykkelen startet som vanlig første gangen, men den andre gangen hørte jeg bare "klikk". Byttet batteri og alt funket som det skulle.
Men klart...alle har ikke den muligheten. Jeg har vertfall ikke det.