Kommende fører søker 1 gangssykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
GeirEPedersen
Motorsykkelen din: Triumph street twin 900

Kommende fører søker 1 gangssykkel

Legg inn av GeirEPedersen »

Hei.
Har som så mange andre i mitt alderssegment fått en ustyrlig trang til å ta mc-lappen. ( Medio 40åra) Det driver jeg med nå, og har dermed begynt å se meg etter min første tunge sykkel. Har lest litt på forumet her ang dette, og har lest mange gode råd og tips.
Jeg er litt sprikende ang hva slags sykkel jeg kan tenke meg og hva som passer - er velsignet med lang overkropp og korte bein- men alternativene jeg vingler mot er Triumph Street Twin 900 / Bonneville , Yamaha MT07, eller Honda cb650r/ cb750. Prøvde å se litt på serviceintervaller , forbruk og generell brukervennlighet på disse, men det som står i annonser / artikler fra leverandører, kan ofte avvike fra erfaringer fra folk som eier og bruker syklene.
Derfor ønsker jeg innspill fra folk her inne med erfaringer fra «det virkelige liv».

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Re: Kommende fører søker 1 gangssykkel

Legg inn av mekkern »

Hei. :vs
Punkt 1-hva har du mest lyst på? :love
punkt 2- prøvesitt en slik,og få en følelse på hvordan det vil være å sitte slik i flere timer.
Så kan en vurdere hva en TROR en kommer til å bruke sykkelen til. :scratch
så kjøper du den sykkelen du har mest troa på. :twothumbs:
Etter en stund finner du ut at det var ikke helt den sykkelen som var det du egentlig ønsket og så bytter du til den. :redface

Dette er stort sett hva jeg tror de fleste opplever. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

GeirEPedersen skrev: 02 feb 2025, 11:25 Prøvde å se litt på serviceintervaller , forbruk og generell brukervennlighet på disse, men det som står i annonser / artikler fra leverandører, kan ofte avvike fra erfaringer fra folk som eier og bruker syklene.
Velkommen :thumleft

Følger du produsent sin serviceintervall er det service en gang hvert år på de fleste sykler til veibruk. Har du en eldre sykkel uten produsent garanti tar du kanskje service hver 10k kilometer. Dette er i min verden det minst interessante punktet ved valg av sykkel men det ligger i kortene at det er en prisforskjell på drift av en K1600 vs en CB500X. Kjøp den sykkel’n du har mest lyst på etter å ha prøvesittet, se på den live og les om den.

Lykke til :prf
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Velkommen til oss her på MCsuden.no @GeirEPedersen :vs !

Nymotens retro som Triumph 900 kontra, la oss si, mer tidsriktige sykler som Yamaha MT07, Honda CB650R osv. er absolutt en interessant avveining.
Selv har jeg en, for igjen å bruke samme ord, en tidsriktig KTM 1290 fullspekket med omtrent alt en moderne sykkel har å by.
Men har også en nymotens retro Moto Guzzi med gammaldags motor ganske annerledes enn de man finner i tidsriktige moderne motorsykler.
Noe som er med på å gjøre kjøreopplevelsen med denne merkbart annerledes enn disse tidsriktige moderne alternativene .

Triumphmodellene du åpenbart ønsker å sjekke ut nærmere har mye av det samme ved seg som min Moto Guzzi 850 Special og som antakelig vil overraske deg positivt.
Mens Yamaha MT modellene og Honda CB syklene muligens vil oppleves som... skal man driste seg til å mene, mer kliniske og en smule pregløse.
Ingenting galt med det, men de blir kanskje i lengden litt... :-k kjedelige, kanskje? Og upersonlige uten karakter og et snev av god gammeldags motorsyklisme og kjøreegenskaper som Moto Guzzi 850 og de moderne Triumph 900/1200 retromodellene i tillegg til BSA 650 GoldStar, Royal Enfield 650 og til slutt Kawasaki W800.

Så, slik jeg ser det står du overfor et interessant valg med disse, skal vi, motpolmodellene du nevner i innlegget ditt ;)

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheMaltake
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020

Legg inn av TheMaltake »

Yamaha mt07 og honda 650r kommer du til å vokse fort ut av. Jeg begynt med en suzuki gsx s750 2020 i fjord rundt juli tider. Og var vel alrede klar til å selge den i slutten av august. Er umulig å vite hva man vil ha før man har kjøpt litt. Om du kan vente til du har lappen. Gjør det. Ellers kjøp noe som du lett kan selge. Du kommer til å ville ha noe annet når du har fått kjøpt litt. Et tips. Det er som regel demo dager i sesong start. Her kan du prøve masse forskjellig sykkler. Da finner man fort ut hva man vil ha :) jeg bestilte meg en ny kawasaki h2 sx se i desember.

En annen anbefaling. Har du mye motorvei rundt deg. Sjekk hvordan sykkelen er i 100-120km/t. Veldig kjedelig om man syns sykkelen ikke er noe god å kjøre i de hastigheten da man fort ender i de hastighetene på motorvei:)

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Enig med mange her.

Men mekkern svarte deg ganske gidt å jeg står bak hans utsagn.

Velg den sykkelen du liker best og den du føler passer din sittestilling etc. du vil uansett innenfor ganske kort tid mest trolig finne ut at du vil ha noe annet etter å ha kjørt en stund.

Jeg er også enig i at sykler i MT serien fra Yamaha og billige Honda og Suzuki modeller er ganske pregløse. Slett ikke dårlige sykler kvalitetsmessig, men litt kjedelig.

Vil du ha noe som er litt mer annerledes sp ta en titt på Triumph. Dem har mye spennende i sortimentet. Tenker da mest på Street Triple RS eller evt. Speed Triple. Ellers så er har jo BMW R NineT serien. Dyre sykler, men det er noe litt eget og man får en sykkel som ikke alle 18 åringer kjører rundt på.

Personlig synes jeg det meste fra Honda, Yamaha og Suzuki er kjedelige greier.

Så kjøp den sykkelen du liker best som er innenfor det budsjettet du har satt deg. Det er helt umilig å gi råd om sykkelvalg. Det er ikke noe som heter "nybegynnersykkel". Alle sykler har gasshendel, clutch og brems på samme sted med salen i midten.

Derimot er det mange som automatisk liker en litt oppreist sittestilling.

Skal du på langtir å skal ha med mye bagasje så må dunta høyde for det med valg av sykkel. En liten MT07 med middelmådige dempere med mye bagasje gir kanskje ikke de beste kjøreegenskapene. Skal du bare ha med tannbørste og kredittkort trenger du ikke tenke på den problematikken.

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

GeirEPedersen skrev:Hei.
Har som så mange andre i mitt alderssegment fått en ustyrlig trang til å ta mc-lappen. ( Medio 40åra) Det driver jeg med nå, og har dermed begynt å se meg etter min første tunge sykkel. Har lest litt på forumet her ang dette, og har lest mange gode råd og tips.
Jeg er litt sprikende ang hva slags sykkel jeg kan tenke meg og hva som passer - er velsignet med lang overkropp og korte bein- men alternativene jeg vingler mot er Triumph Street Twin 900 / Bonneville , Yamaha MT07, eller Honda cb650r/ cb750. Prøvde å se litt på serviceintervaller , forbruk og generell brukervennlighet på disse, men det som står i annonser / artikler fra leverandører, kan ofte avvike fra erfaringer fra folk som eier og bruker syklene.
Derfor ønsker jeg innspill fra folk her inne med erfaringer fra «det virkelige liv».
Velkommen til forumet og til gjengen!

Som deg tok jeg selv lappen i fjor og er i samme alder segment, men for min del var det ikke den berømte 40 års krisen. Jeg tok lappen pga mye pendling og for å unngå kø kjøring med nytt Sotra samband her i Bergen.

Det du må spørre deg om:

1. Hva skal du bruke sykkelen til? Pendling?
2. Hvor stor er lommeboken til første sykkel?
3. Husk at lappen koster mellom 40-60000kr med kjøreskole, kjøreutstyr og alt du må ha.

Eneste jeg viste hva jeg skulle ha av sykkel var en sykkel som jeg kunne sitte oppreist på. Kjørte Triumph trident naken sykkel på kjøreskolen og det ble fort not my cup of tea. Langkjøring og banekjøring i øs pøsregn uten noe form for beskyttelse var ikke gøy. Siden vi mistet skiltet på veg til oppkjøring, måtte jeg ta oppkjøringen på en Yamaha MT-07. Oppkjøring i relativt bra vær men fikk samme erfaring som Triumph. Ikke en sykkel jeg ville ha.

Trålte finn, YouTube nettet og spurte her på forumet, jeg viste at jeg skulle se på adventure eller touring sykkel.

Som første sykkel fant jeg en fin 2008 modell Suzuki V-Strom 1000 DL, med fullt koffertsett, varme i holker, mobillader osv. Dette var en sykkel som passet lommeboka og den var lokal. Hentet denne i slutten av august og fikk noen måneder med kjøring. Parkerte sykkelen i slutten av oktober.

Foreløpig erfaring er at jeg er veldig fornøyd med å ha fått lappen og første sykkel. Har jo selvfølgelig sett på ny sykkel på YouTube og finn.

Skulle jeg ha kjøpt noe annet ville jeg trolig ha handlet en BMW R 1000 GS eller Yamaha TDM900

Lykke til med lappen og sykkel jakt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Til inforasjon har jeg kjørt Norge rundt med sykler uten beskyttekse i form av vindskjerm i all slags vær å det går helt fint. Det er klærne som holder vannet ute.

Merk at sykker med store vindskjermer gir deg et nytt problem. Nemlig turbulens. Det er i mine øyne enda værre enn å få vinden på overkroppen. Vindskjerm funker fint opp mot maks 80km/t men lver det skjer det ofte ting man ikke liker. Kan være slitsomt på langturer.

Sykkelen du skal kjøpe bør uanset prøveljøres. Kommer du til å kjlre motorvei til tider, så test den også der.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det å teste på motorvei er bra da det kan bli en ny overraskende opplevelse begge veier, turbulens er ubehagelig noe som er selvopplevd og ikke veldig lett å endre på alle sykler. På CB500X testet jeg med ekstra vindavviser på toppen av skjermen men ble ikke kvitt problemet, på 1290’n med justerbar skjerm dukket problemet opp med ny mer omfangsrik kjøredress så her er marginene små.

Apropos vindskjerm og regn så er det helt innlysende at det hjelper på hvor raskt du blir våt. Med god vindbeskyttelse som på K1600 med justerbar vindskjerm kan du kjøre lenge før du får problemer selv om ikke kjøredress er av beste og dyreste merke. Du har ikke regnet piskende på kroppen hele tiden og heller ikke vindpress noe som påvirker belastning over tid og du kan sitte på sykkel’n lengre vs en uten vindbeskyttelse.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 03 feb 2025, 00:51 Til inforasjon har jeg kjørt Norge rundt med sykler uten beskyttekse i form av vindskjerm i all slags vær å det går helt fint. Det er klærne som holder vannet ute.

Merk at sykker med store vindskjermer gir deg et nytt problem. Nemlig turbulens. Det er i mine øyne enda værre enn å få vinden på overkroppen. Vindskjerm funker fint opp mot maks 80km/t men lver det skjer det ofte ting man ikke liker. Kan være slitsomt på langturer.

Sykkelen du skal kjøpe bør uanset prøveljøres. Kommer du til å kjlre motorvei til tider, så test den også der.
Nå er det forskjell på sykler.
Jeg er fan av vindskjerm, og mener det blant mange andre ting gjør motorsykkelen mer dugandes. Holder deg beskyttet mot vær og vind. Om man kjører i 30-sona eller flyr lavt på Autobahn i 200+ i timesvis. Jeg har kjørt på langtur sammen med nakensykler med stramme tidsplaner for å rekke ferjer og tog i Europa. Syntes jo litt synd på de innimellom :knegg Forblåst, slitne og klissblaute.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 feb 2025, 23:13
Bjerknez skrev: 03 feb 2025, 00:51 Til inforasjon har jeg kjørt Norge rundt med sykler uten beskyttekse i form av vindskjerm i all slags vær å det går helt fint. Det er klærne som holder vannet ute.

Nå er det forskjell på sykler.
Jeg er fan av vindskjerm, og mener det blant mange andre ting gjør motorsykkelen mer dugandes. Holder deg beskyttet mot vær og vind. Om man kjører i 30-sona eller flyr lavt på Autobahn i 200+ i timesvis. Jeg har kjørt på langtur sammen med nakensykler med stramme tidsplaner for å rekke ferjer og tog i Europa. Syntes jo litt synd på de innimellom :knegg Forblåst, slitne og klissblaute.
Nå kjlrer jo du en ganske oppgående sportstourer med kåpe. Det er noe helt annen enn en MT07 med vindskjerm. Dedikerte sportstourere har vindskjermer som fungerer veldig bra da disse syklene er mer aerodynamiske.

Prøv og legg deg i 120km/t på motorvei med en Tracer 700 og sammenlign med din. Nå har ikke jeg kjørt din, men jeg har kjlrt sportsttourer å det er stooor forskjell med tanke på turbulens.

Skal man kun snike seg rundt på grusveier og landeveien under 80ish km/t vil nok de fleste vindskjermer funke.

Alt til sitt bruk, men det kan være greit å være klar over fordeler og bakdeler med vindskjermer. Også er det også stor forskjell på sykler og sykkeltyper. Så prøvekjøring er uansett et absolutt must.

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

GeirEPedersen skrev: 02 feb 2025, 11:25 Hei.
Velkommen til forumet!

Her vil du vel egentlig få nesten like mange forslag som folk som svarer (om ikke mer) :D
Jeg gikk igjennom samme prosessen i fjor: faretruende nær midten av 40-åran og plutselig lyst på sykkel. Den eneste som kan finne ut hva som passer for deg er deg selv, og da er det viktigste å tenke på om sykkelen fysisk passer deg (noe kun prøvekjøring/prøvesitting gir svaret på) og hva du tenker å bruke den til. De fleste sykler kan brukes til omtrent det aller meste, men det er fordeler og ulemper med det meste.

Jeg endte opp med å kjøpe meg en Triumph Bonneville T120 da jeg liker utseendet på den (og historien som følger med), samt at jeg sitter utrolig godt på den. Kjøpte sykkelen før jeg fikk kjørt opp så gamblet litt på at jeg ville like å kjøre den, men må si jeg traff midt i blinken der. :twothumbs: Største minuset med den (for min del) er at den er ikke veldig behagelig i 120 på motorveien (litt vind for å si det sånn...), men jeg kjører nesten aldri på motorveien så det er null problem for min del. Den er litt myk i fjæringa så den er ikke veldig sportslig, men til gjengjeld så takler den dårlig asfalt på fine småveier og sideveier helt utmerket. 900cc varianten er garantert mer enn nok som førstesykkel, men 1200´en er så snill at den på ingen måte er for mye hvis man bare bruker huet litt.

MT07 kjørte jeg på førerskola, for all den en god sykkel, men har du lik fysikk som meg så blir sykkelen fort rett og slett for liten. Jeg synes Bonnevillen er mye lettere å kjøre selv om den er en del større og MYE tyngre rett og slett fordi den passer meg bedre.
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

Var i samme situasjon som deg for 4 år siden. Kjøpte Yamaha Versys 650 som var fin som førstesykkel. Første gang jeg prøvekjørte BMW R1200GSA synes jeg den var VELDIG stor og brei, men ble fort vandt til den og kjøpte en noen måneder senere. Kanskje den hadde fungert som første sykkel, men jeg viste heller ikke hvor mye 💸 jeg ville legge i sykkel. Fremdeles fornøyd med den.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Personlig kjøpte jeg ikke en typisk "førstesykkel" selv for 10 år siden. Jeg kjøpte den sykkelen jeg hadde mest lyst på. Angret ikke et sekund på det.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 04 feb 2025, 15:49 Var i samme situasjon som deg for 4 år siden. Kjøpte Yamaha Versys 650 som var fin som førstesykkel.
Kawasaki Versys, regner jeg med... ;)

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar