Automatgir eller ikke –
Automatgir eller ikke –
«Automatgir eller ikke – det er det store spørsmålet i 2025» Se hvilke automat systemer som finnes til motorsykkel, interessant.
https://hubriding.no/2024/12/15/automat ... B8wQ1b4uqw
https://hubriding.no/2024/12/15/automat ... B8wQ1b4uqw
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7904
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Automatgir eller ikke –
Jeg spør bare "hvorfor"...
Kjør scooter eller bil ..
Kjør scooter eller bil ..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7155
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Automatgir eller ikke –
Det er alltid interessant med nye tekniske løsninger men automatgear på mc er ikke noe jeg savner.
For den saks skyld, jeg savnet ikke automatgear på bil heller før jeg kjøpte den første
Og nå, etter 20 år har jeg den tredje bilen med automatkasse.
For den saks skyld, jeg savnet ikke automatgear på bil heller før jeg kjøpte den første
Og nå, etter 20 år har jeg den tredje bilen med automatkasse.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Automatgir eller ikke –
Automat gear på motorsykkel er ikke noe jeg vil velge noe som har vært diskutert her inne tidligere, det var mer hvilke systemer som i dag finnes. Det at vedkommende bak artikkel har valgets kval får så være.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39193
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Automatgir
Tru'kke det
Men kjappgirsystem, altså quickshifter?
Helt klart JA TAKK !
Tru'kke det
Men kjappgirsystem, altså quickshifter?
Helt klart JA TAKK !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- MGR1
- Innlegg: 588
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Norge
Re: Automatgir eller ikke –
Jeg var fornøyd med DCT-systemet på min Honda NC750D. Det var ingen som hang med ut fra lyskryss i hvert fall .
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Automatgir eller ikke –
Ikke.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- Canutus
- Innlegg: 593
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
For 10 år siden så jeg ikke noe veldig behov for quikshift, men siden det var på sykkelen så er jeg blitt glad i den, og skulle gjerne hatt både opp og ned. Når jeg har prøvekjørt nyere sykler enn min -11mod, så merker en jo at det har skjedd en utvikling, og at giring er blitt nokså smooth på endel av syklene vertfall.
Har bare hatt en liten prøvetur med VFR1200X med DCT, og på en slik "bedagelig" sykkel syns jeg det fungerte helt greit.
Skulle jeg ha kjøpt en 1300GSA nå så ville jeg vertfall ha prøvd automat, og ser ikke bortifa at jeg kunne ha valg det også.
Har hatt automat i 20år på bil nå, men har også 2 biler med manuell, men den giringen gir meg absolutt ingen glede på de trauste bilene. Hadde det no vært en Escort MKI el. entusiastbil så hadde eg stemt for manuell.
Har bare hatt en liten prøvetur med VFR1200X med DCT, og på en slik "bedagelig" sykkel syns jeg det fungerte helt greit.
Skulle jeg ha kjøpt en 1300GSA nå så ville jeg vertfall ha prøvd automat, og ser ikke bortifa at jeg kunne ha valg det også.
Har hatt automat i 20år på bil nå, men har også 2 biler med manuell, men den giringen gir meg absolutt ingen glede på de trauste bilene. Hadde det no vært en Escort MKI el. entusiastbil så hadde eg stemt for manuell.
Re: Automatgir eller ikke –
Det har helt klart skjedd veldig mye på disse årene men gearkasse på K1600 var mye omtalt litt negativ som jeg ikke deler, har hatt god opplevelse. Gearkasse på 1290 SAS med quickshift opp / ned funker som bare det, selv om 1250 GSA’n har quickshift føler jeg ikke samme behov for den under kjøring. Står valget mellom en sykkel med tradisjonell gearing vs automat blir valget manuell. Trives minst like bra på en eldre sykkel som på en ny, noe jeg har gitt utrykk for her på forumet tidligere ref. K1600Canutus skrev: ↑17 des 2024, 15:28 For 10 år siden så jeg ikke noe veldig behov for quikshift, men siden det var på sykkelen så er jeg blitt glad i den, og skulle gjerne hatt både opp og ned. Når jeg har prøvekjørt nyere sykler enn min -11mod, så merker en jo at det har skjedd en utvikling, og at giring er blitt nokså smooth på endel av syklene vertfall.
Har bare hatt en liten prøvetur med VFR1200X med DCT, og på en slik "bedagelig" sykkel syns jeg det fungerte helt greit.
Skulle jeg ha kjøpt en 1300GSA nå så ville jeg vertfall ha prøvd automat, og ser ikke bortifa at jeg kunne ha valg det også.
Har hatt automat i 20år på bil nå, men har også 2 biler med manuell, men den giringen gir meg absolutt ingen glede på de trauste bilene. Hadde det no vært en Escort MKI el. entusiastbil så hadde eg stemt for manuell.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Automatgir eller ikke –
Så lenge det finnes en fotpedal til manuell giring er automat helt klart til vurdering.
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel
Re: Automatgir eller ikke –
Spennende og lykke til Det er vel liten tvil om at det funker med automat men det er som regel ved spesielle omstendigheter det kan oppstå situasjoner du kanskje ville hatt full kontroll med manuell. For min del så kjører jeg ikke motorsykkel på samme måte som bil da jeg unngår kø, kryp kjøring osv da det er helt pyton. De gangene jeg har kjørt i kø trafikk de siste ti årene kan jeg tell på en hånd, fremskynder / forskyver avgang eller kjører heller flere mils omvei for å slippelazyboy skrev: ↑17 des 2024, 17:00 Så lenge det finnes en fotpedal til manuell giring er automat helt klart til vurdering.
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39193
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Automatgir eller ikke –
Ingen quickshifter og slett ingen automatgiring på min Moto Guzzi V7 Special 850.
Men du verden hvor artig det er å kjøre denne sykkelen likevel med bilgiring (tørrclutch og god gammeldags wireoverføring) !
Likevel kan jeg helt uproblematisk kjappgire uten clutch fra 4. opp til 6. gir uten bruk av clutch. Dog ikke like trygt å veksle ned fra 6. gir...
Men du verden hvor artig det er å kjøre denne sykkelen likevel med bilgiring (tørrclutch og god gammeldags wireoverføring) !
Likevel kan jeg helt uproblematisk kjappgire uten clutch fra 4. opp til 6. gir uten bruk av clutch. Dog ikke like trygt å veksle ned fra 6. gir...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Automatgir eller ikke –
Oppsøker ikke kø jeg heller Men det er ikke til og unngå noen ganger. Skal jeg fex bruke sykkelen til jobb er køkjøring med mange start stopp ikke til og unngå. Og på den årlige Europa turen blir det mye Stau til tiderdypen skrev: ↑17 des 2024, 17:21Spennende og lykke til Det er vel liten tvil om at det funker med automat men det er som regel ved spesielle omstendigheter det kan oppstå situasjoner du kanskje ville hatt full kontroll med manuell. For min del så kjører jeg ikke motorsykkel på samme måte som bil da jeg unngår kø, kryp kjøring osv da det er helt pyton. De gangene jeg har kjørt i kø trafikk de siste ti årene kan jeg tell på en hånd, fremskynder / forskyver avgang eller kjører heller flere mils omvei for å slippelazyboy skrev: ↑17 des 2024, 17:00 Så lenge det finnes en fotpedal til manuell giring er automat helt klart til vurdering.
Jeg bruker vel quickshift 80% av alle giringer både opp og ned allerede. Clutch brukes ved kryp kjøring / kø/ start /stopp.
ASA skal testes ut til våren og liker jeg systemet bytter jeg sykkel
Re: Automatgir eller ikke –
Skulle gjerne hatt automatgir på noen av europaturene jeg har vært på. Blir fort lei av å holde inne clutchen i timevis på autobahn. Blir som regel at man kjører forbi, selv om det ikke er lov
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 75
- Registrert: 28 aug 2023, 20:38
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
- Bosted: Oslo
Re: Automatgir eller ikke –
Automatgir er nok kommet for å bli.
Hvorfor er alternativet alltid scooter hvis noen vurderer automat motorsykkel? Man MÅ ikke kjøpe Toyota prius hvis man vil ha automat.
Tror dere skal la folk kjøre det de vil.
Hvorfor er alternativet alltid scooter hvis noen vurderer automat motorsykkel? Man MÅ ikke kjøpe Toyota prius hvis man vil ha automat.
Tror dere skal la folk kjøre det de vil.