PÅ Volkswagen transporter 2024 må en kjøpe tilgang på taleopprigning...ellers må en taste nr/finne person på liste.Gammelbokser skrev: ↑27 nov 2024, 20:35Du har sikkert rett, men personlig synes jeg dette er en uønsket utvikling. En ting at man må betale for "hardware" man ikke er interessert i å drasse rundt på, en annen ting er problematikken når (ikke hvis) ting svikter. Noen kaller det produktutvikling, jeg kaller det produkinnvikling.
Jeg vil aldri velge å kjøpe et kjøretøy jeg ikke eier rettighetene til all bruk av. Punktum. En ting om BMW leverer slike ting, noe annet om f.eks VAG, som har en mer dominerende makedsandel med både VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche innfører samme prinsipp; dvs vanskeligere å velge bort problemet.
Jeg håper at (for)brukerorganisasjonene klarer å opplyse potensielle kjøpere om at de kan bli solgt et produkt som er annerledes enn de forventer. Og at trenden dør før den finner rotfeste.
Som f.eks da the Coca Cola Company skulle lansere sitt nye mineralvann på det britiske markedet. Det skulle hete "Dasani", og produsenten hadde tenkt å lage det ved å tilsette vannverkvann fra The Thames Water Company (dvs vanlig kloret kranvann) en dasj med deres egen, spesielle mineraloppløsning (basert på analyse av f.eks Perrier, el likn). Dette fikk noen undersøkende journalister nyss i, og fortalte sine lesere at Dasani, som anslagsvis skulle koste (si) 10 kr pr flaske, ville bestå av 99,8 % kranvann til en kostnad av 0,5 øre, og en kjemikalietilsetning verdt kansje 1 øre. CCC ga opp å markedsføre produktet.
Bonaqua i norge som er et CCC produkt husker jeg ble tappet av Ringnes mener jeg? og de fikk vannet fra kommunalt vannverk som hentet vannet fra Glomma. Ikke det eneste eksemplet....https://no.wikipedia.org/wiki/Voss_(vann)