Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 35
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelbokser »

Et annet poeng, som er beslektet med temaet her, er hva slags utstyr som egentlig er nødvendig i eller på kjøretøy.

Jeg reagerte da jeg leste at nye Guzzi-modeller ville komme med radarsystemer, både forover og bakover-rettet. Hvorfor? - jo for å vise om det er noe i dødvinkelene på siden og bak, og for å vise avstand til kjøretøy foran. Jeg mener det hører med grunnleggende kjøreferdigheter å kunne sjekke dødvinkler og avstand til forankjørende uten slike hjelpemidler. Klarer føreren ikke det, har de etter min mening ingenting på veien eller MC-seter å gjøre. Uten å ta opp problematikken om når disse radarsystemene svikter, og en MC-fører svinger ut og treffer noe i en dødvinkel, fordi radaren ikke varslet om objektet.

Ellers, trenger jeg rattvarme? Når jeg skraper is av frontruten, har jeg som regel på meg hansker, og jeg har ingen problemer med å ha på hansker om et ratt føles kaldt ut. Før øvrig er moderne ratt laget i kunststoff som ikke føles særlig kaldt ut.

Hva jeg savner på moderne biler er fungerende støtfangere, ikke lave plastspoilere som slår nedi fartshumper og må bytttes ut fordi klips-festeordningen ikke kan repareres (et problem en bekjent nevnte for meg nylig, med forventet rep-kostnad kanskje nærmere 20 enn 10 tusen, siden spoileren må lakkeres). Og bedre rustbeskyttelse enn sink-slipp belegget gir; selv om det kanskje er bedre at bilen ruster i stykker før all elektronikken svikter - så man slipper å betale for å få erstattet defekte datakomponenter.

Rant over :-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av AJ »

Har "full pakke" på KTM'en; tre-trinns varme i holkene, samme førersalen, selvbetjent to-trinns i passasjersalen, dekktrykkontroll, bakkestartassistent osv.

Men har knapt brukt holkevarmerne og setevarmen. Og da dekktrykkontrollen sluttet å virke pga. utgåtte batterier ba jeg bare forhandler koble den ut i stedet for å kjøpe nye, som slett ikke er spesielt billige... Noe for øvrig verkstedet gjorde uten å ta betalt for det.
Greier meg helt fint uten denne utstyrsdetaljen.

Bakkestartassistenten har jeg satt pris på mange ganger og synes er bra greie å ha på MC.

I utgangspunktet er jeg tilhenger av "det enkle er oftest det beste" og synes det begynner å ble vel mye (unødvendig ?) utstyrsdetaljer på nye sykler... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av dypen »

Gode synspunkter der @Gammelbokser :thumleft

På nyere kraftige motorsykler må jeg rose systemer / fungsjoner som ABS, ANTI-WHEELIE, TRACTION CONTROL, CRUISE CONTROL og lignende. Dette er systemer som helt klart er til stor hjelp ut av en situasjon og cruise control avlaster høyre hånda på lange dager på sykkelsete :thumleft

Derimot sensorer / kamera som overvåker alt rundt kjøretøyet som dødvinkel, adaptiv cruise control, line assist, hastighet varning og så videre er bare forstyrrende. Alt av sensorer / kamera / følere reagerer på regn vann snø is minusgrader dugg møkk søle ja nesten alt som du da får opp varslinger på og setter nevnte fungsjon ut av drift. Det at bilen korrigeres med line assist hver gang jeg nærmer meg hvit eller gul stripe kan jeg også klare meg uten. Alt dette forstyrrer både sjåfør og ikke minst passasjerer, det er fine systemer når det fungerer men jeg har vel aldri vært på en biltur uten at sensorer kamera følere er ute av drift på grunn av værforhold inkludert adaptiv cruise control som slutter å virke på grunn av møtende trafikk tuneller innstallasjon langs vei og lignende. Passasjerer som ikke har noe forhold til bil reagerer jo helt annerledes vs meg når den ene meldingen dukket opp på skjermen i bilen som alle ser og på toppen så piper og blipper det på hver melding feil … Jeg har ingen glede av disse funksjonene.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 590
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Canutus »

Hva man trenger eller vil ha av utstyr og funksjoner er jo veldig individuelt, og det ville blitt en nesten umulig greie å produsere en sykkel med kunn det utsyr/spec hver enkelt kunde vil ha, så jeg har stor forståelse av at dette produseres/installeres.
Men jeg er IKKE noe tilhenger av slike abonnement greier for å ha tilgang på spec. på kjøretøy.
I programvareverdenen er vel dette blitt mer regelen enn unntaket at man leier lisenser enn at man kjøper en CD og har programmet tilgjengelig for all fremtid (i den versjonen).
Tror det er vanskelig å snu denne trenden. Isåfall måtte vi slutte å leie slike specs. der det er tilgjengelig, men da måtte en veldig stor andel av kundene gjort dette, og det tviler jeg litt på.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 565
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Norge

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av MGR1 »

Gammelbokser skrev: 24 nov 2024, 21:07
mekkern skrev: 23 nov 2024, 21:10 Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
......
Vi burde hatt et EU-direktiv som forbød kjøretøy utstyrt på den måten.
Dessverre er dette noe EU vil ha mer av. EU startet som et økonomisk samarbeid, men har utviklet seg til et politisk styreorgan hvor lederne ikke er valgt inn på demokratisk måte, men er fremmet av sine egne. Dette organet har fått enorm makt og kan knekke økonomisk og politisk de politikerne og landene som våger å uttale seg kritisk til den politiske agendaen til EU. Agendaen? Full blown globalisme. Og hvilken ideologi ligner globalisme på? Hmmm....

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1578
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 25 nov 2024, 10:30
På nyere kraftige motorsykler må jeg rose systemer / fungsjoner som ABS, ANTI-WHEELIE, TRACTION CONTROL, CRUISE CONTROL og lignende. Dette er systemer som helt klart er til stor hjelp ut av en situasjon og cruise control avlaster høyre hånda på lange dager på sykkelsete :thumleft
Enig med deg i dette, greit med sikkerhetsfunksjoner som kan være det lille ekstra som kan være redningen når marginene er små.
På den forrige sykkelen hadde jeg ikke noe sånt, men etter noen nestenulykker med dyrekryssinger så ble det ny sykkel.
Syns også cruise er veldig greit for å få ristet litt løs på throttle-hånda også, eller åpne/lukke ventilering på kjøreklær i fart.
Varmeholker er kjekt på slutten og starten av sesongen, minusgrader uten blir kaldt i lengden.

Bakkestartassistent derimot har jeg aldri følt noe behov for på mc, jeg har både bein, brems og clutch :D

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 35
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelbokser »

dypen skrev: 25 nov 2024, 10:30 På nyere kraftige motorsykler må jeg rose systemer / fungsjoner som ABS, ANTI-WHEELIE, TRACTION CONTROL, CRUISE CONTROL og lignende. Dette er systemer som helt klart er til stor hjelp ut av en situasjon og cruise control avlaster høyre hånda på lange dager på sykkelsete :thumleft
Jo, dette er for så vidt nyttig utstyr. Men det hjelper ikke alltid. En gang kom jeg ut på en strekning asfalt, i en svak sving, hvor underkjølt overflatevann hadde blitt spredt utover av biltrafikken, dvs våt is. Jeg mistet sideveis grep på begge hjul, og veltet. Tror ikke ABS hadde hjulpet da, kun mer effektiv observasjon forover og valg av annet spor.

Ellers er det jo et paradoks at biler skal utstyres med alle mulige slags elektroniske sensorstyrte greier, f.eks "lane assist", men så oppfordres bilister til å bruke piggfrie vinterdekk. Greit på tørr snø og is, men underkjølt regn som gir de samme forholdene som min ovenfor beskrevne velt fører til masse avisoppslag om utforkjøringer evt massekræsj i rushtidtrafikk. Ser forøvrig at flesteparten av bilene som kræsjer på vinterføre og deponeres utenfor et verksted i min bygd er utstyrt med piggfrie vinterdekk. Fra et samfunnsøkonomisk synspunkt er vel slike krasj ønsket, siden det holder omsetningen oppe i verksted- og bilbransjen . .

Når det gjelder "cruise control" fristes jeg til å nevne at mine boksere fra sytti-tallet har en stillskrue under gassgrepet, som man trinnløst kan regulere returfunksjonen med, selv i fart. Fungerer utmerket, uten bruk av følsomme sensorer og elektronikk :-)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av dypen »

Det var kanskje noen motorsykler som hadde en «stil skrue» hvor gassrulle kunne strammes som du beskriver, har selv ettermontert såkalt Throttle Lock på flere motorsykkler som blir samme virkning :thumleft Her er det mange modeller å velge mellom i både pris og hvordan de fungerer, finner du en bra kan det anbefales.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7870
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

ABS kan være kjekt-varmeholker er kjekt når det er sterkt vekslende temperatur(slippe skifte hansker)
ellers ser jeg ikke noe behov for annen elektronikk egentlig.Alle "hjelpemidler" som gjør at man kan "slappe av" gjør at man fort blir distrahert fra det viktigste... :-k
Traction og wheeliecontrol er mest et racetilbehør i mine øyne.Egentlig det samme med quickshifter.
Kjørt og hatt mye rart og splitter nytt og gammelt.
Men mest artig er å "Kjøre analogt".
Skal jeg ha det "koselig vindtille komfortabelt og behaglig" tar jeg heller en av bilene.

Siden jeg ikke liker basehopping og lignende, er MC det som gir meg litt følelse av "Å leve" -med litt vind risting og behovet for fullt fokus og kontroll.
Og ikke minst turene/fellesskapet med kompisene. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 832
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Audi Mannen »

Det er dit vi havner etter hvert alle mann. Kapitalismen vil tjene penger HELE tiden på alt vi gjør.
Audi har noe av det samme vet jeg på LED Matrix lys som er på E-Tron. Matrix funksjonen kan leies pr. mnd. eller kjøpes når man kjøper bilen og da blir det aktivert gjennom software. På min er det kjøpt så jeg har det uten løpende kostnad.
Navigasjon & Infotainment er og også delt i noen betalte funksjoner som mest av alt gjør navigasjonen live:
-Online trafikk
-Online søk etter butikker, navn etc. i navigasjon
-Vær forhold på navigert rute
-Google satelittkart visning på navi, noe dritt spør dere meg. Foretrekker vanlig kartvisning.
-Streaming av medier på nett, f.eks. nettradio fra hele verden. Brukt denne litt, men det er ikke så mye jeg gidder å høre fra det store utland egentlig, men for de som er av utenlands opprinnelse og vil ha egne lands nyheter og musikk er det jo supert.
-Audi connect key, kan bruke mobil som bilnøkkel.

Data trafikk kommer i tillegg, så da blir det fort kostbart.
Men å leie dette 1 mnd. for å få oppdatert kartpakke som kan lastes ned er billig.

Så det er pluss og minus med alt.

Det som kan være moro å få et svar på er hvem som betaler en eventuell kost på reparasjon dersom denne funksjonen "slutter" å virke som planlagt. Er det du som bruker eller er det utleier som står ansvarlig for at deler som du ikke har noen befatning med virker?
Trenger ikke Matrix på sommerhalvåret her i Norge så det er jo bare halve året man trenger det hvis man vil. og hvis man i tillegg kan legge ansvaret for funksjonen på eieren som leier ut for reparasjoner som ikke skuldes fysisk påvirkning så er regnestykket noe helt annet. En slik lykt koster raskt 50K på noen biler.
Eller er det der de er veldig flinke til å skrive med liten skrift?
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 565
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Norge

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av MGR1 »

Audi Mannen skrev: 27 nov 2024, 11:37 .....

Det som kan være moro å få et svar på er hvem som betaler en eventuell kost på reparasjon dersom denne funksjonen "slutter" å virke som planlagt. Er det du som bruker eller er det utleier som står ansvarlig for at deler som du ikke har noen befatning med virker?
Trenger ikke Matrix på sommerhalvåret her i Norge så det er jo bare halve året man trenger det hvis man vil. og hvis man i tillegg kan legge ansvaret for funksjonen på eieren som leier ut for reparasjoner som ikke skuldes fysisk påvirkning så er regnestykket noe helt annet. En slik lykt koster raskt 50K på noen biler.
Eller er det der de er veldig flinke til å skrive med liten skrift?

Tipper det er du som betaler når noe skjer med produktet etter garantitidens utløp. Du har jo kjøpt bilen med produktet, men betaler for en funksjonalitet som produktet gjør tilgjengelig. Funker det ikke må du selv få det fikset. Akkurat som TV og tidl. NRK-lisensen. Får du ikke se programmet ditt fordi TV'en har tatt kvelden? Ikke NRK sin feil...

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 832
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Audi Mannen »

MGR1 skrev: 27 nov 2024, 11:50
Audi Mannen skrev: 27 nov 2024, 11:37 .....

Det som kan være moro å få et svar på er hvem som betaler en eventuell kost på reparasjon dersom denne funksjonen "slutter" å virke som planlagt. Er det du som bruker eller er det utleier som står ansvarlig for at deler som du ikke har noen befatning med virker?
Trenger ikke Matrix på sommerhalvåret her i Norge så det er jo bare halve året man trenger det hvis man vil. og hvis man i tillegg kan legge ansvaret for funksjonen på eieren som leier ut for reparasjoner som ikke skuldes fysisk påvirkning så er regnestykket noe helt annet. En slik lykt koster raskt 50K på noen biler.
Eller er det der de er veldig flinke til å skrive med liten skrift?

Tipper det er du som betaler når noe skjer med produktet etter garantitidens utløp. Du har jo kjøpt bilen med produktet, men betaler for en funksjonalitet som produktet gjør tilgjengelig. Funker det ikke må du selv få det fikset. Akkurat som TV og tidl. NRK-lisensen. Får du ikke se programmet ditt fordi TV'en har tatt kvelden? Ikke NRK sin feil...
Du har helt sikkert rett, og det er vel der det med liten tekst kommer inn. De holder ryggen fri til enhver tid. Som jo er fullt forståelig fra en økonomisk synsvinkel. Men jeg synes de skal la kundene få et valg i alle fall.
Når det er sagt så tror jeg også at bilprodusentene er såpass presset på marginer og fortjeneste i en sterk konkurranse at hvis de kan effektivisere og gjøre produksjonslinjen billigere så er det der de kan hente en skjult fortjeneste og ikke ut-prisen i salgshallen som er lett å sammenligne mot andre merker. Det er sikkert billigere å lage 1 type ratt eller seter med varme og alt enn å ha alle variablene som tar tid og logistikk planlegging til neste nivå. Valgene på funksjoner kjøpes jo i appen. Det gjør det ihvertfall på Audi. Noen trykk og et betalingskort og jeg har alle funksjoner i bilen. Snedig.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1147
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Domino »

Og kjøper man en bil som ikke har de ønskede funksjonene aktivert så gjør man det sjøl etter overtakelse. Så det er jo ikke bare negativt.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 565
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Norge

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av MGR1 »

Det som også blir mer og mer vanlig er at produsenten outsourcer tjenester til en tredjepart. Ser at BMW har vært flinke til det, men det er nok noe som kommer fra mange leverandører. Så kjøretøyet er produsert f.eks. hos BMW, men BMW har outsourcet tjenesten 'GPS' eller 'oppvarmet ratt' eller tilsv. til noen andre. Disse vil etter hvert regulere pris og tilgang på tjenesten selv, fritt fra produsenten. De vil da ha monopol på tjenesten, men ikke ha ansvar for hardware'en.

Ser at det er en sak her i Trondheim nå hvor ladepunkter for el-biler i borettslag er tatt over av en leverandør, som har skrudd opp prisen på lading. De har monopol på dette og kan tillate seg det; kundene har ingen andre å gå til. Samme med Microsoft og mange andre softwareleverandører. Snart er alt på nett og du har ingenting installert på din PC (som du også snart kan/må leie). Mange bønder i USA eier ikke sin egen produksjon; det er det Monsanto som gjør.

Dessverre er dette noe som drives av kapitaleierne; ideelt sett skal vi ikke eie noen ting, men betale for bruken av 'tjenesten'. Ser at det er ønsker om å trekke dette konseptet videre, f.ek.s til boliger.

Alt dette blir 'sukret' med at det gir deg fleksibilitet.

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 35
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelbokser »

MGR1 skrev: 27 nov 2024, 14:48 Det som også blir mer og mer vanlig er at produsenten outsourcer tjenester til en tredjepart. Ser at BMW har vært flinke til det, men det er nok noe som kommer fra mange leverandører.
Du har sikkert rett, men personlig synes jeg dette er en uønsket utvikling. En ting at man må betale for "hardware" man ikke er interessert i å drasse rundt på, en annen ting er problematikken når (ikke hvis) ting svikter. Noen kaller det produktutvikling, jeg kaller det produkinnvikling.

Jeg vil aldri velge å kjøpe et kjøretøy jeg ikke eier rettighetene til all bruk av. Punktum. En ting om BMW leverer slike ting, noe annet om f.eks VAG, som har en mer dominerende makedsandel med både VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche innfører samme prinsipp; dvs vanskeligere å velge bort problemet.

Jeg håper at (for)brukerorganisasjonene klarer å opplyse potensielle kjøpere om at de kan bli solgt et produkt som er annerledes enn de forventer. Og at trenden dør før den finner rotfeste.

Som f.eks da the Coca Cola Company skulle lansere sitt nye mineralvann på det britiske markedet. Det skulle hete "Dasani", og produsenten hadde tenkt å lage det ved å tilsette vannverkvann fra The Thames Water Company (dvs vanlig kloret kranvann) en dasj med deres egen, spesielle mineraloppløsning (basert på analyse av f.eks Perrier, el likn). Dette fikk noen undersøkende journalister nyss i, og fortalte sine lesere at Dasani, som anslagsvis skulle koste (si) 10 kr pr flaske, ville bestå av 99,8 % kranvann til en kostnad av 0,5 øre, og en kjemikalietilsetning verdt kansje 1 øre. CCC ga opp å markedsføre produktet.

Svar