Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
-
- Innlegg: 816
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Bosted: Vestfold
Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Ser litt på nye mcer og hva slags utstyr de forskjellige merkene kommer med i 2025
Kom over dette da jeg leste på KTM 1390 Super Duke GT:
Optionally you can expand that package to include two additional custom modes and a track mode. A front-facing radar is also a new addition for 2025, far better hidden than on earlier models, enabling adaptive cruise control, brake assist, distance assist, and the new group riding functio As on several other KTMs, optional electronics can be trialed for 1,500 kilometers (932 miles) in Demo mode before you decide whether to pay to unlock those features permanently.Not everyone loves the idea of having to pay to use tech that’s already built into the bike, but it allows those who won’t use it to save some money.
Er dette vanlig på flere merker. ? Om jeg kjøper en ny sykkel ønsker jeg alt av utstyr er tilgjengelig og ikke bør betales for i etterkant.
Kom over dette da jeg leste på KTM 1390 Super Duke GT:
Optionally you can expand that package to include two additional custom modes and a track mode. A front-facing radar is also a new addition for 2025, far better hidden than on earlier models, enabling adaptive cruise control, brake assist, distance assist, and the new group riding functio As on several other KTMs, optional electronics can be trialed for 1,500 kilometers (932 miles) in Demo mode before you decide whether to pay to unlock those features permanently.Not everyone loves the idea of having to pay to use tech that’s already built into the bike, but it allows those who won’t use it to save some money.
Er dette vanlig på flere merker. ? Om jeg kjøper en ny sykkel ønsker jeg alt av utstyr er tilgjengelig og ikke bør betales for i etterkant.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
39972km på 4 sesonger
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
39972km på 4 sesonger
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 18 nov 2024, 21:56
- Motorsykkelen din: Husqvarna Norden 901 Exp 2023, Honda SH300i 2019
- Bosted: Stavanger
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Jeg tror ikke dette er vanlig. Det virker som en uærlig markedsføringsstrategi for å få utslagssprisen til å fremmstå lavere enn realiteten.
-
- Innlegg: 7868
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Dette er blitt helt vanlig-på biler også -der kan man leie rattvarme for eksempel på vinteren..
På jobb-bilen skal de ha ekstra for taleoppringing.
Men vil jeg ha et kjøretøy jeg ikke har fullt eierskap til? og må leie/kjøpe funksjoner som allerede er produsert og montert?
På jobb-bilen skal de ha ekstra for taleoppringing.
Men vil jeg ha et kjøretøy jeg ikke har fullt eierskap til? og må leie/kjøpe funksjoner som allerede er produsert og montert?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Dette er vanlig på både bil og motorsykkel, det fine er jo at du slipper å betale for noe du ikke ønsker eller ikke har bruk for men du får teste utstyr og funksjon en tid. Selger du motorsykkel brukt og det er utstyr du ikke har aktivert kan ny eier aktivere hvis han ønsker. På bil har jeg sett du kan aktivere utstyr til en betydelig redusert pris etter litt tid og det vil jeg tro er likt på motorsykkel etterhvert.HuskyRider skrev: ↑23 nov 2024, 15:32 Jeg tror ikke dette er vanlig. Det virker som en uærlig markedsføringsstrategi for å få utslagssprisen til å fremmstå lavere enn realiteten.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7868
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Ja det er riktig, ikke en utvikling jeg ønsker og sikkert flere med meg.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1578
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Ikke helt uvanlig BMW har også delvis dette, kjøremoduser Pro blandt annet. Selvfølgelig er alle med på dyreste eller dyrere pakker.
Samme gjelder vel i ECU´r hvor de tuner ned samme fysiske motor. KTM har vel også dette på bla. innebygget navigasjon og som nevnt her tydeligvis mer nå.
Jeg ser poenget med at man allerede har betalt for det (hardwaren i hvert fall), men jeg antar at det er billigere for fabrikkene og produsere en eller få varianter av en del. Men det ligger også en utviklingskost i dette, samt programvare og vedlikehold/oppdatering av den.
Så jeg har en viss forståelse for det, selv om det kan virke litt kjipt.
Hardware i diverse appliance bokser i IT-verdenen er også ofte like, men så gir lisensen tilgang til de funksjonene eller kapasiteten du betaler for.
Samme gjelder vel i ECU´r hvor de tuner ned samme fysiske motor. KTM har vel også dette på bla. innebygget navigasjon og som nevnt her tydeligvis mer nå.
Jeg ser poenget med at man allerede har betalt for det (hardwaren i hvert fall), men jeg antar at det er billigere for fabrikkene og produsere en eller få varianter av en del. Men det ligger også en utviklingskost i dette, samt programvare og vedlikehold/oppdatering av den.
Så jeg har en viss forståelse for det, selv om det kan virke litt kjipt.
Hardware i diverse appliance bokser i IT-verdenen er også ofte like, men så gir lisensen tilgang til de funksjonene eller kapasiteten du betaler for.
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Dette er vel ganske "Spot on" hva som er årsaken / grunnen tror jeg også.Gammelsmurfen skrev: ↑24 nov 2024, 06:19 Ikke helt uvanlig BMW har også delvis dette, kjøremoduser Pro blandt annet. Selvfølgelig er alle med på dyreste eller dyrere pakker.
Samme gjelder vel i ECU´r hvor de tuner ned samme fysiske motor. KTM har vel også dette på bla. innebygget navigasjon og som nevnt her tydeligvis mer nå.
Jeg ser poenget med at man allerede har betalt for det (hardwaren i hvert fall), men jeg antar at det er billigere for fabrikkene og produsere en eller få varianter av en del. Men det ligger også en utviklingskost i dette, samt programvare og vedlikehold/oppdatering av den.
Så jeg har en viss forståelse for det, selv om det kan virke litt kjipt.
Hardware i diverse appliance bokser i IT-verdenen er også ofte like, men så gir lisensen tilgang til de funksjonene eller kapasiteten du betaler for.
Verden er i endring vi må ikke glemme det. Ting vil ikke bli som de har vært på godt og vondt
- MGR1
- Innlegg: 565
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Norge
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Det er dit Vesten går - 'you will own nothing and you will be happy' for å sitere Klaus Schwab i WEF
-
- Innlegg: 7868
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
det er helt riktig-det er dit vi er på vei.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39010
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Det er naturligvis og helt nødvendig å motarbeide dette!
Å eie sin egen bolig og det man trenger i hverdagen, som bl.a, bil og motorsykkel med det tilbehør og egenskaper disse har, er helt sentralt for et selvstendig, friitt og uavhengig hverdagsliv.
Mest mulig uavhengig av andre og det å være gjeldfri er veien til det gode liv så godt det lar seg gjøre her i landet!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Gammelbokser
- Innlegg: 35
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Enda en grunn til at jeg holder meg til mine gamle og analoge kjøretøyer.
Montert utstyr du ikke kan bruke = dyrere, mer kompliserte kjøretøy med enda flere muligheter til feil etter noen år. Og miljøfiendtlig; hvorfor produsere, og transportere halve jorden rundt noe som kunden ikke har bestilt . . . Og, alt ekstrautstyret som ikke brukes gjør kjøretøyet tyngre enn det trenger å være ): større masse som skal aksellereres opp og bremses ned.
Vi burde hatt et EU-direktiv som forbød kjøretøy utstyrt på den måten.
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Helt enig i det å eie foran leieAJ skrev: ↑24 nov 2024, 20:59Det er naturligvis og helt nødvendig å motarbeide dette!
Å eie sin egen bolig og det man trenger i hverdagen, som bl.a, bil og motorsykkel med det tilbehør og egenskaper disse har, er helt sentralt for et selvstendig, friitt og uavhengig hverdagsliv.
Mest mulig uavhengig av andre og det å være gjeldfri er veien til det gode liv så godt det lar seg gjøre her i landet!
Har foreløpig ikke negative opplevelse på nyere motorsykkel men på bil det motsatte. Det som fremstår som billig problemfritt bilhold ved å kjøpe ny bil med serviceavtale er ikke som før hvor alt var transparent. Levetid på slitedeler er betydelig kortere, alt som må repareres utbedres selv enkle reparasjoner er mye dyrere, hva som faktisk utføres under service bulletiner / recall informeres ikke, servicearbeid utføres ikke årlig eller 2 årlig intervaller men fordeles utover på både tid og kilometer. Det vil si en forhåndsbetalt serviceavtale blir dyr da du oppdager at ett servicebesøk med ett klipp i serviceavtale bare innhold bytte av bremsevæske, motorolje med filter må byttes allerede om 8k kilometer med nytt klipp i serviceavtale.
Eie det du trenger og unngå nyere kjøretøyGammelbokser skrev: ↑24 nov 2024, 21:07Enda en grunn til at jeg holder meg til mine gamle og analoge kjøretøyer.
Montert utstyr du ikke kan bruke = dyrere, mer kompliserte kjøretøy med enda flere muligheter til feil etter noen år. Og miljøfiendtlig; hvorfor produsere, og transportere halve jorden rundt noe som kunden ikke har bestilt . . . Og, alt ekstrautstyret som ikke brukes gjør kjøretøyet tyngre enn det trenger å være ): større masse som skal aksellereres opp og bremses ned.
Vi burde hatt et EU-direktiv som forbød kjøretøy utstyrt på den måten.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7868
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Men når "vi alle" er på el-bilkjøret er vi prisgitt disse mekanismene.-og tro at de er feilfrie? jadda...
https://dinside.dagbladet.no/motor/her- ... t/82280845
Men klart det er mest lønnsomt å ha et sugerør i lommeboka månedlig slik at man stadig kan øke "litt og litt".
Helelektroniske dingser som er kryptert da kommer vi privatpersoner til kort.
Men det er jo ikke ønskelig at vi beveger oss mer enn mellom arbeid og bolig heller så.
-OG svelger rått hvor godt vi har det....
Opplevelser kan vi jo ha gjennom såpeserier drittsekktv og adventureprogram på skjermen-la andre leve og selv bare se på.
https://dinside.dagbladet.no/motor/her- ... t/82280845
Men klart det er mest lønnsomt å ha et sugerør i lommeboka månedlig slik at man stadig kan øke "litt og litt".
Helelektroniske dingser som er kryptert da kommer vi privatpersoner til kort.
Men det er jo ikke ønskelig at vi beveger oss mer enn mellom arbeid og bolig heller så.
-OG svelger rått hvor godt vi har det....
Opplevelser kan vi jo ha gjennom såpeserier drittsekktv og adventureprogram på skjermen-la andre leve og selv bare se på.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24166
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette egentlig. På en måte er det ho greit og kunne abonnere på rattvarme om vinteren og fjerne abonnementet på sommmeren feks.
Hvis slikt kan aktiveres og deaktiveres via app er det enda bedre. Da kan man "bestille" sport modus når man trenger det og slå det av når man ikke vil ha det.
Bakdelen er som nevnt at man uansett er med på og betale mye av hardwaren, selv om man potensielt ikke skal bruke den.
Så jeg vet ikke.... stiller meg vel egentlig ganske nøytral til saken så langt...
Hvis slikt kan aktiveres og deaktiveres via app er det enda bedre. Da kan man "bestille" sport modus når man trenger det og slå det av når man ikke vil ha det.
Bakdelen er som nevnt at man uansett er med på og betale mye av hardwaren, selv om man potensielt ikke skal bruke den.
Så jeg vet ikke.... stiller meg vel egentlig ganske nøytral til saken så langt...