Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Solo-rider
Innlegg: 816
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Bosted: Vestfold

Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Solo-rider »

Ser litt på nye mcer og hva slags utstyr de forskjellige merkene kommer med i 2025 :mk
Kom over dette da jeg leste på KTM 1390 Super Duke GT:
Optionally you can expand that package to include two additional custom modes and a track mode. A front-facing radar is also a new addition for 2025, far better hidden than on earlier models, enabling adaptive cruise control, brake assist, distance assist, and the new group riding functio As on several other KTMs, optional electronics can be trialed for 1,500 kilometers (932 miles) in Demo mode before you decide whether to pay to unlock those features permanently.Not everyone loves the idea of having to pay to use tech that’s already built into the bike, but it allows those who won’t use it to save some money.

Er dette vanlig på flere merker. ? Om jeg kjøper en ny sykkel ønsker jeg alt av utstyr er tilgjengelig og ikke bør betales for i etterkant.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
39972km på 4 sesonger

HuskyRider
Innlegg: 6
Registrert: 18 nov 2024, 21:56
Motorsykkelen din: Husqvarna Norden 901 Exp 2023, Honda SH300i 2019
Bosted: Stavanger

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av HuskyRider »

Jeg tror ikke dette er vanlig. Det virker som en uærlig markedsføringsstrategi for å få utslagssprisen til å fremmstå lavere enn realiteten.

mekkern
Innlegg: 7868
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

Dette er blitt helt vanlig-på biler også -der kan man leie rattvarme for eksempel på vinteren..
På jobb-bilen skal de ha ekstra for taleoppringing.

Men vil jeg ha et kjøretøy jeg ikke har fullt eierskap til? og må leie/kjøpe funksjoner som allerede er produsert og montert?
:-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av dypen »

HuskyRider skrev: 23 nov 2024, 15:32 Jeg tror ikke dette er vanlig. Det virker som en uærlig markedsføringsstrategi for å få utslagssprisen til å fremmstå lavere enn realiteten.
Dette er vanlig på både bil og motorsykkel, det fine er jo at du slipper å betale for noe du ikke ønsker eller ikke har bruk for men du får teste utstyr og funksjon en tid. Selger du motorsykkel brukt og det er utstyr du ikke har aktivert kan ny eier aktivere hvis han ønsker. På bil har jeg sett du kan aktivere utstyr til en betydelig redusert pris etter litt tid og det vil jeg tro er likt på motorsykkel etterhvert.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7868
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 23 nov 2024, 21:10 Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
Ja det er riktig, ikke en utvikling jeg ønsker og sikkert flere med meg.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1578
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ikke helt uvanlig BMW har også delvis dette, kjøremoduser Pro blandt annet. Selvfølgelig er alle med på dyreste eller dyrere pakker.
Samme gjelder vel i ECU´r hvor de tuner ned samme fysiske motor. KTM har vel også dette på bla. innebygget navigasjon og som nevnt her tydeligvis mer nå.
Jeg ser poenget med at man allerede har betalt for det (hardwaren i hvert fall), men jeg antar at det er billigere for fabrikkene og produsere en eller få varianter av en del. Men det ligger også en utviklingskost i dette, samt programvare og vedlikehold/oppdatering av den.
Så jeg har en viss forståelse for det, selv om det kan virke litt kjipt.
Hardware i diverse appliance bokser i IT-verdenen er også ofte like, men så gir lisensen tilgang til de funksjonene eller kapasiteten du betaler for.

Toalmar
Innlegg: 470
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: Gjøvik

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Toalmar »

Gammelsmurfen skrev: 24 nov 2024, 06:19 Ikke helt uvanlig BMW har også delvis dette, kjøremoduser Pro blandt annet. Selvfølgelig er alle med på dyreste eller dyrere pakker.
Samme gjelder vel i ECU´r hvor de tuner ned samme fysiske motor. KTM har vel også dette på bla. innebygget navigasjon og som nevnt her tydeligvis mer nå.
Jeg ser poenget med at man allerede har betalt for det (hardwaren i hvert fall), men jeg antar at det er billigere for fabrikkene og produsere en eller få varianter av en del. Men det ligger også en utviklingskost i dette, samt programvare og vedlikehold/oppdatering av den.
Så jeg har en viss forståelse for det, selv om det kan virke litt kjipt.
Hardware i diverse appliance bokser i IT-verdenen er også ofte like, men så gir lisensen tilgang til de funksjonene eller kapasiteten du betaler for.
Dette er vel ganske "Spot on" hva som er årsaken / grunnen tror jeg også.
Verden er i endring vi må ikke glemme det. Ting vil ikke bli som de har vært på godt og vondt

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 565
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Norge

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av MGR1 »

Det er dit Vesten går - 'you will own nothing and you will be happy' for å sitere Klaus Schwab i WEF :lol

mekkern
Innlegg: 7868
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

MGR1 skrev: 24 nov 2024, 18:56 Det er dit Vesten går - 'you will own nothing and you will be happy' for å sitere Klaus Schwab i WEF :lol
det er helt riktig-det er dit vi er på vei. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 24 nov 2024, 20:40
MGR1 skrev: 24 nov 2024, 18:56 Det er dit Vesten går - 'you will own nothing and you will be happy' for å sitere Klaus Schwab i WEF :lol
det er helt riktig-det er dit vi er på vei. :prf
Det er naturligvis og helt nødvendig å motarbeide dette!
Å eie sin egen bolig og det man trenger i hverdagen, som bl.a, bil og motorsykkel med det tilbehør og egenskaper disse har, er helt sentralt for et selvstendig, friitt og uavhengig hverdagsliv.
Mest mulig uavhengig av andre og det å være gjeldfri er veien til det gode liv så godt det lar seg gjøre her i landet!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 35
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Gammelbokser »

mekkern skrev: 23 nov 2024, 21:10 Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
Enda en grunn til at jeg holder meg til mine gamle og analoge kjøretøyer.

Montert utstyr du ikke kan bruke = dyrere, mer kompliserte kjøretøy med enda flere muligheter til feil etter noen år. Og miljøfiendtlig; hvorfor produsere, og transportere halve jorden rundt noe som kunden ikke har bestilt . . . Og, alt ekstrautstyret som ikke brukes gjør kjøretøyet tyngre enn det trenger å være ): større masse som skal aksellereres opp og bremses ned.

Vi burde hatt et EU-direktiv som forbød kjøretøy utstyrt på den måten.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6428
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 24 nov 2024, 20:59
mekkern skrev: 24 nov 2024, 20:40
MGR1 skrev: 24 nov 2024, 18:56 Det er dit Vesten går - 'you will own nothing and you will be happy' for å sitere Klaus Schwab i WEF :lol
det er helt riktig-det er dit vi er på vei. :prf
Det er naturligvis og helt nødvendig å motarbeide dette!
Å eie sin egen bolig og det man trenger i hverdagen, som bl.a, bil og motorsykkel med det tilbehør og egenskaper disse har, er helt sentralt for et selvstendig, friitt og uavhengig hverdagsliv.
Mest mulig uavhengig av andre og det å være gjeldfri er veien til det gode liv så godt det lar seg gjøre her i landet!
Helt enig i det å eie foran leie :thumleft
Har foreløpig ikke negative opplevelse på nyere motorsykkel men på bil det motsatte. Det som fremstår som billig problemfritt bilhold ved å kjøpe ny bil med serviceavtale er ikke som før hvor alt var transparent. Levetid på slitedeler er betydelig kortere, alt som må repareres utbedres selv enkle reparasjoner er mye dyrere, hva som faktisk utføres under service bulletiner / recall informeres ikke, servicearbeid utføres ikke årlig eller 2 årlig intervaller men fordeles utover på både tid og kilometer. Det vil si en forhåndsbetalt serviceavtale blir dyr da du oppdager at ett servicebesøk med ett klipp i serviceavtale bare innhold bytte av bremsevæske, motorolje med filter må byttes allerede om 8k kilometer med nytt klipp i serviceavtale.
Gammelbokser skrev: 24 nov 2024, 21:07
mekkern skrev: 23 nov 2024, 21:10 Men utstyret er allerede produsert og montert -så faktisk har du allerede betalt for det-men må betale ekstra for å kunne benytte det.
Enda en grunn til at jeg holder meg til mine gamle og analoge kjøretøyer.

Montert utstyr du ikke kan bruke = dyrere, mer kompliserte kjøretøy med enda flere muligheter til feil etter noen år. Og miljøfiendtlig; hvorfor produsere, og transportere halve jorden rundt noe som kunden ikke har bestilt . . . Og, alt ekstrautstyret som ikke brukes gjør kjøretøyet tyngre enn det trenger å være ): større masse som skal aksellereres opp og bremses ned.

Vi burde hatt et EU-direktiv som forbød kjøretøy utstyrt på den måten.
Eie det du trenger og unngå nyere kjøretøy :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7868
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av mekkern »

Men når "vi alle" er på el-bilkjøret er vi prisgitt disse mekanismene.-og tro at de er feilfrie? jadda...

https://dinside.dagbladet.no/motor/her- ... t/82280845

Men klart det er mest lønnsomt å ha et sugerør i lommeboka månedlig slik at man stadig kan øke "litt og litt".

Helelektroniske dingser som er kryptert da kommer vi privatpersoner til kort.
Men det er jo ikke ønskelig at vi beveger oss mer enn mellom arbeid og bolig heller så.
-OG svelger rått hvor godt vi har det....
Opplevelser kan vi jo ha gjennom såpeserier drittsekktv og adventureprogram på skjermen-la andre leve og selv bare se på. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Betale for bruk av utstyr som allerede er på ny sykkel.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette egentlig. På en måte er det ho greit og kunne abonnere på rattvarme om vinteren og fjerne abonnementet på sommmeren feks.

Hvis slikt kan aktiveres og deaktiveres via app er det enda bedre. Da kan man "bestille" sport modus når man trenger det og slå det av når man ikke vil ha det.

Bakdelen er som nevnt at man uansett er med på og betale mye av hardwaren, selv om man potensielt ikke skal bruke den.

Så jeg vet ikke.... stiller meg vel egentlig ganske nøytral til saken så langt...

Svar