Øvelseskjøring i Lier/Drammen
-
toreth
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ6 N 2012
Re: Øvelseskjøring i Lier/Drammen
Takk for mange tilbakemeldinger! Dette var ren landevei, for det meste 40-60-70 soner, i god blanding.
Fra billappen så jeg for meg at trygg, rolig ferdsel i trafikken var noe sensor så etter, men jeg har nok virket for usikker og stiv. Var nokså nervøs.
Dessverre nærmer det seg slutten av sesongen for oppkjøringer, er mulig jeg ikke får tatt lappen før neste år. Det hadde vært skikkelig kjipt.
Jaja. Skal øve på fart og bedre flyt, med fokus på å tørre seg ut i svingen og midtrabatten. Har bestilt mc-teori boka også, for å se tegninger av hvordan svingene skal være.
Fra billappen så jeg for meg at trygg, rolig ferdsel i trafikken var noe sensor så etter, men jeg har nok virket for usikker og stiv. Var nokså nervøs.
Dessverre nærmer det seg slutten av sesongen for oppkjøringer, er mulig jeg ikke får tatt lappen før neste år. Det hadde vært skikkelig kjipt.
Jaja. Skal øve på fart og bedre flyt, med fokus på å tørre seg ut i svingen og midtrabatten. Har bestilt mc-teori boka også, for å se tegninger av hvordan svingene skal være.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Så, så...toreth skrev: 05 aug 2025, 18:41 Dessverre nærmer det seg slutten av sesongen for oppkjøringer, er mulig jeg ikke får tatt lappen før neste år. Det hadde vært skikkelig kjipt.
Det er i hvert fall to måneder igjen av sesongen, ferien er over for de fleste så mulighetene for ny oppkjøring innen rimelig tid bør vel absolutt være mulig.
Krysser fingrene for deg

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Håper du ikke gir deg nå det er fortsatt mye igjen av kjørbar sesong for motorsykkel
Stå på mens du er varm i trøya 
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
OnlineFredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Med MC skal du utvise smidighet og komme deg av gårde(bruk motoren og aks-potensialet til din fordel). Ikke daffe som en bil. Da jeg tok oppkjøringen «kappa» jeg rett over en vikelinje under en avkjøring til venstre på en landevei for å unngå å stoppe for møtende bil i krysset. Det fikk jeg skryt for. Kan jo virke litt uforsiktig, men det var klart i motgående og på sideveien, så hvorfor ikke.
Fryktelig kjipt da, men det er en helhetlig vurdering.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Amen!FredrikE24 skrev: 05 aug 2025, 19:33 Med MC skal du utvise smidighet og komme deg av gårde(bruk motoren og aks-potensialet til din fordel). Ikke daffe som en bil. Da jeg tok oppkjøringen «kappa» jeg rett over en vikelinje under en avkjøring til venstre på en landevei for å unngå å stoppe for møtende bil i krysset. Det fikk jeg skryt for. Kan jo virke litt uforsiktig, men det var klart i motgående og på sideveien, så hvorfor ikke.
Jeg ser på trafikkbildet som kontraster. Så lenge kontrasten mellom lav og høy hastighet mellom kjøretøyene er liten (altså alle har tilnærmet samme hastighet) så er generelt faren minst for overraskelser og potensielle farer. Når det begynner og "hope seg opp" og du havner som myk trafikkant i mellom flere biler kan det fort bli skummelt som motorsyklist. Du blir fort usynlig.
I slike situasjoner er det best og øke kontrasten et øyeblikk for å komme seg ut av en slik situasjon ved å aksellerere seg vekk fra opphopningen. Det er lettere og holde styr på det som skjer forran deg enn bak deg.
Men så skal man heller ikke kjøre FOR fort i forhold til annen trafikk. Bilister regner ikke med at det plutselig på ligger en motorsykkel ved siden av seg og heller ikke bilister er alltid flinke nok til å følge med hva som skjer bak.
Som motorsyklist liker jeg og komme meg opp og frem og generelt ha LITT høyere hastighet enn trafikken rundt meg. Det er en litt egoistisk tanke og kjøremåte, men jeg har kjørt nok av moped (i voksen alder) som er direkte skummelt når man må følge med mer bakover enn forover.
-
toreth
Våkna til en hyggelig overraskelse i dag! Kjørelærer har fikset oppkjøring første mulige dag etter karantene
Nå gjelder det å kjøre, kjøre, kjøre… utvise smidighet og komme seg av gårde. Andre konkrete tips?
Er redd for å kjøre FOR annerledes enn sist også, men jeg tror det er viktig å bare drite i alt og kjøre som jeg ville gjort en solskinnsdag alene, med fokus på nettopp smidighet og handlingsrom i sving (som jeg tolker som den «korteste» linjen gjennom en sving. fra hvit stripe til gul stripe).
Nå gjelder det å kjøre, kjøre, kjøre… utvise smidighet og komme seg av gårde. Andre konkrete tips?
Er redd for å kjøre FOR annerledes enn sist også, men jeg tror det er viktig å bare drite i alt og kjøre som jeg ville gjort en solskinnsdag alene, med fokus på nettopp smidighet og handlingsrom i sving (som jeg tolker som den «korteste» linjen gjennom en sving. fra hvit stripe til gul stripe).
- Sono Juventino
- Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401
Tror du har rett i din tolkning. Deler innlegget der jeg har med min egen vurdering fra oppkjøring nå i mai. Jeg tror man indirekte kan lese litt hva de ser etter ved å lese denne begrunnelsen. Spesielt i bytrafikk er det viktig at man samhandler godt med andre trafikanter. Dette betyr å slippe opp gassen eller gasse litt mer inn og ut av rundkjøringer for å skape god flyt. Man må tolke trafikken og være proaktiv istedenfor reaktiv.
Ta til deg alt sensor sier under treningen, så gjør du det samme på oppkjøring. Da går det nok fint.
Ta til deg alt sensor sier under treningen, så gjør du det samme på oppkjøring. Da går det nok fint.
Prematurt medlem av team midtlivskrise.
- Canutus
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Kontakt:
Nå er det lenge siden jeg tok lappen, men jeg tolker ikke det å "skape handlingsrom" som å kjøre en perfekt linje i sving.
For meg handler handlingsrom om mye mer. Sporvalget er helt klart en viktig del, men også om å se og bli sett, avstand til andre trafikanter, fartstilpassning. Så hvis ideelt sorvalg for meg aleine på veien er gjerne ikke samme sporvalg om jeg kjører bak en annen bil eller lastebil.
For meg handler handlingsrom om mye mer. Sporvalget er helt klart en viktig del, men også om å se og bli sett, avstand til andre trafikanter, fartstilpassning. Så hvis ideelt sorvalg for meg aleine på veien er gjerne ikke samme sporvalg om jeg kjører bak en annen bil eller lastebil.
toreth skrev: 08 aug 2025, 07:58 Våkna til en hyggelig overraskelse i dag! Kjørelærer har fikset oppkjøring første mulige dag etter karantene![]()
-
toreth
Jaja. I dag ble stryk nummer to virkelighet.
Kjørte rett og slett ikke veldig bra. Så ikke utrykning bak meg raskt nok og lå for lenge, for langt uti svingene, særlig høyresving.
Dette er delvis det motsatte av det jeg fikk beskjed om sist, så jeg prøver å gi meg litt slækk. Har nok overkompensert litt. Men for noe forbanna drit. Er det noen som i det hele kjenner noen som har strøket to ganger? Med tanke på hvor mye jeg etterhvert har kjørt er jeg selvsagt skuffet over at jeg ikke klarer å prestere på oppkjøring. Blir så utenomjordisk nervøs.
Kjørte rett og slett ikke veldig bra. Så ikke utrykning bak meg raskt nok og lå for lenge, for langt uti svingene, særlig høyresving.
Dette er delvis det motsatte av det jeg fikk beskjed om sist, så jeg prøver å gi meg litt slækk. Har nok overkompensert litt. Men for noe forbanna drit. Er det noen som i det hele kjenner noen som har strøket to ganger? Med tanke på hvor mye jeg etterhvert har kjørt er jeg selvsagt skuffet over at jeg ikke klarer å prestere på oppkjøring. Blir så utenomjordisk nervøs.
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Kjiper'n, men du er nok ikke alene i å stryke både en og to ganger.
Handlingsrom dreier seg primært om å ha mest mulig veibane å gå på før du havner utafor. Da jeg kjørte opp for bare noen år siden så gikk det altså i å ligge langt, langt inn mot høyre i høyresving (omtrent i grøfta) og så langt ut mot venstre i venstresving (men ikke så mye at man begynner å "utfordre" motgående trafikk).
Tanken er at om det skjer noe så har man hele sin side av veien å jobbe med. F.eks. om du kjører i en høyresving og kommer inn i for høy hastighet så har du hele bredden på feltet før du kommer borti motgående trafikk. Om du derimot ligger mer i midten ev. ut mot venstre i en høyresving så er det mye kortere avstand fra deg til motgående trafikk og du får da mye kortere tid å reagere på om du f.eks. tar svingen for fort.
Men bare det å sløve med å reagere på utrykningskjøretøy er nok fort nok til at du havner heeelt på grensa til stryk, om ikke automatisk over.
Handlingsrom dreier seg primært om å ha mest mulig veibane å gå på før du havner utafor. Da jeg kjørte opp for bare noen år siden så gikk det altså i å ligge langt, langt inn mot høyre i høyresving (omtrent i grøfta) og så langt ut mot venstre i venstresving (men ikke så mye at man begynner å "utfordre" motgående trafikk).
Tanken er at om det skjer noe så har man hele sin side av veien å jobbe med. F.eks. om du kjører i en høyresving og kommer inn i for høy hastighet så har du hele bredden på feltet før du kommer borti motgående trafikk. Om du derimot ligger mer i midten ev. ut mot venstre i en høyresving så er det mye kortere avstand fra deg til motgående trafikk og du får da mye kortere tid å reagere på om du f.eks. tar svingen for fort.
Men bare det å sløve med å reagere på utrykningskjøretøy er nok fort nok til at du havner heeelt på grensa til stryk, om ikke automatisk over.
-
Megaoctane
- Motorsykkelen din: ‘24 BMW R1300 GS
Det var kjipt. Ikke gi opp håpet. Du har nok overkompensert og det er nok fordi du blir nervøs. Jeg tror du nailer det neste gang 
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Jeg må nok si at jeg ikke kjenner noen som har strøket i det hele tatt, bortsett fra ett par som tok billappen når dem var 18 år for ca. 30 år siden.toreth skrev: 02 sep 2025, 11:48 Jaja. I dag ble stryk nummer to virkelighet.
Å stryke EN gang er jo på en måte greit. Det skjer inni mellom, men to ganger vil jeg si er relativt uvanlig. Enten skyldes dette en elendig kjørelærer, eller så er du rett og slett ikke "moden" nok for å kjøre opp på MC. Eller evt. en kombinasjon av dette.
Mangel på mengdetrenng (øvekjøring) er heller ikke bra. Man får rett og slett ikke kjørt nok.
Ønsker deg lykke til med oppkjøring neste år hvis du ikke får det til i år, men sørg da for å være SKIKKELIG forberedt. Ikke sikt deg inn på oppkjøring så fort som mulig. Ta noen oppfriskningstimer med kjørelærer og prøv og få øvekjørt MASSE. Bli med på lengre turer, gjerne over flere dager ved at noen her inne kanskje vil være din ledsager.
Bruk nettverket ditt, vær aktiv på forumet, la andre her inne få bli kjent med deg og vær litt frempå, så skal du se at det gir resultater.
-
gbruaset
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Hei, Tore. Sendte deg en p.m. om øvelses kjøring 
-
toreth
Takk for både oppmuntrende meldinger og svar! Jeg har ikke mistet motivasjonen helt. Heldigvis har jeg en sykkel som står og venter på meg, det hjelper.
Timer hos ny kjøreskole er bestilt. Oppkjøring også. Dersom noen kunne tenke seg å øvelseskjøre er jeg fortsatt veldig interessert i det.
Tore
Timer hos ny kjøreskole er bestilt. Oppkjøring også. Dersom noen kunne tenke seg å øvelseskjøre er jeg fortsatt veldig interessert i det.
Tore