Øvelseskjøring i Lier/Drammen
Øvelseskjøring i Lier/Drammen
Heisann... jeg er på vei til å ta førerkort for tung MC til sommer 25. Teorien er bestått og jeg trenger noen å øvelseskjøre med imellom når sesongen starter.
Er veldig takknemlig for hvis det er noen i Lier, Drammen, eller i området rundt som kan tenke seg å hjelpe meg med øving. Sykkel for øvelseskjøring har jeg.
Tusen takk på forhånd.
Er veldig takknemlig for hvis det er noen i Lier, Drammen, eller i området rundt som kan tenke seg å hjelpe meg med øving. Sykkel for øvelseskjøring har jeg.
Tusen takk på forhånd.
-
mekkern
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Re: Øvelseskjøring i Lier/Drammen
Send ei melding når våren engang kommer så kan jeg prøve å ta noen turer med deg. 
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Tusen takkmekkern skrev: 17 nov 2024, 18:36 Send ei melding når våren engang kommer så kan jeg prøve å ta noen turer med deg.![]()
Heisann... jeg har nå kommet i gang med kjøring siden begynnelse av april. Jeg får meg en sykkel FZ6-N i uke 28 og lurer på om det er noen som vil og kan hjelpe med øvelsekjøring?
Begynner å merke at førerkort har blitt for dyrt siden jeg ikke øvelsekjører privat.
Litt om meg
Jeg er en mann i 30 årene og har fullført trinn 2 på klasse A og er forøyelikket på trinn 3. Teorien er bestått. Aldri kjørt noe motorsykkel enn moped da jeg var 16-18 år. Har en gul vest men ingen intercom løsning, dessverre.
Som en takk for hjelpen spanderer jeg gjerne matbit og selvsagt kaffe
Tusen takk på forhånd.
Begynner å merke at førerkort har blitt for dyrt siden jeg ikke øvelsekjører privat.
Litt om meg
Jeg er en mann i 30 årene og har fullført trinn 2 på klasse A og er forøyelikket på trinn 3. Teorien er bestått. Aldri kjørt noe motorsykkel enn moped da jeg var 16-18 år. Har en gul vest men ingen intercom løsning, dessverre.
Som en takk for hjelpen spanderer jeg gjerne matbit og selvsagt kaffe
Tusen takk på forhånd.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Kjøp deg intercom med det samme. Kjekt og ha når du skal ut på tur alene også da du kan høre på musikk etc. Kjøp en av et kjent merke som Cardo eller Sena som snakker sammens med flere andre. Veldig mange som kjører sykkel har en eller annen intercom.MotorMan skrev: 27 jun 2025, 13:13 Heisann... jeg har nå kommet i gang med kjøring siden begynnelse av april. Jeg får meg en sykkel FZ6-N i uke 28 og lurer på om det er noen som vil og kan hjelpe med øvelsekjøring?
Litt om meg![]()
Som en takk for hjelpen spanderer jeg gjerne matbit og selvsagt kaffe![]()
Tusen takk på forhånd.
Jeg har en Cardo PackTalk Black liggende som du skal få billig. Kostet vel rundt 4-5000 kroner for ett års tid siden. Du skal få den for 500 kroner. Mangler hjelmfeste og ladekabel etc. (har bare selve "dingsen")
Tusen takk for god tips, og kjøper gjerne intercom som du selgerBjerknez skrev: 27 jun 2025, 14:35Kjøp deg intercom med det samme. Kjekt og ha når du skal ut på tur alene også da du kan høre på musikk etc. Kjøp en av et kjent merke som Cardo eller Sena som snakker sammens med flere andre. Veldig mange som kjører sykkel har en eller annen intercom.MotorMan skrev: 27 jun 2025, 13:13 Heisann... jeg har nå kommet i gang med kjøring siden begynnelse av april. Jeg får meg en sykkel FZ6-N i uke 28 og lurer på om det er noen som vil og kan hjelpe med øvelsekjøring?
Litt om meg![]()
Tusen takk på forhånd.
Jeg har en Cardo PackTalk Black liggende som du skal få billig. Kostet vel rundt 4-5000 kroner for ett års tid siden. Du skal få den for 500 kroner. Mangler hjelmfeste og ladekabel etc. (har bare selve "dingsen")
Kan sikkert få tak i hjelmfeste og ladekabel.
- Bjerknez
- Kontakt:
Har svart deg på mail :)MotorMan skrev: 27 jun 2025, 15:34Tusen takk for god tips, og kjøper gjerne intercom som du selgerBjerknez skrev: 27 jun 2025, 14:35Kjøp deg intercom med det samme. Kjekt og ha når du skal ut på tur alene også da du kan høre på musikk etc. Kjøp en av et kjent merke som Cardo eller Sena som snakker sammens med flere andre. Veldig mange som kjører sykkel har en eller annen intercom.MotorMan skrev: 27 jun 2025, 13:13 Heisann... jeg har nå kommet i gang med kjøring siden begynnelse av april. Jeg får meg en sykkel FZ6-N i uke 28 og lurer på om det er noen som vil og kan hjelpe med øvelsekjøring?
Litt om meg![]()
Tusen takk på forhånd.
Jeg har en Cardo PackTalk Black liggende som du skal få billig. Kostet vel rundt 4-5000 kroner for ett års tid siden. Du skal få den for 500 kroner. Mangler hjelmfeste og ladekabel etc. (har bare selve "dingsen")![]()
Kan sikkert få tak i hjelmfeste og ladekabel.
Når jeg tenker etter, så trenger du jo høytalere etc. også....?
Jeg har som nevnt KUN den sorte dingsen. Ikke noe som helst annet.
- Sono Juventino
- Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401
Er vel ofte mulig å kjøpe universalt sett med høytalere og mic om man ønsker det. Til den prisen er det nok fortsatt en god deal.
Prematurt medlem av team midtlivskrise.
- Bjerknez
- Kontakt:
Joda, man kan sikkert kjøpe dette ved siden av. Men tilbudet står vertfall. Gi meg adressen din hvis du bestemmer deg, så sender jeg :)Sono Juventino skrev: 27 jun 2025, 18:18 Er vel ofte mulig å kjøpe universalt sett med høytalere og mic om man ønsker det. Til den prisen er det nok fortsatt en god deal.
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Det er påbudt med kommunikasjon under øvelseskjøring. Det er også et ansvar ledsager har, så skal du få noen til å øvelseskjøre med deg blir du nok nødt til det. Enten bluetooth headset og ringe, eller intercom.
Kjører man i grisgrendte strøk, så hender det man mister dekningen og får brudd på samtalen. Min erfaring er at intercom med direktekobling er mest stabilt. Blir det et kort brudd så gjenopptas oftest kommunikasjonen.
Men det kan muligens variere etter kombinasjoner av merker og modeller.
Kjører man i grisgrendte strøk, så hender det man mister dekningen og får brudd på samtalen. Min erfaring er at intercom med direktekobling er mest stabilt. Blir det et kort brudd så gjenopptas oftest kommunikasjonen.
Men det kan muligens variere etter kombinasjoner av merker og modeller.
-
toreth
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ6 N 2012
Hei, slenger meg på her (ny her, si gjerne ifra om jeg skal opprette ny tråd i stedet!j.
Jeg befinner meg i samme situasjon. Alt av obligatoriske ting ferdig, oppkjøring i slutten av neste uke.
Er litt desperat etter å kjøre ruta jeg aner meg kommer på oppkjøringen.
Er det noen som har lyst på en tur og to med obligatorisk is og bensin inkludert?
Tore (bor i Drammen, 31 år, lærer. Yamaha XJ6 og alt av ustyr)!
Jeg befinner meg i samme situasjon. Alt av obligatoriske ting ferdig, oppkjøring i slutten av neste uke.
Er det noen som har lyst på en tur og to med obligatorisk is og bensin inkludert?
Sist redigert av toreth den 21 jul 2025, 08:59, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Heisan og velkommen her på MCsiden.no
!
Helt greit å bruke denne tråden, noe jeg er ganske sikker på at trådstarter også er enig i
Så er det bare å håpe på at noen melder seg.
Men...
greit å vite hvor du holder til
...
Samme område som trådstarter, Lier/Drammen-området?
Helt greit å bruke denne tråden, noe jeg er ganske sikker på at trådstarter også er enig i
Så er det bare å håpe på at noen melder seg.
Men...
Samme område som trådstarter, Lier/Drammen-området?
toreth skrev: 21 jul 2025, 08:37 Hei, slenger meg på her (ny her, si gjerne ifra om jeg skal opprette ny tråd i stedet.
Tore (31 år, lærer. Yamaha XJ6 og alt av ustyr)!

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
toreth
Samme som trådstarter, derfor jeg kasta meg på. Hehe
La det til i innlegget nå. Takk for tips!
- haakeik
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Send meg en pm, så kan vi avtale en turtoreth skrev: 21 jul 2025, 09:00 Samme som trådstarter, derfor jeg kasta meg på. Hehe
Jeg er glad for at du har fått tilbud av noen som vil ta turer med deg, den muligheten venter jeg fremdeles på her.toreth skrev: 21 jul 2025, 08:37 Hei, slenger meg på her (ny her, si gjerne ifra om jeg skal opprette ny tråd i stedet!j.
Fikk god hjelp til intercom må jeg si.
Masse lykke til neste uke på oppkjøring
- Sono Juventino
- Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401
I Oslo genereres kjøreruten per prøve like før man kjører ut i trafikken. Vil anta det er det samme i Drammen. Verdt å vite slik at du ikke blir overrasket om du skulle få en annen rute enn du antar.
Prematurt medlem av team midtlivskrise.
-
toreth
Takk for tips!Sono Juventino skrev: 23 jul 2025, 10:22 I Oslo genereres kjøreruten per prøve like før man kjører ut i trafikken. Vil anta det er det samme i Drammen. Verdt å vite slik at du ikke blir overrasket om du skulle få en annen rute enn du antar.
-
toreth
Sensor mente dessverre at kjørekunnskapene mine ikke holdt. Oppkjøringen ble ikke bestått. Jeg er selvsagt overrasket, særlig over to ting:
Han mente at jeg kjørte for sakte og ikke langt nok ut i svingene.
Joda, jeg lå i 66 i 70-sona i noen svinger, og jeg legger meg ikke lengre ut enn litt til høyre for midten av høyre «dump» i en venstresving (om vi deler MIN kjørebane opp i tre, V dump, midtkul og H dump). Dette har kjørelærer aldri sagt noe på. Kanskje jeg var litt mer midtstilt i dag fordi farten var lav på kjørestrekningen (da ligger jeg ganske midt i vegbanen, men vanligvis har dette aldri vært noe problem).
Hva tenker dere? Noen som har tips og erfaringer? Kan en annen sensor mene noe helt annet?
Joda, jeg lå i 66 i 70-sona i noen svinger, og jeg legger meg ikke lengre ut enn litt til høyre for midten av høyre «dump» i en venstresving (om vi deler MIN kjørebane opp i tre, V dump, midtkul og H dump). Dette har kjørelærer aldri sagt noe på. Kanskje jeg var litt mer midtstilt i dag fordi farten var lav på kjørestrekningen (da ligger jeg ganske midt i vegbanen, men vanligvis har dette aldri vært noe problem).
Hva tenker dere? Noen som har tips og erfaringer? Kan en annen sensor mene noe helt annet?
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Mitt inntrykk er at det har vært veldig fokus på plassering de siste årene, trolig pga. det er mye utforkjøringer i sving og at noen av disse sannsynligvis kunne vært unngått dersom føreren hadde hatt mer handlingsrom. Kjøreskolen jeg hadde fokuserte veldig på dette og min erfaring var også at det ofte var mer å gå på selv om jeg selv følte at jeg var helt ute i grøfta/motsatt veibane. Sensor hadde tilsvarende fokus og det var faktisk en av få ting hun kommenterte, nemlig at jeg ikke la meg langt nok ut/inn i alle svingene (men det var for øvrig bra nok til bestått).toreth skrev: 01 aug 2025, 12:16 Sensor mente dessverre at kjørekunnskapene mine ikke holdt. Oppkjøringen ble ikke bestått. Jeg er selvsagt overrasket, særlig over to ting:
Hastighetsmessig ble jeg lært opp til at jeg under ordinære forhold med fordel kan ligge et par hakk over grensa for å unngå å annen trafikk helt opp i baken. Jeg fikk også kjeft om jeg sakket ned for mye i forbindelse med svinger.
Høres for meg ut som at sensor her var på bølgelengde med min opplæring, men at kjørelæreren din kanskje ikke er det samme...
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Uffda... synd det ikke gikk rette veien. Det ville gjort inngangen til helga langt lystigere vil jeg nok tro...toreth skrev: 01 aug 2025, 12:16 Sensor mente dessverre at kjørekunnskapene mine ikke holdt. Oppkjøringen ble ikke bestått. Jeg er selvsagt overrasket, særlig over to ting:
Når får du neste mulighet?

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Dette blir jo en helhetsvurdering av din kjøring, ikke legg for mye i hastighet og plassering. Kanskje du var litt vel stiv og preget av stunden. Sensor sitter igjen med inntrykket fra din kjøring og er han ikke fornøyd må han sette fingeren på noe. Løft blikket, se så lang frem du kan og kjør som om du er der uten sensor og forsøk å hold fartsgrensene. Lykke til 
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Fokus på veiens forsvinningsspunkt, men beveg også blikket kjapt over oversiktlig veistrekning mellom der du befinner deg og forsvinningspunktet, der veien forsvinner utenfor synsfeltet, altså der veien "slutter".dypen skrev: 01 aug 2025, 18:45 Løft blikket, se så lang frem du kan og kjør som om du er der uten sensor og forsøk å hold fartsgrensene. Lykke til![]()
Og der veien "slutter" - forsvinngspunktet - er naturligvis bevegelig så lenge du er i bevegelse.

-
Megaoctane
- Motorsykkelen din: ‘24 BMW R1300 GS
Var ruten for det meste landevei?
Tok lappen i Oslo i fjor, og da slipper man å tenke så innmari mye på å holde høy nok fart i svinger. Det er masse trafikk uansett.
Ikke mist motet, og stå på. Dette går nok bra til slutt.
Tok lappen i Oslo i fjor, og da slipper man å tenke så innmari mye på å holde høy nok fart i svinger. Det er masse trafikk uansett.
Ikke mist motet, og stå på. Dette går nok bra til slutt.
Du ser veldig fort om en mc fører har erfaring eller ikke, kjørte bak en i dag … han kjørte som om han hadde festet blikket en meter foran forhjulet. Vinglete, ujamn hastighet og når han først oppdaget meg ble det enda verre, han gjorde ikke noe galt og håper han kjører mye så han finner flyten etterhvert da er det bare å nyte
Da er det verre med tullinger som oppfører seg som om de er på lukket område, kjørte bak to mc med flere dager imellom. Skikkelig slalomkjøring når du ligger i tett trafikk i begge retninger, en var mer opptatt av å se bakover en forover på grunn av ubrukelige speil og tidvis full aks etter å ha opparbeidet luke til bilen foran. Da gjør du godt inntrykk i trafikkbildet.
Da er det verre med tullinger som oppfører seg som om de er på lukket område, kjørte bak to mc med flere dager imellom. Skikkelig slalomkjøring når du ligger i tett trafikk i begge retninger, en var mer opptatt av å se bakover en forover på grunn av ubrukelige speil og tidvis full aks etter å ha opparbeidet luke til bilen foran. Da gjør du godt inntrykk i trafikkbildet.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"