KTM i krise? Konkursfare?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39317
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 18:19 Dem har rundt 200.000 sykler på lager i følge en artikkel jeg leste. Det er rene verdier som ligger der og ikke blir solgt. Enda værre er det hvis dem blir påtvinget nye Euro 7 på sykler som allerede er på lager....
Ingen som blir påtvunget nye Eurokrav på allerede produserte biler og motorsykler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24322
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 11 jan 2025, 18:24
Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 18:19 Dem har rundt 200.000 sykler på lager i følge en artikkel jeg leste. Det er rene verdier som ligger der og ikke blir solgt. Enda værre er det hvis dem blir påtvinget nye Euro 7 på sykler som allerede er på lager....
Ingen som blir påtvunget nye Eurokrav på allerede produserte biler og motorsykler.
La oss håpe du har rett.

Hvis dem skal selge sykler som nå er på lager som 2025 modeller som kanskje ble produsert for både ett og to år siden, så blir det kjipt om disse må gjennom prosessen en gang til.

Men regner selvsagt med du er sikker på dette ut fra hvordan du skriver, så da slipper dem vertfall å tenke på det om ikke annet :)

Uansett en kjip situasjon KTM har viklet seg inn i nå.

Svaret vil vi sikkert få om ikke så lenge.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39317
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 20:48 Hvis dem skal selge sykler som nå er på lager som 2025 modeller som kanskje ble produsert for både ett og to år siden, så blir det kjipt om disse må gjennom prosessen en gang til.
Nye EUROkrav gis ikke tilbakevirkende kraft.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7923
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av mekkern »

Euro7 blir vel gjort gjeldende fra 1/7-2030?
så da må kjøretøyene være registrert/tatt i bruk før denne dato.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24322
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av Bjerknez »

Usikker på hvor troverdig kilden er, men dette hentet jeg fra Prilo.com:
When will the Euro 7 exhaust emission standard come into force?

The new Euro 7 regulations will come into force from:

2025 – for newly registered passenger cars and delivery vans
2027 – for buses and trucks
https://prilo.com/the-euro-7-standard-w ... ntroduced/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39317
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

Er vel EURO5 som fortsatt gjelder for MC...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7923
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 12 jan 2025, 09:07 Usikker på hvor troverdig kilden er, men dette hentet jeg fra Prilo.com:
When will the Euro 7 exhaust emission standard come into force?

The new Euro 7 regulations will come into force from:

2025 – for newly registered passenger cars and delivery vans
2027 – for buses and trucks
https://prilo.com/the-euro-7-standard-w ... ntroduced/
Men ikke for:Motorvogn gruppe L4e eller de andre definert som MC.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6652
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av dypen »

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39317
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

Som ventet...
Avskallingen av ansatte også som ventet.
Dessverre får jeg legge til, for de berørte og deres familier.
dypen skrev: 20 jan 2025, 17:53 KTM overlever …

https://www.mcmagasinet.no/2024/12/12/k ... mv-agusta/
AJ skrev: 11 jan 2025, 17:01
Bjerknez skrev: 11 jan 2025, 16:54 Glad jeg ikke er eier av en KTM hvis dem går konkurs....
Går ikke konk.
"Too big to fail". er det noe som heter.
KTM faller nok innunder det begrepet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4971
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av FredrikE24 »

Alt kan jo skje. Er man på konkursens rand en gang, så skjer det igjen. Ender sikkert opp som SAAB tilslutt.

Nå kan det jo også være at det å kappe lina mot MVAugusta er medisinen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24322
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 jan 2025, 18:35 Alt kan jo skje. Er man på konkursens rand en gang, så skjer det igjen. Ender sikkert opp som SAAB tilslutt.

Nå kan det jo også være at det å kappe lina mot MVAugusta er medisinen.
Enig.

Fordelen med å være stor er at man i større grad kan skalere ned for å fikse problemet. I beste fall med langvarig løsning og i værste fall som brannslukking.

Det at man er fredet fra konkurs om man er stor nok er en sannhet med modifikasjoner. Det er tallene som bestemmer. Har man 0 kr. På bok, 1000 ansatte, et stort varelager og liten etterspørsel så er man konkurs uansett størrelse på bedriften.

Derimot kan større bedrifter overbevise investorer og eiere om lys i tunellen ved å omstrukturere og nedbemanne. Eller generelt ta bort utgifter, senke omsetningen og kanskje drive mer trygt.

Jo større man er jo mer slingringsmonn har man. Så får vi se da hva det gjør med KTM over tid og hvem som må svi for alle kuttene. La oss håpe det ikke er kundene...

Når Saab gikk konkurs så kan nok også KTM lett gå konkurs. Men dem har fått en ripe i lakken nå. Ved neste korsvei så tror jeg kanskje viljen til evt. investorer og eiere ikke er like positiv. Vertfall slik jeg tenker.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4971
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av FredrikE24 »

Too big to fail er hvertfall naivt å si.

For å dra SAAB-parallellen igjen, så var GM på eiersiden og skøyt inn kapital og teknologi. Tilslutt gadd de ikke det lenger(de tjente fortsatt ikke penger). Det samme kan skje på eiersiden i KTM også.

La oss håpe at de holder seg flytende fremover.
Sist redigert av FredrikE24 den 21 jan 2025, 15:25, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6652
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av dypen »

Vi er jo inne i en tid der folk flest merker prisnivået, renter osv De kjente store etablerte motorsykkel produsentene merker sikkert konkuranse fra Kina (Asiatiske) motorsykkel produksjon som vil inn på markedet og tida er kanskje veldig gunstig …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1618
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av Kjellrf »

Det blir en dominoeffekt her, når bedrifter som produserer deler ikke får det volumet å produsere som forespeilet. Flere av de vil gå konkurs, evt mister fagfolk og da blir det vanskelig å få i gang produksjonen igjen.
Og blir man permittert, vil det generelt være de flinkeste folka som får seg annen jobb fort. Det har vi erfart der jeg jobber.
KTM har produksjon i India også, står ingenting om hvordan den produksjonen blir berørt?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av KiMedic »

Jeg er ganske sikker på at KTM kommer til å bestå. Mulig jeg er naiv, men jeg er ingen KTM "fanboy"..De står sterkt i flere grener i motorsport, og de appellerer både til ung og gammel. De har både gate/bane sykler, selger fortsatt godt med sykler fra eget merke. I Norge solgte de 3. Mest i fjor..De må sikkert skrelle vekk Mv augusta, husqvarna, og gasgas(som nesten ingen kjøper). Gasgas ble ikke god butikk. Folk handler heller ktm eller Husqvarna.

Om de skulle ryke beholder jeg 390 som et minne om en fantastisk motorbygger, merkevare og ungdomsdrømmer..jeg tipper det løser seg :grt
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Svar