KTM i krise? Konkursfare?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6653
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av dypen »

KTM sier at de har 90 dager til å ordre opp i selskapet og trenger rett og slett en Pitstop for fremtiden. Krisen i Pierer Mobility Group fortsetter å eskalere da KTM AG, en helintegrert del av gruppen, har gått inn i selvadministrasjon og effektivt erklært insolvabilitet grunnet manglende finansiering.

I en uttalelse fra gruppen, kunngjorde KTM AG at de vil søke om å starte rettslige restruktureringsprosedyrer med selvadministrasjon den 29. november 2024. Finansieringsbehovet til KTM AG beløper seg nå til et høyt tresifret millionbeløp i euro. Ledelsen antar nå at de ikke vil klare å sikre nødvendig mellomfinansiering i tide.

Ifølge Bloomberg har Pierer Industrie AG på mandag bedt kreditorene om å forlenge forfallstiden på nesten €250 millioner i gjeld. Den industrielle krisen i Europa og en svekket etterspørsel etter motorsykler har betydelig bidratt til utfordringene som den østerrikske gruppen står overfor, og som opplever et av de mest delikate øyeblikkene i sin historie.
https://bikelifenorge.no/ktm-har-kun-90 ... en-bringe/

https://motocrossactionmag.com/no/ktm-a ... -mot-2025/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Norsense
Innlegg: 112
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Bosted: Arendal

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av Norsense »

Trist dette. Det er nok bare begynnelsen på slutten av all av sivil industriproduksjon i Europa, takket være EU.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39317
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

Norsense skrev: 04 des 2024, 10:52 Trist dette. Det er nok bare begynnelsen på slutten av all av sivil industriproduksjon i Europa, takket være EU.
Enig.
Tyske bilprodusenter som VW sliter også for tiden og denne utviklingen vil nok ganske sikkert spre seg videre til de andre tyske bilprodusentene også.
Øverste sjef i Stellantis gikk på dagen nå nylig også. Ganske sikkert pga. svak inntjening og forfeila grønne omstillingsmål.

Hva gjelder KTM så tror jeg ganske sikkert at største eier i KTM systemet har vært en smule "stormannsgal" med henblikk på oppkjøp og forhastet modellutvikling, som har vært en sterkt medvirkende årsak til situasjonen de nå er havnet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 615
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av MGR1 »

Norsense skrev: 04 des 2024, 10:52 Trist dette. Det er nok bare begynnelsen på slutten av all av sivil industriproduksjon i Europa, takket være EU.
'The great reset' som WEF har jobbet for siden 2008 er her. Bygget på nymarxistiske ideer om at samfunnsstrukturer må brytes ned før de kan bygges opp igjen. 'You will own nothing and you will be happy' - enjoy :crazy:

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av GSXR-Erling »

Kan det være at KTM har ekspandert for raskt? Etablert utsalg med tvilsom verkstedskvalitet, er spiker i kista
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39317
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

GSXR-Erling skrev: 04 des 2024, 13:56 Kan det være at KTM har ekspandert for raskt? Etablert utsalg med tvilsom verkstedskvalitet, er spiker i kista
Kan absolutt være noe i dette, ja.
Har lest på andre forum, bl.a. Advrider.com om urovekkende mange KTM eiere med dårlige KTM verkstederfaringer.
Har opplevd dette selv også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 615
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av MGR1 »

Slike konkurser kan bli et problem i fremtiden, med all behov for oppdateringer og datautveksling mellom kjøretøy og leverandør. Naboen kjøpte seg en ny Fisker Ocean el-bil i fjor. I juni gikk Fisker konk, og naboen sier at det ikke blir flere oppdateringer av software. Dette er litt problematisk siden det er flere ting som ikke virker korrekt på bilen, bl.a. blinklys på sidene. Bilen er usalgbar ifølge ham.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39317
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev: 04 des 2024, 16:51 Slike konkurser kan bli et problem i fremtiden, med all behov for oppdateringer og datautveksling mellom kjøretøy og leverandør. Naboen kjøpte seg en ny Fisker Ocean el-bil i fjor. I juni gikk Fisker konk, og naboen sier at det ikke blir flere oppdateringer av software. Dette er litt problematisk siden det er flere ting som ikke virker korrekt på bilen, bl.a. blinklys på sidene. Bilen er usalgbar ifølge ham.
Ja, dette kan helt åpenbart fort bli et problem :-k .
Ikke minst når det kommer til mange av disse nye kinesiske elbilmerkene siden det ligger i kortene at flere av Kinas mange elbilmerker vil opphøre å eksistere etter hvert. Ddet er neppe liv laga på sikt for svært mange av disse.

Når det gjelder KTM tror jeg faktisk de vil greie å restrukturere seg innen rimelig kort tid.
Salg av bl.a. MV Augusta kan fort vekk være en del av løsningen. Og dermed havner nok en italiener på kinesiske hender...
En annen del av restruktureringen vil nok være en god reduksjon av modellporteføljen...
Og med det forhåpentligvis en barbering av prisene på de modellene som blir igjen :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av GSXR-Erling »

Har hørt og sett en KTM MX med eksplodert clutch, gått 15 timer. KTM ga 0 dekning. Biken var 1 år.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39317
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

GSXR-Erling skrev: 04 des 2024, 17:45 Har hørt og sett en KTM MX med eksplodert clutch, gått 15 timer. KTM ga 0 dekning. Biken var 1 år.
Selv har jeg opplevd det som helt uproblematisk med reklamasjoner på den KTM'en jeg har i dag.
Den første, 2015 modellen, var feilfri bortsatt fra lekkasje i framgaffel.
Dessverre flere problemer med 2018 modellen.
Bl.a. startproblemer som skyldtes dårlig design på startknappmodulen, som ble byttet på garanti uten spørsmål.
Samme med frontlykt, som dugget såpass at det falt innafor KTMs garantiregler. Og på erstatningslykta sviktet den ene DRI lysskinna. Så da ble det nok et bytte på garanti. Siden da har lykta fungert som den skal.

Og som jeg har nevnt tidligere i annen tråd som fikk jeg en kraftig oljesvetting ved venstre motordeksel, som verkstedet fikset.
Men så fikk jeg nye startproblemer august 2023 fikk verkstedet til å sjekke dette nærmere i forb. med service.
Og da oppdaget verkstedet, et annet enn de som fikset reklamasjonen i forb. med oljesvettingen, at en metallskive ikke var blitt montert, men lå løs inne i motoren ( :O ) og hadde påført svinghjulet såpass skade at dette faktisk var defekt!

Verksmester slo kategorisk fast at skiva aldri var blitt montert og at denne glippen måtte ha skjedd under reklamasjonsarbeidet på sykkelen i 2018.
Og dermed fikk jeg nytt svinghjul på garantien, mer enn 5 år etter at jeg kjøpte sykkelen som ny.

Og etter dette byttet har sykkelen faktisk gått jevnere og bedre enn noengang:
KTM slurv 1.JPG
KTM slurv 2.JPG
Ellers har jeg klaget/reklamert på feilmonterte deksler etter service og påvist dette med detaljbilder og i forb. med bytte av radiator pga. av steinsprang.
Alt byttet til nytt uten spørsmål.

Jeg har hatt tre KTM'er og den jeg har nå er den eneste jeg har hatt i overkant mye tull og tøys med. Mye pga. slurv på verkstedet.
Likevel ville jeg ikke ha noen betenkeligheter med å skaffe meg en ny KTM om det dukker opp en jeg jeg faller for.
Pr. i dag er det dog andre merker og modeller som frister mer... ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av GSXR-Erling »

Jada, rett skal være rett og det virker at det igrunn ikke står på KTM,.men verkstedet.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7182
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av Jompa »

GSXR-Erling skrev: 04 des 2024, 18:16 Jada, rett skal være rett og det virker at det igrunn ikke står på KTM,.men verkstedet.
Et lite lokalt verksted sørger vel ikke for at et konsern går konkurs ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39317
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 04 des 2024, 21:09
GSXR-Erling skrev: 04 des 2024, 18:16 Jada, rett skal være rett og det virker at det igrunn ikke står på KTM,.men verkstedet.
Et lite lokalt verksted sørger vel ikke for at et konsern går konkurs ?
Neppe.
Men blir det mange nok så vil nok det påvirke oss som kjøpergruppe.

Men hovedutfordringen til KTM er mest sannsynlig at konsernet har gapt over for mye i sin iver etter å bli størst mulig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av GSXR-Erling »

Jompa skrev: 04 des 2024, 21:09
GSXR-Erling skrev: 04 des 2024, 18:16 Jada, rett skal være rett og det virker at det igrunn ikke står på KTM,.men verkstedet.
Et lite lokalt verksted sørger vel ikke for at et konsern går konkurs ?
😊
..da er vi tilbake til rask ekspansjon vel. Alle kan selge men etableres det for raskt, har man ikke rett personell, på feks verkstedet.
Det er vel bevist her at KTM sentralt ordner opp, men hvis ikke forhandler gidder/har tid/ordenssans/verkstedskvalitet,.da feiler hele greia. Mulig KTM ikke har vært strenge nok på valg av forhandlere.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6653
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: KTM i krise? Konkursfare?

Legg inn av dypen »

Det er først ved kontakt med forhandler sitt verkstedet og du overlater ansvaret for kjøretøyet du vil se hvilke firma du er kunde hos. Respekt for kunden’s tid er noe jeg reagerer kraftig på ved gjentagende besøk før problem / reparasjon er utført, det samme med hvordan andres eiendeler / kjøretøy tas hånd om under verkstedbesøk.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar